Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Ik heb al een aantal keer gemerkt dat mijn Columbus me in nauwe straatjes, straten met plaatselijk verkeer en onverharde straten wil sturen. Dit terwijl er een deftige weg nabij is.
Is dit normaal? Ik vind nergens een optie om dit te vermijden.
 

kansberg

Forumguru
@Bram_O2 : 8348 is V13.....

@Timme1603 : Kijk even in de instellingen, waarschijnlijk staat de kortste route als favoriet i.p.v. de snelste route. Dat is een wereld van verschil, het overkwam ons afgelopen zomer met de caravan aan de haak. Geen pretje, echter simpel op te lossen.
 
@Bram_O2 : 8348 is V13.....

@Timme1603 : Kijk even in de instellingen, waarschijnlijk staat de kortste route als favoriet i.p.v. de snelste route. Dat is een wereld van verschil, het overkwam ons afgelopen zomer met de caravan aan de haak. Geen pretje, echter simpel op te lossen.

Ik heb op dezelfde plaats al kortste, snelste en economische route gekozen. Maakte geen verschil.
 

kansberg

Forumguru
Hmmmm....vreemd :bloos:. Misschien biedt een 'harde' reset van het systeem de oplossing? Lijkt mij iig niet goed zoals je het omschrijft....
 

kansberg

Forumguru
Ahh....dat verklaart veel. Helaas heb ik daar geen ervaringen mee, maar er zijn vast anderen die je kunnen helpen op het MIB Columbus topic!
 

WHO

Nieuw lid
Mijn Columbus ( O2 bj 2009) start op met het Welkomscherm met tekst Navigation en na 15 sewonden gaat het beeld op zwart en dit wordt om de minuut herhaald. Aan/Uit etc. Dus geen mogelijkheid om de Columbus te bedienen geen radio niks. Harde reset biedt geen uitkomst. Wie kan me helpen met de oplossing. Grt Wim
 
Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
Het beste is natuurlijk om even te checken welke columbus versie je hebt A,B of C en welke Canbus ivm het battery drain probleem.
 

WHO

Nieuw lid
Octavia is bij de dealer geweest en men heeft een (nieuwe) update uitgevoerd. Het systeem starte de eerste 3 dagen normaal op maar daarna is het weer problemen. Zodra de auto rijdt gaat het systeem uit en start dan weer op?
Dat was voorheen juist het geval totdat het moment kwam dat hij niet meer opstarte.
Dealer weer gebeld, uitbouwen en opsturen is hun advies.

Iemand van het forum nog een andere (goedkopere) suggestie. De update koste al ruim 65 euro. Coulance werd niet verleend. Dikke pech werd er met andere bewoording gezegt.
 

Spinal

Forumguru
Even hier het stof vanaf blazen.

Vandaag ben ik bezig geweest met een eigen POI database te maken van flitspalen van de EU mbv deze site http://www.volkswagen.de/de/navigation/rns-510.html

Het viel mij al op dat je niet onbeperkt CSV bestanden kunt importeren als je een nieuwe POI database wil aanmaken. In totaal iets van 20. Het laden in de Columbus via een SD kaart ging goed.
Alleen daarna weer een tegenvaller, ik kon niet al mijn aangemaakte POI's toevoegen, in totaal 15 ongeveer (ik heb ze niet geteld) en toen gaf de Columbus aan dat ik niks meer kon toevoegen, ik moest dan eerst een andere verwijderen.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je onbeperkt eigen POI's kunt toevoegen, alleen kan ik dat dus niet.
Is dit met een FW update of op een andere manier in te stellen dat je meer eigen POI's kun invoeren? Het complete db3 bestand is maar 2,4MB groot

EDIT, het gaat hier over de RNS 510 versie van de Columbus
 
Laatst bewerkt:
D

Deleted member 20094

Maar weer even een kick....

In den beginne had ik op mijn Columbus MIB (O3 bj 2016) de POI's van flitspalen en BP.
Echter door een stommiteit zijn deze verwijderd.
Nu probeer ik de POI's er weer terug op te zetten, maar helaas na zeer veel pogingen nog steeds niet gelukt.

De POI's worden omgezet via de hierboven besproken site.
Ik zet de bestanden (1 directory en 1 bestand) in de root van een SD-kaart (maakt het nog uit wat voor een SDkaart?!?!?).
Ik voer de SD-kaart in in de Skoda, echter na een paar tellen komt de melding: Fout geen bestanden aangetroffen.

Ik wordt er bijna chagrijnig van met dit mooie weer......
 

herby1

Lid
Hoi

Sinds begin van dit jaar heeft Volkswagen hun site aangepast waardoor het niet meer mogeiljk was om nog nieuwe flitspalen en/of POI's aan te maken voor de Columbus.

Met de volgende omweg is het mogelijk dit alsnog voor elkaar te krijgen.

  • Voorbereiding
Maak de volgende mappen aan
D:\Zenec
D:\Zenec\Columbus
D:\Zenec\SCDB​

Pak de Columbus.zip uit (toegevoegd aan deze post) naar D:\Zenec\Columbus​

  • SpeedCam file
Ik heb voor € 9,95 per jaar een abonnement afgesloten bij SCDB.
Daar baseer ik deze post dan ook op, als je hem ergens anders vandaan kunt halen, be my guest.

Login op www.scdb.info
Downloaded de file zenec.zip (ik selecteer altijd Europe)
Pak zenec.zip uit naar D:\Zenec\SCDB, in de zipfile zit een bestand "speedcam.txt"​

  • Optioneel: Download ergens een mooi flitspaal icoontje (100x100 pixels)
Je kunt ook de speedcam.jpg gebruiken die in Columbus.zip zit.​

  • Ga naar de volkswagen site

Klik op: "Neue POI-Sammlung erstellen"

Selecteer onder "POI-Kategorie" het bestand D:\Zenec\SCDB\speedcams.txt
Zet het vinkje aan bij "Bei Annäherung an diese POIs informieren"
Vul "Speedcams-EU" in bij "Kategorie-Bezeichnung"
Selecteer onder "Kartensymbol"het bestand D:\Zenec\Columbus\speedcam.jpg

Klik op "Jetzt laden"

In het overzicht klik op: "POI-Sammlung sichern"
In het popup scherm vul "SpeedCams-EU" in en klik op "Jetzt sichern"

Vervolgens wordt SpeedCams-EU.zip gedownload​

  • USB stick
Formateer een USB stick met FAT32 (Gebruik een USB stick, de SD kaart werkt NIET)
Pak de speedCams-EU.zip uit naar x:\ (x:\ is de driveletter van de USB stick)

Kopieer vervolgens het bestand D:\Zenec\Columbus\metainfo2.txt naar de root van de USB stick (overschrijf het bestand)​


  • Ga naar je Navigatie
Ga naar Setup
Selecteer "Mijn bijzondere reisdoelen wissen"
Selecteer "Mijn bijzondere reisdoelen updaten (SD/USB)"
Klik op "Updaten"

Je krijgt nu een scherm met:
Beschikbare bestanden:
Personal POI 2017-05-27 (de datum dat de zip is aangemaakt op de Volkswagen site)​
Klik op "Verder"​

Je krijgt nu een scherm met:
Software-update is afgesloten​
Klik op "OK"​

Ga weer naar Setup
Selecteer "Kaart"
Ga naar "Categorieen voor bijz. reisdoelen kiezen"
Zet het vinkje aan bij "SpeedCams-EU"​

Suc6

Herby
 

Bijlagen

  • Columbus.zip
    4,7 KB · Weergaven: 234

johnboy

Donateur
@herby1 Het is gelukt, ik heb ook via scdb de laatste nieuwe camera's geregeld en via normale weg lukte het niet, via het overschrijven met jouw bestandje wel. In Europa nu de camera's beschikbaar! Dank! :dankje:
 

herby1

Lid
@johnboy graag gedaan.

Ik was zelf een beetje pissed off omdat Volkswagen gewoon niet reageert, je wil niet weten hoeveel pogingen ik heb ondernomen om het werkend te krijgen.

Ik ging ervan uit dat ik niet de enige zou zijn, vandaar even een simpele howto gemaakt.

Veel plezier ermee.
 
Bovenaan Onderaan