Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

van_der_P

Senior Member
Maar wacht niet te lang, want anders zijn ze tegen de tijd dat ze echt nodig zijn misschien weer op (net als een hoop mensen verleden jaar merkten).....

Om die reden heb ik ze al in juli gekocht, geen mens die dan aan winterbanden denkt. En er is volop keuze. En ook nog verse banden van dit jaar.

het lijkt er wel op, dat was nml mijn conclusie ook. Vraag is alleen wat voor soort sneeuwketting. Hopelijk niet een dure soort van 200,--

goed punt, je hebt sneeuwkettingen en sneeuwkettingen. Ik ga er van uit dat ze de maten in het boekje neerzetten met in het achterhoofd het idee dat mensen daar hun standaard sneeuwkettingen omheen leggen. Je hebt ook hele dure kettingen die bijna niet aan de binnen kant zitten maar voornamelijk om het loopvlak liggen, dan heb je natuurlijk veel meer marge.

Maar ik ben met mijn band bij de monteur geweest, en die heeft het heel sterk afgeraden. je hebt aan de binnenkant, en dan vooral de achterkant van de wielkast, heel weinig speling. Als zo'n ketting de wielkast raakt en knapt, kan hij behoorlijke schade aanrichten aan je remleidingen/abs/etc.

Ik wil gewoon het risico zo veel mogelijk uitsluiten. Mocht ik in december sneeuwkettingen nodig hebben, dan wil ik echt niet door zoiets met mijn gezin stranden in de sneeuw. Dan maar €100 meer uitgeven.

hemi24

Forumguru
Ga overigens ook niet de lM spekken door zelf banden te kopen!

Dat hangt van de situatie af: mijn vorige werkgever had de regel dat winterbanden eenmalig € 500,- kosten, echter was dit maar voor één set en was je zelf verantwoordelijk in geval van versleten of stukrijden.

Aangezien via internetaanbieders een set incl stalen velgen aanmerkelijk onder dit bedrag verkrijgbaar waren, heb ik zelf maar een set aangeschaft.

Ik kon het voordeel om dit via de LM te regelen niet echt ontdekken... :biggthumpdown:

Bertm

Actief lid
Ik heb bij ATU in apeldoorn een set winterbanden op velgen besteld.

Bridgestone Blizzak LM30 185/60/R15
met stalenvelgen € 520
met lichtmetalen velgen € 580

Lichtmetaal besteld.
Inclusief montage uiteraard.

Ik kreeg vandaag een bevestiging voor a.s. zaterdag (30 oktober) leveren en monteren. Kreeg ook ongevraagd € 25 euro korting. I.v.m. een aktie die 1 november bij A.T.U. start.

Netjes hoor :xyxthumbs:

Jij geeft geld uit aan winterbanden. (buiten contract)
Zomerbanden liggen stil en slijten niet. (voordeel voor LM)
Je betaald daarnaast dan ook nog kosten voor het omleggen etc.

EdK

Forumguru
Soetie: volgens mij kun je dat soort gemaakte kosten gewoon opgeven bij je jaaropgave van die firma met die blauwe enveloppe's

Flim

Nieuw lid
Ik lees hier veel dat je in NL niet zoveel aan winterbanden hebt.
Ik ben een andere mening toegedaan. Volgens mij zijn juist de situaties van vorst aan de grond het gevaarlijkst. Het is plaatselijk glad maar op andere plekken niet. Hierdoor heb je snel het idee dat het wel harder kan, dan is het fijn om wat extra ruimte te hebben op het moment dat je ineens op een glad stuk komt. Tuurlijk als je hier rekening mee gaat houden dan is het effect weg....
Ik heb de winterbanden aangeschaft +/- 5 jaar geleden toen een dorpsgenoot van ons door de ochtend forst werd verrast en het niet kon navertellen.

groeten Flim

Ik kreeg vandaag een bevestiging voor a.s. zaterdag (30 oktober) leveren en monteren. Kreeg ook ongevraagd € 25 euro korting. I.v.m. een aktie die 1 november bij A.T.U. start.

Netjes hoor :xyxthumbs:

Heel netjes, ga met dit bericht in mijn achterhoofd naar een bandenboer bij mij in de buurt.
Maar voor die prijs ben ik ook geinteresseerd alleen is Apeldoorn te ver weg en zie op hun site dat in Helmond ook een vestiging is.

EdK

Forumguru
Ik denk dat het nog wel meevalt maar door de berichten her en der en de ( te ) vele topics over winterbanden dat je een verkeerd beeld hebt gekregen
Er loopt een POL over wel of niet winterbanden
Stem daar ook maar en kijk dan maar eens hoeveel er voor stemmen.
Je mag aannemen dat die stemmers ook de leden zijn die hier over meepraten !

EdK

Forumguru
Hmm, is dat zo? weet je daar meer van?
Ik zal ook eens even zoeken
:super:
:ot:In de tijd dat ik een bedrijfswagen had, verzekerde mijn werkgever alleen WA , en als ik dan naar buitenland wilde met vakantie met bedrijfswagen dan moest ik hem all risk verzekeren voor die periode.
Dit bedrag kon ik dan weer afschrijven als gemaakte kosten voor bedrijfswagen en werden verrekend met het te betalen bedrag
Dit werd uiteraard allemaal door mijn belasting agent geregeld voor mij.
Dus zou dit zeker even nakijken of dit nog steeds geldig is, maar volgens mij wel !

Donderdag gaan de winterbanden eronder. Een setje Vredestein Snowtrac 3 met lichtmetalen velgen. Was 685,- bij van Laar in Rhenen. Is mijn eerste jaar met winterbanden. Vorig jaar kwamen we de straat niet uit met onze zomerbanden. Pas 500 m verderop is er gestrooid namelijk. Dus dit jaar toch maar eens aangeschaft. Ook omdat ik de cijfers met betrekking tot remweg onder de 7 graden wel overtuigend vind.

EdK

Forumguru
Alleen gaan eind van de week de temperaturen weer naar de 15 graden en hoger toe vertelde men op het 8 uur nieuws heden avond !
Slijten ze onder je kont vandaan hoor !!

Constant

Erelid
Kun je mooie drift strepen achterlaten op het wegdek :super:

Valt wel mee hoor, ben met ruim 20 graden Celsius een keer vanuit de wintersport (ja, skien met Pasen) teruggereden met een vlotte snelheid over de Autobahn. En na thuiskomst zat er nog profiel op de winterbandjes.

Ik ben ook een keer met Pasen naar de wintersport geweest met zomerbanden en reed toen 500 km door een sneeuwstorm en dagenlang op zomerrubber naar de piste, oh wat was dat een vreselijke ervaring.

FredV

Banned
t grappige is dat de de bandenboeren iets anders adviseren dan de dealers, t instructieboekje en daarin het advies over sneeuwkettingen ....
Maar goed, wat je doet, moet je dan zelf maar weten.

Ron467

Actief lid
Sinds ik winterbanden gebruik (en dat is al heel wat jaren) heb ik nog maar één keer echt de kettingen erbij nodig gehad. En dat was bovenop een (afgesloten) pas in Tsjechië.

Dus met goede winterbanden heb je ze eigenlijk niet meer nodig en daarbij mag je met kettingen om toch niet snel rijden.
Als ze passen is kans op schade erg laag.

Bij de GL weet ik het niet, maar bij de gewone (niet verlaagde) fabia´s is 15 en 16" absoluut geen probleem om ook standaard kettingen te gebruiken om eens een stukje hele dikke verse sneeuw te moeten overbruggen.
:uitlachen:Je moet ze natuurlijk wel goed monteren.......

[MODERATORBREAK]
Let aub op het quoten en vooral het onnodig quoten. Een voorgaande post in z'n geheel quoten is nl niet nodig. Bedankt!
[/MODERATORBREAK]
Ik moest afgelopen winter nog kettingen om in oostenrijk. dik 20 kilometer met kettingen gereden. In veel gebieden is het onder bepaalde omstandigheden verplicht hoor, en dan wordt je door de politie van de weg gehaald als je het niet doet. Maar het is heel plaatselijk, verplichting geldt per weg, en de ene dag niet, de volgende wel.

Captain Hook

Forumguru
In Oostenrijk/Noord-Italië heeft koning winter al toegeslagen!
Zo zag het er hedenmorgen uit op de Stelvio Pas:

Auto's al helemaal ingesneeuwd! :shocked: Zonder winterbanden EN sneeuwkettingen kom je daar niet meer weg...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan