Het grote Superb iV topic

Bakkertje

Forumguru
en functie ervan is ??
Speciaal voor jou...

Er zit een 5q0907566 onder verstopt wat de regeleenheid is voor de camera.
Bij een superb zullen de eerste 2 karakters uiteraard anders zijn, deze foto's zijn in m'n passat genomen
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 51
  • 2.jpg
    2.jpg
    276,9 KB · Weergaven: 49
  • 3.jpg
    3.jpg
    386,2 KB · Weergaven: 50
  • 4.jpg
    4.jpg
    342,6 KB · Weergaven: 49

Bakkertje

Forumguru
Mocht het piepschuim ding (zoals bij mij) kapot getrapt zijn, dan kun je die voor 25 euro kopen:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Bemmeke_iV

Nieuw lid
Dag mede iV rijders :)
wij zijn sinds maandag trotse eigenaars van een Superb iV L&K Sedan van 2020.
rijd enorm zalig. nu ga ik wel moeten investeren in een laadpaal (laden via stopcontact ben ik geen fan van),
nu laad ik de batterij al rijdend op maar dit hapt enorm in het benzine verbruik. ben jaloers op de cijfers die ik hier zie!
nog wou ik even vragen of er tips zijn ivm laadkaarten, want daarin is keuze zat! om gek van te worden :)
 
Laatst bewerkt:
Deze website geeft een goed overzicht, ik heb een pas van Shell gebruik ik niet en ééntje van E-flux, In Nederland gebruik ik E-flux, Die van Shell heb ik erbij voor comptabiliteit zodat ik altijd kan laden waar ik wil.
 

Bakkertje

Forumguru
Waar het m gaat bij de laadpassen is wat het vaste en het laad tarief is. Bij Elec2go betaal e 1 ct per kw bovenop het tarief van de laadpaal zelf. Met een 10 (of 13) kWh accu betaal je dan 10 of 13 ct aan het pas bedrijf (de msp). Veel andere passen hebben een vast abonnement van 4 of 5 euro. Dan moet je dus minimaal 50x per maand publiek laden om voordeliger te zijn dan bij Elec2go.
De meeste passen zijn vooral gericht op volledig elektrische auto’s dan wordt het een ander verhaal.
 

EdK

Forumguru
Je moet er gewoon voor zorgen dat je thuis / werkgever laad, dat blijft het voordeligst .....
 
Ik ben aan het kijken naar een superb IV.

Wat ik me afvraag is hoe je kan checken of de batterij nog in orde is. Stel ik koop een 3-4 jaar oud model en de vorige eigenaar heeft nooit opgeladen, is de batterij dan naar de knoppen?

(En twijfel nog tussen een 3-4 jaar oude superb en een 1 jaar nieuwe octavia, nieuw model… ideeen?)
 

AGTon

Forumguru
het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat iemand bewust een Phev koopt/least maar vervolgens nooit oplaad. Daarnaast laad de Phev zichzelf op tijdens het rijden dus zal er altijd wel actie zijn geweest mbt de batterij.

Hoe je de status van de batterij kan controleren, geen idee.
 

Bakkertje

Forumguru
het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat iemand bewust een Phev koopt/least maar vervolgens nooit oplaad.
Zeker wel, in het begin was de PHEV vrijgesteld van bijtelling, toen zijn er heel veel Outlanders de weg opgekomen. Niet omdat dat nu zo'n fijne auto is, maar puur vanwege de bijtelling en het feit dat je er gewoon benzine in kunt gooien en het ding 1500 kg mag trekken. Ik ken genoeg mensen die om die reden zo'n ding hebben gereden. Later kwam ook de Passat GTE met dito redenen om er 1 te gaan rijden. Het is helaas zo dat er veel lease rijders zijn die echt niet kijken naar verbruik / stekkeren.

@OctaOcta de batterij status is uit te lezen middels VCDS / OBD eleven (SOH). Er zit 160 dkm garantie op de accu dat ie ten minste 70% van zijn gezondheid behoud. Ik heb al eerder geschreven dat mijn GTE (met een 9,8 kwh accu ipv 13 in de Superb) met inmiddels 140 dkm ervaring nog steeds 38 km (SOH was bij mij in 2022 nog 82%) ver komt op de accu (afgelopen maandag nog getest bij 13 graden). Mijn auto wordt telkens opgeladen tot 100%.

In het allerergste geval zou je de accu moeten vervangen die zijn 3000 euro ..
 

AGTon

Forumguru
@Bakkertje . Op het moment dat ik mijn bericht schreef schoot mij de situatie te binnen zoals door jou geschetst. Ik heb zelf nooit lease gereden maar begrijp dat het voor veel lease-rijders doorslaggevend is wat zij maandelijks moeten betalen en niet zozeer in wat voor een auto zij rijden. Het tanken/opladen voelen zij ook niet in de portemonnee en zal alleen voor ongemak zorgen.

Zou het niet veel makkelijker zijn om de status van de batterij uit te lezen middels het infosysteem? Nu ben je continu overgeleverd aan de monteur/garage om de status te checken.
 
@Bakkertje . Op het moment dat ik mijn bericht schreef schoot mij de situatie te binnen zoals door jou geschetst. Ik heb zelf nooit lease gereden maar begrijp dat het voor veel lease-rijders doorslaggevend is wat zij maandelijks moeten betalen en niet zozeer in wat voor een auto zij rijden. Het tanken/opladen voelen zij ook niet in de portemonnee en zal alleen voor ongemak zorgen.

Zou het niet veel makkelijker zijn om de status van de batterij uit te lezen middels het infosysteem? Nu ben je continu overgeleverd aan de monteur/garage om de status te checken.
Ja bij een tweedehands exemplaar gaat dat helaas dus niet zo 123 als je het niet in het display kunt checken.

Keuzes keuzes, en wat een geld, wat zijn de auto's ook 2e hands duur. En wat ik lastig vind is hoe de kosten op lange termijn zijn. Als je zo'n accu moet vervangen rond de 8-10 jaar dan is al je voordeel al weg, want de hierboven genoemde 3000 euro is zo te zien ook nog voor een 2e hands model.
 

AGTon

Forumguru
De vraag "wat als" heb ik ook gehad voor ik de Phev kocht. Mijn focus lag meer op de 1.5 tsi omdat ik geen gedoe wilde hebben met batterijen die het niet meer doen en de kosten hiervan.

Nu kan er altijd wel iets stuk gaan in een wagen. De motor kan ploffen en dan ben je gedwongen om er een nieuwe motor in te lepelen. Dit zal niet anders zijn met de batterijen. Ik heb er in ieder geval vertrouwen in dat de batterijen het vol blijven houden tot einde levensduur auto. De capaciteit zal afnemen maar dit zal niet dusdanig zijn dat je ze helemaal niet meer kan gebruiken. En t.z.t. zullen er vast wel goedkopere alternatieven op de markt zijn ter vervanging van.
 

Bakkertje

Forumguru
Als je zo'n accu moet vervangen rond de 8-10 jaar dan is al je voordeel al weg, want de hierboven genoemde 3000 euro is zo te zien ook nog voor een 2e hands model.
Mijn auto is bijna 9 jaar oud en die accu doet het nog prima.
Die accu heeft 10 km achter de kiezen en is gewoon nieuw..
 
Vandaag toch maar de sprong gewaagd en mijn bijna 9 jaar oude octavia ingeruild voor een bijna 3 jaar oude superb IV. 25k bijleggen, aiaiai, maar daarvoor ook een groter model, luxere uitvoering en 6 jaar jonger.

:thumbsup::yeah:

Zeer benieuwd. Heb er 2x kort in gereden (ook in een passat gte) en dat beviel super.

Is een sportline uitvoering, geïmporteerd, dus ik moet nog 2-3 weken wachten.

Volgens mij heel compleet, matrix led, trekhaak, stuurverwarming, sportstoelen met geheugen. Superb!
 

Bijlagen

  • IMG_4451.jpeg
    IMG_4451.jpeg
    139,2 KB · Weergaven: 50
  • IMG_4447.jpeg
    IMG_4447.jpeg
    133,4 KB · Weergaven: 47
  • IMG_4446.jpeg
    IMG_4446.jpeg
    134,3 KB · Weergaven: 46
  • IMG_4445.jpeg
    IMG_4445.jpeg
    143 KB · Weergaven: 45
  • IMG_1167.png
    IMG_1167.png
    1,1 MB · Weergaven: 53
Bovenaan Onderaan