Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Constant

Erelid
IJzel en sneeuw zijn volgens mij de definities van winterse omstandigheden.

En ik denk dat Marco bedoelt "met zonder" :grin:

Hetzer

Forumguru
Wat een kul dat je alleen sneeuwkettingen kan plaatsen op de 185-60r14 combinatie
Ik weet niet beter dat ze overal oppassen behalve op velgen icm 205 banden

xqhoh3.jpg

Hier zijn mijn 16 inch winter velgen met 195-45 banden, en hier passen met gemak sneeuwkettingen op, er is genoeg ruimte over aan de bovenzijde en binnen zijde van de velg

darkprojectx

Forumguru
ik haal de winterbandjes meestal in duitsland net over de grens bij de ATU.
zijn bandjes met M&S, en dus ook in Duitsland goed gekeurd voor gebruik.
Gewoon lekker goedkoop, Barum bandjes, kosten 4 tientjes de band :grin:

FredV

Banned
185/60R15 is ook gewoon toegestaan voor gebruik met sneeuwkettingen onder de F2 GL.

Pag. 156 : http://skoda.de/download.php?id=255
Das de duitse versie, en in het NL- instructieboekje staat duidelijk wat anders. En als t om garantie gaat, denk niet dat je je dan op die handleiding kunt beroepen. Neem alleen al hoe PON voor NL het onderhoud heeft bepaald, terwijl er in het duitse instructieboekje wat anders staat...

Constant

Erelid
Als er alleen M&S opstaat, dan is het waarschijnlijk zomerrubber met een winterprofiel. Volgens mij moet je in Duitsland het bekende sneeuwvlokje hebben tijdens winterse omstandigheden.

Maar jouw keus is zeker nog te doen voor NL, een vriend van me had zomerbanden met erg veel relief erin, die reed nog verbazingwekkend goed een vers besneeuwde helling op.

Hi, heeft iemand hier al een keer doorheen gelopen met de huidige aanbiedingen ?
De vraag is kan iemand beetje opsommen met 4 stalenvelgen + 4 banden = € xxx

Andere vraag voor alleen NL winterbanden, volstaat dan het met Meteor ? Heeft iemand hier ervaringen mee ?

hemi24

Forumguru
@FredV: ik heb meer vertrouwen in de Tüv dan in de mensen in Leusden; m.a.w. als Skoda Dld i.c.m. de Tüv een lijst uitgeeft met goedgekeurde bandenmaten, wie is Pon dan om de garantiebepalingen te weerleggen.

Bij gebruik in Dld of de Alpenlanden zal er ook eerder naar de typegoedkeuringen worden gekeken dan naar het NL-instructieboekje, mocht je betrokken raken in een ongeval.
Ik zou ook niet weten wat ik in NL met sneeuwkettingen zou moeten?!?

Je wilt trouwens niet weten hoeveel aftermarket band-velg combinaties via de regulier dealers worden verkocht, die (net) niet helemaal aan de typegoedkeuringen voldoen.

EdK

Forumguru
Winterbeer?: dus als ik je bericht goed begrijp dan verwacht je dat wij dit topic weer doorlezen en jou dan de goedkoopste prijzen doorgeven van een set met stalen velgen ?

Wel volgens mij heb je ook een PC met internet, dus zoek even de bandenboer links op en ga zelf eens lekker vergelijken.
Voordeel hiervan is dat je zelf er ook weer een boel van leert !

FredV

Banned
@FredV: ik heb meer vertrouwen in de Tüv dan in de mensen in Leusden; m.a.w. als Skoda Dld i.c.m. de Tüv een lijst uitgeeft met goedgekeurde bandenmaten, wie is Pon dan om de garantiebepalingen te weerleggen.
Was ook sarcastisch bedoeld, vooral ook omdat VOI hier niet door meneer Pon en in Dld wel is ingevoerd...
De wegen van Pon zijn ondoorgrondelijk.

Ron467

Actief lid
winterbeer ,
met EdK, zelf een beetje zoeken en vergelijke op internet kan geen kwaad hoor en iereeen heeft andere voorkeuren.

Bv. waarom staal ?? LM is niet of maar een fractie duurder en staat (ook in de winter) veel leuker.
Maar wacht niet te lang, want anders zijn ze tegen de tijd dat ze echt nodig zijn misschien weer op (net als een hoop mensen verleden jaar merkten).....

Noord26

Forumguru
Wat een kul dat je alleen sneeuwkettingen kan plaatsen op de 185-60r14 combinatie
Ik weet niet beter dat ze overal oppassen behalve op velgen icm 205 banden

Hier zijn mijn 16 inch winter velgen met 195-45 banden, en hier passen met gemak sneeuwkettingen op, er is genoeg ruimte over aan de bovenzijde en binnen zijde van de velg

195/45R16 is ook een stuk lager in totale hoogte nog als de standaard 185/60R15..
Logisch dat er winterbanden om passen.

Dat er aan de binnenzijde genoeg ruimte overblijft icm 195 zegt niets. Dat is afhankelijk van de 195 icm de ET-waarde van je velg.

Wat ik niet begrijp is dat je druk per oppervlak minder maakt door bredere banden te kiezen, terwijl hij juist vanwege grip, hoger per oppervlak zou moeten zijn?

Helaas niet in het leasecontract.

Volgende keer beter misschien

Ga overigens ook niet de lM spekken door zelf banden te kopen!

Captain Hook

Forumguru
... er is genoeg ruimte over aan de bovenzijde en binnen zijde van de velg
Het gaat niet zozeer om rechtuit rijden of een bochtje om. Maar bij maximale stuuruitslag en/of inveren moet niet je sneeuwketting tegen de aandrijf-/stuur-assen aanslaan of een remleidingkje meepakken...

Heb ik ooit gehad met een Citroën BX, had een iets te losse sneeuwketting de signaalleiding van de ABS sensor op één van de voorwielen kapot getrokken...:biggthumpdown:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan