Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb sinds afgelopen zaterdag mijn winterbanden eronder. Besteld bij Novarota (prima gegaan allemaal :D Kan niks anders zeggen dan dat ze heerlijk rijden. Minder herrie dan de zomerbanden. Het verbruik ligt precies op het zelfde of net iets eronder zelfs!

Heb de Blizzak LM20 genomen 165/70/14!

rweersch

Actief lid
Dat artikel is een schoolvoorbeeld van "open deuren intrappen". Uiteraard heb je altijd idioten die denken dat ze nog harder kunnen rijden met ABS, winterbanden e.d. Maar de meeste mensen blijven rijden zoals ze dat al deden.

Rosinfield

† In Memoriam
Maar toch wel een erg informatief artikel vind ik. Zo vond ik b.v. de opmerking dat je natuurlijk altijd voorzichtig moet blijven rijden wel een enorme eye-opener. Gek dat ik daar nooit aan gedacht heb. Maar ja, dat heb je vaker met dit soort zaken, als je het leest denk je: ja natuurlijk! Maar kom er zelf maar eens op!

E

Ex-lid 2926

Zo blijkt maar weer dat wetenschappers en andere deskundigen het ook niet altijd met elkaar eens zijn. Ik denk dat de persoonlijke omstandigheden de doorslag geven bij de keuze of winterbanden al dan niet nuttig zijn. Vanwege mijn werk moet ik nu bij nacht en ontij de weg op, dus ook op tijdstippen dat er niet of nauwelijks gestrooid of geschoven is. Zou ik een 9-17 baan hebben dan zou ik de bandenwissel achterwege laten. Na lang wikken en wegen heb ik toch maar een set winterwielen besteld. Ik wil eigenlijk een jaar of 10 met de Octavia doen, dus de kosten van de extra velgen kan ik gelukkig over die jaren uitsmeren. Ik heb een set (lelijke) zwarte stalen velgen met Goodyear Ultragrip 7+ in de maat 195/65-15 besteld. (via autobandenmarkt bij een bedrijf in Hannover). Thuisbezorgd voor € 431. Voor de Goodyears gekozen vanwege de resultaten in de winterbandentesten. Uitstekende eigenschappen bij sneeuw en ijs, stil en een lage rolweerstand. (volgens de test 4% zuiniger dan met zomerbanden).
De praktijk moet natuurlijk uitwijzen of dit voor mijn auto ook geldt.
(Dunlop 3D, Conti TS 830 en Vredestein Snowtrac 3 lagen qua prijs op hetzelfde niveau)

darkprojectx

Forumguru
mja bij een wat oudere auto levert het zeker wel voordeel op,
aangezien deze geen ASR, ABS, ESP etc erop hebben zitten.

maar op een nieuwere auto zitten deze systemen wel en die helpen je toch wel een behoorlijk eind.

"korte tamme winters in Nederland".. tja.. maar als het wit wordt, dan wordt het ook echt wit de laatste jaren.. ik verwacht dit jaar ook weer een onprettig pak.
Ik blijf erbij dat als er sneeuw ligt dat je toch beter winterbanden kunt monteren.. alleen al door het andere profiel wat net wat meer naar grip graaft.

Captain Hook

Forumguru
"korte tamme winters in Nederland".. tja.. maar als het wit wordt, dan wordt het ook echt wit de laatste jaren..
Als het net weer zo als dit wordt, heb je idd SNEEUWbanden nodig:
StreetwithSnow.jpg

dit was lekker ploegen met m'n O2 MET wintersloffen eronder.
Alleen dan krijg je weer een ander probleem; al die ophoping van sneeuwklonten in je wielkasten. :icon_smile_dead:

Constant

Erelid
krantenartikel zei:
Maar verkeerspsychologen betwijfelen dat.
Elke winter verschijnen er verkeerspychologen die middels hypothesen proberen om de winterband af te kraken. Statistische gegevens van de verzekeraars geven andere inzichten. Dus praktijk wijkt af van theoretische vooronderstellingen, normaliter wordt dan de hypothese verworpen.

hemi24

Forumguru
Ik verwacht dat deze verkeerspsycholoog in het bezit is van een OV-kaart i.c.m. een vouwfiets?!? ;)

Zelf heeft deze man (of vrouw) duidelijk nog nooit het voordeel van winterbanden mogen ondervinden!

Rosinfield

† In Memoriam
Als je iets betwijfelt is dat geen hypothese lijkt me. En welke statistische gegevens van verzekeraars bedoel je precies? Dat lijkt me wel interessant.

Constant

Erelid
Afgelopen voorjaar is er een verzekeraar op tv verschenen met statistische cijfers, ben de naam van de maatschappij kwijt.

Rosinfield

† In Memoriam
Jammer, was wel benieuwd. Wat je n.l. wel vaak ziet is dat men bij statistische data vergeet te controleren voor allerlei intervenierende factoren.

Constant

Erelid
Ik kan de statistieken niet vinden via google, wel een verzekeraar die 15% korting geeft op de verzekeringspremie als men met winterrubbers rijdt. Helaas niet mijn verzekeraar.

Mistraller

Senior Member
Vandaag zijn mijn winterbanden onder de Auto gegaan. Gemonteerd door Skoda Nieuwkoop, op de LM velg (zo wil INGcarlease het graag). Het zijn bridgestones geworden.

Helaas is er iets gruwelijk mis gegaan, er zijn 2 velgen flink beschadigd. flinke V groeven in de velg. Precies op de plaatsen waar bij de andere velgen alleen het bekende wegpoetsbare lijntje stond, toen ik met mijn vorige O2 naar profile tyrecenter ging.

Leuk dat de auto gewassen was naderhand, maar schade aan de velgen bij een bandenwissel???!

Morgen skoda dealer bellen, en ING bellen of het als schade aangemerkt moet worden... :(

Waarom ING nou niet kiest voor stalen velg is me nog altijd een raadsel. Dat scheelt gewoon zoveel gezeik.

Hierbij een plaatje van een deel van de beschadigingen.

picture.php

Captain Hook

Forumguru
Leuk dat de auto gewassen was naderhand, maar schade aan de velgen bij een bandenwissel???!
Ze hadden je auto beter niet kunnen wassen, dan was het niet opgevallen. :smirk:

Maarre, dit is dus één van die dingen die ik ook al jaren meemaak bij zowel merk-dealers als bij bandenboeren. Het is de algehele desinteresse voor andersmans spullen. Nee, zorgvuldigheid is niet één van de speerpunten bij onderhoud aan auto's. :(

Suk6 met de afwikkeling!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan