Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Sparkie

Forumguru
Ik heb mijn afspraak gemaakt voor 29 oktober. In de aanvraag had ik om de Conti's gevraagd, maar omdat de leasemaatschappij met voorkeursmerken Bridgestone en Michelin werkt heb ik gevraagd er Michelins Alpin A4's onder te schroeven.

maartenv84

Senior Member
Ik had vorig jaar de continental WinterContact bandjes er onder. Weliswaar in de maat 225/45R17. Dus ik vind het jammer dat ANWB voor die maat geen test heeft. Ik ga er vanuit dat ik deze banden weer gemonteerd krijg. Afspraak staat voor 2 november.

Sparkie

Forumguru
Het zou een vreemde zaak zijn als je je eigen banden niet meer terug zou krijgen. Je (of de LM) hebt ze toch aangeschaft voor jouw eigen auto?

rweersch

Actief lid
Ja, je krijgt uiteraard jouw eigen banden-set. Tenzij blijkt dat ze "op" zijn, dan worden meestal meteen nieuwe gemonteerd, al dan niet in overleg (afhankelijk van LM en contract).

Hallo effe een vraagje ik heb S 2 combi tweedehands gekocht en er was een set 16" winterbanden zo goed als nieuw bij. Nu vandaag bekijk deze banden vandaag en ze hebben een laadindex van 91. Terwijl op de papieren van de wagen staat voor winterbanden een laadindex van 92 ! Kan dit kwaad dat er 1 puntje verschil is ?

Da's een oude discussie die steevast overal weer opduikt en waarover de meningen nogal verdeeld zijn.

Mijn kijk erop?
In theorie kun je erover vallen omdat je qua loadindex beneden de voorgeschreven waarde zit.
In de praktijk echter is dit verschil verwaarloosbaar klein.

Een loadindex van 92 betekent dat er per band een maximaal toelaatbaar gewicht van 630 kg. op mag rusten (dus 1260 kg. per as).
Een loadindex van 91 betekent dat er per band een maximaal toelaatbaar gewicht van 615 kg. op mag rusten (dus 1230 kg. per as).
Waarom deze asverdeling?
Bij volle belading van de wagen zal de druk op de achteras toenemen.
Bij b.v. een noodstop zal de druk op de vooras toenemen.

Indien een van bovenstaande situaties langdurig van toepassing zou zijn, zou je te maken kunnen krijgen met een bovengemiddelde warmteontwikkeling.
Zoals je kunt zien praten we hier echter over een verschil van 30 kg. per as.
IMHO verwaarloosbaar klein.
En mocht je dit écht een probleem vinden, dan kun je er altijd nog voor kiezen om de druk van de banden op te voeren met 0,1 Bar (i.p.v. b.v. 2,5 Bar, in voorkomende gevallen van b.v. zware belading, de druk opvoeren naar 2,6 Bar of zelfs 2,7 Bar). Hiermee verhoog je het draagvermogen van de band en dit heeft een positief effect op de loadindex.

Trouwens, mocht je op een gegeven moment ervoor kiezen om op "grote wielen" te gaan rijden, b.v. 19 of 20 inch, dan zul je ondervinden dat de loadindex van deze banden zelden meer zullen voldoen aan de fabriekvoorschriften.
De loadindex van deze "laagprofielbanden" ligt per definitie beneden de geindexeerde waarde van 92 (LI 88 tot LI 90 is hier gangbaar maar uitzonderingen bevestigen de regel, ook in deze) :)

Als laatste: ik heb in het verleden erg veel geexperimenteerd met banden in vele soorten en maten.
Mijn ervaring is het dat als je kiest voor een A-merk band, dan hoef je je over een minimale afwijking qua loadindex absoluut geen zorgen te maken.
Dit geldt zowel voor zomer- alsook voor winterbanden.

Hoop niet dat nu een discussie losbarst over welk merk al dan niet tot de A-merken mag worden gerekend maar zolang er maar niets in de trant van "Rockstone", "Nankang", "Roadstone" of meer van die meuk zo op de zijwang prijkt, dan zit je wat mij betreft safe :cool:
Let wel: ik papagaai nu niks of niemand na, ik spreek puur uit eigen ervaring!

Again: just my 2 cents :)

hemi24

Forumguru
Afgezien of het wel of niet is toegestaan, vermelden van een loadindex alleen is weinig zeggend, als je er geen snelheidsindex bij vermeld...

Alvast iedereen bedankt voor de reply's het gaat het om Bridgestone Blizzak 205/55/16 91 H .

Maar zoals ik lees mag het in principe geen probleem geven !

hemi24

Forumguru
... Maar zoals ik lees mag het in principe geen probleem geven !

Als jij maar geen ongelukken veroorzaakt, zal er hoogstwaarschijnlijk geen hond naar kraaien, maar je verzekering trekt waarschijnlijk de handen ervan af, als je (bijvoorbeeld in Dld) een ongeluk krijgt.

Dus het is maar wat jij "in principe" geen probleem vindt...

Pollewop

Forumguru
Afgezien of het wel of niet is toegestaan, vermelden van een loadindex alleen is weinig zeggend, als je er geen snelheidsindex bij vermeld...

Dat snap ik even niet...:crazy: De loadindex staat toch los van de snelheidsindex ? Het ene slaat op de maximale belastbaarheid in Kg, het andere op de maximale toegestane snelheid in km/h...Toch...?

hemi24

Forumguru
Dat snap ik even niet...:crazy: De loadindex staat toch los van de snelheidsindex ? Het ene slaat op de maximale belastbaarheid in Kg, het andere op de maximale toegestane snelheid in km/h...Toch...?

Ja en die vormen een onlosmaakbaar paar: Load- en snelheidsindex geven het gewicht dat de band mag hebben bij de opgegeven snelheid.

Als je de snelheid lager houdt mag je de band (theoretisch) meer belasten.
Zo komt het bij bijvoorbeeld bedrijfswagens en landbouwvoertuigen voor dat er op een band meerdere combinaties van loadindex+snelheidsindex op de banden worden weergegeven, maar ook dat er onderscheid wordt aangegven voor een loadindex voor aangedreven wielen en vrij rollend wielen.

Korte versie voor Jip en Janneke: 2 x 9 = 18, maar ook 3 x 6 = 18.

en de hond had eigenlijk een haan moeten zijn, goed opgemerkt door Canon-Eye..!

Alvast iedereen bedankt voor de reply's het gaat het om Bridgestone Blizzak 205/55/16 91 H .

Maar zoals ik lees mag het in principe geen probleem geven !

Qua loadindex hoef je je m.i. geen zorgen te maken maar de snelheidscodering H vind ik persoonlijk aan de magere kant voor je 2.0 TDI.
Maar zoals Hemi24 terecht opmerkt, zorg dat je géén brokken maakt in Duitsland - voorzover je dat überhaupt kunt beinvloeden - want daar kijken ze wat er in de KFZ Brief staat (ongeacht of je een Ausländer bent of niet, je rijdt immers in hun land en derhalve dien je je te houden aan hun regelgeving).

Ik denk dat ze er qua LI niet zozeer over zullen vallen, maar als je met H-bandjes rondrijdt i.p.v. met "V" (en je hebt on top of that ook nog een afwijkende LI) dan heb je daar wat uit te leggen omdat ze de schuldvraag dan automatisch naar jou toe zullen schuiven. Hou dat echt in de gaten want die duitsers zijn Gründlich wat hun regelgeving aangaat. Ik heb ze al 8 jaar lang zakelijk gezien bijna dagelijks om me heen dus ik weet waar ik het over heb :)

Als je regelmatig in Duitsland komt dan zou ik in jouw plaats serieus overwegen om die bandjes van de hand te doen via MP ofzo en er dan de juiste soort onder te monteren.
Ben je er slechts sporadisch dan zou je kunnen overwegen om het héél rustig aan te doen daar :smirk:

Ik heb voor mijn Citigo de winterbandjes ook in de bestelling gezet. Conti's via de dealer. Ik heb een tweede set wielen bij mijn auto dus ik ga in de winter op stalen velgen met Aries wieldoppen rijden. Een stuk minder mooi maar dan houd ik wel mijn velgen netjes, hoop ik. Misschien scoor ik wel een tweede setje lichtmetaal als ik ooit eens in een rijke bui ben....:rolleyes:

Hetzer

Forumguru
Wilde eerst geen winterbanden nemen dit keer, echter via een kennis in de bandenwereld kon ik voor goedkoop een hagelnieuw setje krijgen.
Het zijn 14" inch Hankook Icept Rs banden in de maat 175/65.0
Schijnen ook wel goed uit de verschillende test te komen, zeg maar the best of the rest. :)

2edqumo.jpg
5miey0.jpg

Canon-Eye

Forumguru
Huidige temperaturen zijn me nog veeel te hoog voor de winterbanden, dan slijten ze me te snel.
(Mocht de winter onverhoopt vroeg invallen, dan kan ik altijd meteen zonder afspraak wisselen - ik heb ze thuis in de garage hangen).

Komt me ook wel goed uit, kan ik de voorbanden vermoedelijk net oprijden tot aan de vervangingswaarde voordat ik ga wisselen.
Als dan in het voorjaar de winterbanden er weer afgaan, komen er twee nieuwe zomerslofjes achterop en gaan de huidige naar voren.

Fabia

† In Memoriam
Ik zie inderdaad al meerdere auto's op winterbanden rijden maar ik wacht nog wel ff. Vind het nu nog veel te vroeg ervoor.

Noord26

Forumguru
Gisteren nog vol in de zon gezeten zonder jas op het terras. Dus ik wacht ook nog maar eens even met wisselen. Auto gaf 22 graden als buitentemperatuur aan in de middag..

Houd wel even het weerbericht in de gaten. Als nachtvorst er weer aan zit te komen weer eens even de heftruck eronder rijden. Wisselen is 15min werk met z'n 2tjes. :eek:
Weer geeft nu nog steeds minima van 7 graden aan in de nacht komende week. Daarna nog steeds geen vorst, wel minima van circa 3 graden. Het regeltje dat ze onder 7 graden beter werken als zomerbanden is ook niet helemaal meer van toepassing. De rubbermengsels kunnen zich steeds beter aanpassen. Wanneer het echt gaat vriezen komen ze er onder. Vind de zomersloffen toch wel prettige rijden qua geluid en stuurprecisie. Ook vind ik ze vooral prettiger aanvoelen en meer grip geven tov de wintesloffen als het flink regent, en dat al het komende tijd nog wel zeker blijven doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan