Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

rweersch

Actief lid
Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze winter nog niet echt veel profijt heb gehad van de winterbanden. Vorige winter wél, toen lag er veel meer sneeuw en ijs. Dit jaar is de winter wel erg koud, maar ook erg "droog" (bij ons dan), en er is goed gestrooid. Heb daardoor ook weinig typische "zomerbanden op glad wegdek" gezien. Desondanks ben ik toch blij dat ik ze heb; ik kom vaker in Duitsland, en ik rij (omdat het kan!) graag naar bos en hei als sneeuw ligt, en daar heb je de winterbanden wel nodig.

Ik was vorige week toch blij met m'n winterbanden (Goodyear Ultragrip 8). De grip tegenover zomerbanden op sneeuw is echt wel immens. Bij normaal accelereren in sneeuw springt de tractiecontrole niet eens op. Als ik dan in m'n andere auto stap zonder winterbanden is het toch weer even extra oppassen en vooral: wielen spinnen door bij het minste gas dat je geeft.
Noodzakelijk is het misschien niet maar het geeft me wel véél extra gemoedsrust als ik met m'n nieuwe wagen door de sneeuw moet rijden.
Zomerbanden: 225/45 R17 Pirelli Cinturato
Winterbanden: 205/55 R16 Goodyear Ultragrip 8

Hetzer

Forumguru
Vanochtend toch weer een pak gevallen !!!!!
awdxds.jpg

En daar gaat het om, al zijn het maar een aantal dagen per jaar als het valt moet je ze imho gewoon hebben

Fabia

† In Memoriam
Gezien de weersverwachtinge (do 10 vrij 11 za 10 graden) is het verstandig om nu te wisselen van winter naar zomerband? Wat is jullie mening daarover?

Rosinfield

† In Memoriam
afgezien daarvan ook niet verstandig omdat het t/m eind maart nog best eens winterbandenweer kan worden. Met het staartroeien van maart houd ik wel rekening, april kan doen wat zij wil

MarcoO2

Forumguru
Tsja, Fabia, dat blijft een gok. Al wordt de kans op echt winterweer wel steeds kleiner, uitsluiten kun je winterweer nog niet.

Noord26

Forumguru
Gezien de weersverwachtinge (do 10 vrij 11 za 10 graden) is het verstandig om nu te wisselen van winter naar zomerband? Wat is jullie mening daarover?

Dat zijn de maximale temperaturen overdag. Als ik 's morgens vertrek (zoals vandaag) zijn auto's in de omgeving nog gewoon bevroren. En als het in de morgen of avond 6 graden is (hetgeen gebruikelijk is bij een maximale opgave van 10 graden overdag), kan het de ondergrond zelfs nog bevriezen, als er vorst in de grond zit.

turboturbo

Forumguru
Gezien de weersverwachtingen ... verstandig om nu te wisselen van winter naar zomerband?
Tja, ik zou ook zeggen nu ik vanmiddag op m'n shirt in het zonnetje een koffie heb gedronken: wisselen die hap! :cool:
Maar je staat goed voor paal als er eind maart nog een weekje sneeuw valt. Kun je mooi met de bus naar je werk...... Ik denk dat het 'besparings'effect van een paar weken eerder wisselen maar gering is. Dus ik zou het niet doen, en even tot half / eind april wachten.

Fabia

† In Memoriam
Dat is dus de twijfel. Ik denk dat ik dan toch nog maar ff wacht. Je zal het zien, ga je op zomerbanden rij gaat het opeens weer sneeuwen.

Tallguy

Forumguru
Ik twijfel niet en ben overgegaan naar de zomerbanden. Met de komende temperaturen is dat prima te doen. Uiteraard ff in de gaten houden áls het weer slecht gaat worden, maar eerlijk gezegd denk ik dat de winter voorbij is.

Hetzer

Forumguru
Ik ga jouw voorbeeld volgen, heb de lange termijn planning gezien, en ik hoef niet meer naar Duitsland de komende periode
Dus ik heb mijn afspraak vervroegd naar vanmiddag, dan gaan de zomer velgen erop ;)

Doei wintersloffen, ik heb er al lang genoeg opgereden, deze winter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan