Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

deusjevo

Forumguru
:2133:
Wat was ik weer blij met m'n winterbanden vandaag ! :super:
Afgelopen weekend in Maastricht en Valkenburg gezeten, wat een berg sneeuw en veel paniek daar.
Cauberg afgezet ivm naar beneden glijdende auto's..... (niet voor mij want wij kwamen wel boven :smirk: )

Constant

Erelid
Gisteren reed ik door Duitsland, de meest belachelijke situaties gezien. Blijkbaar had ik geen goede weersvoorspelling gelezen, want ik was niet gewaarschuwd voor de sneeuw en ijzel! En met mij velen, want het was druk op de zondagavond!

Met winterbanden was het al moeilijk en eng genoeg om op bevroren snelwegen te rijden, snap niet dat er dan nog mensen zijn die denken dat zomerbanden geschikt zijn voor sneeuw en ijzel. Tientallen auto's gezien die waren gestrand langs de snelwegen. Soms probeerde men bij zomerbandenmet sneeuwkettingen nog een lichte helling op de snelweg omhoog te komen, maar zelfs dat hielp niet voor de arme bestuurder van een bestelbus.

Erg opmerkelijk was dat bij het passeren van de Nederlandse grens de snelwegen ineens aanzienlijk sneeuwvrijer waren dan Duitsland.

En over de idioten die ik onderweg tegenkwam, kan ik een heel verhaal schrijven, dat bespaar ik jullie, maar eentje toch noemen: wat voor malloten gaan er bij zwaar wintersweer toch met een auto met zware aanhangers rijden?

deusjevo

Forumguru
Nog wat foto's van Valkenburg gisteren:
38973144001_large.jpg

Valkenburg Centrum paniek, iedereen staat vast...

38973144004_large.jpg

Cauberg afgesloten naar boven:
38973144005_large.jpg

Onderweg naar Berg en Terblijt, prachtig toch!

38973144007_large.jpg

Zit nu helaas ziek thuis met een buikgriep, helaas helpen winterbanden daar niet tegen....

Rosinfield

† In Memoriam
leuke impressie! Sterkte met de buikgriep! Is trouwens vaak kwestie van iets verkeerd gegeten hebben, voedselvergiftiging dus.

Constant

Erelid
Cauberg afgesloten naar boven:
Zelfs ongepekeld en met een dikke laag sneeuw, ga je daar met winterbanden zorgeloos naar boven (geen 4x4 voor nodig). Ronduit belachelijk om dan de weg voor iedereen af te sluiten, sluit de weg dan af voor zomerbandliefhebberts.

Valkenburg Centrum paniek, iedereen staat vast...
Ongelofelijk dat nooddiensten niet zijn uitgerust op noodsituaties. Je zult maar een ambulance of politie nodig hebben :1884:

Hier nog zo'n voorbeeld:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/12/pliesie_in_de_sneeuw.html#comments

Constant

Erelid
En zo glad is het ook weer niet, want de voetgangers kunnen nog gewoon lopen.

Typisch hollandse (verkeerde) zuinigheid, zeker gezien de zeer dure uitrusting van hulpverleningsvoertuigen (wat zou een ambulance kosten, 2 ton?). Klein beetje sneeuw en in NL is er sprake van een noodtoestand waarin je niet meer kunt rekenen op de nooddiensten.

Bovendien schandalig personeelsbeleid, als ambulance bestuurder word je geacht om op elk moment op elke plek hulp te gaan verlenen, dan kun je toch niet met zomerrubber op pad gestuurd worden?

Constant

Erelid
Achteruit? Ik zou zeggen, de neutrale stand.

Wat een domme bestuurder zeg, dumpert staat vol met mensen die hun automaat vergeten in neutraal te zetten en dan hun auto zien wegrijden (of door eigen auto worden overreden).

Wat je allemaal kunt doen als je niet wilt geloven in het wonderbaarlijke winterrubber:
Steentjes onder de banden leggen, desnoods de matten van je auto, etc. Of wat ik als erkend zomerbandzondaar (c) deed, net zolang wachten totdat een voorbijganger me hielp (en dat gebeurt vrij snel in een arbeidersbuurt, die filmen niet gniffelend achter de ramen, die helpen elkaar en zelfs onbekenden).

EdK

Forumguru
Tsja met die automatten is niet zo gek hoor dat je dat gezien hebt !
Toen jij met vakantie was is er hier weer zo'n autoprogramma op tv geweest die dat voordeed !
Zat ik meteen al tsja kun je meteen doorrijden naar de dealer voor nieuwe matten, want stoppen doe je niet meer want je wil niet weer alle kanten opglijden.
En oja als je een zooi karton op de weg ziet, dan komt dat ook door dat programma.
Gaven ze ook als tip mee voor als je vastzat !
Maar de tip om winterbanden te kopen hadden ze trouwens niet !!??
Maar vanaochtend wel waardering gehad voor heren agenten, werden er twee van de weg afgeplukt omdat ze met een 30cm sneeuw op hun dak reden en alleen een stukkie van hun voorraam schonn hadden
Dus die konden denk ik wel flink lappen met de euroflappen , en terecht !

Constant

Erelid
Gezien de rijstijl vermoed ik dat ze eerst moeten proberen om het zomerrubber door winterrubber te vervangen.

Sneeuwkettingen doen het trouwens matig in combinatie met zomerrubber, dan heb je nog altijd maar de helft van de tractie van winterrubber zonder (!) kettingen. Ik zag gisteren nog een bestelbusje (toevallig ongeveer zelfde formaat als de ambulance) die met kettingen nog steeds niet een lichte helling op de Autobahn op kon komen, terwijl de winterbandliefhebber moeiteloos kon doorrijden.

EdK

Forumguru
Heb het ergens gelezen dat de brandweer / politie en ambulance diensten op gewone sloffen rijden en dus niets geen winterbanden
Is net als die busjes met kinder en bejaarden vervoer, rijden ook niet op winterbanden. Wel zag er vanmiddag één met een buslading vol alle kanten opglibberren , onverantwoord van de werkgever naar zijn personeel toe en dan hebben we het nog niet eens over naar de klanten verongelukten toe

Constant

Erelid
Ik reed gisteravond op een brede en verlate besneeuwde weg (normale platgereden sneeuw, geen ijsvorming), er reed niemand voor of achter me, kon ook niets raken, dus weer even de grenzen opgezocht van het winterwonder.

Vol gas vanuit stilstand naar 50 km/u ging goed (geen ASR lampje!) en stevig in de remmen ging ook goed en beheerst, met een iets langere remweg dan zomerrubber in zomerse omstandigheden (en weer geen lampjes, wel ABS voelbaar op het pedaal). Ongelofelijk hoeveel weerstand een winterband heeft tijdens remmen op sneeuw.

Ronnie

Forumguru
Heb het ergens gelezen dat de brandweer / politie en ambulance diensten op gewone sloffen rijden en dus niets geen winterbanden

In de Fabeltjeskrant?
Maar zonder gekheid, bij ons staan de auto's allemaal (ook de uitrukvoertuigen) het hele jaar door op winterbanden......

E

Ex-lid 2926

En alle auto's van het Friese politiekorps staan van november t/m maart op winterbanden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan