Het kleine Citigo eiV bestellingen en levertijden topic

Ik weet dat mijn dealer hem meteen besteld heeft.... en niet heeft gewacht tot alles rond was. Voor dat tsrief vond hij vast wel een andere klant mocht ik afhaken.
plus ik had er al zat nieuwe auto’s gekocht dus hij had er wel vertrouwen in....
Hij vertelde mij inderdaad dat ze officieel wachten tot alles is goedgekeurd en dan heb je nog een opzegtermijn en als die verstreken is bestellen de dealers de auto pas echt.

Rn de datum op het contract klopte al niet meer vanaf dag 2 door de populariteit.
Echter is het hele covid excuus wel triest want dat kan hooguit 8-10 weken zijn en geen 4 tot 5 maanden zoals bij sommigen
 

elcocheSKODA

Actief lid
ElcocheSkoda,

Wanneer heb jij 'm dan besteld? Ik ben blij dat jij 'm wel al hebt begrijp me niet verkeerd
Gisteren werd mij ook gezegd dat de fabrieken 8 weken dicht zijn geweest. Nou dat zou betekenen dat onze citigo's dan' 'maar' 8 weken later komen en niet 4 of 5 maanden

Wij hebben direct toen de actie is gestart besloten om de auto te leasen.
Dealer heeft toen meteen besteld.
 
Mijn dealer vertelde bij het tekenen dat hij direct zou bestellen, niet dat hij nog een maand ging of moest wachten. Hij gaf wel aan dat vanwege de populariteit de levering misschien een week of twee later zou kunnen worden. Nu is het al bijna 12 weken later en dat zou volgens de laatste berichten wel eens 27 weken later kunnen worden (dealer zegt week 37). Als ik lees dat de fabrieken 8 weken dicht zijn geweest en los van langzaam weer opstarten en minder productie omdat er ook nog een dip zit in de autoverkopen, blijf ik het vreemd vinden dat het zo lang moet duren ... reeds bestelde auto's zouden dan juist eerder geproduceerd kunnen worden als de vraag naar andere modellen stil valt ... of zeg ik daarmee iets geks?
 
@Bulletdodger

Ik had begrepen dat dealers/importeurs ook auto's op voorhand bestelden om een voorraad te hebben om snel te kunnen leveren. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen. De showrooms van dealers moeten immers ook gevuld worden?
 
Laatst bewerkt:

Berrychello

Forumguru
Natuurlijk wordt er ook voor voorraad besteld, maar bij deze actie was er een vast aantal afgesproken tussen de fabriek, de importeur en de dealers. Ik vermoed dat dealers niet buiten die actie om wilden bestellen. En nu blijkt dat de fabrikant nogal wat moeite heeft om die aantallen te produceren.
Wij hebben m gelukkig ook vroeg besteld en het contract was vrij snel goedgekeurd. Wij rijden ook al vanaf begin maart. Het blijft bizar dat een maand later bestellen ongeveer een half jaar later rijden betekent. Ik vermoed dat de importeur daarover nog wel even wat woorden zal wisselen met de fabrikant want de dealers (en importeur) krijgen nu - terecht - te maken met ontevreden klanten.
 
Ik was inderdaad een maand later en het ziet er nu niet eens naar uit dat een half jaar later rijden lukken gaat. Ik heb niet echt het idee dat de importeur of een dealer hierover in discussie gaat met de fabrikant. Ik heb in ieder geval niet ervaren dat een importeur en/of dealer nu zo erg bezig is met klantbinding ... ja, tot het tekenen van het contract wel, toen was er ook vanuit de dealer veel contact, ook op initiatief van de dealer, zelfs vanuit Pon. Maar nadat het contract er éénmaal lag heeft noch de dealer, noch Pon als leasemaatschappij ook maar iets laten weten over hoe en wat. Geen bericht dat de officiële leverdatum niet gehaald zou worden, geen nieuwe leverdatum, niet dat ook de fabriek (tijdelijk) dicht ging, niet dat de fabriek weer open ging, niet dat de productie omlaag zou gaan ... helemaal niets. Alléén als ik zelf contact opneem hoor je slechts het minimale en de rest van de schaarse info vind je gelukkig hier op de site.

Qua klantcontact heb ik dan ook nog nooit een bedrijf meegemaakt die daarin zo slecht presteert. Het is dat de prijs zo mega gunstig is om elektrisch te kunnen gaan rijden want anders was ik al lang naar een ander gegaan.
 

Michel1972

Nieuw lid
Nou Jeroen je slaat de spijker op de kop. Het is inderdaad de mooie prijs per maand die mij dit laat volhouden. Eerlijk gezegd is dit ook de eerste keer in mijn leven dat ik bij de dealer een auto bestel dus ik zou niet weten of een ander merk of dealer het anders of beter zou doen daar kan ik dus niet over oordelen. Wat ik wel ervaar op dit moment is dat inderdaad tot je het contract getekend hebt over alles op de hoogte wordt gehouden. Nu ik getekend heb hoor ik niks meer van hun kant. Dit is echt een slechte ervaring voor mij als leek. Het toeval wil dat ik op 7 februari vanuit Pon een mail heb gehad om een vragenlijst in te vullen over de aflevering van mijn nieuwe citigo, helaas werkt de link niet meer naar de vragenlijst... Dus heb ik net maar een mail terug gestuurd met de vraag of ik 'm alsnog mag invullen ondanks dat ik mijn citigo nog heel lang niet heb en dat ik toch de nodige vragen/opmerkingen heb voor ze. Kijken of ze wel reageren en hoe lang dat duurt... Wordt vervolgd... Hoop ik dan
 
Ik heb bij broekhuis schagen het zelfde ook op mails word niet direct gereageerd. Is erg jammer. Met communicatie scoren ze een dikke onvoldoende. Maar als je er ze er op aan spreekt hebben we altijd gelijk. Jammer genoeg gebeurd er daarna niets mee.
 
Laatst bewerkt:

Twardt

Lid
Wat de late levering extra zuur maakt is dat je nog steeds niet in aanmerking gaat komen voor de subsidie. Als vanaf de zomer de subsidie regeling voor EV's ingaat vissen de mensen die de overeenkomst rond de jaarwisseling hebben getekend achter het net.
 
@Twardt
En voor de leasemaatschappij zelf dan ... als pas na de zomer auto's gaan arriveren op op kenteken worden gezet en ze op dat moment er pas echt zijn maar wel eigendom zijn en blijven van een bedrijf als Pon? Vangen zij dan wel de subsidie?
 
Gelukkig maar als dat zo is ... subsidie als extraatje is wel leuk, voor een wallbox o.i.d. ... gelukkig compenseert onze gunstige leaseprijs veel, zeker op de lange termijn ... dat scheelt als ik kijk bij verschillende andere leaseaanbieders al zo'n 100-150 euro per maand ... ik zie mijn bestelde Style bij HK Autolease staan voor 415 Euro en dat is echt véél meer dan ik op het contract heb staan.
 

Berrychello

Forumguru
In onze contracten zit ook een soort subsidie, maar dan in de vorm van een flinke korting ;)
Linksom of rechtsom maakt niet uit, de prijs is gunstig.
 

Twardt

Lid
De gunstige prijs is aan Skoda te danken, maar de subsidie is van de overheid. Ik zou niet willen zeggen dat het niets uitmaakt, ik vind €4000 subsidie over de gehele lease periode toch wel serieus geld. Dat scheelt je, afhankelijk van de leasetermijn, toch € 67 tot € 83 per maand.
 
Ik had ook begrepen van de dealer dat de gunstige prijs van Skoda was om een mogelijke hoge boete vanuit de EU te voorkomen door genoeg milieu-vriendelijker auto's in de markt te zetten voor datum X ... Een eigenlijk te lage kostprijs was veel goedkoper dan de boete.
 

Twardt

Lid
Daar zat ik dus ook aan te denken. Ze moeten de gemiddelde CO2 uitstoot naar beneden brengen om geen boete te krijgen. Het mooie is dat ze een verkochte EV (0 gr CO2 uitstoot) dubbel mee mogen rekenen. Toen de verkoop in één keer zo hard ging hebben ze de prijzen verhoogd, want ze willen er denk ik net genoeg verkopen om geen boete te krijgen en niet meer. Zeker nu de autoverkopen in zijn geheel op zijn gat liggen zijn de fabrikanten niet gemotiveerd om flink met de EV's bezig te gaan.
 

Michel1972

Nieuw lid
Dit kan toch niet betekenen dat zij die citigo's gaan produceren als ze zin hebben. Laat staan afleveren alleen omdat ze op papier aan de voorwaarden hebben voldaan om geen boete te kunnen krijgen...zou toch te gek voor woorden zijn. Of is dit te kort door de bocht denken?
 
Ehm ik hoop dat dat niet de reden zal zijn ... bestelling is toch bestelling? Dat de productie nu wat langzamer gaat snap ik ... corona, minder mensen, ik heb gelezen dat sommige VAG-fabrieken maar één shift draaien ipv 3 ... maar onze bestellingen zouden dan toch ergens nog wel een beetje prioriteit moeten krijgen? Ik heb gelukkig mijn Octavia 2.0 tdi net voordat de corona echt uitbrak kunnen verkopen aan mijn eigen garage (geen dealer) ... toen reed ik zo'n 35.000 km per jaar ... nu rijd ik zakelijk geen enkele kilometer meer, dat gaat in de toekomst ook geen 35.000 per jaar meer worden maar hoogstens 8.000-10.000 ... toch hoop ik op korte termijn goed nieuws te krijgen ... liever eerder dan toch pas week 37 of nog later ... meer dan een half jaar wachten op levering vind ik toch echt wel veel (vertraging voor mij is nu 27 weken ten opzichte van de contract levertijd).
 
Bovenaan Onderaan