Het grote winterbanden topic: winter 2015-2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

mwhite

Forumguru
Gister de winter sloffen er onder gedaan het zomer setje was te glad.
Binnenkort daar daar nieuwe voor halen kunnen ze er na de wintersport er weer op.
 
Is er eigenlijk iets op tegen om alléén maar op de aangedreven as winterbanden te leggen? Dat kost maar de helft en versleten krijg je ze toch nooit.
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij is dat (alléén de aangedreven as) juist de standaard configuratie. Staat ook in je instructieboekje. Overigens weet ik ook niet waarom. Als ik met sneeuwkettingen zou rondrijden (nog nooit gedaan), zou ik ook graag grip op de achteras hebben.
 

Canon-Eye

Donateur
Je wilt altijd ook grip op je niet-aangedreven achteras hebben, om te voorkomen dat in een gladde bocht met sneeuwprut c.q. veel nattigheid die achterkant jou inhaalt.

Dat is ook precies het argument om bij vervanging van 2 versleten voorbanden de nog meer dan redelijke achterbanden naar voren te verplaat!sen en de nieuwe achterop te leggen.
 
Laatst bewerkt:

Mettes

Forumguru
Ik heb me falken gekocht voor op mn rs. 225/40/18 92v. Ga ze maar steken binnen een goeie 14 dagen. Is nog te warm nu. @abelsj , mn lampje flikkert bij mij heel veel hoor vanaf het beetje nat ligt met mn Bridgestone banden origineel. 120 a 130 nm aantrekken is perfect. Meer en je trekt je bouten in de velg. Kost me 128 euro per band. Schijnt heel goed op nat en ijs. We zien wel.
Deze banden waren ook mijn eerste keus, maar snelheidsindex bleek foutief te zijn.
De tsi heeft minimaal index w nodig.
 
Laatst bewerkt:

Jasper-RS

Forumguru
Deze banden waren ook mijn eerste keus, maar snelheidsindex bleek foutief te zijn.
De tsi heeft minimaal index w nodig.
Ik vind V (240 km/h) in de winter ruim voldoende. Heb zelf ook een V codering op mijn RS. (Ook 225/40/18). W komt bij winterbanden zelden voor.
 

Mettes

Forumguru
Ik wil met deze banden ook naar de autokeuring kunnen rijden,vandaar mijn keuze.
De keuze bij snelheidsindex w is inderdaad beperkt.
Mijn bandenleverancier gebood mij om de juiste band te steken vermits deze toch evenveel kosten.
Ps: voor de o2 is index v inderdaad de juiste keuze.
 
Laatst bewerkt:

Jasper-RS

Forumguru
Ik wil met deze banden ook naar de autokeuring kunnen rijden,vandaar mijn keuze.
De keuze bij snelheidsindex w is inderdaad beperkt.
Mijn wapenleverancier gebood mij om de juiste band te steken vermits deze evenveel kosten.
Mag dat niet dan in België een h of v codering met een stikker van max snelheid? In Nederland mag dit gewoon en in Duitsland is verplicht een stikker in het zichtsveld te plakken met de Max snelheid als de topsnelheid van het voertuig hoger ligt dan de max snelheid van de winterbanden. Bij zomerbanden mag het niet. Die moeten er wel aan voldoen. ImageUploadedByTapatalk1447005651.601949.jpg
 

boontjeRS

Forumguru
In Belgie zijn winterbanden met een lagere snelheids index dan de topsnelheid volgens het boekje, verplicht een sticker te kleven in het zicht van de bestuurder. Als dat niet het geval is kan de wagen erop afgekeurd worden, heb dit eens gevraagd op keuring ivm mn vorige auto.
 

Eltjo

Forumguru
Enkele weken geleden voor de vraagprijs van €250 ! een winterbandenset via marktplaats gekocht, het weinige zwart schoongemaakt en in de €2 Action spuitwas gezet. Interaction Sirius LM velgen met Continental TS850 205/65/16 T banden met 7 - 7,5 mm profiel. Écht zgan en een van de beste uit de testen!!! Van AliExpress stickers met nieuw Skoda logo op de naamdopjes geplakt (stond Interaction op). Een set met deze velgen en banden kost nieuw ca. €675, dus erg tevreden tot nu toe.
Omdat het T band is heb ik alvast in het MFA winterbanden aangevinkt en 180 km/u ingesteld zodat er een waarschuwing verschijnt (denk niet dat ik zo hard ga rijden, zeker niet in de winter). Mag dit in België of Duitsland ipv een sticker met idem info?
Maar, nog niet gemonteerd. Ben wel erg benieuwd hoe het rijdt; ik verwacht comfortabeler dan de 5-6 mm Goodyear Eagle F1 225/55/17 op de voor de Elegance standaard 17" velgen (mijne hebben meer spaken dan die in mijn avatar).
Als het comfortabeler rijdt, denk ik dat ik mijn zomerset best een keer wil ruilen met andere mooie Skoda velgen in de maat 205/55/16 (ook mijn reservewiel is hetzelfde type LM velg). Eerst maar eens rijden met de 16" wielen.
Mijn Passat's stonden op 195/65/15 en daarmee voelde ze minder oneffenheden in het wegdek.
 
Laatst bewerkt:
B

bijbeuner

@ eltjo2
"Omdat het T band is heb ik alvast in het MFA winterbanden aangevinkt en 180 km/u ingesteld zodat er een waarschuwing verschijnt (denk niet dat ik zo hard ga rijden, zeker niet in de winter). Mag dit in België of Duitsland ipv een sticker met idem info?"
Je moet een sticker plakken,zowel in België als in Duitsland
 

Canon-Eye

Donateur
Dus je hoeft geen sticker te plakken zolang je niet in België of Duitsland komt...

Ik zou 'm trouwens ook niet bij voorbaat plakken - alleen bij me hebben en indien nodig met een klein stukje tape in het zicht hangen zodat ik hem ook direct weer kan verwijderen. Aan of in mijn auto horen NUL stickers want daar heb ik een pesthekel aan.
 
B

bijbeuner

Bij mijn superb had ik zo één stickertje, is niet groter dan een 50cent munt en laat ook geen lijmresten achter als je hem verwijdert. Was een sticker van continental ;)
 

ElScorpione

Forumguru
Ik wacht nog even met de montage van de winterset. Het is nog veel te warm. Denk dat het pas eind november/begin december gaat worden. Ik laat de wissel meestal uitvoeren bij een lokale garage. De reden is dat ik geen zin heb om zelf te sleutelen en ze bij het wisselen altijd even de schijven en blokken controleren. Bovendien maken ze ook de hele boel schoon.
 

0ri0n88

Forumguru
Heb nu hankook winterbanden zijn prima bandjes en rijd er ook altijd mee door. Alleen het erge is koop winterbanden 2 winters terug en die dingen hebben nog geen sneeuwvlok gezien :maakmegek: zijn niet versleten maar heb nu mijn nieuwe octavia met vredestein quatrac 5 erop met sneeuwcodering voor evt wintersport voor de rest vind ik het onzin elke band heeft voors en tegens denk ik.
Die hankook winterbanden heb ik 2 jaar prima op rondgereden alleen als het heel warm is ( bijna nooit dus) glijden ze een beetje maar niks noemenswaardigs.

Toch denk ik dat voor een gemiddelde rijder met niet teveel km per jaar zo een cross climate of quatrac de beste oplossing bied voor rijden in NL
 
Laatst bewerkt:

heusinkveldb

Forumguru
Heeft er iemand ervaringen met Kleber of Fulda?
Deze 2 merken worden door de leasemaatschappij geleverd. Beide zijn niet heel goed als ik de testen bekijk.
Mijn voorkeur gaat uit naar Fulda.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan