Het grote Mobiliteitsgarantie topic

van_der_P

Senior Member
Zijn er mensen die aleens gebruik hebben moeten maken van de Mobiliteitsgarantie. Zowel in binnen of buitenland. Hoe is dat bevallen ?
Ik krijg de indruk dat die mobiliteitsgarantie eigenlijk een vorm van klantebinding is. Als je als Skodarijder maar braaf steeds op tijd je Skoda naar de Skodagarage brengt als deze een beurt nodig heeft wordt deze garantie verlengt.
Ook wordt er bij inruil of koop van een 2e hands mee geschermt. Welke toegevoegde waarde heeft deze mobiliteitsgarantie.
Is een auto zonder per definitie minder waardt ?
Hoe ervaren mensen die hun auto bij een andere garage dan de Skodadealer, in onderhoud geven dat ?
 

EdK

Forumguru
Heb het nog niet nodig gehad, maar door deze garantie heb ik niet nog eens een extra abbo nodig van de anwb !
Dan heeft mijn verzekringsmaatschappij (Knmv ) ook nog eens een beperkte pechservice in nederland en de rest van europa, dus op deze manier ben ik voor mijn gevoel genoeg gedekt , en heb ik niet nog eens een ANWB abbo erbij nodig dus
 

vdijk

Lid
voor mij geldt hetzelfde: alle pechgevallen gaan via de leasemaatschappij

wat houdt deze mobiliteitservices eigenlijk in ?
Is dit vergelijk baar met een anwb abbo ?
 

bat

Lid
De ANWB vind dat zij een betere dekking bieden dan de mobiliteitsgarantie van veel fabrikanten. Maar ja, dat is natuurlijk een zeer gekleurde mening.

In de praktijk wordt diezelfde ANWB door een aantal merken ingeschakeld bij pech en krijg je dezelfde service (en soms zelfs meer). Ook Route Mobiel wordt doro een aantal fabrikanten gebruikt. En een aantal merken eist van hun dealers dat die het inrichten, waaronder VW en Audi.

De dekking van de mobiliteitsgarantie verschilt sterk van merk tot merk. De één biedt min of meer hetzelfde als de ANWB, de ander biedt inderdaad een vele kariger pakket (alleen starthulp en dat soort kleine dingen) en weer een ander gaat heel ver, inclusief binnen een uur een vervangende auto, maar dan hebben we het over de wat exclusievere merken/modellen (denk aan Lexus, het duurdere gamma van Mercedes).

Veel verzekeraars bieden ook al zoiets, waardoor je bijna de kleine lettertjes moet gaan bestuderen wie je in welk gevla het best kunt bellen.

Zelf heb ik 1 keer gebruik gemaakt van Peugeot Assistance (omdat de leasmij me hun calamiteitenkaart nog niet had gestuurd) en dat werd echt prima geregeld. Een met een duidelijk frans accent nederlands sprekende meneer nam mijn telefoontje aan en zorgde ervoor dat er binnen een half uur een enorme takelwagen aan kwam rijden om mijn lampje te wisselen (wat muurvast in de houder zat en als er dan brute kracht bij moet komen, dan laat ik liever een ander de boel mollen zodat ik die de schuld kan geven). Ik rij nu wel al mijn vierde auto die door een vorm van mobiliteitsgarantie gedekt is, maar de rest van mijn pechgevallen gingen steeds via de dealer of de leasemaatschappij.
 

nemo

Senior Member
Zijn er mensen die aleens gebruik hebben moeten maken van de Mobiliteitsgarantie. Zowel in binnen of buitenland. Hoe is dat bevallen ?
Ik krijg de indruk dat die mobiliteitsgarantie eigenlijk een vorm van klantebinding is. Als je als Skodarijder maar braaf steeds op tijd je Skoda naar de Skodagarage brengt als deze een beurt nodig heeft wordt deze garantie verlengt.
Ook wordt er bij inruil of koop van een 2e hands mee geschermt. Welke toegevoegde waarde heeft deze mobiliteitsgarantie.
Is een auto zonder per definitie minder waardt ?
Hoe ervaren mensen die hun auto bij een andere garage dan de Skodadealer, in onderhoud geven dat ?

PM mij even, ik kan je er veel over vertellen.
 

Maarten

Forumguru
Ik heb een aantal maanden geleden pech gehad met een van de bobine's. De auto liep plotseling nog maar op 'drie poten'. Ik heb de mobiliteitsservice gebeld en binnen afzienbare tijd stond de ANWB voor de deur.

Hij constateerde dat er een bobine stuk was, ging er één ophalen bij de dichtstbijzijnde Skoda-dealer en repareerde hem.

Ideaal!
 

nemo

Senior Member
Bij een ongeval moet je je verzekering bellen. Ook zij kunnen 24/7 afslepen.

Maar wisten jullie dat 2 lekke banden ook onder aanrijding (onheil van buitenaf) valt??!!
 

EdK

Forumguru
Bij een ongeval moet je je verzekering bellen. Ook zij kunnen 24/7 afslepen.

Maar wisten jullie dat 2 lekke banden ook onder aanrijding (onheil van buitenaf) valt??!!


En dat geld voor elke verzekeringsmaatschappij ?? Of alleen voor degene waar jij hebt gewerkt cq bij aangesloten bent ??
Wat ik wil zeggen vragen is dat als ik 2 lekke banden heb dan valt het dus onder aanrijding en kan ik mijn verzekeringsmaatschappij bellen !!??

Maar wat nu als ik op versleten banden bleek te rijden ?? Want in vorige berichten hebben we kunnen lezen dat dit ook bij skoda rijders nog wel eens voorkomt !?
 

nemo

Senior Member
En dat geld voor elke verzekeringsmaatschappij ?? Of alleen voor degene waar jij hebt gewerkt cq bij aangesloten bent ??
Wat ik wil zeggen vragen is dat als ik 2 lekke banden heb dan valt het dus onder aanrijding en kan ik mijn verzekeringsmaatschappij bellen !!??

Maar wat nu als ik op versleten banden bleek te rijden ?? Want in vorige berichten hebben we kunnen lezen dat dit ook bij skoda rijders nog wel eens voorkomt !?

Tsja dat is het Grote Grijze Gebied. Officieel gezien:
1 lekke band: "zelf veroorzaakt", valt meestal wel onder mobiliteitsgarantie
2 lekke banden: "onheil van buitenaf", valt onder aanrijding=verzekeringswerk.

Ik neem aan dat wanneer je op versleten banden rijdt, de kans alsnog klein is dat ze allebei tegelijk lek raken.

Dit geldt voor alle verzekeringen.
 

VEEJAY

Forumguru
Het grote mobiliteitsservice topic

Als ex leaserijder begeef ik me al bijna een jaar op de particuliere automarkt. Bevalt me verder prima en heb gelukkig nog geen problemen gehad.

Daarom wil ik graag meningen van mensen met meer ervaring op het gebied van pechhulpverlening.

Wat zijn de ervaringen met:

-Skoda mobiliteitsservice (1 jaar gratis bij (groot?) onderhoud dealer)
-ANWB
-Bosch mobiliteitsservice (heb ik nu omdat mijn auto niet bij een skodadealer gekocht is)

Kun je maar beter ANWB hebben om zeker te zijn dat je goed en snel geholpen wordt??
 

Gieliovd

Forumguru
Mijn ervaring is dat als je de Skoda Mobiliteitsservice aanspreekt, je gewoon de ANWB op bezoek krijgt. Die hebben blijkbaar een contract.

Dus eigenlijk krijg je bij het uitvoeren van onderhoud bij de dealer een ANWB abonnement "gratis".

Laatst hadden we al een leuk topic. Hier hadden we het over de vraag of de Skoda Mobiliteitsgarantie eigenlijk wel de moeite waard is ten opzichte van de eventuele meerkosten die je hebt omdat je de auto bij de "echte" dealer laat onderhouden.

Wat als je bij een merkloze garage nou een stuk minder betaald voor je onderhoud en reparaties en je daarin meeneemt dat een ANWB abonnement dacht ik €75 per jaar kost. En je krijgt dezelfde service.

Wat is dan wijsheid?

Tegenargument, een "dealeronderhouden" auto heeft in potentie een hogere verkoop- of inruilwaarde.
 

___JC___

Forumguru
De Skoda mobilteits-service heb ik een keer nodig gehad. We kwamen in Puttgarten (noord-Duitsland) van de boot en eenmaal op de snelweg (onbeperkt) werd er eens flink gas gegeven. Ik zat ernaast op dat moment. Toen vloog de turboslang los, gevolg geen vermogen en een hoop gesis onder de kap. Meteen de eerste afrit genomen. We stonden werkelijk in 'the middle of nowhere'! Het was rond half 7 in de avond dus ik zag de bui al hangen...

Dus de mobiliteitsgarantie gebeld, werd doorverbonden met een Duitse telefoniste. Moest een paar gegevens opgeven en nog geen 5 minuten later kwamen er auto's van twee kanten aangescheurd. De garage in de buurt was geinformeerd en de heren monteurs waren zelfs beide een andere route gereden om zo snel mogelijk bij me te kunnen zijn! In 10 minuten was het gefixt en kon ik weer door naar NL. Topservice dus!
 

Aiii

Lid
Skoda service is toch altijd van kracht zolang je onderhoud maar bij Skoda gebeurt. Wist niet dat er een tijdslimiet van een jaar op zit (wat vreemd is, aangezien de fabrieksopgave zegt dat de onderhoudsinterval 2 jaar of 30.000 kilometer is?)
 

LenK

Forumguru
Is het niet zo dat je bij long life nog steeds 1x per jaar naar de dealer moet?

Mevr. LenK heeft een keer de service nodig gehad omdat er een kat onder de motor kap was gaan zitten en tussen de riem van de waterpomp was gekomen bij het starten. Dierenarts heeft de kat er uitgehaald, maar de riem was wel gerafeld. ANWB kwam en stelde haar gerust dat ze nog rustig naar de garage kon voor nieuwe riem.

Zelf een keer de service nodig gehad omdat mevr LenK zo aardig was geweest na het parkeren op Schiphol een kaartleeslampje aan te zetten -> acuu leeg. Dat is schijnbaar een fetish van haar want bij de Fabia heb ik ook al een paar keer het binnenlicht uit moeten zetten terwijl ze al in bed lag.

Maar in beide gevallen binnen redelijke tijd geholpen.
 

Ronbe

Senior Member
1 keer mobiliteitsgarantie nodig gehad. In stilstaande file beland. Motor uitgezet. Toen file weer in beweging kwam, starte auto niet meer.
Achteraf bleek er kortsluiting in de accu te zijn opgetreden.
Dealer gebeld, was ongeveer 3km verwijderd van de plek waar ik gestrand was. Dealer gaf aan dat hij op de autosnelweg geen hulp mag verlenen en de mobiliteitsservice zou inschakelen. 15 minuten later was de ANWB ter plekke en hielp mij verder.
 

nemo

Senior Member
De alarmcentrale van Skoda Mobiliteitsservice is ondergebracht bij de alarmcentrale van de ANWB. De verschillen tussen de mobiliteitsservice en een lidmaatschap zijn groot!

Ik weet er het fijne niet meer van. Maar bij de ANWB ben je voor heel veel soorten pech verzekerd.
Ik weet niet of 'verkeerd getankt' bij Skoda gedekt is. En ik weet niet of hulp bij een lekke band gedekt is (sommige services dekken dit niet omdat veel mensen zelf een reservewiel of reparatieset hebben).

Over het algemeen zijn mechanische problemen gedekt. Maar denk ook aan het maximum aantal hulpverleningen per jaar. Bij de ANWB is dit (uit mijn hoofd) 7. Bij Skoda weet ik niet hoeveel.

Verschil zit ook in het soort vervangend vervoer. Bij sommige services zit dit er helemaal niet bij. Bij andere services krijg je je treinkaartje vergoed. Nog andere services zullen je helpen met zoeken naar een huurauto, maar moet je zelf betalen. In het gunstigste geval betaalt de service een huurauto.

Dan het aantal dagen. Bij de ANWB is het maximum aantal dagen huurauto 30 (= je kunt iig je vakantie afmaken als je in het buitenland zit). Bij veel mobiliteitsservices is het 2 of 5 dagen (=genoeg om vanuit het buitenland terug naar NL te rijden).

Misschien een idee om bij PON de exacte info op te vragen!

Ik ben lid van de ANWB, het grootste pakket dat er is (woonplaats+binnenland+buitenland+vervangend vervoer in heel europa). Kost best veel (120 euro per jaar), maar het is een goede verzekering.

--------

Mijn kennis hiervan is van +/- 1,5 jaar terug, er kunnen intussen dingen veranderd zijn!!
 
Bovenaan Onderaan