Het grote-hogedrukreinigers-ervaringen-topic

Heb jij een hogedrukreiniger?

  • Ja, een Nilfisk

    Stemmen: 26 16,6%
  • Ja, een Kärcher

    Stemmen: 81 51,6%
  • Ja, een Bosch

    Stemmen: 1 0,6%
  • Ja, een Powerplus

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ja, een HD van de Aldi of Lidl

    Stemmen: 7 4,5%
  • Ja, mijn merk staat er niet tussen (specifieer)

    Stemmen: 10 6,4%
  • Neen

    Stemmen: 32 20,4%

  • Totaal aantal stemmers
    157

Joske

Forumguru
Zo, sinds gisteren een HD in huis, aangeschaft op Coolblue. Vanmiddag eens gebruikt op de Fabia icm een wasbeurt.

Het type:

een Nilfisk C 125.3-8 PAD

nilfisk_c_125_3_8_pad_blauw.jpg


De specs:

1800 Watt / 125 maximale druk / 520 liter water per uur / staand model / inductiemotor


De prijs:

€169 bij Coolblue (nu €189)

actuele vergelijkingsprijzen: http://www.kieskeurig.be/hogedrukreiniger/nilfisk/c_1253-8_pad/prijzen/bezorgen/896329

De review:

Het in elkaar steken van de HD ging vlot en makkelijk, de verschillende stukken in elkaar steken en opzetstukken plaatsen gaat vlot met de klikkoppeling. De stukken (de lans zelf) hangen vast dmv bajonetkoppelingen. Er worden 2 koppen bijgeleverd: Een vuilfrees en de zogenaamde tornadosproeier. Het is de vuilfrees die eigenlijk de druk zal kunnen reguleren, dat was het hetgeen me wel tegenviel. Want de HD wordt geadverteerd met regelbare waterdruk, maar in de praktijk doe je dit dus met 1 kop die je er op plaatst. De druk aan het toestel zelf kan je niet regelen. Gebruik je dus 1 van de andere koppen, kan je de druk niet aanpassen.

Ook zit er bij dit pakket (daar slaat de PAD-extensie op) een patioreiniger, een rioolrat en een wasborstel bij ingesloten.

Het eerste gebruik: wat je onmiddellijk opvalt is hoe STIL deze HD wel niet is, dat vind ik werkelijk super. (en mijn buren ook denk ik) Ook wordt de druk heel snel terug opgebouwd indien je even stopt met spuiten. Voor de auto te reinigen is hij ideaal, van op een veilige afstand is de 125 bar voldoende om het meeste vuil te verwijderen. Wil je vogelpoep of harsvlekken gaan verwijderen moet je al heel dicht met de lans komen en dat is uiteraard niet de bedoeling! Dus wassen achteraf met het handje is steeds noodzakelijk! De bijgeleverd flacon om op het einde van de lans te plaatsen, waar je dan shampoo of foam in kan steken, is zoals reeds ergens anders gezegd werkelijk.. niets waard. De flacon gaat bijzonder snel leeg en je water bevat schuim, en daar is het dan ook mee gezegd. Weinig tot geen meerwaarde, met de hand wassen gaat meer vuil verwijderen.

Nog een nadeel is dat je de verlengkabel wel kan ophangen met de HD-slang niet. Bij de duurdere modellen is er wel een ingebouwde haspel voorzien. (maar dat wist ik toen ik het toestel kocht)

Conclusie:

al bij al een compleet toestel, zeker met de bijgeleverde accessoires. Maar bij grove verontreiniging of zeer zware reinigingstaken zal dit toestel te kort schieten. Maar voor de wagen te pre-washen is hij perfect! Het grote waterdebiet komt het toestel ook zeker ten goede en maakt veel goed.
 

Canon-Eye

Forumguru
dit omdat mijn vrouw nooit als ze eerder thuis komt de moeite doet de buitenlamp aan te zetten
Ik had vroeger bij mijn oude Kärcher een spuitlans met een dubbele nozzle: door het verplaatsen van een kogeltje kies je voor het grootste gat (lagere druk) of het kleinste gat (hoogste druk).
De huidige Kärcher (toch alweer een jaar of 3, 4 oud) heeft o.a. een spuitlans met een draaibaar deel waarmee de druk enigszins kan worden geknepen.
 

ertromp

Forumguru
Voor mij ook de Nilfisk maar dan de C115.3-6 Ooit gekocht voor 70 euri bij de Makro. Heb het toestel nu ca. 3 jaar en bevalt nog steeds goed. Geen mankementen aan gehad. Voldoet prima om de auto mee te wassen. Heb er nog nooit mee gefoamd of zo dus daar geen ervaring mee. Maar een motorruimte reinigen of verontreinigde velgen afspuiten gaat prima. Wel onhandig is dat ik de slang los om het handvat van de reiniger moet wikkelen. Een slanghaspel was handig geweest. In de winter goed leeg laten lopen als je de reiniger in een niet verwarmde ruimte op slaat. En goed moet perslucht doorblazen.
 

Joske

Forumguru
Ik koppel de HD slang af na gebruik, die hang ik dan omhoog aan het toestel. Op die manier krijgen de koppelingen geen onnodige torsie te verwerken.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik gebruik al jaren een Kärcher, de K3.77 (ook incl. terrasreiniger, een rioolrat, een vuilfrees, een variolans en een wasborstel. Perfect. Alleen wel leeg laten lopen voor de winter begint: tegen vriezen kan'ie anders niet zo goed, heb ik gemerkt. ;)
 

smutzkanone

Forumguru
Foto550-XPO4YADU-1.jpg

Ik heb de nilfisk c 120.6
Ik heb hem hoofdzakelijk voor het auto wassen/foamen.En 1 keer per jaar de stenen schoonspuiten en dat soort kleine dingetjes.
Heb hiervoor alleen echt ervaring met professionele spuiten vanaf 200 bar met freekoppen enzo en stoomcleaners, dat is dus niet te vergelijken met een huis tuin en keuken spuitje zoals zon nilfisk of een karchertje. met mijn nilfisk durf ik bv zo mijn hand voor de straal te houden.

Maar ik vind het een ideaal ding voor waar ik hem voor gebruik.
tip : als je de slang telkens op de zelfde manier oprolt met windingen van de zelfde lengte kun je met die dunne flexibele slang een heel klein rolletje maken die je zo aan een uitsteeksel van de HD hangt.
 

EdK

Forumguru
Ook een Kärcher type weet ik niet, wel dat me werkgever hem betaald heeft met de Freebees van de BP en dus aangeschaft bij de Kijkshop :)

De vuilfrees, gewone spuitlans en wasborstel waren bij geleverd en de terras reiniger er onlangs bijgekocht.
Voor het foamen trek ik een slangetje uit de HD en steek ik in de fles met shampoo of wat ik mee wil spuiten.
Zat nog wel te denken onlangs om de rioolrat erbij te kopen maar de prijs heeft me tegen gehouden.

En na gebruik zorg ik zo en zo dat alle koppelingen gereinigd zijn en zijn ingespoten met siliconen spray.
Slang en hulpstukken uitgelekt zijn van water en ook de HD zelf ontdoen van restwater.
En op deze wijze gaat de HD al 15 jaren mee en nog nooit problemen mee gehad.
 
E

Ex-lid 2926

Op het werk gebruik ik wel eens zo'n Kärcher. Type onbekend. Een groot zwaar ding en ook niet geel zoals de Kärchers bij de bouwmarkt. Makkelijk om in de winter de enorme modderkluiten uit de wielkasten te spuiten. Wel vorstvrij opbergen.
Om de carrosserie van mijn eigen auto te reinigen gebruik ik gewoon een Gardena wasborstel en een spons met autoshampoo (zo'n grote zwarte fles van de Action) En afspuiten doe ik met een Gardena spuitmondstuk op de tuinslang. De "detailers" zullen hier misschien van gruwen, maar zo doe ik het al tientallen jaren. En na zo'n wasbeurt zien de Skoda en Fiat en weer picobello uit.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb een WAP, een jaartje of 15 oud, op kracht.
Doet zo'n 160 bar max, maar bij normaal gebruik zet ik 'm niet hoger dan 100 bar.
Ik heb gekregen van m'n werk, de motor was verbrand. Anker opnieuw laten wikkelen voor € 80,-
en hij liep weer als een tierelier.
Het gemakkelijke eraan is dat er 15 mtr. HD slang aanzit!
 

Ron_2

Senior Member
Ik heb een Nilfisk als hierboven, maar dan met haspel. Die haspel had ik liever niet gehad, de slang wordt zo klein opgerold dat hij altijd in die vorm blijft en je eerst een kwartier bezig bent hem zo veel mogelijk te "ontkrullen", ook moet je altijd opletten niet aan de slang te trekken want dan valt de hele reiniger om omdat de slangaansluiting hoog boven op het apparaat zit i.p.v. aan de onderzijde.
De terrasreiniger (althans die van mij) is waardeloos, die draait niet ondanks div. keren opnieuw in elkaar zetten, smeren etc.
Reinigen doet hij als de beste en ik ben er best tevreden mee, maar ik had beter wat geld kunnen besparen door een basisuitvoering van hetzelfde model kunnen kopen zonder haspel en terrasreiniger.

Van Karcher hoor je vaak dat ze binnen de kortste keren op zijn, van de week gaat er een Karcher stofzuiger (en niet het goedkoopste model) naar de afvalscheiding die bar weinig gebruikt is, maar alleen goed is in herrie maken (bijna gehoorbeschermers nodig), maar niet in zuigen.
Van dit merk heb ik geen hoge pet meer op.
 

EdK

Forumguru
Even heet water door de gekrulde tuinslang heen en je ontkrult hem weer voor groot deel hoor....

En wat betreft de terras reiniger , zaten daar niet verschillende spuitmondjes bij ?
Want dat ik me Kärcher terrasreiniger kocht 2 a 3 jaar terug toen zaten er verschillende spuitmondjes bij.
en dacht op dat moment , boeiend.... tot ik hem ging gebruiken en dat kreng ook niet ronddraaide.
Tsja en dan pak je de RTFM erbij en blijkt dus dat ik met mijn model de andere mondjes moest gebruiken.
Wel na deze gemonteerd te hebben draaide het als een tierelier

En mbt je stofzuiger, zijn er geen losse onderdelen verkrijgbaar zodat hij te repareren is, of ben je er helemaal klaar mee en geloof je het wel ?
 

Ron_2

Senior Member
De stofzuiger kwam zo nieuw uit de doos, hij is niet stuk maar het is gewoon een rotding in meerdere opzichten, ik wil me dan niet langer ergeren en heb onlangs een goede bouwstofzuiger gekocht.
Bij de terrasreiniger zat 1 setje spuitmondjes, die je weliswaar op twee manieren kon plaatsen maar op beide manieren niet draaien. Ik heb het te lang laten zitten dus reclameren kan inmiddels ook niet meer.
 

Noord26

Forumguru
Iemand ervaring met de 10m flexibele slang (staal omhult rubber) die standaard bij de e145 nilfisk zit?

Blijk nog tegoed te hebben op de zaak en zo'n reiniger zie ik ook wel zitten met 3 voertuigen thuis en voorjaarsschoonmaak.
 

EdK

Forumguru
Nu even de bouwmarkt blaadjes bijhouden, komt momenteel genoeg langs aan aanbiedingen.
Of in de rij gaan staan bij Lidl als ze hem weer in de aanbieding hebben
 

CDK

Forumguru
@Noord26, ik hoop dit weekend nog ervaring te krijgen met de E140.3-9, ik zal zodra ik hem gebruikt heb mijn ervaring hier delen :D
 

Noord26

Forumguru
@Corné de Kluijver , zit daar ook die 10m slang (rubber met staal omvlochten tov een normale) bij? Ik stoorde mij namelijk enorm aan de laatste keer dat ik met een apparaat hebt gewerkt waarbij de slang zo stug was. Dat was overigens wel een Karcher.
 

CDK

Forumguru
@Noord26 er zit 9 meter slang bij op de haspel en heeft een rubber buitenkant en een gevlochten kern, ik heb zojuist even de slang afgerold en vind hem vrij flexibel eerlijk gezegd, 3 weken geleden met een gele neppert gewerkt en die had een slang die inderdaad vele malen stugger was.
 

Noord26

Forumguru
@Corné de Kluijver

Laat maar horen wat je ervaring gaat zijn. Enige reden dat ik de E145 zou nemen zou het voordeel van de flexibere slang zijn als de E140 serie. Dat hij een meter langer is, wat langere rioolrat heeft en iets meer druk heeft merk je in de praktijk toch niet. Vooral die slang ben ik benieuwd naar hoe die hanteert van de 140 serie.
 

CDK

Forumguru
ik laat het je weten, vandaag ben ik vooral erg lui :jaja:;) maar als het morgen een beetje weer is zal ik de Polo eens onderhanden nemen.
 
Bovenaan Onderaan