Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

michelover

Forumguru
Nou het bewijs dat "zomerbanden" niet werken in winterse omstandigheden is net weer bewezen. Mijn auto staat zoals altijd keurig in zijn parkeervak en ja wel een sukkel op zomerbanden kan de bocht niet maken en zit er boven op. Kan maandag weer "lekker" naar de schadeboer met een flinke deuk in de hoek van mijn bumper. Antwoord van de tegenpartij, sorry ik gleed gewoon weg, toen wees ik hem gelijk even op zijn geweldige banden. Gebeurd me normaal nooit was het antwoord, en ook nog je mag blij zijn dat ik me meld. Mensen worden met de dag dommer en asocialer.:mad: 04022012096.jpg

piair1982

Forumguru
Wat een verschil met winterbanden!

Had niet verwacht dat de grip zo veel scheelt. Dit is voor mij de eerste keer dat ik met winterbanden rijd....

MarcoO2

Forumguru
Ik was aardig jaloers op mensen met winterbanden gister en vandaag! Ben winterbanden gewend, maar mijn nieuwe auto is geleverd op zomerbanden. En nog in een bredere maat ook (225). Da's bakken minder grip dan ik gewend was met mijn vorige O2 (maatje 205 én winterbanden)!

Omdat mijn winterbanden toch niet zouden passen op de nieuwe auto heb ik ze twee weken terug maar verkocht. Dacht ze niet echt meer nodig te hebben en over 2 maanden raak ik ze niet meer kwijt.
Maar het was wel erg glibberen op de zomerbanden (met ook nog eens weinig profiel), duidelijk verschil met 3 weken gelden op winterbanden in frankrijk. Dus volgende winter gaan er weer winterbanden onder!

Vanochtend wilde de golf niet starten en vanmiddag een vast zittende remcylinder. Goed dat er binnenkort een nieuwe Yeti voor de deur staat.

Mark

Banned
Wat een verschil met winterbanden!

Had niet verwacht dat de grip zo veel scheelt. Dit is voor mij de eerste keer dat ik met winterbanden rijd....
Zelfde ervaring hier, ook hier voor de éérste keer in de sneeuw op winterbanden.
Al moet ik toegeven dat ik vrijdag hier in Antwerpen met mijn dienstwagen op zomerbanden in de sneeuw nooit in de problemen ben gekomen, gewoon voorzichtig zijn en er steeds rekening mee houden dat je zeer weinig grip hebt. Ik heb sommige bestuurders stoten zien uithalen dat het me totaal niet verbaasd dat deze in het decor belanden of ,wat erger is, brokken maken met een mede weggebruiker.

Winterbanden
nu de tweede winter met winterbanden wat een feest...weg rijden bij het verkeerslicht...niet spinnen, ik vind het perfect...maar ieder heeft zijn eigen ervaring.

Jan
Yeti 1.8tsi

Constant

Erelid
Gisteren was er in mijn buurt 10 cm hele fijne poedersneeuw gevallen. Leuk om door te wandelen, als je er tegen aanschopt krijg je een stofwolk. Maar vreselijk verraderlijk op de weg. Ik zag tijdens de sneeuwbui auto's spinnen met hun zomerbanden, dure porsche maakte nog bijna een schuiver ondanks lage snelheid, wat een toestand met de liefhebbers van zomerrubber, ronduit gevaarlijk!

deusjevo

Forumguru
Sinds dit jaar staan al onze nieuwe lease contracten standaard op winterbanden.
M'n collega's zijn zonder uitzondering zeer positief.

turboturbo

Forumguru
Volgens mij vooral met nu / tegenwoordig met die bredere standaard maten, worden zomerbanden steeds meer in het nadeel t.o.v. winterbanden (in winterse weer omstandigheden, dan).

Het argument dat vroeger niemand winterbanden had, geldt daarom niet echt. Vroeger waren de auto's relatief lichter, en hadden absoluut dunnere banden(maten), waardoor de druk per cm2 of grip wel snor zat.

Gisteren glibberde zo'n grote Mercedes naast me in zijn parkeervlak (ging net goed) met van die grote 18 (20?) inch LM velgen en ik vermoed 225 of 245 banden. Super breed iig. Tja, dat had je vroeger inderdaad niet, nee. Daarom zeg ik: winterbanden zijn juist daarom, omdat het niet meer vroeger is, maar nú, absoluut beter voor veel auto's.

Pollewop

Forumguru
Er valt me iets op bij deze topic : Sinds het winter is geworden is het héél stil hier. De fervente tegenstander van winterbanden hoor je opeens niet meer. Alleen de mensen die winterbanden hebben laten af-en-toe weten hoe tevreden ze zijn... Opvallend...

MarcoO2

Forumguru
En af en toe hoor je een niet-winterbandrijder die niet blij is met zijn zomerbanden:

Ik was aardig jaloers op mensen met winterbanden gister en vandaag! Ben winterbanden gewend, maar mijn nieuwe auto is geleverd op zomerbanden. En nog in een bredere maat ook (225). Da's bakken minder grip dan ik gewend was met mijn vorige O2 (maatje 205 én winterbanden)!

Omdat mijn winterbanden toch niet zouden passen op de nieuwe auto heb ik ze twee weken terug maar verkocht. Dacht ze niet echt meer nodig te hebben en over 2 maanden raak ik ze niet meer kwijt.
Maar het was wel erg glibberen op de zomerbanden (met ook nog eens weinig profiel), duidelijk verschil met 3 weken gelden op winterbanden in frankrijk. Dus volgende winter gaan er weer winterbanden onder!

Wat dan wél opvalt, is dat dat mensen zijn die ervaring hebben met winterbanden en dus het verschil kunnen benoemen.

Een collega op het werk kwam vorig jaar van vakantie uit Duitsland en het begon plots te sneeuwen hij heeft een horror trip gehad. Nu heeft hij ook winterbanden onder de wagen en vind het een verschil van dag en nacht.

En als onze Belgische minister zijn zin krijgt gaat hij ze verplicht maken.( vandaag op de radio gehoord)

[h=1]Wathelet is voorstander van verplicht gebruik winterbanden in bepaalde situaties[/h]donderdag 09 februari 2012 om 18u16
(Belga) Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet is voorstander om verder te gaan dan sensibiliseringscampagnes voor het gebruik van winterbanden. Dat antwoordde hij in de plenaire Senaat op een mondelinge vraag van CD&V-fractieleider Dirk Claes, die verheugd was dat de staatssecretaris een verplichting genegen was. Claes en Wathelet verwezen in hun vraag en antwoord naar een resolutie van het Europees parlement die de Europese commissie vraagt om tegen 2013 een voorstel te doen om te komen tot een harmonisatie van de verschillende wetgevingen op Europees vlak.

Wathelet-is-voorstander-van-verplicht-gebruik-winterbanden-in-bepaalde-situaties.jpg
Wathelet is voorstander van verplicht gebruik winterbanden in bepaalde situaties

Met het winterweer van de afgelopen dagen staan winterbanden weer volop in de belangstelling. "Winterbanden bieden reële voordelen inzake veiligheid. Ze zijn daarom al verplicht in onder andere Duitsland en Oostenrijk. Landen als Italië en Frankrijk verplichten winterbanden bij winterse omstandigheden en duiden dit aan met een verkeersbord. In België geldt geen verplichting maar wordt het gebruik van winterbanden ten stelligste aangeraden wanneer de gemiddelde temperatuur zakt onder de 7°C", aldus Dirk Claes. In zijn antwoord stelde Melchior Wathelet dat hij verder wilde gaan dan de suggestie van Claes voor een sensibiliseringscampagne. Hij zei voorstander te zijn van een verplichting. Hij stelde voorstander te zijn van een verplichting van winterbanden in ons land in een bepaalde periode, alleen wanneer de sneeuw blijft liggen of bij gladheid. Eventueel kan gedacht worden aan verkeersborden die het gebruik van winterbanden op bepaalde trajecten verplicht, voegde hij eraan toe. (KAV)

erik2907

Actief lid
Er valt me iets op bij deze topic : Sinds het winter is geworden is het héél stil hier. De fervente tegenstander van winterbanden hoor je opeens niet meer. Alleen de mensen die winterbanden hebben laten af-en-toe weten hoe tevreden ze zijn... Opvallend...
Nu het vandaag weer +1 graden is heb ik weer tijd om een berichtje te plaatsen. Ik was van de week namelijk erg druk om de auto met zomerbanden op de weg te houden. :yeah:

Wijnand850

Forumguru

Daar is weinig opvallends aan. Die discussie is hier al diverse keren gevoerd en de standpunten/argumenten blijven hetzelfde. Overigens zijn er op dit forum volgens mij geen fervente tegenstanders van winterbanden, maar wel diverse mensen die zich niet alleen laten leiden door commercie en marketing, maar die in de afweging om wel of geen winterbanden aan te schaffen iets meer betrekken dan halleluja verhalen van de tevreden winterbandrijders en vooral winterbandenverkopers, die lang niet altijd ondersteund worden door testen, cijfers, etc.

Overigens: Vandaag zijn ze er bij mij onder gezet vanwege onze aanstaande vakantie. De afgelopen week in Nederland heb ik ze geen seconde gemist, ondanks het normale dagelijkse gebruik van de auto.

kcj

Actief lid
Oorspronkelijk geplaatst door Pollewop Er valt me iets op bij deze topic : Sinds het winter is geworden is het héél stil hier. De fervente tegenstander van winterbanden hoor je opeens niet meer. Alleen de mensen die winterbanden hebben laten af-en-toe weten hoe tevreden ze zijn... Opvallend...

Saai hé, een 'discussie' waar je allemaal akkoord bent met elkaar... waar geen twistpunten bestaan...waar je alleen maar kunt snoeven hoe goed dat merk x of y is...

Tja, zelf gewild zeker (als 'groep' "winterbanders") ?
De niet-winterbandrijders zijn met pek en veren weggejaagd door sommige fervente "winterbandaanhangers".
Op sommige momenten leek het wel een sekte :( .
Reken daarbij nog dat sommige "winterbandaanhangers" niet de moeite namen om te reageren op de argumenten en motivatie van "niet-winterbanders".
(of misschien niet konden reageren omdat die personen bij hen gemarkeerd stonden op de "negeerlijst" (geïgnoreerd lid)... wie vindt zoiets uit ???)

Meer woorden wil ik niet meer besteden in dit topic. Lezen doe ik soms nog eens. Diagonaal wel te verstaan.
Voor de rest gelijkaardig standpunt als Wijnand850

Koen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan