Jullie moeten niet zo moeilijk doen, hoor! Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Zie hier het snelle antwoord van Adriaan Heino van Achmea:
Beste Menno,
Discussies over winterbanden zijn ook mij niet vreemd. Wat ik heb gedaan is kijken naar schadestatistieken in de zomer en in de winter, van twee groepen auto's, te weten auto's die het hele jaar op gewone banden rijden en auto's die in de winter op winterbanden rijden. De meetperiode liep hierbij van 1 april 2009 tot 1 april 2010.
Het betrof allemaal lease-auto's waarbij ik verder geen info heb over leeftijd, expositie en rijervaring. De discussie zal dus nog wel even blijven...
Met vriendelijke groet,
Achmea | Risicoanalyse en Preventieadvies
dr. A. Heino
Senior adviseur
Precies dus wat ik al dacht. En dat betekent dat hiermee niet is aangetoond dat de winterbanden ook de OORZAAK zijn van minder ongelukken. Immers, misschien hebben chauffeurs met winterbanden meer ervaring, hebben ze een andere rijstijl, zijn ze gemiddeld van een andere leeftijd, enz. Allemaal mogelijkheden die je op grond van de wijze waarop het onderzoek nu is gedaan, niet kunt uitsluiten.