Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

CaseyBasey

Actief lid
@Constant: graag de volgende keer volledig citeren. Ik schreef:

Inderdaad: vanwege ESP, ASR, en ABS is er voor mij geen noodzaak om winterbanden aan te leggen.
Als ik dagelijks afhankelijk zou zijn van m'n auto, dan zou ik waarschijnlijk nog steeds twijfelen, maar ik ben in de positie dat ik de auto kan laten staan als de omstandigheden dat vereisen.

Als je mij als domoor wilt neerzetten op dit forum, kom dan niet aanzetten met halve citaten en kromme analogieën.

higgy

Forumguru
[moderatorbreak]@Constant en CaseyBasey: 'fitties' svp. regelen via een privé-bericht, niet in een draadje.
En Constant: CaseyBasey heeft een punt.
On topic nu weer.[/moderatorbreak]

deusjevo

Forumguru
Vandaag 4 x nieuwe Continental WinterContact T830 P (maat 205/50R17) laten monteren bij Profile.
Opvallend vind ik dat de band stiller is dan de Bridgestone Potenza's (maat 225/45R17) waarmee de O2 werd afgeleverd.

Zijn dus echt herriemakers die Potenza's... :(

Jerrie

Lid
Vandaag zijn de banden voor de Fabia bezorgd door autobandenmarkt.nl
Zonder afspraak naar Kuilbanden gereden, dacht dan laat ik daar de banden en velgen achter. Zetten we ze er later wel onder.
Maar ik kon gelijk terecht:grin:
Moest ze even, toen ik de rekening zag, op de prijs wijzen, die ze hanteren volgens de afspraken met autobandenmarkt. Ze gingen de BTW n.l. nogmaals berekenen.
Verder prima service.

Beter als bij mijn andere bandendealer, die laat me al twee keer komen met de Octivia zonder dat hij twee nieuwe snowtracks in huis heeft.
Ook niet even afbellen, moet wel steeds eerder van het werk.
Hij stelde zelfs voor dan maar vier nieuwe van een ander merk te monteren. Duh, vorige jaar net twee nieuwe snowtracks bij hem laten monteren. Die schrijf ik nog niet af.
Denk (weet) dat ik de velgen en banden daar weghaal.
Kan nu nog bij autoblabla.nl de snowtracks bestellen, straks zijn ze nergens meer te krijgen.

EdK

Forumguru
Gisteren even bij de bandenboer langs geweest om te kijken waarom de bestelling uitliep.
Wel de banden lagen al klaar op de plak met me naam erop, alleen de velgen was het wachten op
Hij had een 170 velgen (staal) in bestelling staan en kwamen mondjesmaat binnen.
Vroeg hem of dat met de banden ook niet het geval al was, ja in nederland wel maar laat al me banden uit Duitsland komen want dan kan ik blijven leveren.

Maar hij had net 15 velgen binnen gekregen en gelukkig zaten die er van mij ook bij
Kon ze vandaag al ophalen maar zelf geen tijd , dus dat wordt morgen even langs gaan

Dus moet je nog bestellen en wil je ook stalen velgen erbij, vraag dan even naar de levertijd hiervan en eventueel de levertijd van LM velgen en het verschil in meerprijs.

rij nu voor het eerst met een prive wagen met winterbanden
moet zeggen het is wel wennen van 18 inch naar 16 inch en een stuk smaller
moet opletten dat ik nu niet plankgas een bocht uit kom want dat trekken de banden niet
maar laat de winter maar komen
ga voor volgend seisoen wel opzoek naar 16 inch lichtmetaal ipv staal

de rs is zo nu wel heel erg undercover (een zwarte octavia rs valt al zo op
:tongue:)

Gisteren naar Skoda Dealer geweest de zomerbanden PIRELLI 225/50 op 17inch aluvelg vervangen door Dunlop Winter Sport 215/60 op 16inch Aluvelg
Zomerbanden goed schoonmaken dan naar zolder..band met velg weegt 24..25kg

Hoe mag je de Band ophangen?

hemi24

Forumguru
Band ophangen?!?

Waarom niet gewoon opstapelen tot 1 grote staande cilinder? Zo staan de banden bij mij ook altijd in de opslag; met een doek eroverheen: mooi donker en droog!

EdK

Forumguru
Voor € 20,00 heb je van carpoint een velgenboom waar je je band met velg tot de breedte maat 225 kan stapelen
Staan ze opgestapeld maar niet rustend op het rubber ( zoals het behoort) en ook nog een hoes erbij voor erover.
Hangen of rustend op de band is uit de bozen, krijg je een plat vlak in je band als je ze dan vergeet te draaien.

deusjevo

Forumguru
Hangen of rustend op de band is uit de bozen, krijg je een plat vlak in je band als je ze dan vergeet te draaien.

Valt best mee hoor.
Banden wegzetten op max toelaatbare spanning.
M'n caravan staat ook 10 a 11 maanden per jaar stil en heeft nog geen "platte kant" gehad.
Mocht die ontstaan dan rijd je hem er na een paar km weer uit trouwens.

hemi24

Forumguru
Het moet niet gekker worden: losse banden die afvlakken omdat ze opgeslagen liggen?!?

Van staan krijg je zeker ook platvoeten..!?!

Voor wat betreft de gestalde caravan: altijd op de steunpoten wegzetten, want met zo'n 500kg per band, gaan ze wel afvlakken en dat rijdt echt niet fijn de eerste paar kilometers.

deusjevo

Forumguru
Voor wat betreft de gestalde caravan: altijd op de steunpoten wegzetten, want met zo'n 500kg per band, gaan ze wel afvlakken en dat rijdt echt niet fijn de eerste paar kilometers.

Ja, ja, zal m'n stallingsbaas blij mee zijn.
Nee hoor, dat ding wordt gewoon de stalling in en uit gerold, verder geen gedoe met pootjes uitdraaien of assteunen onder de as.

Had ie maar geen caravan moeten worden.... :winkie:

hemi24

Forumguru
:ot: dus eigenlijk is het een stacaravan?!? ;)

Ik zou even overleggen met de stallingsbaas of 'ie niet in een hoekje zou kunnen staan op de uitgedraaide pootjes...

Voor wat betreft de winterbanden: opslaan op een eerder genoemde banden- / velgen- of wielenboom (wat de beste benaming ook mag zijn) kan voor het genoemde bedrag natuurlijk nooit kwaad!

Let wel op dat het bij sommige velgen (meestal van franse auto's) niet gaat werken: je mag geen blinde naaf hebben namelijk!

OuweHippie

Senior Member
Ernstig OT maar wel belangrijk!

Een caravan mag nooit op zijn steunpoten staan. Die zijn bedoeld om de caravan waterpas te kunnen neerzetten.

In een (niet eigen) stalling mag je meestal ivm veiligheidsvoorschriften de poten niet uitdraaien. Gasflessen en ander brandgevaarlijk spul mogen sowieso niet in de caravan blijven.

@Hemi24

Gelukkig heb ik geen franse Yeti dus kan ik de Velgenboom wel gebruiken, heb de zomerbanden al goed schoongemaakt, grit uit de profielen verwijderd en het rubber gepoederd..

Jan Yeti 1.8 active +++

Tallguy

Forumguru
Hmm...morgen maar terug naar Profile. Heb een Hella bandenspanningsmeter gekocht die goed uit de testen kwam qua nauwkeurigheid. Linksvoor is de band op 2,3bar, de rest van de banden zit op 2,55bar. Ook voel ik een lichte trilling in de stoel (dus niet in het stuur) oftewel ik vermoed dat een van de achterbanden net niet helemaal goed uitgebalanceerd is.
Ook is de bandenspanning net ietsepietsie te hoog. Normaal zou 2,2bar zijn op zomerbanden en 0,2bar hoger met winterbanden.

Heb trouwens de Dunlop Wintersport 3D gekregen ipv de Conti. Ook niet erg wnat ook dat is een goede band.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan