Het "zal ik een iV kopen" topic

EdK

Forumguru
Je kunt een 22kW lader ook op een 3x25A aansluiting gebruiken, maar dan kun je maximaal met 17,25kW laden.
Alleen dit wil je niet als je ook nog een warmtepomp / elektrisch koken etc hebt...
Dus maw dan moet je echt met load balancing gaan werken want anders word het om de zoveel tijd een wandeling naar de meterkast.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@EdK maar dat omschreef ik al in de daaropvolgende regel....
"**Dat dus alleen wanneer er verder echt helemaal niets stroom verbruikt in/aan huis.**"

EdK

Forumguru
Maar goed dat is dus een utopie !!
En dan vraag ik me af waarom je dat dan oppert ??
Hierdoor zijn er altijd mensen die lezen wat ze willen lezen en dus lekker een 22kW lader gaan plaatsen en er daarna achter komen dat dit dus eigenlijk niet gaat bij hun woning.

Bij een woning leveren wij max 11kW en bij bedrijven 2x 11kW of 1x 22kW
Want ook bij bedrijven is vaak meer niet mogelijk
Ja we leveren vaak meer palen op één locatie maar dan staan deze met elkaar in verbinding als master / slave / slave
En aan hand van max te gebruiken op aansluiting word er een laadplan ingesteld aan de hand van aantal gebruikers en wat Liander / eneco etc als beperking geven....

Laatst bewerkt door een moderator:

Bakkertje

Forumguru
En ook dan is er de volgende dag onderweg wel weer een snellader… :arghh:
Snelladen kost gemiddeld zo's 70 a 90 ct per kWh, dat is echt serieus duurder dan op benzine rijden met je PHEV. Zoals ik al eerder schreef verwacht ik niet dat je hel veel PHEV's aan de snellader zult zien, maar vooral thuis zullen laden en dan met 11 kW.

Bakkertje

Forumguru
@EdK goed te lezen dat jullie laders op een veilige manier installeren. Een zekering die klapt is 1, maar je wilt het niet op je geweten hebben dat er brand ontstaat. Mijn Alfen lader is voorzien van load balancing en is op de P1 poort aangesloten. Deze lader heb ik ingesteld om middels zonnestroom te laden (met een minimum van 1,4 kW anders vindt de BMW het niet fijn).
Maar we dwalen nu een beetje af vrees ik ..

@groentesoep ben je er een beetje uit?
Zelf rijd ik momenteel een PHEV met een 9,9 kWh accu die er inmiddels 162 dkm op heeft zitten. Die is nog altijd goed voor zo'n 36 km volledig elektrisch en daarmee kan ik nagenoeg alle in de buurt qua boodschappen e.d. doen. Een nieuw model met 25 kWh accu zou er helemaal voor zorgen dat ik nagenoeg niet meer op benzine hoeft te rijden. Momenteel tank ik zo ongeveer 1x per 2000 kilometer en dat gaat er 98 in (omdat die benzine er lang in blijft zitten). Momenteel rijd ik nog op de v-power 100 resten van de vakantietrip (getankt in Duitsland)

• Leuk
Waarderingen: EdK

DiVini76

Forumguru
Het extra gewicht van een hybride t.o.v. eenzelfde benzine-versie; in hoeverre merk je dat?
Rij je elektrisch, zeul je een benzinemotor aan extra gewicht mee en rij je op benzine, zeul je een accupakket aan extra gewicht mee.
Of is dat verwaarloosbaar?

De S4 ken ik niet wat rijden betreft, dus mijn ervaring komt van de 1.4 O3 toen en nu de 1.4 O4 PHEV; maar nee.. merk ik er met de dagelijkse ritjes niets van eerlijk gezegd. Ondanks dat de O4 zo’n 400 kilo zwaarder is.. als je een auto “leeg” hebt of juist vol hebt met 3 extra personen en eventueel wat bagage: dan merk je idd het verschil dat de auto zwaarder is met rijden. Maar de O4 leeg rijd met zijn extra gewicht niet als een volle O3. Hij rijd gewoon ‘gewoon’ als je snapt wat ik bedoel.. dat is met het onderstel gewoon goed opgelost. De enyaq van het werk: daarvan merk ik ook niet echt (bij normaal rijden) dat het een 2100 kilo auto is..

Ik verwacht dat het voor de S4 PHEV idem zal zijn. Wellicht merk je het wel verschil op als je ze beide vlak achter elkaar rijd met dezelfde motor en opties (DCC bijv...) Enige waar het een beetje opvalt is de acceleratie op de snelweg. Hij is in D gewoon net wat minder vlot dan wanneer je in S rijd en de elektromotor op de snelweg ook mee doet.. (in dat laatste geval issie overigens juist een stuk rapper dan mijn O3 :) )

Dat van dat meezeulen van gewicht; dat gewicht veranderd niet in geide situaties ;)
maar die 100pk+ is echt sterk zat. Zeker gewoon in de stad rijd dat prettig.

groentesoep

Nieuw lid
........
Ik laad alleen thuis, op 220V. Dat gaat niet heel vlot uiteraard, maar dat is voor ons ook niet nodig. Onderweg laden heb ik nog niet gedaan, heb ook geen laadpassen. Mocht het nodig zijn dan rijden we op benzine, zoals de terugweg vanaf Enschede. Verbruik op die terugweg was ruim 1:16 met een min of meer fluwelen voet.
Hier zal het dus ook om 220v laden gaan.
Wel fijn om zo wat reële getallen te zien, dank!

groentesoep

Nieuw lid
.......
@groentesoep ben je er een beetje uit?
Zelf rijd ik momenteel een PHEV met een 9,9 kWh accu die er inmiddels 162 dkm op heeft zitten. Die is nog altijd goed voor zo'n 36 km volledig elektrisch en daarmee kan ik nagenoeg alle in de buurt qua boodschappen e.d. doen. Een nieuw model met 25 kWh accu zou er helemaal voor zorgen dat ik nagenoeg niet meer op benzine hoeft te rijden.......
Nee ik ben er nog niet uit, zeker niet.

De opmerking "waarom koop je geen EV?" heeft me wel aan het denken gezet. Een benzinemotor scheelt een hoop laadplannerij, maar een de veel grotere accu van een EV natuurlijk ook. Wat beteft prijs zit een phev Suberb niet ver van een ID7 Tourer 77Kwh af. Het weekschema hier is 2 dagen thuis, 2 dagen de weg op, 2 dagen thuis, 1 dag de weg op. Een dag de weg op is ongeveer 120 km (60 heen, 60 terug). Wil je de accu van een Superb niet onder de 10% hebben en niet boven de 80% dan dan rij je alsnog óf heen óf terug (een deel) op benzine. Laad je wel vlak voor de rit naar 100% dan is het nog errug krap aan om heen en terug elektrisch te doen, en het vergt misschien wat meer plannerij/instellerij. Bovendien moet de accu dan vaak (3x/werkweek) naar de 100%, en dat wordt niet echt aangeraden in de handleiding met het oog op de levensduur.
Kijk ik op https://www.whattherange.com bij het "Gecombineerde actieradius snelweg in de winter" van die ID7 Tourer dan is dat 373 km. Pak ik daar 80% van om de accu te sparen dan is dat nog steeds bijna 300Km. Nog steeds ruim voldoende om twee aaneengesloten werkdagen door te komen zonder laden tussendoor. Verder gaat er 600 in plaats van 500 liter in de kofferbak. Whattherange.com geeft voor "Gecombineerde actieradius snelweg in de zomer" 451km. Ik zou dat nog steeds graag iets hoger zien, maar het is niet zo dat je er niet mee op vakantie kan..... zolang er maar palen zijn, en dan ook nog graag zonder laadpaalfile. Oost-Slowakije? Bulgarije? Pyreneeën? Montenegro? En hoe is dat over 8 jaar? Een benzineauto kan je in elk verlaten gehucht wereldwijd getankt krijgen, maar een EV.....

