Het grote Superb iV topic

Derooke

Forumguru
Dat is idd hoog. Ik heb een verbruik tussen de 20 en 30 kWh/100 km . Airco doet er wel heel veel aan (staat op 21graden).

Laad je je batterij helemaal vol?

In het koude weer gaat je batterij ook een heel stuk minder lang mee (parkeer je je wagen binnen of buiten ) ik parkeer heb buiten maar voorverwarm alles met het stopcontact.

Ik haal ongeveer 40 a 42 km (nu al in totaal 2500 km in bijna 8 weken waarvan 3/4 op batterij dus de gemiddelde verbruiken beginnen duidelijk te worden)
 

Derooke

Forumguru
Even ter referentie .

Net een stuk gereden (25 km) het was 3 graden. Aan 90 per uur een verbruik van 24 kw/100km met airco op 21 (ik zat alleen dus dan is het maar de bestuurderskant die "geeft" ) plus stoelverwarming.
 
Vandaag eens een rit wat verder van huis gedaan, tot nu toe was het maar wat lokaal rondrijden. Dus veel start en stoppen.
Heb ondertussen wel door dat het op langere stukken wat zuiniger gaat als je meer constante snelheden kan maken. Ongeveer 50km gereden vandaag, waarvan 25km hybride (regelmatig op batterij vallend) en de rest enkel elektrisch. Thuisgekomen met nog 36% in de batterij. Electrisch verbruik lag op 13kw/100km wat al meer in de lijn van verwachtingen valt.
 

leon-cupra

Forumguru
Collega van mij heeft sinds woensdag zijn IV. Vandaag over de middag eens een kort ritje meegereden. Owww wat is een IV een fijne wagen. Het elektrisch rijden is wel speciaal, zalig comfortabel. De 1.4 maakt amper geluid, de omschakeling en samenwerking gebeurt naadloos .. waaaww mooie techniek. En de prestaties ... zeer vlotte wagen :jaja:

Wel nadeel dat de wagen zo stil is. Zit spijtig genoeg een rammeltje in het dashboard (zonde bij een nieuwe wagen :nono:) en dat hoorde je dus enorm goed. Collega achterin hoorde zelfs zeer goed het licht rammeltje. Wat mij ook wel stoorde, tractieproblemen .... bij een stevige rijstijl , zeker nu met de vettige banen, ondervind je dat je +200pk en voorwielaandrijving telkens voor tractieproblemen zorgt :nono:
 

Vinny

Forumguru
inderdaad de wagen rijd en schakelt fantastisch.

Dat rammeltje is me niet bekent.

Het spinnen van de voorwielen heeft te maken met de rechtervoet, de eerste meters die rechtervoet een klein beetje meer omhooghouden voorkomt dit. het zal waarschijnlijk te maken hebben met het gewicht dat iets minder goed verdeelt is door de batterijen.
een klein minpuntje voor mij is de vering die te week is. ik de veerring bijna altijd op sportstand, jammer dat je bij het starten dit altijd manueel moet verzetten.
 

leon-cupra

Forumguru
Dat ligt dan met meest aan de rechtervoet. Je kunt ook iets minder stevig trappen.
Uiteraard heb je gelijk maar ik vind dat persoonlijk zeer frustrerend. Fluwelen voetje is niet aan mij besteed. Als je power onder de voet hebt, wil je dit ten volle gebruiken (wanneer uiteraard mogelijk is).
Ik reed trouwens niet maar mijn collega maar de tractieproblemen zijn mij uiteraard bekend van de RS.

@Vinny , dat rammeltje is uiteraard juist maar bij mijn collega zijn wagen. Hij had het zelf ook al opgemerkt en werd er zelf ambetant van.
 

Derooke

Forumguru
Hier ook geen rammeltjes .het slippen bij een vettig wegdek is niet zo erg. Ik pas men rijstijl aan . En als het droog is en je tijd op een 90km per uur weg en wil inhalen is het zo machtig vlot.
 

DaveW

Forumguru
Korte rapportage van mijn verbruik na 8500 km (wegens corona veel minder gereden dan voorzien):
  • Overall: 3,57 L/100km; 10,05 kWh/100km. Gemiddelde ritlengte: 38 km.
  • Volgens elektrisch verbruik:
    • 30 - 47 kWh --> 0 L/100 km (= volledig elektrisch rijden). Gemiddelde afstand: 5,6 km.
    • 20 - 29,9 kWh --> 0.3 L/100 km (= zo goed als volledig elektrisch rijden). Gemiddelde afstand: 15,6 km.
    • 10 - 19,9 kWh --> 2.0 L/100 km (= gemengd). Gemiddelde afstand: 28,5 km.
    • 0 - 9,99 kWh --> 5,0 L/100 km (= lange ritten, of niet opgeladen). Gemiddelde afstand: 82.7 km.
  • Volgens afstand rit:
    • 100 - 262 km: 5,11 L/100 km en 4,6 kWh/100 km
    • 60 - 99 km: 3,93 L/100 km en 7,9 kWh/100 km
    • 40 - 59 km: 3,2 L/100 km en 11,5 kWh/100 km
    • 20 - 39 km: 1,4 L/100 km en 16,9 kWh/100 km
    • 0 - 19 km: 0,7 L/100 km en 23 kWh/100 km (niet nul omdat hierin ritten met lege batterij zitten)
Hopelijk nuttig voor iemand die hiermee geïnformeerd is. Later doe ik nog wel eens een analyse per seizoen.

//edit: typo
 
Laatst bewerkt:

DommelBelgium

Forumguru
Ik kan gelukkig melden dat mijn iV de (hier en elders) opgesomde problemen (bijna) niet vertoont:

· Lane assist maakt enkel problemen als ik op autostrade effectief geen stuurbewegingen maak (bij ’t rechtdoor rijden). Ik zit immers dikwijls met knie tegen stuur waardoor dat ‘muurvast’ zit …

· Die vooruitziende sensor-melding heb ik héél soms ook (bij lagere snelheden).

· Geen rammeltjes merkbaar. Gelukkig, daar ben ik allergisch aan!

· Ik heb vandaag voor de derde keer m’n zuiver elektrisch record van 56km (op 50/70/90-wegen) geëvenaard; dat lukt overigens enkel bij de huidige temperaturen (en zonder andere verbruikers aangeschakeld).

· Het all-over verbruik zit ruim onder de 2L/100km & 16kWh/100km en daar zitten ook soms langere ritten met zwaar en niet-zwaar geladen aanhangwagen (met huif) tussen. Mijn dagelijks woon-werk verkeer (32 km enkel) kan ik (ook in de winterperiode) steeds zuiver elektrisch rijden. ‘k Heb meestal ook wel een fluwelen voet en ik kick wel op een laag/lager/laagst verbruik …

· In sportstand is deze iV een ‘boem’, dit weekend nog tot 2 keer toe dezelfde driftkikker (met sportbakkie) te kakken gezet … heerlijk gaaaan met ‘my red devil’ …

Voor mij en na méér dan 10.000km op de teller is deze iV nog steeds een schot in de roos (al zou ik ‘em vandaag niet opnieuw bestellen, met wat er ondertussen -een jaar na bestelling- alweer extra verkrijgbaar is op de ‘markt’ – de Enyaq bijvoorbeeld …).

EDIT : wat ik nog wel aan te merken heb : ik heb die full led matrix koplampen en naar mijn goesting staan die te hoog afgesteld ... die hoeven niet in de bomen te schijnen, maar meer op de weg. Kan je de hoogte daarvan zelf ergens regelen?
 
Laatst bewerkt:

DommelBelgium

Forumguru
Voor die paar keer dat er een rit van méér dan 300/400 km zou tussen zitten ? Neen, zou ik me niet (meer) aan storen (denk ik) dan. Mindset aanpassen en tijd nemen zodat de wagen zou kunnen laden ...
 

philippe bakker

Forumguru
Met de electrische wagens van vandaag als de autonomie op papier 400 is dan haal je amper 250. En jij gaat niet met de auto op vakantie?
 

Derooke

Forumguru
Ik ervaar hetzelfde.
De wagen gekocht omdat ik wou proeven van elektrische aandrijving en beleving.

Nu volledig overtuigd, de volgende word volledig elektrisch. Dus de volgende word tenzij de sup volledig electrisch word een andere .

Het beperkte bereik is een probleem(van de enyaq en andere) dat eigenlijk geen probleem is. Voor die 1 ne. keer dat ik op reis ga per jaar (ver bedoel ik dan) stop ik wel wat vaker om te laden en ik ben geen jonge drift kikker die perse in een dag 1600 km moet afleggen. Dat ligt achter mij.
 
Voor die 1 à 2 keer per jaar ben ik best bereid om een brandstofauto te huren voor de verre vakanties/reizen. Een actieradius van 350 km in de praktijk is voor ons prima, de prijzen wat betreft aanschaf zijn dat nog niet.
 

Derooke

Forumguru
Beetje off topic maar . Je moet je reis plannen zodanig als dit gebeurt je verder kan rijden of een beetje ter plaatse blijven.(rusten kan nooit kwaad)
Gelijk hoe, het probleem is vraag en aanbod.
Ik verwacht dat dit probleem zich niet meer zal stellen binnen dit en 8a10 jaar.
In het begin met de benzinewagen was het probleem hetzelfde. Vliegtuigen iedem enz . Geef het wat jaren en het komt in orde.in de tussentijd tuf ik nog met de hybride sup IV rond wat voor lange afstand best een goeie wagen is (en lokaal op elec)
 

DommelBelgium

Forumguru
En denk je niet dat de eniaq wat beperkt rijbereik gaat hebben in vergelijking met je iv ?

Met de electrische wagens van vandaag als de autonomie op papier 400 is dan haal je amper 250. En jij gaat niet met de auto op vakantie?

Het grote probleem is: stel dat je aan de stekker komt en er staan er 8 voor je te wachten ?

Philippe, jij bent duidelijk geen voorstander - en misschien hoeft dat ook niet! Ik wel en met mij nog wel enkele anderen ...
Ieder z'n ding, inzichten, mogelijkheden, voorkeuren en perspectieven ... Toch ?
 
Bovenaan Onderaan