Het grote Superb iV topic

E.T.

Lid
@DommelBelgium: door omstandigheden ben ik tot op heden praktisch nog niet in de mogelijkheid geweest om de wagen electrisch op te laden. Bijgevolg rij ik reeds meer dan 3.500 km puur op benzine. Het gemiddelde verbruik over die totale afstand gemeten bedraagt exact 7,0 l / 100 km.
 

DommelBelgium

Forumguru
Recent nog eens horen bevestigen door iemand uit auto-sector (ingenieur); die bevestigde dat inderdaad ook ... gewoon een aanzienlijk deel bijdoen (hij sprak zich niet uit over exacte hoeveelheden: 1/3e of 1/2e) en veroudering zou terug in orde zijn.
Hij vertelde ook dat je je geen zorgen hoeft te maken bij benzine tot 5 à 6 maanden oud ...
 

DommelBelgium

Forumguru
Mss een rare vraag maar ik denk dat bvb airco/verwarming/lichten/stoelverwarming/infotainment enz niet meegeteld word , dat zou je (extra)verbruikt kunnen verklaren.
Als je stil staat met je wagen in e mode wat doet je verbruikt op de auto dan? (actueel) als dat dan op 0 staat is het dat .
Alhoewel bij m'n benzine meet de wagen dan effectief nog 1.x liter per uur... En dat word aangepast als ik de airco aanleg. . .

De wagen verbruikt in 'stilstand' inderdaad ook 0.8kWh/u (althans volgens boordcomputer). En toegegeven, ik laat de wagen (als ie 's nachts geladen wordt) klimatiseren tegen de ochtend ... heerlijk om in een niet-koude wagen te stappen (al slaapt de wagen in niet verwarmde garage, dus zo koud is 't daar momenteel eigenlijk nog niet ... maar toch ... ;) ).

Uiteraard zal dat ook wel tikkeltje energie vragen ...

Anderzijds, het verbruik van airco, lichten, infotainment komt bij een wagen met verbrandingsmotor ook 'gewoon' van de brandstof eh ... die energie zit daar dus ook bij het verbruik inbegrepen ...
 

DommelBelgium

Forumguru
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen of techneuten onder ons : wat is het verschil tussen de "sport-stand" en de "hybride-stand (auto)" bij lege elektrische batterij ? Is één van de twee een stand waarbij de batterij geladen wordt door de verbrandingsmotor tijdens het rijden en de andere niet ? Of maakt dat geen verschil ... ?

Dat de hybride-stand voornamelijk gebruik maakt van of de benzine-motor of de elektro-motor en bij de sport-stand de beide aangesproken worden (bij niet lege batterij bedoel ik dan), dat weet ik ... maar wat bij lege batterij dus ... ??

En nu is 't aan de kenners onder ons ... ;)
 

Vinny

Forumguru
Bij de sportstand is de vering harder en het stuur directer.
De batterij opladen tijdens het rijden en dus zuiver op benzine rijden moet je via een andere instelling doen.
Je kan bepalen hoeveel % je batterij moet opgeladen worden en dit in de "sport stand" en de andere "standen".

het is wat moeilijk om dit zo uit te schrijven, hopelijk help ik je iets verder hiermee.
 

Bmats

Nieuw lid
Toevallig nog mensen die de matrix-lampen hebben? Ik zie wel dat mijn batterij enorm snel leegloopt bij gebruik hiervan.
 

DommelBelgium

Forumguru
Je bedoelt dus dat je bij nacht minder zuinig kan rijden dan overdag (owv de matrix led lampen)... zou me vreemd lijken dat het zo'n merkbaar verschil zou maken. Mij is het alleszins nog niet opgevallen ...

Worden die überhaupt gevoed door de HS-batterij ? Zou die stroom niet via de 'gewone' 12V-batterij komen ? Ik zie trouwens ook een zekering voor licht-rechts (24) en een zekering voor licht-links (11) ...
 

DommelBelgium

Forumguru
De batterij opladen tijdens het rijden en dus zuiver op benzine rijden moet je via een andere instelling doen.
Je kan bepalen hoeveel % je batterij moet opgeladen worden en dit in de "sport stand" en de andere "standen".

het is wat moeilijk om dit zo uit te schrijven, hopelijk help ik je iets verder hiermee.

In het scherm waarin je de aandrijving selecteert (E-mode), staat inderdaad rechts de batterij met pijltjes naast. Die dienen volgens handleiding om een vast te houden ladingstoestandswaarde te kiezen ... bijvoorbeeld 50% batterij aanhouden omdat je weet dat je straks nog in een LEZ moet rijden en je dat uitsluitend elektrisch kan ...

Da's volgens mij 't omgekeerde van wat ik naar op zoek ben ..

Stel de batterij is geheel leeg en ik 'moet' op benzine rijden en weet dat ik binnen 20 km elektrisch kan tanken (bijvoorbeeld omdat ik dan thuis kom en de iV de hele nacht aan de stekker mag), dan vind ik het nutteloos om meer benzine te verbruiken om toch tijdens 't rijden alvast die batterij terug mee op te laden ... 't is dat wat ik zoek om uit te schakelen ...

Of droom ik van iets dat niet kan geselecteerd worden in de iV ?
 

Vinny

Forumguru
dit is eenvoudig, je rijd verder op hybride, die instelling komt er automatisch als je elektriciteit rijd en je batterij leeg is.
Da auto zal dan zowel benzine gebruiken als de elektriciteit die je hebt opgewekt door te vertragen/remmen.
 

Vinny

Forumguru
Wens je elektriciteit te hebben voor als je in het stad toekomt.
dan moet je via de pijltjes naast de batterij bepalen hoeveel elektriciteit je wenst.
Je zal dan zuiver op benzine rijden als je batterij minder vol is dan je hebt aangegeven met de pijltjes.
 

Bmats

Nieuw lid
Je bedoelt dus dat je bij nacht minder zuinig kan rijden dan overdag (owv de matrix led lampen)... zou me vreemd lijken dat het zo'n merkbaar verschil zou maken. Mij is het alleszins nog niet opgevallen ...

Worden die überhaupt gevoed door de HS-batterij ? Zou die stroom niet via de 'gewone' 12V-batterij komen ? Ik zie trouwens ook een zekering voor licht-rechts (24) en een zekering voor licht-links (11) ...


Geen idee, ik had een bereik van 41km en na 17km stond ik nog op 8km bereik. 10km Autostrade en de rest 70km/u.

Geen speciale weersomstandigheden, geen grootverbruikers ingeschakeld. Enkel de matrix-verlichting.
 

DommelBelgium

Forumguru
Sja, veel is afhankelijk van je rijstijl eh ... ;) het getoonde bereik lijkt me "zelf-lerend" ... bij vlottere rijstijl (en hogere snelheden) zakt dat bereik sneller ... dat is bij de verbrandingsmotor ook eh ...
Maar ik ga er ook eens op letten (als ik 's avonds nog eens een keer buiten mag" ... ;) )
 

Bmats

Nieuw lid
Wel, ik heb hem sinds maart (dag voor de lockdown) dus veel leerperiode zou dat beestje niet meer mogen hebben :)

Ik rij dagelijks 70km (35km per rit heen en 35 terug) met 18km autostrade. Daar is het bereik toch beter.


Binnenkort begint de vroege duisternis, dan nog eens wat testen.
 

DaveW

Forumguru
Geen idee, ik had een bereik van 41km en na 17km stond ik nog op 8km bereik. 10km Autostrade en de rest 70km/u. ... Enkel de matrix-verlichting.
Straf. Ik heb ook al verschillende keren ritten met Matrix LED lampen aan gereden en heb daar helemaal geen invloed van gevoeld. Ik vermoed zelfs dat - omdat het LED is - die lampen zeer zuining zijn. Een LED van 5W bvb geeft al heel veel licht he. Ik zou eigenlijk ook denken dat het aan je rechtervoet ligt maar dat is gissen natuurlijk? Pas op, autostraderit met wind tegen ga je volgens mij wel flink merken aan je batterijverbruik. Dat zie je in gebruik ook, maar voor de batterij wordt het wel heel zwaar trekken. Je moet de wind bij de snelheid voor luchtweerstand tellen dan.
 

E.T.

Lid
Eventjes terug naar de sport modus vs normale modus of comfort modus. Ik merk nauwelijks (eigenlijk geen) verschil tussen de normale modus en de comfort modus. Vering blijft even soepel en het stuur draait even vlot (?) Of ligt het aan mij?
 

DommelBelgium

Forumguru
Ik vind wel dat je dat goed voelt ... neem maar eens een verkeersdrempel ... en voel 't verschil ...
Of met een 'geladen achterbank', voel je dat toch ook ?

Niet ??
 

DaveW

Forumguru
Wel, in mijn S3 iV voel ik ook amper verschil! In m'n S3 1.5tsi (19' wielen) en m'n S3 2.0tdi (17' wielen) voelde ik HEEL VEEL verschil: meer 'zwalpen' (op en neer of in de bocht), maar ook geen putje of bobbel meer in Comfort stand.
Bij de iV voel ik maar heel weinig verschil tussen normaal en comfort, maar nog steeds wel met Sportstand.
Het ligt dus niet aan mij :-)
 

Derooke

Forumguru
Hey. Ik zit met een vraag. Ik heb m'n wagen nog niet (is onderweg naar de dealer. ) Maar ik kan wel al een chassis nummer zien in mijn documenten myskoda
Helaas werkt dit in de app nog niet. (zou graag zien waar de wagen fysiek staat).

De app zegt :nummer niet gevonden

Ik weet het het is een beetje stom maar ik kan het maar proberen.
 
Bovenaan Onderaan