Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

guitar_billy

Senior Member
heb winterbanden, maar niet voor Nederland aangeschaft.
sinds ik in Tsjechie, Oostenrijk dat soort landen kom in de winter moet je wel...

grappig, dat zijn exact de banden die ik had gekocht, en die ik heb teruggestuurd. Daar kunnen namelijk geen sneeuwkettingen om.

Klopt, in het boekje staan alleen maar de volgende velg-bandcombinatie die om technische redenen toegestaan zijn:

Velgmaat Inpersdiepte Bandenmaat

5Jx14 35 mm 165/70
6Jx14 37 mm 185/60
6Jx15 43 mm 185/55

Noord26

Forumguru
Ik heb inderdaad 185/60R14 met een ET-waarde van de stalen velg van 37 of 38. Dit ivm de mogelijkheid tot sneeuwkettingen. Op sterk aanraden van de dealer die wilde weten of ik ooit sneeuwkettingen ging gebruiken of niet. Heb ze nog nooit gebruikt, maar het zou balen zijn als je ze wel ooit moet gebruiken (wintersport) en dan kan het niet..

Ik begrijp er zo langzamerhand helemaal niks meer van hoor.
Stel ik wil winterbanden waar sneeuwkettingen onder kunnen. Welke maat kan ik dan kopen?

14" is natuurlijk altijd goedkoper dan 15". Bij 14" hoe groot is de afwijking dan tov 15"?

FredV

Banned
Welke maat kan ik dan kopen?
Bij 14" hoe groot is de afwijking dan tov 15"?
blz 188 van je instructieboekje:
De montage van sneeuwkettingen is om technische redenen alleen bij de hiernavolgendevelg-bandcombinaties toegestaan.

5Jx14 ET 35 165/70
6Jx14 ET 37 185/60
6Jx16 ET 43 185/55

Gebruik alleen sneeuwkettingen waarvan de schakels en sloten niet groter dan
12mm
zijn.

Hier vind je de tellerafwijkingen bij de verschillende bandenmaten:
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

@ Fredv mijn dank is groot!

Dus 5Jx14 ET 35 165/70 geeft een afwijjking van -2.72% = 116,74 km/h ipv 120
Hier kunnen winterbanden onder en is de goedkoopste oplossing :D

van_der_P

Senior Member
14" is natuurlijk altijd goedkoper dan 15". Bij 14" hoe groot is de afwijking dan tov 15"?
Of het goedkoper of duurder is hangt af van (hoe courant) de maat (is). Een grote maat hoeft helemaal niet duurder te zijn dan een kleiner exemplaar.
De afwijking heeft ook weer te maken met de bandenmaat. Als je 185/60R14 vergelijkt met 185/60R15 is het verschil op de snelheidsmeter 4%.
185/60R15 vergelijkt met 185/65R14 is het verschil iets meer dan 1%.
Om de grote in afrolomtrek te vergelijken kijk eens op www.onlinecarshop.nl/content/nl/Bandenwijzer.html

Fabia

† In Memoriam
Dat zijn hele fijne winterbanden Bridgestone Blizzak LM30. IK heb ze onder mijn Fabia gehad en nu liggen ze onder de Roomster. Vorige winter erg veel plezier van gehad. Veel grip, weinig afrol geluiden en erg comfortabele banden.

Ik zit te twijfelen tussen de:
BRIDGESTONE 165/70R14 81T Blizzak LM-20
DUNLOP 165/70R14 81T SP Winter Response
Continental 165/70R14 81T ContiWinterContact TS 800

Komen allemaal goed uit testen, heb gekeken naar anwb en adac.
Maar ja wat nu.. Welke hmmm, jullie voorkeur? Zo ja waarom?

Noord26

Forumguru
Met elk van die banden zit je qua keuze goed. Zijn allemaal gerenomeerde merken welke telkens bovenin testen naar boven drijven in de uitslag. Net als Goodyear en Vredestein. Denk dat prijs en levertijd meer invloed zal hebben.

Heb zelf als laatste sets zomerbanden Bridgestone gehad en die bevallen uitstekend. Vandaar voor mij een lichte voorkeur. Standaard heb ik nu Continentals onder Faab gekregen en die bevallen ook uitstekend..

FredV

Banned
Ik zit te twijfelen tussen de:
BRIDGESTONE 165/70R14 81T Blizzak LM-20
DUNLOP 165/70R14 81T SP Winter Response
Continental 165/70R14 81T ContiWinterContact TS 800

Komen allemaal goed uit testen, heb gekeken naar anwb en adac.
Maar ja wat nu.. Welke hmmm, jullie voorkeur? Zo ja waarom?
Korterink levert me de Vredestein Snowtrac3

Ik heb inderdaad 185/60R14 met een ET-waarde van de stalen velg van 37 of 38. Dit ivm de mogelijkheid tot sneeuwkettingen. Op sterk aanraden van de dealer die wilde weten of ik ooit sneeuwkettingen ging gebruiken of niet. Heb ze nog nooit gebruikt, maar het zou balen zijn als je ze wel ooit moet gebruiken (wintersport) en dan kan het niet..

Hallo Noord,

welke dealer was dat? de dealers die ik heb gesproken waren er niet zo stellig in.

Noord26

Forumguru
In het instructieboekje staat 6Jx14 ET 37 185/60. Dat heb ik er nu dus ook onder zitten.

:super:

De ene dealer stelt andere maten voor als de andere. Daar ben ik inmiddels wel achter gekomen als ik voorgaande reacties terug lees in dit topic.

Dealers die niet stellig zijn overtuigd? Blokker75, vertel eens welke dat dan waren? Want die wijken dan juist af van het instructieboekje, hetgeen als uitgangspunt genomen moet kunnen worden bij aanschaf van wintersloffen + velgen. Mijn dealer in Tilburg en een andere dealer in Enschede (Goritzlehner) hanteerden deze maat.

:722:

EdK

Forumguru
Blijkbaar weet ook een dealer niet alles.
En is het dus zaak als eigenaar van je voetuig de taak om de manual te lezen en de dealer te wijzen op de manual als hij de fout ingaat.
Voordeel hieruit is dat de volgende klant hopelijk wel goed geadviseerd wordt hierna !

Kritiek achteraf leveren levert geen vooruitgang op en wordt je de volgende keer zelf ook weer verkeerd geinformeerd !

MarcoO2

Forumguru
Zojuist op het nieuws: Duitsland verhoogt de boetes voor het rijden zonder winterbanden onder winterse omstandigheden. Was € 20,00, wordt € 40,00 en bij gevaarlijke omstandigheden € 80,00.

Ondanks dat dit subjectief is (wanneer zijn er winterse omstandigheden en wanneer is het gevaarlijk) mag dit wat mij betreft direct ingevoerd worden!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan