Het grote winterbanden topic: winter 2015-2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

heusinkveldb

Forumguru
wat betreft de ET waarde is het me nu duidelijk, ga voor safe denk ik en neem 50 aangezien ik ook Eibach heb. Kettingen heb ik nog nooit gebruikt.

Maar nu de breedte. Ik heb nu Illias lichtmetalen velgen. Deze zijn 6.5J x 16. In de handleiding van de Octavia staan onder het kopje sneeuwkettingen maten vermeld van 6J x 16 ET 48 of 50. Voor de band maakt dit toch niet uit? op beide kan gewoon 205/55/R16 gemonteerd worden toch? De 6J ogen alleen wat smaller denk ik.
 

miles

Senior Member
Als je een beetje je best doet kun je ook gewoon winterbanden met index V krijgen. Mijn S2 staat in ieder geval zomers en 's winters op 94V.
Er is echter een fors prijsverschil tussen H en V. Ik ben v.w.b. de winterbanden, mede op advies van de dealer, voor de H- versie gegaan. Dan maar een paar maanden niet harder dan 210 km/u......... Zomerbanden zijn wel gewoon V.
 

hemi24

Forumguru
Het is niet alleen de H en de V, maar vaak ook de XL (extra load) of zogenaamde reinforced die vaak een stuk duurder zijn...
 

Goofy@5E

Forumguru
Ik begrijp deze hele discutie niet over prijzen i v m die H of V en laadindex..... Op banden bespaar je gewoon NIET!!!
Heb vroeger 1 ongeval gehad en de reden was dat men banden van een chacamakka merk waren en ....geen reet op de weg grip hadden, dat grapje heeft me veel meer geld gekost dan 4 fatsoenlijke banden, tenslotte dit is je enige contact met de weg en de wagen , en het is niet meer dan de grootte van een handpalm, ga gewoon voor kwaliteits banden , je kunt nu eenmaal geen omelet maken zonder eireren te klutsen.....
 

Scout15

Actief lid
Ik begrijp deze hele discutie niet over prijzen i v m die H of V en laadindex..... Op banden bespaar je gewoon NIET!!!
Heb vroeger 1 ongeval gehad en de reden was dat men banden van een chacamakka merk waren en ....geen reet op de weg grip hadden, dat grapje heeft me veel meer geld gekost dan 4 fatsoenlijke banden, tenslotte dit is je enige contact met de weg en de wagen , en het is niet meer dan de grootte van een handpalm, ga gewoon voor kwaliteits banden , je kunt nu eenmaal geen omelet maken zonder eireren te klutsen.....
Goofy, ben het volledig met je eens dat er geen concessies gedaan moeten worden op banden. Alleen kan ik wel begrip hebben voor de mensen welke kijken naar de snelheidsindex / loadindex om zo de kosten in de hand te houden. Waarom een V-index kopen als je auto dit niet eens rijdt, of waarvan jezelf weet dat je deze snelheden nooit gaat rijden?
 

Canon-Eye

Donateur
Op banden bespaar je gewoon NIET!
In principe mee eens.
Maar een duurder type kiezen dan nodig is - met name een hogere snelheidsindex, terwijl elk weldenkend mens er redelijkerwijs van uit mag gaan dat je niet met 210+ naar de wintersport hoeft te rauzen - slaat m.i. ook nergens op.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Helemaal eens met Canon-Eye!

Besparen op banden moet ook geen optie zijn, maar het comfort is ook niet gebaad bij montage van banden met een (te) hoge snelheids- en loadindex. Sterker nog, het kan abnormale slijtagepatronen als "cuppen" zelfs stimuleren.
 

andrehj

Forumguru
In principe mee eens.
Maar een duurder type kiezen dan nodig is - met name een hogere snelheidsindex, terwijl elk weldenkend mens er redelijkerwijs van uit mag gaan dat je niet met 210+ naar de wintersport hoeft te rauzen - slaat m.i. ook nergens op.
Dat klopt, maar als je auto 220 kan, en je niet alleen voor de wintersport in Duitsland komt, maar er bijna in woont (ik woon op 3 km van de grens...) dan kies je toch voor de 94V bandjes. Als ik dan een keertje hard wil, wil ik niet met het zweet in mijn handen staan omdat de banden het misschien niet aan kunnen.
 

CDK

Forumguru
wat betreft de ET waarde is het me nu duidelijk, ga voor safe denk ik en neem 50 aangezien ik ook Eibach heb. Kettingen heb ik nog nooit gebruikt.

Maar nu de breedte. Ik heb nu Illias lichtmetalen velgen. Deze zijn 6.5J x 16. In de handleiding van de Octavia staan onder het kopje sneeuwkettingen maten vermeld van 6J x 16 ET 48 of 50. Voor de band maakt dit toch niet uit? op beide kan gewoon 205/55/R16 gemonteerd worden toch? De 6J ogen alleen wat smaller denk ik.

zou geen probleem moeten geven idd.
 

heusinkveldb

Forumguru
heb inmiddels al een set stalen vegen kunnen bemachtigen voor 40 euro :D
Ze zijn maar een half jaar oud en als nieuw, originele VW velgen 5x112 ET50 6,5J x 16
Prima voor de winterbandjes.

Bedankt voor alle reacties en hulp!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

abelsj

Forumguru
Heb in het begin van de week nieuwe winterbanden Nokian wr d4 in de maat 225/40R18 92V met originele 18" velgen gezet op de RS. Banden zijn zachter als de standaard Bridgestones, grip is wel minder. In 3de het koppel erop los laten zorgt voor een pinkend antislip lampje. Verder zeer tevreden over voor een schappelijke prijs.
 

abelsj

Forumguru
Effe een vraagje in de rand van dit topic, was in de week effe bij de banden centrale binnen gegaan met de vraag hoe vast je de velgen nu moest aantrekken , met een momentsleutel, ze zeiden me dat dit voor alle velgen op de wagens 150nm was en voor bestelwagens 170nm, nu heb ik hier ergens in een topic (vind het natuurlijk niet meer....) gelezen dat dit maar 120nm is , wat is nu de juiste kracht voor alu velgen aan te trekken volgens jullie?

Ik trek mijn op 130Nm vast en heb nog nooit problemen gehad met loskomen.
 

boontjeRS

Forumguru
Ik heb me falken gekocht voor op mn rs. 225/40/18 92v. Ga ze maar steken binnen een goeie 14 dagen. Is nog te warm nu. @abelsj , mn lampje flikkert bij mij heel veel hoor vanaf het beetje nat ligt met mn Bridgestone banden origineel. 120 a 130 nm aantrekken is perfect. Meer en je trekt je bouten in de velg. Kost me 128 euro per band. Schijnt heel goed op nat en ijs. We zien wel.
 

Bakkertje

Forumguru
Gents,

Binnenkort zit ik op de 30.000 km en gaat de passat voor z'n eerste beurt naar de dealer. Dan komen ook de winterbanden eronder en daarover wil ik jullie ideeën eens polsen.
Mijn zomer banden zijn voorzien van contiseal technologie en ik heb dus ook geen reservewiel nog pomp. Winterbanden komen bij ons op je originele velgen en dan heb ik dus best een puntje.. In de maat 215/55 r17 zijn er geen contiseal winterbanden.. Wat zouden jullie doen?
Standaard wordt er door Athlon Fulda gemonteerd, maar die lopen gewoon leeg als je er een spijker in hebt..
 

andrehj

Forumguru
Wat ik zou doen:
- Reservewiel kit kopen (styrofoam insert, krik, bevestigingsschroef, wielmoersleutel).
- 4 all-season banden + velgen aanschaffen en daar in de winter op rijden.
- In de winter een zomerwiel achterin leggen en in de zomer een winterwiel.
 

Canon-Eye

Donateur
Ik heb een extra winterband op stalen velg zomer en winter sls reservewiel liggen, ervan uitgaande dat een winterband in de zomer veiliger rijdt dan een zomerband in de winter...
 

abelsj

Forumguru
Ik heb me falken gekocht voor op mn rs. 225/40/18 92v. Ga ze maar steken binnen een goeie 14 dagen. Is nog te warm nu. @abelsj , mn lampje flikkert bij mij heel veel hoor vanaf het beetje nat ligt met mn Bridgestone banden origineel. 120 a 130 nm aantrekken is perfect. Meer en je trekt je bouten in de velg. Kost me 128 euro per band. Schijnt heel goed op nat en ijs. We zien wel.
Ik heb dacht ik 125 per band betaald.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan