Het grote winterbanden topic: winter 2013-2014

Status
Niet open voor verdere reacties.

flatron

Actief lid
Ik heb de buitenkant van het naafgat van die velgen gemeten en kwam uit op 56mm. De binnenkant wist ik niet waar ik moest gaan meten. Allé ik dacht wel dat ik het wist maar ik had een houten meter en kon er niet met in dat gat. Zou dat kunnen kloppen dat de binnen kant dan 52 is?


9993121zkb.jpg
 
Laatst bewerkt:

flatron

Actief lid
Ja ik denk dat. Ze zeggen toch op de bandencentrale dat dit een Skoda velg is (ik ken niks van hoor). Ik moet alleen embleempjes hebben die er in passen (er zit niets bij het zijn demo's). Ik kan ook eventueel die van mijn Teron velgen gebruiken? Maar ik heb er denk ik liever andere voor deze velgen.
 

Jee13

Forumguru
De naafkappen van de teron zouden als wintervelgen oem velgen zijn, moeten passen.
Dan is het toch simpel? Dan pas je die bij de wissel en druk je ze erin als het goed past en bestel je 4 nieuwe voor je teron velgen
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ze zitten er weer op. Volgend jaar wel twee nieuwe denk ik. Twee met nog 5.1 mm. Dit wordt de derde winter. Meteen winter check gehad. Remvloeistof moest vervangen
 

iso

Nieuw lid
Hallo,

Kan iemand mij helpen met het vinden van de juiste stalen velgen maat. Ik heb een Octavia bj juni 2008. Op mijn lichtmetalen velgen staat 6,5jx16H2 ET50. Moet ik deze maat aanhouden. Ik heb losse winterbanden 205/55/16.
Ik heb diverse gevonden maar twijfel of het goeie zijn. De ene velg is 6jx16h2 ET42 de andere weer anders...pfffff
 

hemi24

Forumguru
Hallo,

Kan iemand mij helpen met het vinden van de juiste stalen velgen maat. Ik heb een Octavia bj juni 2008. Op mijn lichtmetalen velgen staat 6,5jx16H2 ET50. Moet ik deze maat aanhouden. Ik heb losse winterbanden 205/55/16.
Ik heb diverse gevonden maar twijfel of het goeie zijn. De ene velg is 6jx16h2 ET42 de andere weer anders...pfffff

Waarom zou je iets anders nemen? Je hebt de juiste maat (originele) velgen. Voor montage van sneeuwkettingen zou je een 6Jx16H2 met ET50 kunnen nemen, maar ET42 is een no-go...
 

turboturbo

Forumguru
Afgelopen zaterdag de wielen van mijn Fabia maar eens gewisseld.
Zag dat het profiel nog maar 4 a 5 mm was op 2 van de banden, de andere twee nog maar 3 a 4. En bij alle banden zijn de buitenranden extra afgesleten (vorige eigenaar reed kennelijk met te zachte banden) en zag wat droogtescheurtjes (DOT code 0444) Kortom; laatste seizoen voor dit set.

Want als ik zo naar de profiel diepte kijk, dan ben ik per saldo misschien beter af met m'n nog bijna nieuwe michelin energy savers met nog minimaal 6mm profiel op alle banden. (natuurlijk is het rubber compound ook anders - weet ik)

Of ik volgend seizoen weer een nieuw setje neem, weet ik nog niet. Ik heb nu 3 seizoenen met deze winterbanden gereden en heb elk seizoen maar een paar dagen gehad dat ik de weg op ging met een beetje sneeuw. Het viel me op dat de wegen hier in de randstad 99% van de tijd schoongeveegd en driedubbel gestrooid zijn.

Ik hoef daarnaast nooit bij nacht of ontij de weg op, meestal zelfs na de spits, als er al lang en breed gestrooid en geveegd is. En met winterbanden ben je alsnog nergens als het spiegelglad is, getuige een ervaring van een collega met een Subaru 4X4 op winterbanden die een keer 's nachts een achtje schaatste op de A2 samen met nog een paar andere automobilisten)

Verder viel me op dat ik een nagel/spijker in één van de zomerbanden zit. Die maar eens laten proppen binnenkort.
 

deusjevo

Forumguru
Afgelopen zaterdag de wielen van mijn Fabia maar eens gewisseld.
Zag dat het profiel nog maar 4 a 5 mm was op 2 van de banden, de andere twee nog maar 3 a 4. En bij alle banden zijn de buitenranden extra afgesleten (vorige eigenaar reed kennelijk met te zachte banden) en zag wat droogtescheurtjes (DOT code 0444)

Uhh, week 4 van het jaar 2044?
 

Jee13

Forumguru
Afgelopen zaterdag de wielen van mijn Fabia maar eens gewisseld.
Zag dat het profiel nog maar 4 a 5 mm was op 2 van de banden, de andere twee nog maar 3 a 4. En bij alle banden zijn de buitenranden extra afgesleten (vorige eigenaar reed kennelijk met te zachte banden) en zag wat droogtescheurtjes (DOT code 0444) Kortom; laatste seizoen voor dit set.

Want als ik zo naar de profiel diepte kijk, dan ben ik per saldo misschien beter af met m'n nog bijna nieuwe michelin energy savers met nog minimaal 6mm profiel op alle banden. (natuurlijk is het rubber compound ook anders - weet ik)

Of ik volgend seizoen weer een nieuw setje neem, weet ik nog niet. Ik heb nu 3 seizoenen met deze winterbanden gereden en heb elk seizoen maar een paar dagen gehad dat ik de weg op ging met een beetje sneeuw. Het viel me op dat de wegen hier in de randstad 99% van de tijd schoongeveegd en driedubbel gestrooid zijn.

Ik hoef daarnaast nooit bij nacht of ontij de weg op, meestal zelfs na de spits, als er al lang en breed gestrooid en geveegd is. En met winterbanden ben je alsnog nergens als het spiegelglad is, getuige een ervaring van een collega met een Subaru 4X4 op winterbanden die een keer 's nachts een achtje schaatste op de A2 samen met nog een paar andere automobilisten)

Verder viel me op dat ik een nagel/spijker in één van de zomerbanden zit. Die maar eens laten proppen binnenkort.

Proppen mag niet meer, is ook apk afkeur. Plakken mag wel
 

turboturbo

Forumguru
Oh, ik denk DOT 4404 dan :D

Oke, plakken dan. Dat bedoelde ik ook, maar ik dacht dat dat zo genoemd werd, 'proppen', maar dat is dus een heel andere manier....
Edit: net opgezocht, en plakken gebeurt dus van binnenuit de band, proppen is van buitenaf (met een zgn. 'paraplu'?) en mag dus niet meer voor de APK.
 
Laatst bewerkt:

deusjevo

Forumguru
Laatst bewerkt:

Jee13

Forumguru
das een heel verhaal om door te lezen deusjevo ;)
Beter gewoon band van binnenuit plakken dan weet je zeker dat het goed is
 

turboturbo

Forumguru
De spijker of nagel (of wat het ook is, ik zie een wat ik denk dat een platte kop is, met een diameter van zo'n 4 a 5 mm - een flinke jongen) moet er sowieso idd uit lijkt me. Kan gaan roesten en dan kan het karkas van de band ook gaan roesten.
 

iso

Nieuw lid
Waarom zou je iets anders nemen? Je hebt de juiste maat (originele) velgen. Voor montage van sneeuwkettingen zou je een 6Jx16H2 met ET50 kunnen nemen, maar ET42 is een no-go...
Waarom zou je iets anders nemen? Je hebt de juiste maat (originele) velgen. Voor montage van sneeuwkettingen zou je een 6Jx16H2 met ET50 kunnen nemen, maar ET42 is een no-go...
Op mijn reserve wiel velg staat 6jx15h2. Dit kan toch ook geen kwaad voor als ik een lekke band krijg en deze tijdelijk erop zet?
 

hemi24

Forumguru
Tja, dat hangt af van de maat van de band die erop gemonteerd zit, maar dat zal waarschijnlijk 195/65R15 zijn en dat gaat (tijdelijk/voor nood) prima samen met een 205/55R16.
 
  • Leuk
Waarderingen: iso
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan