Maar mijn raad werd niet serieus genomen.
Wie zegt dat? Dat je niet serieus genomen werd? Maar dat wil nog niet zeggen, dat we allemaal als gekken ons op de winterbanden storten...
Mijn situatie is heel berekend dit jaar; geen winterbanden.
Ik ga niet naar het buitenland en/of wintersport oorden (wat ik voorheen wel deed) met de auto in de wintermaanden.
Paar jaar geleden nog: We gingen eind april op skivakantie. Dan heersen er in heel Europa al ruime voorjaarscondities met temperaturen van tegen de 20 graden. En dat merkte je op de autowegen. Je winterrubber is zweverig bij die temperaturen. Bij forse regen moest je echt oppassen dat de lamellen het water nog een beetje konden verwerken, voor je het wist ging je zwemmen. Best wel link.

Vervolgens in het hooggelegen sneeuwoord lag sneeuwblubber op de wegen en af en toe viel er sneeuw. Toen waren idd mijn wintersloffen in het voordeel. Prima tractie en redelijk veilig weggedrag.
Maar waar liep ik nou de meeste risico's? Die 2 x 1200km heen en weer rijden of die honderd kilometer in twee weken tijd, ter plekke in het wintersportoord? :ahum:
En je moet ze de kost geven. Die leasemij-en die winterbanden niet (willen) vervangen, ook al zitten ze al onder de 4mm profiel. Tja, dan is de situatie nog beroerder.
Kortom, er is geen eenduidig antwoord. Al wil de allmighty marketing engines van de bandenfabrikantjes ons anders doen geloven... :icon_smile_dead:
Het is een kwestie van afwegen en statistiek. 95% van de tijd performen goede zomerbanden beter in ons overwegend natte klimaat beter dan winterbanden. Bij alle testen blijkt weer dat bij grote hoeveelheden nattigheid en ook bij lage temperatuur op een droog wegdek 'gewone' banden een kortere remweg hebben dan winterrubber. Tuurlijk doen die winterjongens het beter op ijzel, sneeuw en sneeuwblubber. Maar het aantal verblijfsuren van mijn auto op die ondergrond versus de 'gewone' asfaltondergrond is nihil. M.a.w. qua risico verdeling ben ik gunstiger uit met niet-winterbanden.
Zou ik echter
wel naar de wintersport en/of buurlanden gaan in de wintermaanden, dan kwamen er
wel winterbanden onder. En/of zou ik in Nederland nog steeds bij nacht en ontij onderweg (moeten) zijn, dan was de afweging ook anders.