Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

erik2907

Actief lid
Zoals ik al eerder ergens schreef in dit draadje, het nut en de noodzaak in NL is niet aanwezig met ASR, ESP en ABS op de auto en geen sneeuw van betekenis. En sneeuwt het, dan duurt het maar wat langer voordat ik op mijn werk ben of ik ga eerder weg zodat ik wel op tijd ben.
De ervaring van afgelopen jaar / jaren heeft mij geleerd dat je met winterbanden op de snelweg in de rij toch niet sneller kunt zijn omdat er altijd auto bezitters zullen zijn zonder winterbanden die dus een stukje langzamer rijden, dus aansluiten maar ... :)!

Captain Hook

Forumguru
@Constant:
Ik denk dat CaseyBasey hieraan refereert:
Opmerkelijk is dat de rol van ESP, de elektronische stabiliteitsbewaker die in steeds meer auto’s voorkomt, aanzienlijk is. Bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden. Ook winterbanden presteren bij uitgeschakelde ESP aanzienlijk slechter op sneeuw dan met deze antislipregeling in werking
Het is niet voor niets dat de huidige winterbanden ooit sneeuwbanden werden genoemd.

erik2907

Actief lid
@constant

ESP zorgt er voor dat je auto in 'balans' blijft. Denk bijvoorbeeld aan de Elanden test van de Mercedes A klasse enkele jaren geleden toen die over de kop ging zonder ESP. ESP gebruikt de sensors van het ABS om razendsnel op een of meerdere wielen af te remmen waardoor de auto weer in balans kan komen. De kortere remweg, daar is het ABS voor. Zomer- en winterbanden zonder ESP levert een slechter resultaat dan zomer- en winterbanden met ESP.

CaseyBasey

Actief lid
Inderdaad: vanwege ESP, ASR, en ABS is er voor mij geen noodzaak om winterbanden aan te leggen.
Als ik dagelijks afhankelijk zou zijn van m'n auto, dan zou ik waarschijnlijk nog steeds twijfelen, maar ik ben in de positie dat ik de auto kan laten staan als de omstandigheden dat vereisen.

Rosinfield

† In Memoriam
Afgezien van dat je niet perse de weg op hoeft, is een andere overweging als je in NL blijft, dat je dan met winterbanden een relatief veel groter deel van de tijd ermee rijdt, terwijl de omstandigheden er eigenlijk niet naar zijn.

EdK

Forumguru
Toch een vraag voor degene die zeggen dat ze thuis blijven met sneeuw of hagel cq ijzel.

Wat doen jullie als er plotseling toch gladheid is door sneeuw cq ijzel en je zit 200Km van huis op visite die geen slaapplaats heeft ?
Ga je dan je leven in de waagschaal stellen, of zoek je een hotelkamer of wat...
Niet dat ik jullie aan winterbanden wil praten, maar ben benieuwd wat jullie doen in een plotselinge situatie op zomerbanden !?

CaseyBasey

Actief lid
Met ijzel zou ik zeker elders overnachten, met sneeuw zou ik het van de hoeveelheid, de weersverwachting en de algehele verkeerssituatie laten afhangen.

Rosinfield

† In Memoriam
als het echt te link is en (kans op) ijzel schaar ik daaronder, dan ga ik niet rijden, no matter what. Zou dat dan ook niet met winterbanden doen trouwens.

kwaazaar

Actief lid
Ben deze week weer eens op zoek gegaan naar een betaalbare set winterbanden op stalen of LM velgen. Twee zaken vallen me op:
  1. Bandenkeus wordt beperkter: blijkbaar is de vraag momenteel erg hoog
  2. Waar ik bij autobandenmarkt.nl in juni nog 557 euro kwijt was voor een setje Nokian WR G2 winterbanden op stalen velgen, kostte me dat zondag nog 898 euro en vandaag al 971 euro kwijt!!!
Heb nu een setje bij online-velgen.nl besteld op LM-velgen voor 790 euro. De site is een beetje vaag, maar ik zal eens zien of dat goed komt daar.

Hetzer

Forumguru
@Kwazaar 790 euro??, wat voor velgen heb je dan?? minimaal 16 inch en een gerenommeerd merk, mag ik aannemen?

octavia-gek

Actief lid
Ik heb een aantal weken al bekent gemaakt, als je winterbanden wil gaan kopen moet je het nu doen. de keus wordt steeds slechter en de prijs wordt opgedreven.
Vredesteinfabriek is al 4 weken leeg de eerste losse leveren vinden pas weer plaats in feb. 2011.
Maar mijn raad werd niet serieus genomen.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]

Captain Hook

Forumguru
Maar mijn raad werd niet serieus genomen.
Wie zegt dat? Dat je niet serieus genomen werd? Maar dat wil nog niet zeggen, dat we allemaal als gekken ons op de winterbanden storten... :koffie:

Mijn situatie is heel berekend dit jaar; geen winterbanden.
Ik ga niet naar het buitenland en/of wintersport oorden (wat ik voorheen wel deed) met de auto in de wintermaanden.

Paar jaar geleden nog: We gingen eind april op skivakantie. Dan heersen er in heel Europa al ruime voorjaarscondities met temperaturen van tegen de 20 graden. En dat merkte je op de autowegen. Je winterrubber is zweverig bij die temperaturen. Bij forse regen moest je echt oppassen dat de lamellen het water nog een beetje konden verwerken, voor je het wist ging je zwemmen. Best wel link. :(
Vervolgens in het hooggelegen sneeuwoord lag sneeuwblubber op de wegen en af en toe viel er sneeuw. Toen waren idd mijn wintersloffen in het voordeel. Prima tractie en redelijk veilig weggedrag.
Maar waar liep ik nou de meeste risico's? Die 2 x 1200km heen en weer rijden of die honderd kilometer in twee weken tijd, ter plekke in het wintersportoord? :ahum:

En je moet ze de kost geven. Die leasemij-en die winterbanden niet (willen) vervangen, ook al zitten ze al onder de 4mm profiel. Tja, dan is de situatie nog beroerder.

Kortom, er is geen eenduidig antwoord. Al wil de allmighty marketing engines van de bandenfabrikantjes ons anders doen geloven... :icon_smile_dead:

Het is een kwestie van afwegen en statistiek. 95% van de tijd performen goede zomerbanden beter in ons overwegend natte klimaat beter dan winterbanden. Bij alle testen blijkt weer dat bij grote hoeveelheden nattigheid en ook bij lage temperatuur op een droog wegdek 'gewone' banden een kortere remweg hebben dan winterrubber. Tuurlijk doen die winterjongens het beter op ijzel, sneeuw en sneeuwblubber. Maar het aantal verblijfsuren van mijn auto op die ondergrond versus de 'gewone' asfaltondergrond is nihil. M.a.w. qua risico verdeling ben ik gunstiger uit met niet-winterbanden.

Zou ik echter wel naar de wintersport en/of buurlanden gaan in de wintermaanden, dan kwamen er wel winterbanden onder. En/of zou ik in Nederland nog steeds bij nacht en ontij onderweg (moeten) zijn, dan was de afweging ook anders.

rweersch

Actief lid
de noodzaak in NL is niet aanwezig met ASR, ESP en ABS op de auto en geen sneeuw van betekenis
Ik weet niet wat jouw definitie van "Nederland" is, maar bij ons (heuvel met 10% stijgingspercentage) heb ik de afgelopen winter toch de nodige auto's letterlijk naar beneden zien glijden :grin:

erik2907

Actief lid
Wat doen jullie als er plotseling toch gladheid is door sneeuw cq ijzel en je zit 200Km van huis op visite die geen slaapplaats heeft ?

Als ze een bank hebben om op te zitten dan kun je er ook op liggen of in de auto slapen met draaiende motor. Gaat prima met een Greenline, weinig CO2 uitstoot :).

Captain Hook

Forumguru
@Octavia-gek:
Je hebt volkomen gelijk. Wanneer er een pak sneeuw valt zijn idd bestuurders met winterbanden in het voordeel! Het 'lastige' is echter dat de meeste kilometers worden afgelegd op asfaltcondities die beter geschikt zijn voor goed zomerschoeisel dan voor winterrubber.

Zie ook mijn eigen afweging.

M.a.w. ik ben niet voor of tegen. Alles hangt af van je eigen gebruiksdoelstellingen, je frequentie van het rijden en/of je bepaalde weerscondities kunt/wilt vermijden.

Zoals nu op dit moment. Bij ons is het 4 graden en regent het. Dan is echt een goede zomerband in het voordeel qua wegligging.

ps: dat vind ik ook zo merkwaardig. Blijkbaar dien je voor of tegen te zijn? Waarom? Er is geen eenduidig antwoord...:disc:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan