Ik heb even gemist waarom alles helemaal elektrisch moet…?
Het maakt qua prijs per km niet zo heel veel uit of je elektrisch of op brandstof rijdt als je ook “gedwongen” wordt op andere plekken dan alleen thuis te laden.
Thuisladen is, helemaal met zonnepanelen erbij, wel echt per km goedkoper. Echter om de zonnestroom te kunnen benutten moet je auto wel op de moment aan de stroom kunnen staan. Anders ben je afhankelijk met een dynamisch energiecontract van de beursprijs. Omslagpunt is van een aantal zaken afhankelijk maar ligt ruwweg ergens tussen de 40-50 cent per kWh tov benzine.
Kom ik op mijn oorspronkelijke punt terug waarom wil je elektrisch rijden? Die 360km per week X 48 weken is 17280 km op jaarbasis. Reken nog wat boodschappen en vakantie erbij en je komt ergens tussen de 20k en 30k op jaarbasis uit. Lijkt me voldoende km’s op jaarbasis om ICE te overwegen.
Als laatste mijn ervaring met een Superb phev van de vorige generatie met een elektrisch bereik van tussen de 30 - 50 km per lading. Wij rijden er elektrisch mee naar de snelweg om aldaar over te schakelen naar benzine. Op de snelweg op CC 110km/h verbruikt de wagen ongeveer 4.5l - 5l per 100km.
Jij zou dus prima elektrisch naar een (snel)weg kunnen rijden, omschakelen naar brandstof en cruisen naar je bestemming (motor wordt goed warm en belast) laatste stuk voor de afslag en bebouwde kom elektrisch doen. En ook zo weer terug rijden met als toevoeging dat je het laatste stuk elektrisch naar huis wat langer maken zodat je de accu leeg rijdt (tot aan de 20%.). Heb je het beste van beide werelden. Niet het “gedoe” van alleen elektrisch en laadpalen afhankelijk zijn. Wel een laadpaal ergens in beslag kunnen nemen om een parkeerplek te scoren om
@hemi24 dwars te zitten

.
En mocht je op het werk tegen een gunstig tarief kunnen laden, kun je natuurlijk eenvoudig binnen de 80% - 20% range blijven door daar even te laden. Met 40 - 50 cent per kWh is dat bijna even duur als op benzine rijden.
Overigens houden wij ons niet aan die 80-20% regel. Er zijn ook bronnen die stellen als je er dagelijks mee rijdt/oplaadt dat dat niet zo veel meer uit maakt met het type accu wat wij hebben.