Da's een oude discussie die steevast overal weer opduikt en waarover de meningen nogal verdeeld zijn.
Mijn kijk erop?
In theorie kun je erover vallen omdat je qua loadindex beneden de voorgeschreven waarde zit.
In de praktijk echter is dit verschil verwaarloosbaar klein.
Een loadindex van 92 betekent dat er per band een maximaal toelaatbaar gewicht van 630 kg. op mag rusten (dus 1260 kg. per as).
Een loadindex van 91 betekent dat er per band een maximaal toelaatbaar gewicht van 615 kg. op mag rusten (dus 1230 kg. per as).
Waarom deze asverdeling?
Bij volle belading van de wagen zal de druk op de achteras toenemen.
Bij b.v. een noodstop zal de druk op de vooras toenemen.
Indien een van bovenstaande situaties langdurig van toepassing zou zijn, zou je te maken kunnen krijgen met een bovengemiddelde warmteontwikkeling.
Zoals je kunt zien praten we hier echter over een verschil van 30 kg. per as.
IMHO verwaarloosbaar klein.
En mocht je dit écht een probleem vinden, dan kun je er altijd nog voor kiezen om de druk van de banden op te voeren met 0,1 Bar (i.p.v. b.v. 2,5 Bar, in voorkomende gevallen van b.v. zware belading, de druk opvoeren naar 2,6 Bar of zelfs 2,7 Bar). Hiermee verhoog je het draagvermogen van de band en dit heeft een positief effect op de loadindex.
Trouwens, mocht je op een gegeven moment ervoor kiezen om op "grote wielen" te gaan rijden, b.v. 19 of 20 inch, dan zul je ondervinden dat de loadindex van deze banden zelden meer zullen voldoen aan de fabriekvoorschriften.
De loadindex van deze "laagprofielbanden" ligt per definitie beneden de geindexeerde waarde van 92 (LI 88 tot LI 90 is hier gangbaar maar uitzonderingen bevestigen de regel, ook in deze)
Als laatste: ik heb in het verleden erg veel geexperimenteerd met banden in vele soorten en maten.
Mijn ervaring is het dat als je kiest voor een A-merk band, dan hoef je je over een minimale afwijking qua loadindex absoluut geen zorgen te maken.
Dit geldt zowel voor zomer- alsook voor winterbanden.
Hoop niet dat nu een discussie losbarst over welk merk al dan niet tot de A-merken mag worden gerekend maar zolang er maar niets in de trant van "Rockstone", "Nankang", "Roadstone" of meer van die meuk zo op de zijwang prijkt, dan zit je wat mij betreft safe

Let wel: ik papagaai nu niks of niemand na, ik spreek puur uit eigen ervaring!
Again: just my 2 cents