Het grote Superb iV topic

DommelBelgium

Forumguru
Ik heb vandaag voor de derde keer m’n zuiver elektrisch record van 56km (op 50/70/90-wegen) geëvenaard; dat lukt overigens enkel bij de huidige temperaturen (en zonder andere verbruikers aangeschakeld).

Hoppa : vandaag 61 km uit de batterij 'geperst' met uiteindelijk nog 4% over ... uiteraard alles in top-ideale omstandigheden :-)
 

philippe bakker

Forumguru
Dommel ik ben genoeg voorstander als het een vervanging is van de huidige auto. En dat is het nog niet. De infrastructuur is er niet ( te weinig laadpunten) en de auto’s staan nog niet op punt ( te weinig rijbereik, ....)
 

TL@

Forumguru
Ik ben het eens met @philippe bakker , maar ik ben wel een speciaal geval. Ik rijd minstens 1 keer per week meer dan 300km op een dag (ook nu met die schijt corona maatregels) en kan op de bestemming in het beste geval laden op een normaal stopcontact maar meestal helemaal niet.
Minstens 1 keer per maand een dag van ruim 600km.

Ik rijd graag (stevig) door, kom geregeld in Duitsland (waar ik toch liefst ruim boven de 200km/u blijf, indien mogelijk)

Om het dan compleet te maken, ik heb geen oprit en geen garage (voor mijn auto toch niet) en kan dus thuis niet laden.

Kortom: alle dingen die tegen elektrische rijden pleiten, zijn op mij van toepassing. Wat ik best jammer vind want ik vind een elektrische wagen best leuk rijden (maar dan geen Tesla want ik word depressief van wat bij Tesla voor een interieur moet doorgaan)

Dat de waterstof auto er maar snel aankomt, dat lijkt me dan wel weer iets voor mijn situatie :D
 

Derooke

Forumguru
Hehe waterstof . Er is net bekend gemaakt dat verschillende grote fabrikanten minder gaan investeren in waterstof (maar niet stoppen)
Ze hebben ingezien dat het ongeveer (ken de exacte cijfers niet) dat het ongeveer 3 keer zoveel energie kost en zodoende niet in de huidige markt past. En het onderhoud is ook veel duurder waardoor de zakelijke klanten afhaken.

Edit een bron over vrachtwagens. De andere bronnen zijn vooral insideevs (kan ook wel bevooroordeeld zijn soms)https://www.egear.be/scania-waterstof/
 
Laatst bewerkt:

Vinny

Forumguru
een 14tal dagen geleden promotie gekregen op het werk inclusief bedrijfswagen.
Daardoor gaat mijn nog (bijna) splinternieuwe Superb de verkoop in.
 

Vinny

Forumguru
Mijn voorlopige wagen word een Volvo XC60 deze stock op het werk sinds een maand op overschot van iemand die vertrokken is. Mijn vrouw heeft maar zelden een wagen nodig en heb ik kunnen overtuigen om een MX5 te kopen. Deze stond al langer op mijn verlanglijstje.
 

leon-cupra

Forumguru
Een ND ? Zelf even een ND gehad. Enorm veel plezier mee gehad. Schudden met het kontje :D

betreft de IV, als je het niet ziet zitten om particulier te verkopen, eens aanbieden bij Dex in Hooglede-Gits. Geven eerlijke prijzen en vlotte afhandeling. Zelf al een paar wagens daar achter gelaten(je hoeft er dan ook niet zelf iets te kopen) Wel een nadeel voor een IV dat het geen btw-wagen is.
 

Vinny

Forumguru
het zal zeker een ND worden twijfel wel nog tussen de 1.5 en 2.0. eerst ga ik een testrit maken met alle 2.
Wat betreft de verkoop hou ik het zeker in mijn achterhoofd om de IV aan te bieden bij Dex.
 

leon-cupra

Forumguru
Voor de MX5 reed ik met de RS stage 1 (308pk). Ik ging initieel voor de 2.0. Het verschil zou te groot zijn ... tot ik een deftig ritje had gedaan met een 1.5. De 1.5 weegt 150kg minder, iets hoger toerentalbereik, ... keuze was snel gemaakt voor de 1.5. ondanks het lager vermogen maakt het lager gewicht de wagen zoveel plezanter. Je voelt de wagen ook veel beter aan bij het spelen door het lager gewicht.
Grootste punt van kritiek bij de 2.0 was bij de liefhebbers ook dat het toerentalbereik veel te beperkt was (ging maar tot 6000t ipv de 1.5 7000). Die 1000 extra maakt echt een heel groot verschil in beleving. heeft Mazda wel opgelost bij de nieuwe 2.0. Combineert het hoger vermogen van de 2.0 maar met het toerentalbereik van de 1.5.
 

DommelBelgium

Forumguru
Vraagje voor onderhoud van de Superb iV : ik 'stekker' maximaal en ben nu 11500 km ver met 4e brandstoftank, deze is nu bijna op ... Volgens de wagen (en app) zou de wagen binnen 3700 km reeds een oliewissel nodig hebben ... dat zou dus al na ongeveer 5 brandstoftanks zijn.

Houdt de onderhoudscyclus dan geen rekening met het aantal 'brandstofkilometers' ... ??

Olie verversen binnen 3700 km of 182 dagen en Inspectie binnen 18700 km of 547 dagen

Ik sprak toevallig gisteren iemand met bmw (phev) en die vertelde me dat zijjn wagen/boordcomputer daar wel duidelijk rekening mee houdt ... die lukte er ook in om bijna uitsluitend elektrisch te rijden en moet enkel binnen komen voor 'groot onderhoud' ... 50.000 km en 100.000 km
 

Derooke

Forumguru
Vraag ik me ook af. Ik rijd namelijk 60 procent vd tijd electrisch. Ik heb het gevraagd toen ik de wagen kocht en de verkoper (let wel verkoper) zei dat dit zo was omdat je soms een koude start relatief hoog in toeren gaat enz dus niet goed is voor olie enz
 

DaveW

Forumguru
Als het een leasingbak is, zullen ze die wel binnenroepen. Onderhoud volgens boekje, en de maatschappij betaalt tóch.

Ik moet binnenkort binnen voor een update van de MIB3 (de gps rijdt de verkeerde kant uit :-/) en zal het dan ook eens vragen wat ze daar zeggen.
 

DommelBelgium

Forumguru
Bij mij is het geen leasewagen (aangekocht).

Ik kreeg vrijdag telefoon van hoofdtechnieker van Skoda-garage. Die vertelde me dat het onderhoud idd MOET gebeuren op 15K (om de garantie te behouden) en dat die 15K geheel onafhankelijk is van de mate waarin de motor gedraaid heeft. Luk je er dus in om 100% elektrisch te rijden, moet de olie er na 15K ook af. Hij begreep mijn ergernis hierover (in mijn geval zullen 't immers slechts 5 benzinetanks zijn om aan 15K te geraken en verplichte oliewissel te moeten laten doen), maar kon hieraan niets wijzigen ... instructies Skoda ...

Heb bij Skoda Belgium toch ook eens gehoord (mailtje) - benieuwd of dit bevestigd wordt ... (al heb ik een donkerbruin vermoeden van wel ... :( )
 
Bovenaan Onderaan