Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

FredV

Banned
Met mn zomerbanden was ik zonder 4x4 niet de weg op gegaan denk ik. Heel veel auto's gezien die alleen maar door stonden te slippen of tegen de stoep gleden. Vooral BMW's met achterwielaandrijving hadden het erg slecht. Stond er een naast me bij het stoplicht en die stond alleen maar te spinnen. Vervolgens komt het kontje om. Ben dus maar ff een stukje door gereden want ik had uiteraard geen zin in schade.
Leuke reactie JC...Reed ook in Leiden, maar zag geen 15 cm, hooguit 5-8 cm, maar ja, ...En ik zag indedaad veel auto's doorrijden bij rood stoplicht, maar dat was niet vanwege het slippen, maar omdat ze gewoon te hard reden qua weersomstandigheden. En dan zag je anderen slippen omdat ze plots moesten remmen.
Overigens heb ik geen 4x4 maar had nergens last van met mn wintersloffen.
En ik reed niet als een opa.
En 'ben maar een stukje doorgereden', kon ook zijn, ben er achter tijdig gestopt...??
Heerlijk deze reacties:)

Rosinfield

† In Memoriam
Gisteren van Heerenveen naar Oldeberkoop gereden over wegen geheel bedekt met een laag vers gevallen sneeuw, er was nog niet gestrooid. Vaartje van 50 . Om deze en gene voor te zijn, ik weet echt wel dat winterbanden het dan beter doen, maar ik had op mijn zomerbanden geen enkel probleem, met uitzondering van enkele figuren die alle kanten op gleden, daar ze blijkbaar niet weten hoe in deze omstandigheden te rijden.
Het kan natuurlijk aan de auto liggen of aan het nog maximale profiel op de banden. Slechts 1 x greep het systeem in, gleed toen idd wat weg en bij loslaten van het gas volgde keurig herstel.

O2_1.2TSI

Actief lid
Als je echt zou willen weten of winterbanden nou wel of niet een goede investering zijn/nut hebben dan zou je alleen diegene die ervaring met winterbanden hebben (minimaal 1 winterseizoen) moeten vragen of ze (nadat de winterbanden versleten zijn) opnieuw winterbanden zouden aanschaffen of niet.
Mijn gevoel zegt dat we er dan snel uit zouden zijn :winkie:

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, maar dat is natuurlijk, met alle respect, een niet relevant punt. Als je het mij zou vragen, zou ik n.l. ook zeggen dat ik weer geen winterbanden zou nemen. Tenminste en daar gaat het om, als mijn omstandigheden ongewijzigd waren. Als ik bv wel op wintersport zou gaan en/of m'n auto niet meer desgewenst kon laten staan, ja dan zou ik zeggen dat ik winterbanden zou nemen. En het omgekeerde zal wellicht gelden voor iemand die nu winterbanden heeft en in dezelfde omstandigheden komt te verkeren als ik. Die zal het dan wellicht niet meer doen en dat is m.i. volkomen legitiem.
De discussie hier draait steeds in hetzelfde kringetje rond omdat men blijkbaar niet in staat is verder te denken dan winterbanden zijn goed of onzin. Hoop met het bovenstaande duidelijk te hebben gemaakt dat ik geen enkele twijfel heb over het nut van winterbanden in deze omstandigheden, maar dat het al dan niet aanschaffen ervan een afweging is op basis van je persoonlijke omstandigheden. En we moeten natuurlijk ook niet overdrijven, het is dus ook weer niet zo dat je op zomerbanden reddeloos verloren bent als er een beetje sneeuw valt.

Mark

Banned
Ik heb het hier al een paar keer vermeld;
Ik rijd mijn Dacia prive en bij (zware) sneeuwval of ijzel toestanden laat ik mijn wagen gewoon in de garage staan, ik heb hem niet nodig er zijn genoeg andere alternatieven. Gisteren en eergisteren moest ik er nu wel door, maar voor die paar kilometers per jaar dat ik in de sneeuw rijd ga ik geen winterbanden aanschaffen. Moest ik nu met de wagen alle dagen op de weg zijn zou ik dit zeker wel doen!

octavia-gek

Actief lid
Ik ben nu aan mijn 8e setje winterbanden bezig en ik kan zeggen dat ik nooit meer zonder wil, sterker nog van onze werkgever mogen wij niet zonder winterbanden de weg op.
Mijn werkgever vind dat veiligheid voor alles gaat en waar hij dit kan doen voor ons zal hij het ook niet laten.
Mijn motto is,Winterbanden gewoon doen.

Constant

Erelid
het is dus ook weer niet zo dat je op zomerbanden reddeloos verloren bent als er een beetje sneeuw valt.
Dat gold vanochtend niet in mijn straatje, ik wist niet wat ik zag toen ik naar de sportschool liep. Twee zomerband liefhebberts (een dure BMW met brede sportzomers en een bestelbusje) die bijna tegen geparkeerde auto's aanglibberden. Banden spinden vreselijk door om enige voortbeweging te hebben op de halfgesmolten sneeuw. Het was echt link hoe dat hun auto niet eens op beheerste wijze stapvoets kon rijden, dan geeft men extra gas zodat als men grip krijgt men ongecontroleerd alle kanten kan opschieten. Als voetganger bleef ik in de dekking lopen van geparkeerde auto's en andere objecten.

Het kan natuurlijk aan de auto liggen of aan het nog maximale profiel op de banden.
Bij veel nieuwe auto's worden sportzomerbanden geleverd, liefst zo breed mogelijk, dan heb je eigenlijk geen keus in de winter dan moet je wel aan de winterbanden. Een vriend van mij heeft een auto met smalle banden met een meer ouderwets profiel (regenprofiel? Vroeger standaard tegenwoordig moet je erom vragen :grin:) en dat gaat nog redelijk in verse sneeuw.

Rosinfield

† In Memoriam
Moet zeggen dat ik er ook wel versteld van stond hoe goed de Yeti het deed. Met de vorige (Yaris Verso) kwam ik nog wel eens met dooslippende wielen te staan in de sneeuw (overigens meestal zelfstandig op te lossen door met zo weinig mogelijk gas even achteruit en weer vooruit te gaan). Bij de Yeti (met DSG) hoefde ik niet meer te doen dan de rem los te laten en daar ging hij.

O2_1.2TSI

Actief lid
@Rosinfield @Mark: Ja klopt, maar dat is in mijn ogen een andere discussie. Persoonlijke omstandigheden staan los van de argumenten of het product goed/zijn geld waard is of niet.

Rosinfield

† In Memoriam
O ja, zo kun je het ook zien. Maar dan wordt het wel een heel saaie discussie, vind ik.
Alleen maar mensen die getuigen van het al dan niet goed zijn van winterbanden in het algemeen of een bepaald merk, type in het bijzonder. Maar goed, als dat is wat de meerderheid wil, I could'nt care less.

Wijnand850

Forumguru
Als je echt zou willen weten of winterbanden nou wel of niet een goede investering zijn/nut hebben dan zou je alleen diegene die ervaring met winterbanden hebben (minimaal 1 winterseizoen) moeten vragen of ze (nadat de winterbanden versleten zijn) opnieuw winterbanden zouden aanschaffen of niet.
Mijn gevoel zegt dat we er dan snel uit zouden zijn :winkie:

Inderdaad: ik rij nu een jaar of vijf op winterbanden, eerst met m'n Volvo, nu met de Octavia. Vorig jaar was ik te laat met aanschaffen van een nieuw setje voor de O2. Die had ik nodig omdat de wielen van de Volvo niet pasten. Dus die winter heb ik tot een week voor we op wintersport gingen (maart) op zomerbanden gereden. En dan komen we meteen bij de enige reden dat ik die dingen heb: de wintersport. Als wij niet op wintersport zouden gaan, reed ik het hele jaar op "zomer"banden. Daar red ik het al 20 jaar mee, dus ik zou niet weten waarom dat nu niet kan. Zeker gezien de ontwikkelingen die de zomerband doormaakt. De meest recente testen laten dat ook goed zien. Ik heb de auto absoluut voor mijn werk nodig heb en rijd daardoor zo'n 35-40.000km per jaar. Tijdens de winter van vorig jaar, waarbij iedereen moord en brand riep om winterbanden, ben ik op zomerbanden werkelijk niet één keer weggegleden (ondanks 250km per dag snel- en provinciale wegen). Voor mij het bewijs dat zomerbanden en een anticiperende rijstijl je zeker zo ver brengt dan winterbanden waarmee je al dan niet bewust dichter tegen de grenzen aan gaat zitten.

Overigens valt mij op dat een aantal mensen "echt alleen de weg op gaan omdat ze 4x4 hebben". Wordt dat de volgende hype na de winterbanden?

Groet,
Wijnand.

___JC___

Forumguru
Leuke reactie JC...Reed ook in Leiden, maar zag geen 15 cm, hooguit 5-8 cm, maar ja, ...

Apart, ik ben van de stevenshof naar de Kooij gereden en dr lag echt wel een flink pak rond 1 uur in de middag. Misschien iets overdreven.... :laugh:

En 'ben maar een stukje doorgereden', kon ook zijn, ben er achter tijdig gestopt...??
Heerlijk deze reacties:)

Nee ben doorgereden want ik stond naast de betreffende BMW. En daar glijdt zo een ding nou net heen met RWD. :grin:

Constant

Erelid
@Wijnand: Als je eenmaal 4x4 rijdt, dan wil je nooit meer anders. Ook bij goede weersomstandigheden merk je het verschil, het rijdt prettiger.

Het is duidelijk veiliger in gladde omstandigheden, maar wat nog wel eens vergeten wordt, de remweg blijft hetzelfde! Dus met een 4x4 heb je meer grip om snelheid te maken, maar de remkracht is hetzelfde als een 4x2. Vorige winter nog een stoere 4x4 gezien die over de kop was gevlogen op een goedgepekelde afrit (ongelofelijk hoe die dat voor elkaar heeft gekregen!).

Ook in de Alpenregio kun je zonder 4x4 vrijwel elke helling op (mits winterbanden) en voor NL is het duidelijk een luxe optie.

Wijnand850

Forumguru
@Constant: dat een 4x4 veiliger is onder deze omstandigheden, neem ik absoluut van je aan. Het probleem bij een 4x4 is wel dat àls je de controle verliest, er ook geen houden meer aan is. Een 4x4 trek je dan niet meer recht, waar je een 2 wielaangedreven auto met wat geluk en ruimte vaak nog kunt corrigeren.

Die BMW's bij jou in de straat hebben naast zomerbanden nog een andere, grotere, handicap (naast dat ze geen Skoda rijden :grin:): achterwielaandrijving. Dan hoef je maar naar het gas te wijzen of je gaat al.... :winkie:.

Groet,
Wijnand.

@Winand850

Hype of niet, ik woon niet in het oosten van het land maar in Duitsland zijn de winterbanden verplicht...dus woon je in de grensstreek dan steek je vlug de grens over. Helaas kan ik op mijn Yeti de 4x4 niet uitschakelen dus bij mij is het geen Hype het is aan ieder persoonlijk of je wel of geen winterbanden neemt.. maar ik vind en vele anderen ook dat het wel degelijk uitmaakt..

Jan
yeti 1.8 met Hype++

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan