Het grote-hogedrukreinigers-ervaringen-topic

Heb jij een hogedrukreiniger?

  • Ja, een Nilfisk

    Stemmen: 26 16,6%
  • Ja, een Kärcher

    Stemmen: 81 51,6%
  • Ja, een Bosch

    Stemmen: 1 0,6%
  • Ja, een Powerplus

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ja, een HD van de Aldi of Lidl

    Stemmen: 7 4,5%
  • Ja, mijn merk staat er niet tussen (specifieer)

    Stemmen: 10 6,4%
  • Neen

    Stemmen: 32 20,4%

  • Totaal aantal stemmers
    157
Wie wat bewaard heeft wat;
hier dus een paar kiekjes van mijn Winner 100.

Eigenlijk werken die dingen vrij simpel.
De transformator laat de rotor draaien die op zijn beurt door middel van de schuine draaischijf de pennen laat bewegen welke dus uiteindelijk de waterdruk maken..


Zie hier plaatjes;
Zo ziet de motor er dus uit:
IMG_0384.jpg

Zie hier de kamer welke de schoten aandrijft, normaal staat dit dus vol met olie..
IMG_0350.jpg

Dan zijn dit de stuwpennen;
IMG_0367.jpg

En hier in mijn geval de boosdoeners;
Er zitten dus aan de andere kant keerringen, die waren bij mij allemaal hard en bros.
En na vervanging ervan was mijn lekkage probleem dus verholpen;
IMG_0334.jpg

Vervolgens de boel gemonteerd, nieuwe olie erin en klaar;
Onder die grote draaischijf zit een lager, en daar bovenop draait weer op een ander lager ook weer een schijf..
IMG_0360.jpg
 

HarrieSkoda

Forumguru
Avond,

Aangezien mijn HD-spuit het heeft begeven, ben ik op zoek naar een waardige opvolger.

Een aantal vragen voor jullie:

- Wat voor HD-spuit gebruiken jullie voor het wassen van jullie auto?
- Wat zijn de voor- en nadelen van deze HS-spuit?
- Raden jullie deze aan, of zouden jullie voor een specifiek model gaan als jullie het over mochten doen?
- Wat zijn zaken die er ZEKER op moeten zitten?
- Hoeveel bar/liter water verwerking zijn minimaal gewenst?

Ik hoor graag van jullie zodat ik mij kan oriënteren voor een nieuwe :D.
 

EdK

Forumguru
Volgens mij is er al een heellll topic vol geschreven over hogedruk reinigers

Zelf van Karcher naar Nilfisk overgestapt en zonder spijt
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik kon dit topic helaas niet vinden, vandaar dit nieuwe topic.

Fijn dat de Nilfisk je goed bevalt, maar je hebt zoveel verschillende types van deze apparaten....

Edit; als je weer waar dit topic te vinden is, spit ik het graag door. Er zal daar ongetwijfeld een hoop informatie staan.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Aangezien het in dit topic erg stil blijft, zelf het een en ander vergeleken, en uitgekomen bij de Kärcher K4 Full Control Home Kit. Kon hem voor deze scherpe prijs echt niet laten staan.

91YnsClRtuL._SL1500_.jpg
 

HarrieSkoda

Forumguru
Om nogmaals gebruik te maken van dit topic, ben ik eigenlijk benieuwd naar hoe jullie de hogedrukspuit ontluchten voordat jullie hem maximaal belasten.

Ik doe dit altijd door wateraanvoer aan te sluiten, kraan open, en het pistool indrukken. Dit natuurlijk zonder dat er stroom op de HD staat.

Op deze manier hoor je regelmatig nog lucht uit de leiding komen, wat mijn inziens de levensduur van de HD ten goede komt, vanwege het niet ‘droog pompen’.

Ook vroeg ik me af of jullie ervaring hebben met een foam lans, aangezien ik van plan ben deze een aan te schaffen.

Ervaring met die van Ali? Zo ja, welke?
Ervaring met die van Kärcher zelf?
 

MishaM

Actief lid
Ook vroeg ik me af of jullie ervaring hebben met een foam lans, aangezien ik van plan ben deze een aan te schaffen.

Ervaring met die van Ali? Zo ja, welke?
Ervaring met die van Kärcher zelf?

Die van Ali zijn prima! Erg tevreden over. Op het oog worden deze ook "gemerkt" verkocht.
Die van Kärcher zelf is waardeloos. Niet geschikt voor het foamen van de auto, althans niet te vergelijken met een "echte" foam lans.

Ik heb zoveel schuim verspild door de Kärcher lans te gebruiken :thumbsdown:
 

Captain Hook

Forumguru
Om nogmaals gebruik te maken van dit topic, ben ik eigenlijk benieuwd naar hoe jullie de hogedrukspuit ontluchten voordat jullie hem maximaal belasten.

Ik doe dit altijd door wateraanvoer aan te sluiten, kraan open, en het pistool indrukken. Dit natuurlijk zonder dat er stroom op de HD staat.

Op deze manier hoor je regelmatig nog lucht uit de leiding komen, wat mijn inziens de levensduur van de HD ten goede komt, vanwege het niet ‘droog pompen’.
Eh... niet.
Gewoon aansluiten; elektra + water, inschakelen en spuiten maar.
Dat er eerst ff wat ploefjes lucht komen, so what?

Ik heb m'n Kärcher al zoiets van 20 jaar. En behalve een versleten 230V snoer, een wat geroest draagstel en een keertje een nieuwe schroefkoppeling, doet 'ie het nog steeds prima.
Auto afspuiten, roterende wasborstel gebruiken, vuilfrees voor de stoep rond het huis. Dat ding doet gewoon braaf z'n werk. Alleen heb ik het idee dat 'ie in al die jaren wat meer herrie is gaan maken.
Maar dan nog; gewoon een prima ding.
Misschien komt 'ie uit de tijd dat ze nog degelijke spullen maakten? :cool:
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Ervaring heb ik er nog niet mee, maar er is een Nilfisk Premium 190-12 Power onderweg naar mijn adres.

0e311cc909110e212af13d76ad642408.jpg


190 bar, geschikt voor water tot 60 graden, voorzien van reinigingsmiddelreservoir, 12 meter slang op haspel, terrasreiniger en een spuitlans met verlengstuk met een gewone en een roterende kop.
 

MaxN

Donateur
@Okki Nilsfisk is een stuk stiller dan welke Karcher dan ook.
Dat is alleen al een groot voordeel. Wij hebben een C135 van Nilfisk en kan gewoon met iemand praten die naast mij staat.
 

Okki

Donateur
Ik had vroeger ook een hoge druk reiniger voor mijn tuintegels. Het waren grove grindtegels met zoveel mos en vuil ertussen dat na het reinigen alles onder de modder en troep zat (vooral ik zelf)

Een paar jaar later andere tegels in de tuin gelegd (betonnen sierbestrating)
Toen ik ben een beton fabrikant (van sierbestrating) ben gaan werken werd mij duidelijk dat reinigen met hoge druk niet aan te raden is.

Wij raden het gebruik van standaard hogedrukreinigers op onze betonproducten af. Dit omdat de sterke waterstraal van een standaard hogedrukreiniger de cementdeeltjes tussen de kleurmineralen kan wegspuiten. Cement werkt in principe als lijm, de kleurmineralen kunnen loslaten. Bovendien maakt u de toplaag poreus, wat betekent dat alg nog meer ruimte krijgt om zichzelf te nestelen en wordt het probleem steeds erger en in een sneller tempo.

Wilt u toch schoonmaken met een hogedrukreiniger let dan op de specificaties: nominale druk mag niet hoger zijn dan 140 bar en minimale afstand tussen de uitgang van de lans en de tegel moet minimaal 20 centimeter zijn! Tegels kunnen veiliger gereinigd worden met een powerscrubber

Moet er wel bij zeggen dat zo'n powerscrubber toen nog niet leverbaar was (ja, zo lang geleden was het) en de simpele reiniger die ik had was ook niet op druk instelbaar...
 
Bovenaan Onderaan