Ik heb even gemist waarom alles helemaal elektrisch moet…?
Natuur/Milieu-overweging.
Het maakt qua prijs per km niet zo heel veel uit of je elektrisch of op brandstof rijdt als je ook “gedwongen” wordt op andere plekken dan alleen thuis te laden.
Thuisladen is, helemaal met zonnepanelen erbij, wel echt per km goedkoper. Echter om de zonnestroom te kunnen benutten moet je auto wel op de moment aan de stroom kunnen staan. Anders ben je afhankelijk met een dynamisch energiecontract van de beursprijs. Omslagpunt is van een aantal zaken afhankelijk maar ligt ruwweg ergens tussen de 40-50 cent per kWh tov benzine.
Thanks, dat is nuttige info.
Panelen helpen natuurlijk, maar inhoeverre panelen helpen vind ik complex. Zolang we mogen salderen heb ik zeker niet genoeg voor het huishuiden EN een auto, maar dan weet je wel dat je zelf alle "zonnestroom" opmaakt.
Is het salderen over en uit dan lukt het nog wel om te managen dat de auto overdag laadt, maar niet precies als de zon schijnt en ook niet precies als de vaatwasser of wasmachine niet draait, dus daar valt geen pijl op te trekken.
Kom ik op mijn oorspronkelijke punt terug waarom wil je elektrisch rijden? Die 360km per week X 48 weken is 17280 km op jaarbasis. Reken nog wat boodschappen en vakantie erbij en je komt ergens tussen de 20k en 30k op jaarbasis uit. Lijkt me voldoende km’s op jaarbasis om ICE te overwegen.
Dat heeft ook zeker voordelen, goedkoper, veel minder gewicht wat ook energie en uitstoot (denk ook aan de kolen/gascentrale bij een EV) scheelt. Octiavia 1.5tsi mild hybrid en klaar.
Maar een ICE heeft altijd uitstoot, vooral de koude kilometers, terwijl elektriciteit tenminste groen kan.
Als laatste mijn ervaring met een Superb phev van de vorige generatie met een elektrisch bereik van tussen de 30 - 50 km per lading. Wij rijden er elektrisch mee naar de snelweg om aldaar over te schakelen naar benzine. Op de snelweg op CC 110km/h verbruikt de wagen ongeveer 4.5l - 5l per 100km.
Jij zou dus prima elektrisch naar een (snel)weg kunnen rijden, omschakelen naar brandstof en cruisen naar je bestemming (motor wordt goed warm en belast) laatste stuk voor de afslag en bebouwde kom elektrisch doen. En ook zo weer terug rijden met als toevoeging dat je het laatste stuk elektrisch naar huis wat langer maken zodat je de accu leeg rijdt (tot aan de 20%.). Heb je het beste van beide werelden.
Ja, die logica snap ik prima, maar voor de milieuwinst (denk o.a. aan NOx) lijkt het me echt mooier als het mogelijk is om het aantal keren dat de motor op temperatuur moet komen te halveren. Dus óf heen- óf terugreis puur elektrisch zet dan denk ik wel meer zoden aan de dijk. Voor je verbrandingsmotor is het ook niet slecht om de helft zo vaak vanaf koud naar bedrijfstemperatuur te moeten. Kan de accu het dan ook nog in z'n ideale bereik met wat reserve, wat zou dan nog het nadeel zijn van 1 van de 2 woon-werkritten puur elektrisch? 115 pk bij bijna 2000 Kg is niet per sé ruim, maar in de grijzigheid van het Hollandsche spitsgejojo is rijplezier sowieso iets van een ander universum. Het gaat dan toch meer om de muziek, of je koffie nog warm is, en of de adaptive cruise control a.u.b. dat gejojo kan cheffen, en dan zit ik de tijd wel uit tot ik er ben.
Niet het “gedoe” van alleen elektrisch en laadpalen afhankelijk zijn.
Ja, dat spreekt me wel aan.
Wel een laadpaal ergens in beslag kunnen nemen om een parkeerplek te scoren om
@hemi24 dwars te zitten

.
En mocht je op het werk tegen een gunstig tarief kunnen laden, kun je natuurlijk eenvoudig binnen de 80% - 20% range blijven door daar even te laden. Met 40 - 50 cent per kWh is dat bijna even duur als op benzine rijden.
Dat is goed om te weten.
Overigens houden wij ons niet aan die 80-20% regel. Er zijn ook bronnen die stellen als je er dagelijks mee rijdt/oplaadt dat dat niet zo veel meer uit maakt met het type accu wat wij hebben.
Als ik het goed begrijp moet het vooral niet lang duren dat hij onder de 10 of 20 zit of boven de 80, dus dat lijkt me in overeenstemming met de situatie die jij schetst. In mijn situatie staat hij veel weken 2x 60 uur stil. Ga je dan zonder nadenken/plannen laden dan zit hij na 12 tot 6 uur aan de 100%, en staat dus dan nog 48 tot 54 uur aan de 100%, en dat dan twee keer in de week. Dat is misschien net wat minder mooi voor de acculevensduur.