Het grote winterbanden topic: winter 2013-2014

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelleg

Lid
Even een vraag. Voor mijn 18" alaris velgen ga ik Rud Centrax kettingen aanschaffen via marktplaats. Is op dit moment nog een beetje betaalbaar. Dan heb je in ieder geval geen schakels aan de binnenzijde van de velg.
Bij de ketting zitten wielboutadapters bij. Ik heb echter geen idee wat de maat is van de wielbouten van de Alaris velgen. Weet één van jullie dat?
 

jelleg

Lid
Nog niet, zodra ik weer op de been ben ga ik wel met mijn dopsleutel set aan de gang, dan weet ik het ook. Ik dacht misschien dat iemand her zo toevallig wist, zodat ik kan kijken welke adapters voor de sneeuwkettingen nodig zijn.

Zo, en dan was dit mijn eerste reply via tapatalk. Ideaal voor de iPhone.
 
Zojuist mijn zomerbanden weer gewisseld voor de winterslofjes (Fabia 2)
Alle zomerbanden met originele LM velg zaten helemaal vast geplakt aan de wielophanging. (of hoe dat stuk ook heet) Kreeg ze echt met geen mogelijkheid los gewricht. Dit had ik vorig jaar niet.

Uiteindelijk de stang van de krik er maar tussen gezet, maar echt blij was ik daar niet mee.
Na veel moeite kwam er speling in en kon ik ze verder ervan af halen.

Iemand enig idee om dit volgend jaar te voorkomen :pieker: en ja... regelmatig eraf halen is idd een optie, maar was dat eigenlijk niet van plan. Vind 2x per jaar al genoeg eigenlijk
 

CDK

Forumguru
dat komt door de oxidatie van het aluminium, sommige velgen hebben daar last van, de één wat meer dan de ander
 

EdK

Forumguru
Ik zal wel weer een hele discussie met me antwoord oprakelen maar i smeer de contactvlakken altijd ligt in met kopervet. Niet op de bouten want die moeten er droog in !!

En als je velgen een volgend keer weer vast zitten, pak dan een rubber hamer en sla vanaf binnenkant bad op de band, na een paar klappen komt hij zeker los.
En uiteraard als je slaat zorgen dat je wielbouten er nog inzitten zodat velg met band niet in één keer wegstuiterd met kans op schade aan velg of jezelf
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Van de week de Antares/zomerwielen vervangen door de Line/winteruitvoering - en er plakte helemaal niks. Ook nooit eerder last van gehad trouwens.
Wat me wel opviel, is dat mijn bandenspanningsmonitor pas vandaag - een kleine 500km na het wielwisselen - voor het eerst begon te piepen. Even gekeken, op het oog niets aan de hand; vervolgens gereset en niks meer vernomen. Thuis blijken ze alle 4 nog netjes op spanning.

Dat-ie na het wielenwisselen een keertje alarm slaat kan ik me nog voorstellen, gelet op de verschillen in profiel. Maar dat hij er zo lang over doet om dit te "ontdekken" verbaast me wel...
 

CoesDoes

Forumguru
Ook bij mij zitten de winterwielen er uiteindelijk op:
image.jpg

Zoals hier goed te zien inclusief mooie logo's! :D

Ik kreeg na een paar km al een melding over de bandenspanning, het resetten lukte in eerste instantie niet, blijkbaar moet dit direct na inschakelen van het contact, op die manier lukte het namelijk wel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Rijdendeweg de resetknop indrukken veroorzaakte een pingel plus melding in de maxidot en het lampje bleef aan, maar toen ik 'm een tijdje ingedrukt had gehouden (5 seconden of zo) klonk er weer een pingel, het lampje ging uit en de maxidotmelding was ook weg.
Sindsdien werd niets meer van het systeem vernomen.
 

jelleg

Lid
Ik hoop 19 of 17 mm, die zitten bij het setje dat ik ga aanschaffen. Dan ben ik voor 115 euro toch echt spekkoper voor een set rud centrax kettingen. En kan ik mijn alaris velgen (met winterbanden) er gewoon ophouden.
 

andrehj

Forumguru
Ik zal wel weer een hele discussie met me antwoord oprakelen maar i smeer de contactvlakken altijd ligt in met kopervet.

Ik smeerde er altijd vaseline op, maar dat is best veel werk. Sinds dit jaar heb ik een veel snellere methode: Net voor montage even vaseline uit een spuitbus op het contactvlak van het velg spuiten (niet op het tegendeel, de remschijf, want dan spuit je het ook in de draadgaten).
Dit is maar een paar seconden werk, en mijn wielen zitten dus nooit vast en al mijn 16 wielen zijn door deze behandeling ook helemaal vrij van roest op de pasvlakken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan