Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wijnand850

Forumguru
...maar mbt de draairichting die fouten worden zelfs bij bandencentra's als kwikpit etc ook gemaakt!

Helaas klopt dat. Bij de Ibiza van mijn vrouw zijn laatste wielen van plaats veranderd door een concurrent van Kwik-fit, en het was dat ik er met m'n neus boven op stond, anders waren de wielen inderdaad tegen de draairichting in gemonteerd...

piair1982

Forumguru
@streetcore

Je wielgeometrie is dan compleet afwijkend. Dit beïnvloed je weggedrag omdat snijpunten in je wielgeometrie tot boven het wegdek zitten. Als je dan een nooduitwijking moet maken kan je de controle over je auto verliezen. Je mag maar 3% afwijken van de door de fabriek gestelde standaard banenmarkt.

In jouw geval is het meer dan 3% dus gevaarlijk.

turboturbo

Forumguru
@Streetcore, je zit inderdaad 15 mm te hoog vergeleken met voorgeschreven maten. Dat lijkt mij ook best fors. Ik zou misschien nog wel 195/55 aandurven, of 185/60 (beide 5mm hoger dan voorschrift), maar nog eens 10 mm hoger, niet.
Dat het 'past' als in: het wiel past, en draait rond, is niet voldoende.

Je rijdt nu zeker wel met een rustiger toerental bij 120 km/u? (vanwege de grotere wiel omtrek; GPS gemeten, dan, natuurlijk) :680:

andrehj

Forumguru
Helaas klopt dat. Bij de Ibiza van mijn vrouw zijn laatste wielen van plaats veranderd door een concurrent van Kwik-fit, en het was dat ik er met m'n neus boven op stond, anders waren de wielen inderdaad tegen de draairichting in gemonteerd...
Zulke prutsers mogen hier best met naam + welke vestiging genoemd worden hoor! Dan weten we hier tenminste waar we niet naar toe moeten gaan.

E

Ex-lid 2926

De winterbanden zitten er weer onder. Mooi is anders (195x15 stalen velgen i.p.v. 205 x 16 op LM), maar wat rijden deze wintersloffen weer heerlijk over klinkerwegen en wat zijn ze in vergelijking met de al wat cuppende zomerbanden lekker stil. Het comfort is er in ieder geval op vooruit gegaan.

Fabia

† In Memoriam
Winterbandenwaanzin
Winterbanden voor de fiets: laat maar! (foto: ANP)

De een z’n ellende is de ander z’n brood. Letterlijk, als we kijken naar de vlucht die de winterband heeft genomen na de twee barre winters van 2009 en 2010. Al in de zomer kwamen dit jaar de eerste persberichten dat iedereen snel weer z’n winterbanden moest aanschaffen. Maar het blijft niet bij de auto: vandaag las ik een eerste persbericht over winterbanden voor de fiets. Inderdaad, als het aan de bandenboeren ligt, moeten wij Nederlanders onze stalen rossen winterklaar gaan maken. Want stel je toch voor dat het gaat sneeuwen!

Winterbanden, ik zie het voor de auto al niet. Kijk maar naar de harde feiten uit onze winterbandentest van AutoWeek nummer 43. Alleen bij sneeuw presteert de winterband beter dan de zomerband. Het argument dat winterbanden ook bij nat wegdek beter presteren, is simpelweg onjuist. In onze test was de zomerband op nat wegdek op alle onderdelen veruit de beste (aquaplaning, rotonde en bochtgedrag). Alleen bij het remmen was er één winterband die het beter deed, maar daar staat weer tegenover dat de slechtste winterband maar liefst 15 meter langer nodig had om vanaf een snelheid van 100 km/h tot stilstand te komen. Flink wat geld lappen om uiteindelijk onveiliger te rijden? Het klinkt raar, maar het is wel wat alle bangmakerij tot gevolg heeft gehad. In Nederland heb je in de winter immers veel meer kans op nat wegdek dan op sneeuw.

Dus wat moeten we met die dure banden op onze fiets? Als ook fietswinterbanden alleen bij sneeuw beter zijn, laat dan maar lekker zitten. Op het moment dat het wegdek dermate onbegaanbaar is, ga ik wel op m’n bergschoenen naar buiten. Of, beter nog: blijf ik gewoon lekker thuiswerken. Dat is wat het overgrote deel van de automobilisten in het geval van sneeuw ook gewoon beter kan doen.

