Het grote winterbanden topic: winter 2013-2014

Status
Niet open voor verdere reacties.

Canon-Eye

Forumguru
Ah... vorig jaar heeft de Twingo gedurende de hele winter precies 502 km gereden.
Ik heb die winterbanden er nog maar even niet ondergegooid... Kan altijd nog als hij onverhoopt echt een keertje ver weg moet.
 

HermanF

Nieuw lid
Heb winterbanden (Apollo Acelere Winter XL) op alu velgen (DBV Torino II) gekocht. Winterbanden laten overzetten op de originele Skoda velgen en de zomerbanden naar de nieuwe alu velgen. Qua rolgeluid zijn de winterbanden best te genieten, wat grip betreft zal ik moeten wachten op winterweer
1517923_10202968758889924_708166437_n_zps03373d89.jpg

1470048_10202968759449938_1675493398_n_zpse06278ec.jpg
 

Bram_O2

Actief lid
Ik was vandaag bij een banden toko om mijn 225/45/17 te laten balanceren. Zo in gesprek met de monteur zei ik dat ik straks winterbanden ga monteren in de maat 195/65/15, hij vroeg zich af of dat gaat passen.

Volgens mij moet dat gewoon passen op mij O2 Combi 1.9 TDI. Zijn er meer mensen die deze maat eronder hebben liggen?
Het lijkt mij dat als onder de meest eenvoudige Octavia 1.4 TSI af fabriek 195/65/15 wielen+banden liggen, dit gewoon moet passen onder een O2 die met 17" is gekomen. Technisch verandert de auto immers niet in vergelijk met een duurdere, maar motorisch gelijke uitvoering. Daar ben ik ook vanuit gegaan bij mijn bestelling, ik ontvang deze of komende week de Continental TS 850 band in genoemde maat.
 

Constant

Erelid
Na lange afwezigheid in de winterband-topics, ben ik weer terug met gelukkig nieuws!

Vandaag vier nieuwe winterbanden laten monteren, Continental TS850 225/50/R17H 98XL

Reden voor de keuze van de TS850:
- vijf jaar lang goede ervaringen gehad onder barre Alpen- en Autobahn-condities met de Continental TS810 (één van de voorgangers van de TS850)
- testresultaten ADAC: nr. 1 in de laatste winterbandentest, goede prestaties op sneeuw en ijs.

Reden voor keuze snelheid H:
- betere grip dan de hogere snelheidsversie (!). Bovendien gaat mijn auto max. 200 km/u en gaat H tot 210 km/u, dus het is een toegestane keuze. Extra slijtage tov de hogere snelheidsversie neem ik voor lief.

Keuze voor 225/50/R17 (ten opzichte van de andere toegelaten set voor Scouts 205/60/R16):
- Er zaten al R17-velgen op
- Goede ervaring met de vorige 225 winterbanden op gladde ondergronden, inclusief hellingen. Zolang je grip hebt, heb je met brede banden meer grip. Alleen in diepe sneeuw heb ik de nadelen van brede banden ondervonden.
Er hangt nu de heerlijke geur van verse banden rond mijn auto! :yeehaa:
 

Bram_O2

Actief lid
Zo, GLS heeft net mijn set afgeleverd maar met deze temperaturen blijven ze voorlopig in de berging liggen. Vraag me af we nog winter gaan krijgen.
 

Hetzer

Forumguru
Mijn nieuwe Fabia MC, gaat de eerste weken na aflevering eerst geschoeit op 15 inch staal met 195/55R15 Hankook I-Cept EVo banden, een naar het schijnt een goede band, met sportieve rijeigenschappen
 

CDK

Forumguru
Ik heb onder de Superb 225/35/19 Dunlop SP Wintersport 3D banden liggen, over grip heb ik met 4x4 sowieso niet te klagen en de Dunlops zijn perfecte banden!
qy2a5yme.jpg
e5y9anyd.jpg
 
Sinds een achttal weekjes nu stalen velgen met winterband van Continental TS850 205/55 x16 94 H verhoogt draagvermogen, verplicht voor SuperB.
Merkbaar verschil bij nat weer, aangezien we dit jaar geen winterprik hebben, duidelijk meer tractie en minder kerstboom in de cockpit bij snel accelereren.
Bij het krachtig remmen heeft de abs het ook duidelijk minder druk
Iets meer rijgeluid en minder direct stuur (vanwege de hoge profielhoogte peins ik) en dat was wel even wennen.
Het leek net dat de achterkant van de wagen aan een elastiekje hing bij een scherpe bocht.
Bij droog weer en onder de 7 graden niet echt een verschil.
Misschien dat het ook nog eens gaat sneeuwen kortelings en kan ik de dsg ook een aan de tand voelen.

En aangezien je aan de asfalt hangt, met je hele kroost in de wagen, met niet meer dan 4 postkaartjes rubber leek mij het idee van wat zachter rubber toch geen slecht idee.

PS de voorgestelde winterbanden-packs door skoda zijn de vorige TS830 reeks van Continental, op zich geen slechte band, maar alleen het beste is goed genoeg voor mijn karretje.
 

EdK

Forumguru
Mijn gedachten waaren vooruitstrevend dit winterseizoen en hierdoor staat de gehele winter de bandenvelgboom met winterbanden nog in de schuur en hobbel ik nog steeds op de zomersloffen.
Hoop alleen niet dat het van de zomer opeens gaat sneeuwen en ze er alsnog om moeten....
 

CDK

Forumguru
@Sparkie, Ik ga de Audi wielen er binnenkort onder gooien, zal meteen eens checken of m'n Michelin's als binnen zijn die ik in bestelling heb staan. Mochten ze nog met zout gaan strooien geen probleem, want ik heb toch geen gepolijste wielen meer :)
 

Tallguy

Forumguru
Ik heb ook al afspraak gemaakt voor deze vrijdag om de wielen weer te wisselen. Met dit weer en deze temperaturen heeft het geen zin de wintersloffen eronder te houden. Meteen een APK laten doen, dan ben ik weer klaar voor dit jaar :)
 

Constant

Erelid
Dit was het meest teleurstellende winterbanden-seizoen ooit voor mij, want in NL heb ik niet het gevoel gehad dat ik het wonderbaarlijke winterrubber nodig heb gehad.

Op wintersport eventjes door een lichte sneeuwbui gereden, dat was het dan.

Voor veel geld nieuwe wintersloffen gekocht. Ik ga nog een tweede wintersportvakantie boeken, wellicht dat ik het winterrubber dan wel nodig heb................
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan