Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Smeeuwis

Donateur
Hallo en welkom op het forum. Het wordt gewaardeerd als je je even voorstelt in de meet and greet sectie...

On topic: het probleem komt mij zelf niet bekend voor. Maar je vermeldt helaas niet in je post welk navigatiesysteem of radio je in je Octavia hebt zitten. Dit kan nogal verschil maken. Je zegt dat je geen gebruik maakt van Apple CarPlay en dus de telefoon verbindt via bluetooth. Duidt daarmee op een Columbus systeem, maar de Amundsen heeft volgens mij ook CarPlay. Dit zou een firmware update van je navigatie kunnen betekenen, nieuwere firmware is te downloaden vanaf de website van Skoda. Dit geldt dat voor het telefoongedeelte. Het kan ook zijn dat je toestel een oudere firmware versie heeft, dat kunnen de meesten niet zelf updaten maar er zijn mensen genoeg actief op dit forum die daarbij kunnen helpen. Kijk daarvoor even bij de VCDS specialisten.
 
@Smeeuwis, je hebt gelijk, ik heb het aangepast (en me voorgesteld in de meet and greet). Ik heb een Columbus systeem.

Ik raak een beetje in de war van je reply. Je hebt het over twee verschillende firmware updates? Dus de navigatie firmware en de toestel firmware. Wat bedoel je met dat laatste? Overigens ben ik lease-rijder, dus al dat soort updates kan de dealer voor me doen, ik moet dan alleen weten welke firmware er precies bedoelt wordt, zodat ik de juiste vraag kan stellen.

Ik heb overigens een check gedaan op de upodate site met mijn VIN. Ik krijg alleen een kaart-update aangeboden.
 

Smeeuwis

Donateur
Sorry als ik je in verwarring bracht, niet de bedoeling uiteraard.

Als je op VIN hebt gezocht zal het wel kloppen, maar er was voorheen ook sprake van software updates voor de bluetooth module in de Columbus. Die kon je zelf downloaden en installeren. Kan zijn dat dat alleen voor de oudere systemen is (MIB1). Maar die gold dan alleen voor de bluetooth.

Voor de nieuwste systemen (MIB2,5), dat zijn de huidige in de O3, kan een firmware update alleen via een specialist gedaan worden. Ik denk dat dat inclusief de bluetooth module is, geldt dan voor het hele toestel. @Rainesh is iemand die dit kan doen, zelfs op afstand. Mogelijk lost dit jouw probleem op. Zou het gewoon even proberen en contact leggen met Rainesh.

Maar waarom geen Apple CarPlay? Even stekkertje er in en klaar. Mijn ervaringen met ACP zijn zeer positief, telefoonbediening, muziek en Flitsmeister via je Columbus. Ik vind het ideaal.
 
Op zich heb ik niets tegen ACP, gebruik het soms ook, maar bijvoorbeeld de kaart op de Virtual Cockpit verdwijnt als je ACP aangesloten hebt, en ik merk dat ik daar toch wel vaak naar kijk. Buiten dat, mijn auto is van begin 2020 en wat mij betreft moet alles gewoon werken en doen wat het moet doen! En nu wordt ik 'gedwongen' om ACP te gebruiken. Ook de dealer gaf aan dat ze weinig konden doen en dat ik dan maar ACP moet gebruiken. Dit vind ik een zwaktebod.

Overigens heeft @Rainesh zijn profiel afgeschermd, kan hem niet zomaar contacten, dat is geblokkeerd. Dus als je tips hebt?
 
Laatst bewerkt:

Rainesh

Forumguru
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en heb een probleem met mijn Skoda Octavia III (februari 2020). En dan specifiek met mijn bluetooth systeem (Columbus). Ik heb een iPhone, andere huisgenoten een Android telefoon..........

Dit is een specifiek iphone of firmware probleem, want Seat heeft exact hetzelfde. Want met de laatste firmware versie heb ik klanten die geen enkel probleem hebben met hun iphone en bellen. Maar een aantal iphone gebruikers weer wel en dan ook exact hetzelfde probleem als wat jij ervaart.

Ik heb al volledige firmware herinstallatie gedaan en dat was een tijdelijke oplossing. Maar daarna beginnen de problemen weer. Ik ben er nog niet over uit.

Welk softwareversie draai je? Ik ga ervan uit dat je versie 1440 hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Rainesh, dank voor je reactie. Mijn auto is momenteel niet bij huis (zoonlief is op pad...) Ik zal de software versie eens checken als ik de auto weer hier heb. De auto is op 13-2-2020 geproduceerd, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat de software versie ook redelijk recent moet zijn, maar ik zal de versie even specifiek checken.
 

Smeeuwis

Donateur
Op zich heb ik niets tegen ACP, gebruik het soms ook, maar bijvoorbeeld de kaart op de Virtual Cockpit verdwijnt als je ACP aangesloten hebt, en ik merk dat ik daar toch wel vaak naar kijk......

Als je er voor kiest om te navigeren met de iPhone dan kan je de kaart in de virtual cockpit inderdaad niet meer gebruiken, dat vind ik zelf ook een groot nadeel. Ik ben ook met je eens dat het zou moeten werken maar helaas is dat niet zo. Dan blijven persoonlijke keuzes over. Ik navigeer zelf hoofdzakelijk met de Columbus omdat ik dan de kaart in de VC kan zien. Die kaarten hou ik bij met updates en online, en dat is accuraat genoeg. Apple Carplay gebruik ik voor telefoon, muziek en Flitsmeister en dat werkt voor mij prima. Af en toe navigeer ik via Flitsmeister of Google, en dan pas ik de VC daarop aan.
 

Smeeuwis

Donateur
Je kan ze downloaden vanaf de website van Skoda, en dan via een SD kaart importeren. Daar is al genoeg over geschreven op dit forum, en is door iedereen zelf te doen. Daarnaast kan je de huidige Columbus in contact brengen met je thuis Wifi, en dan is de software in staat om zelf de download te doen. Dit staat in het instructieboekje beschreven. Ik doe het zelf altijd via de SD kaart, ik download het kaartmateriaal 's nachts en doe de update dan tijdens de ochtendrit. De Columbus speelt muziek gewoon door en je kan hem ook blijven bedienen.

Kaarten kan je hier downloaden, daar staat ook de instructie. http://updateportal.skoda-auto.com/
 

mwhite

Forumguru
Dit is een specifiek iphone of firmware probleem, want Seat heeft exact hetzelfde. Want met de laatste firmware versie heb ik klanten die geen enkel probleem hebben met hun iphone en bellen. Maar een aantal iphone gebruikers weer wel en dan ook exact hetzelfde probleem als wat jij ervaart.

Ik heb al volledige firmware herinstallatie gedaan en dat was een tijdelijke oplossing. Maar daarna beginnen de problemen weer. Ik ben er nog niet over uit.

Welk softwareversie draai je? Ik ga ervan uit dat je versie 1440 hebt.

ik heb het zelfde probleem.
is een firmware dingetje denk...
met mijn iPhone 6s had ik dit probleem niet.
nu met de SE wel (die heeft de nieuwste versie ios de 6s niet)
 

Smeeuwis

Donateur
@Rainesh heeft afgelopen dinsdag de firmware update 1440 op mijn systeem gezet en dat kan ik iedereen met een MIB2.5 zeer aanraden. Hele systeem is vlotter en Apple CarPlay ook. Zie ander topic, ook telefoonvolume na verbreken van verbinding met ACP blijft op oude waarde, waar hij voordien regelmatig op maximaal stond. Schrok ik me weer te barsten bij een klant aan tafel...

Het kan op afstand zelfs uitgevoerd worden. Dikke aanrader!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Smeeuwis

Donateur
Wel duur... Maar als je vaak in- en uitstapt is dat de investering wel waard denk ik. Ik rij meestal twee keer per dag wat langer dus kabel is prima.
 
Weet iemand ook wat de laatste versie is voor de columbus. De auto is van 2012 en ik kan er niets over vinden. Via my-gti.com zie ik niets, aangezien de site eruit ligt ofzo.
En ben me flink aan het inlezen voor de SSD wissel, maar wil dan eerst de columbus up to date hebben inclusief de kaarten voor een image van de schijf. Bij aankoop van de auto was de navigatie weer naar de standaard instellingen gebracht.
 

Bijlagen

  • 20200716_184142.jpg
    20200716_184142.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 73
  • 20200716_184147.jpg
    20200716_184147.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 68
Bovenaan Onderaan