Arjan1985

Forumguru
Ga je daar naar op vakantie? Dan wordt het tijd dat je mee doet met zomervakantie 2025 topic!
Ik schat in dat dat over 8 jaar nog veel beter is. In Frankrijk zie je het ook opeens veel meer laadmogelijkheden t.o.v. enkele jaren terug

Tman0961

Forumguru
Ik heb even gemist waarom alles helemaal elektrisch moet…?
Het maakt qua prijs per km niet zo heel veel uit of je elektrisch of op brandstof rijdt als je ook “gedwongen” wordt op andere plekken dan alleen thuis te laden.
Thuisladen is, helemaal met zonnepanelen erbij, wel echt per km goedkoper. Echter om de zonnestroom te kunnen benutten moet je auto wel op de moment aan de stroom kunnen staan. Anders ben je afhankelijk met een dynamisch energiecontract van de beursprijs. Omslagpunt is van een aantal zaken afhankelijk maar ligt ruwweg ergens tussen de 40-50 cent per kWh tov benzine.

Kom ik op mijn oorspronkelijke punt terug waarom wil je elektrisch rijden? Die 360km per week X 48 weken is 17280 km op jaarbasis. Reken nog wat boodschappen en vakantie erbij en je komt ergens tussen de 20k en 30k op jaarbasis uit. Lijkt me voldoende km’s op jaarbasis om ICE te overwegen.

Als laatste mijn ervaring met een Superb phev van de vorige generatie met een elektrisch bereik van tussen de 30 - 50 km per lading. Wij rijden er elektrisch mee naar de snelweg om aldaar over te schakelen naar benzine. Op de snelweg op CC 110km/h verbruikt de wagen ongeveer 4.5l - 5l per 100km.
Jij zou dus prima elektrisch naar een (snel)weg kunnen rijden, omschakelen naar brandstof en cruisen naar je bestemming (motor wordt goed warm en belast) laatste stuk voor de afslag en bebouwde kom elektrisch doen. En ook zo weer terug rijden met als toevoeging dat je het laatste stuk elektrisch naar huis wat langer maken zodat je de accu leeg rijdt (tot aan de 20%.). Heb je het beste van beide werelden. Niet het “gedoe” van alleen elektrisch en laadpalen afhankelijk zijn. Wel een laadpaal ergens in beslag kunnen nemen om een parkeerplek te scoren om @hemi24 dwars te zitten:maakmegek:.

En mocht je op het werk tegen een gunstig tarief kunnen laden, kun je natuurlijk eenvoudig binnen de 80% - 20% range blijven door daar even te laden. Met 40 - 50 cent per kWh is dat bijna even duur als op benzine rijden.
Overigens houden wij ons niet aan die 80-20% regel. Er zijn ook bronnen die stellen als je er dagelijks mee rijdt/oplaadt dat dat niet zo veel meer uit maakt met het type accu wat wij hebben.

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@Tman0961 ik ben het helemaal met je eens, nu kennen we de reden van @groentesoep niet om elektrisch te willen rijden. Als dat met eigen opwek opmaken te maken heeft dan kun je dat heel mooi met een slimme laadpaal fixen, dan laat je enkel en alleen op zonnestroom.

Als ik naar mijn eigen gebruik kijk dan wordt de auto ook gebruikt om met de caravan op stap te gaan en dan is de PHEV echt een stuk praktischer. Waar ik laatst wel achter kwam is dat bij de Superb (vorige generatie) de HV accu volledig on der achterbank zit en je daardoor gewoon 600 liter+ kofferbak hebt. Bij mijn Passat zit de HV accu deels onder de vloer in de kofferbak waardoor ik "maar" 420 liter heb. Ergo, als ik de keuze opnieuw mocht maken dan zou ik voor een Superb gaan (ik zit al stiekem te kijken .. )

Bovenaan Onderaan