Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Hetzer

Forumguru
Idd heren,

  • Het plaatsen, vragen en/of linken naar illegale software en beschermd materiaal is niet toegestaan. In deze categorie vallen ook links naar sites die deze materialen aanbieden, zoals Eweka, KaZaa, eDonkey, Emule, torrentsites, Nieuwsgroepen e.d. of sites die via-via ernaar verwijzen.
Gaarne hier op letten
 

Chicco_Himself

Forumguru
Ik heb mijn iPhone 6 Plus aangesloten op de Columbus middels bluetooth. Als ik echter wil bellen door links even kort op het "knopje" (stuurbediening) te duwen kan ik alleen maar Engels praten tegen de dame en als ik al Engels tegen haar praat geeft ze aan dat het telefoonboek leeg is..... :cry: Scrol ik echter door het "phone-menu" dan staat er gewoon alles.

Iemand een idee of:
A) deze dame ook Nederlands tegen mij kan praten?
B) ik iets fout doe mbt het lege telefoonboek?
 

Darkside

Forumguru
a) Voice control werkt in dezelfde taal als het navigatiesysteem staat.
Zet je navi is op nederlands. Of switch even van Nl -> EN en weer terug naar NL.
PS Daarbij is het zo dat NL voicecontrol pas vanaf een bepaalde firmware werkt.
Mijn octavia kon ik eerst ook alleen engels praten. Pas nadat ik mijn firmware geupdate had kon ik nederlands lullen.

b) geen idee. Ik deed altijd knopje voicecontrol indrukken. Dan zei ik "telefoon" en dan switchte hij naar telefoon modus. En dan riep ik gewoon een naam uit mijn contactenlijst. De columbus zei dan "bedoelt u....." en dan zei ik Ja. (dit werkte zowel in engels als in nederlands. Met een android toestel overigens maar dat zou niet uit mogen maken)
 

Chicco_Himself

Forumguru
Hmmmm dan moet ik eens kijken wat het probleem is. Als ik de navigatie aan heb praat de dame namelijk gewoon Nederlands.... :pieker: Neem aan dat het dan wel aan de firmware zal liggen....
Ben een beetje huiverig om aan die firmware te gaan kl*ten c.q. zie door het bos de bomen niet meer :nono:
 

Happyman

Forumguru
Vandaag de firmware van de Columbus van mijn collega geupgrade naar versie 5238. Hij zat nog op versie 1404. Recode niet nodig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

tist

Actief lid
Kreeg eergisteren de mededeling van "mevrouw" dat de route niet eens toegankelijk was !!! En ik dus rechtsomkeer diende te maken. Zag al van ver dat "ze" er weer eens dik naast zat, die wegwerkzaamheden zijn daar al maanden terug opgelost. Zal in de laatste update ingebakken geweest zijn.

Ook wou ze me verschillende keren via enkelrichting straatjes tot de juiste weg brengen, tot ik het beu werd en zelf op mijn gevoel verder reed, en dat werkte wel, zonder de door "haar" geopperde juiste richting.

Ik begin ze hoe langer hoe meer te kennen, dat "mens" :angry:
 

deVerhuizers.nl

Actief lid
Heeren, en voornamelijk @Octavia32 ,

bedankt voor dit handige draadje.
Ik mag aankomende week weer een O2 ophalen uit 09/2011 met daarin een Columbus en waarschijnlijk is daar niks aan gedaan, dus mag ik zelf lekker klooien.
Ik heb inmiddels versie 3810 (via my-gti, modified?) en 4120 (via link Octavia32 gedownload om op cd te branden. Wat is de laatste versie van de FW?

Als ik het goed begrijp, is dit de volgorde:
- 3810 installeren
- 4120 installeren
- v12 maps installeren (linkje mag via PM)
- Done!

Moet ik verder nog iets doen voor Stuurbediening, bleutooth, ofzo?
 

Kemmie

Donateur
Ik heb een op dit moment een raar fenomeen.

Als ik mijn ipod (3e gen) aansluit via (officiele skoda) mdi kabel dan spelen sommige nummers af of ik naar een radio uit de jaren 60 luister (zeg maar gekraak). Als ik hetzelfde nummer via bluetooth afspeel dan heb ik dat probleem niet. Kennen anderen dit probleem en is er misschien iets wat ik niet goed doe. (Columbus is van 2-2015).

De reden waarom ik de mdi kabel gebruik is 2-ledig ik kan door de afspeellijsten scrollen en hij laad de ipod op.

Ik heb exact hetzelfde probleem met de iphone 6plus, alleen gebruik ik daar een vw-kabel.
 

Rene C

Forumguru
Volgens mij heb je geen spec mdi kabel nodig. Ik heb een ipod weet ik veel hoe oud en met usb speelt deze perfect af. Zou het de kwaliteit van je mp3 kunnen zijn ??
 

Kemmie

Donateur
Het rare is dat hetzelfde bestand via bluetooth wel goed afspeelt, ik heb ff gechecked bestand is 320kbs.
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
Ik zou het zoeken of in de kabel of de aansluiting van de auto. Heb je het gekraak ook met de andere kabel zoals je omschrijft dan zit het in de auto.
 

deVerhuizers.nl

Actief lid
Vandaag was een mooie dag om even lekker in het zonnetje mijn Columbus te updaten en gelijk even een sponsje over de auto te halen. :-)
Het is allemaal vlekkeloos gegaan en zit inmiddels op versie 4120.
Ik heb inmiddels ook wat meer info over mijn unit en dit is dezelfde C unit 3TO 035 680 A.

Ik merk wel dat bij elke upgrade het systeem toch wel sneller functioneert en dat is toch wel zéér welkom.
Nu vraag ik me af tot hoever ik kan upgraden.
@peet_02, hoe is het upgraden bij jou vergaan? Werkt alles naar behoren?
 
@deVerhuizers.nl
Ik zit op versie 5238. Voldoet uitstekend voor mij en laat ik er ook opzitten. Zoals ik beschreven heb ik alleen ergens onderweg in het update proces de bediening van het muziek volume via knopje op het stuur verloren.
Dat is voor mij geen groot gemis, maar toch. Van Octavia32 heb ik begrepen dat als je niet over een DAB module in je Columbus beschikt, versie 4120 voldoende is. Ergo als alles nu goed functioneert op je Columbus, blijf dan op versie 4120.
 
Bovenaan Onderaan