Bron: Autoweek,

Wijnand850

Forumguru
Zulke prutsers mogen hier best met naam + welke vestiging genoemd worden hoor! Dan weten we hier tenminste waar we niet naar toe moeten gaan.
Dat doe ik niet, omdat ik regelmatig bij het bedrijf kom en er in dit specifieke geval waarschijnlijk sprake was van een vakantiehulp/stagiair of iets in die richting. Verder hebben ze me altijd goed geholpen, en nog steeds. Maar feit is dat dergelijke fouten gemaakt worden, dus je kan er niet blind vanuit gaan dat montage door een vakman ook goed gebeurd.

turboturbo

Forumguru
Winterbandenwaanzin
-verhaal uit Autoweek-
Hm tja, ik vond het wel weer erg vreemd om te lezen. Wat is nu waarheid? Ongelooflijk veel instituten (al dan niet indirecte banden :D met de industrie) hebben al diverse winterbanden-tests gedaan, maar je kunt de test dus blijkbaar deels zo uitvoeren, dat je de uitkomst kan beïnvloeden....

Doe je de test onder zus omstandigheden en factoren, blijkt zo, doe je de test zo, dan blijkt uitkomst zus.... :confused:

Nu geloof ik direct de marketing machine achter winterbanden, dus daar ben ik me van bewust (denk ook aan die domme reclame's op de radio)
Persoonlijk heb ik toch prima ervaringen met winterbanden, en dat telt voor mij.
Het maakt me ook niet zoveel uit of er wel echt 'bewezen' voordeel uit te halen is: per saldo slijt ik net zoveel band / rubber op, alleen de eerste inversterings kosten zijn iets hoger.

Wijnand850

Forumguru
Dit is niet vreemd hoor. Elke test waarin ook een zomerband wordt meegenomen laat dit beeld zien. En dat is al een paar jaren zo. Het voordeel van winterbanden ligt heel veel genuanceerder dan menigeen (ook hier) beweert. Hoevaak ik de laatste tijd in de krant geen berichten zie over hoe fantastisch de winterband wel niet is, met testresultaten die dan afkomstig blijken te zijn van Goodyear, Continental of welke bandenfabrikant dan ook (hoezo, wij van WC eend...). Feit blijft, en dat laat de daagse praktijk ook zien, de winterband doet het alleen, en uitsluitend alleen beter onder sneeuw of ijsomstandigheden. En de test van Autoweek laat maar weer eens zien dat je met een mindere winterband zomaar onveiliger op weg kan zijn dan met een zomerband. Ook dat is een feit. En dan is het een volstrekt persoonlijke keuze of je wel of niet voor winterbanden kiest. Ik heb ze liggen voor de wintersport in de Alpen en kan ze er zelf onder zetten. Er is op dit moment voor mij nog geen enkele reden om ze er onder te zetten, tegen de tijd dat zelfs de doorgaande wegen volliggen met sneeuw of ijs zien we wel weer verder.

The bone collector

Senior Member
En reken er ook maar op dat er een stevige winterbanden-lobby is om ook de beleidsmakers te overtuigen van de winterband. Niet dat ik zeg dat een winterband geen effect kan hebben. Een vriend van me met een BMW heeft sinds vorig jaar winterbanden en waar de achterbanden vroeger bijna niets anders deden dan slippen bij sneeuw, heeft hij veel meer grip nu. Maar of het bij de gemiddelde winterdag in de lage landen zoveel uitmaakt, ik weet het niet...

Fabia

† In Memoriam
Dat denk ik ook niet. Maar met al die sneeuw van vorig jaar was ik wel heel blij met mijn winterbanden.

Constant

Erelid
Ik denk dat mensen ook winterbanden mogen overwegen voor andermans veiligheid, zeker na de ervaringen van afgelopen winters. Of moeten we de toename in ongevallen en/of blikschade maar als acceptabel risico zien?

Afgelopen voorjaar meerdere keren een gevaarlijke situatie meegemaakt omdat iemand liep te stunten met zijn zomerbanden op platgereden sneeuw. Ongelofelijk, ik zag lieden stunts uithalen met hun zomerrubber, te zot voor woorden. Ieder zijn keuze, maar niet ten koste van mijn veiligheid! Het gevaarlijkste moment was een dikke nieuwe BMW met brede zomerbanden, die kwam niet meer vooruit, dus de malloot zette 'm vol gas (!) in de achteruit. De auto slipte alle kanten op. En vreselijk gevaarlijk, want op het moment dat de banden alsnog grip krijgen, is de kans groot dat de auto keihard achteruit schiet (en daar stak ik als voetganger net de straat over).

een stevige winterbanden-lobby
In NL zou ik juist een vierseizoenenband-lobby verwachten, maar ook deze winter lijkt deze band niet door te breken terwijl hij gemaakt lijkt voor ons polderklimaat.

Wijnand850

Forumguru
Het gevaarlijkste moment was een dikke nieuwe BMW met brede zomerbanden, die kwam niet meer vooruit, dus de malloot zette 'm vol gas (!) in de achteruit. De auto slipte alle kanten op. En vreselijk gevaarlijk, want op het moment dat de banden alsnog grip krijgen, is de kans groot dat de auto keihard achteruit schiet (en daar stak ik als voetganger net de straat over).

Alsof dergelijk gedrag met winterbanden wel tot grip had geleid... Zo'n idioot kan simpelweg niet rijden en hoort al helemaal niet in een achterwielaangedreven auto thuis. Maar om dat nu als referentie op te voeren voor de gemiddelde bestuurder die op zomerbanden de winter doorgaat gaat mij een tikkie te ver. Maar goed, ik ga de discussie die wij voorgaande jaren hebben gevoerd over nut en noodzaak van winterbanden niet opnieuw voeren zolang feiten onderschikt zijn aan onderbuikgevoelens en een paar vervelende voorvalletjes op straat.

Testen waarbij een zomerband in het vergelijk is meegenomen laten keer op keer zien dat de toegevoegde waarde van winterbanden slechts in een paar situaties aantoonbaar beter is (sneeuw en ijs) en onder alle andere omstandigheden legt de winterband het af. Wie kiest er dan voor veiligheid? Het gevoel van veiligheid "omdat er winterbanden onder zitten" of het aangetoonde betere weggedrag van zomerbanden zolang je niet op sneeuw of ijs rijdt? En houdt maar eens bij hoe vaak het voorkomt dat je daadwerkelijk in de sneeuw of op ijs rijdt in Nederland. In Nederland worden wegen behoorlijk goed schoon gehouden, dus de praktijk (ook de laatste winters) is dat je op natte wegen rijdt, maar niet op sneeuw of ijs. En dan zijn de testen duidelijk over het voordeel van de zomerband. Er is, ondanks dat de winterband nu al enige jaren gemeengoed aan het worden is, nog niet één verzekeraar met cijfers gekomen die de vermeende winterbandkwaliteit ondersteunt. Mijn mening over winterbanden is dan ook duidelijk: ieders eigen keuze, maar ga een zomerbandrijder niet aanwrijven dat 'ie zogenaamd de veiligheid van anderen in gevaar brengt. Want dat is, met feiten onderbouwd, lariekoek.

MarcoO2

Forumguru
Ondanks dat ik me deels wel kan vinden in je reactie, toch even een paar kanttekeningen:

Alsof dergelijk gedrag met winterbanden wel tot grip had geleid... Zo'n idioot kan simpelweg niet rijden en hoort al helemaal niet in een achterwielaangedreven auto thuis. Maar om dat nu als referentie op te voeren voor de gemiddelde bestuurder die op zomerbanden de winter doorgaat gaat mij een tikkie te ver.
Ik zie Constant dit niet gebruiken als referentie voor de gemiddelde bestuurder, maar letterlijk als voorbeeld van de ergste situatie die hij mee had gemaakt. Ik weet dat jullie het chronisch oneens zijn :winkie:
maar je moet ook niet meer in zijn woorden leggen dan hij zegt.

En houdt maar eens bij hoe vaak het voorkomt dat je daadwerkelijk in de sneeuw of op ijs rijdt in Nederland. In Nederland worden wegen behoorlijk goed schoon gehouden, dus de praktijk (ook de laatste winters) is dat je op natte wegen rijdt, maar niet op sneeuw of ijs.
Dat is jouw praktijk. Mijn praktijk is echter dat ik heel wat dagen de hele dag op sneeuw en ijs rijdt, simpelweg omdat ik niet veel op snel/ of doorgaande wegen kom, maar in de stad en in woonwijken rondkachel. Jouw statement is niet op iedereen van toepassing. Dan dan zijn mijn ervaringen overduidelijk in het voordeel van de winterband...

deusjevo

Forumguru
Alsof dergelijk gedrag met winterbanden wel tot grip had geleid...

Tja, da's lastig daar zullen we nooit meer achter komen maar persoonlijk denk ik dat die bestuurder op winterbanden gewoon verder had gekund zonder stuntelen en verder gevaar voor omstanders.
Ik heb nu ondertussen al 8 jaar ervaring met winterbanden en weet nu wel ongeveer waar ik op winterbanden verder kan en anderen op zomerbanden moeten stoppen of zich op (zeer) glad ijs begeven.
Ik zal nog even wat foto's van vorig jaar in Valkenburg opsnorren, lachen man, alle zomerbanden versperden de weg voor de winterbanden op het kruispunt voor de Cauberg.
Is wel genieten als je dan onder een straalkachel op een terrasje zit te kijken en wat rondloopt om de diverse soorten banden onder auto's te achterhalen.

Als je daar bij was geweest had je geen moment meer getwijfeld aan winterbanden in de sneeuw.

Captain Hook

Forumguru
In NL zou ik juist een vierseizoenenband-lobby verwachten, maar ook deze winter lijkt deze band niet door te breken terwijl hij gemaakt lijkt voor ons polderklimaat.
En daarom heb ik gekozen voor de beste quattro stagioni band van dit moment; de Vredenstein Quatrac3. 'Made in The Netherlands' :xyxthumbs:
Want idd, ons polderklimaat is meer dat van natte prutzooi, en dan komen die 4-seizoens sloffen beter tot hun recht...

Testresultaat autobild.de

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan