Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

tist

Actief lid
Moet dan wel een heel kundige dealer zijn die klaarblijkelijk geen oplossing weet, nu ja de kleinere dealers (en dikwijls heel kundige) moeten wijken voor de grote met alle probs eromheen.
 

PieterLwf

Nieuw lid
Even een update. Probleem dat de Columbus geen audio en navigatie informatie doorgeeft aan Info display (MFD) is opgelost door :

Ik zal toch eens terug gaan naar de garage en met VCDS controleren of controller 37 "Navigation" byte 7 bit 7 gezet is (Communication instrument cluster via operation and display protocol (bap)).
 
Vanmiddag naar huis geen probleem gehad, vanavond opeens in het scherm
navigatiebestanden in het infotainment systeem zijn ongeldig
Werd ik niet blij van. Na anderhalf uur weer eens op nav toets gedrukt en tot mijn verbazing werkte alles in eens weer.
Krijg er niet echt een warm gevoel van ...
Zag in een andere post dat ik maar lang de dealer moet. Wel raar dat het een tijdje niet werkt en daarna op eens wel weer.
 

deef

Lid
Als je de firmware laat updaten door de dealer, werkt dan de Nederlandse spraakbediening van de Columbus? Momenteel krijg ik wanneer ik het knopje voor spraakbediening indruk de melding dat NL niet ondersteund wordt. Zet ik m op Engels dan werkt het wel.
 
Waar zit de MEDIA-IN ingang op een Columbus uitvoering in een OIII (volgende week uitgeleverd). Ik lees overal in de beschrijving van de Columbus over die ingang. Ik wil dit graag weten ivm het aansluiten van een RCA kabel ten behoeve van digitenne (in een dvr kastje). Kan iemand mij op weg helpen? Moet hiervoor de Columbus uit het dashboard? Of de jukebox in het handschoenenvak?
 
Ik heb klaarblijkelijk in de verkeerde handleiding gekeken. Jammer dat er geen MEDIA-IN lijkt te zitten op de nu uit te leveren OIII's. Dan op zoek naar een andere oplossing. Er zal toch een manier zijn om een digital video receiver te kunnen aansluiten. SD kaarten met video's gaan het gewoon niet worden voor mij ;)
 

deef

Lid
Gisteren naar de dealer geweest. Hij gaf aan dat hij de firmware had geüpdatet. Nu heb ik nog steeds geen Nederlandse spraakbediening. Ik vraag me af of de update wel goed is gedaan. Ik kan nog steeds niet zien welke versie erop staat. Daarnaast staat al mijn muziek nog op de hdd terwijl ik overal lees dat bij een update alles gewist wordt. Wie heeft advies??
 

deef

Lid
Gisteren naar de dealer geweest. Hij gaf aan dat hij de firmware had geüpdatet. Nu heb ik nog steeds geen Nederlandse spraakbediening. Ik vraag me af of de update wel goed is gedaan. Ik kan nog steeds niet zien welke versie erop staat. Daarnaast staat al mijn muziek nog op de hdd terwijl ik overal lees dat bij een update alles gewist wordt. Wie heeft advies??
 

Rallye

Forumguru
Ik heb klaarblijkelijk in de verkeerde handleiding gekeken. Jammer dat er geen MEDIA-IN lijkt te zitten op de nu uit te leveren OIII's.

Die is wel mogelijk, alleen niet de analoge (RCA) die jij zoekt. Waarschijnlijk heb je in de handleiding van de oude Columbus (RNS510) gekeken.
 

Baphi

Forumguru
@sebastienbo dat geldt voor de MiB Columbus systemen, maar niet voor het oudere Columbus (RNS510) systemen...
Die updates zul je officieel moeten aanschaffen, of........
 

tist

Actief lid
@sebastienbo dat geldt voor de MiB Columbus systemen, maar niet voor het oudere Columbus (RNS510) systemen...
Die updates zul je officieel moeten aanschaffen, of........

Of een degelijk werkende radio met gps funties kopen, of een losse gps gebruiken (wat ik doe) omdat ik TERECHT mijn columbus wantrouw daar hij meermaals de geest geeft en ermee ophoud.:banghead:
Mijn 2e originele radio, en ook mijn 2e slecht of niet werkende originele, wou hem eigenlijk niet kopen maar dat kon niet zonder een hele reeks opties te missen.:(
 

Evilcomputing

Senior Member
En toch was ik blij met mijn MIB Columbus.
en met 70k per jaar is hij denk ik 1x vast gelopen.
Aanknop een 30 seconden in, reboot en klaar.
 

micky

Forumguru
@Evilcomputing hier ook, wel iets meer problemen, keer of 3 vastlopen en een nieuwe unit na 15 maanden, straks gewoon lekker verder met de Discover pro in de Passat als die eindelijk geleverd wordt :)
 

tist

Actief lid
Dan zijn jullie beter af.
In mijn geval op een traject van meer dan 300 Km heeft dat Columbus ding het me meer dan 30 keer geflikt!
Ik heb het verder dan opgegeven en niet meer geprobeerd, en helemaal niet meer genoteerd, was het grondig beu !
Ik rijd graag met de auto maar noteer niet graag constant zulke dingen, mijn aandacht dient op de rijbaan te zijn niet op het scherm van dat ding, filmpjes mag je zowiezo niet zien, dit blijkbaar dan wel he :sterretjes:
Bij een vorige notering had ik ook al zo een mooi resultaat, kan je wel indenken hoe blij ik ben met zo een toestel.:mad:
Zou doorgegeven zijn aan d' Ieteren door een dealer van hen, maar ik geloof er niet veel van, ze laten me gewoon zonder enig vervolg zitten. Ik ga een dezer eens op zoek naar de waarheid van die zognaamde "dealer".
 
Bovenaan Onderaan