Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Dax1

Lid
Ik heb in mijn Kodiaq het Columbus systeem Inc canton sound (veel boxen + sub). Nu vroeg ik mij af, wat zijn de beste settings om het beste uit deze combo te halen.
 

Mali

Forumguru
Ooit een keer gekopieerd hier ergens vanaf dit forum.

Ik herken wat je zegt, maar er is een goede oplossing voor. Naast de extra inbouw die ik heb gedaan, blijkt dat als je "bas-instelling" hoog zet en "surround" activeert het een rommeltje wordt qua plaatsing van het geluid. Dit bleek me samen met de geluidsexpert van mijn inbouwstation (die man heeft een zeer kritisch gehoor). Het lijkt dat het middenbeeld wat mist in het geluid, maar feitelijk zit dat in de tweeters die te schel zijn (luister maar eens naar een nummer een scherpe "S" in de klank).

Als je bas-instelling op minimaal zet, de surround deactiveert (stereo geluid hoort immers stereo uit de speakers te komen) en de subwoofer op bijna vol vermogen, dan zul je zien dat het stereo-beeld beter is, de bassen harder, ook droger maar vooral minder rommelig zijn. Als je dan de fader iets meer op voor zet en vanaf de bestuurder gezien de rechterkant iets meer geeft (3 "tikjes" naar rechts), dan is de plaatsing veel beter.

ik weet dat het raar klinkt om de subwoofer meer te geven, maar kennelijk werken de separate bas-instellingen eerder juist verwarrend voor het systeem dan dat het een mooier beeld geeft.

Ik heb de instelling in ieder geval op die manier ingeregeld en het is een wereld van verschil en een stuk fijner om naar te luisteren. Zoals ik al eerder hier plaatste op het forum, altijd bereid om het verschil te laten horen.

Is dus niet door mij gepost maar ik heb deze instelling al 1 1/2 jaar naar tevredenheid zo in de octavia
 

Dax1

Lid
Kijk dat brengt me ergens @Mali . Ik heb de fader naast de shouder geplaatst van de bestuurdersstoel. De bass in de EQ staat op 0, Hoog op +2 en midden +1 (is dat wat?). De surround is uit en de sub op vol vermogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mali

Mali

Forumguru
Ik de voor instelling van de eq op klassiek staan en heb meestal muziek via apple music en op vrijdag dab+ op slam fm.

Voor / achter staat bij iets naar voren , links rechts in het midden.
Of het helemaal representatief is ❓ ik ben rechts namelijk 100% doof.
Maar mijn vrouw is er happy mee.
 

Smeeuwis

Donateur
Ooit een keer gekopieerd hier ergens vanaf dit forum.

Ik herken wat je zegt, maar er is een goede oplossing voor. Naast de extra inbouw die ik heb gedaan, blijkt dat als je "bas-instelling" hoog zet en "surround" activeert het een rommeltje wordt qua plaatsing van het geluid. Dit bleek me samen met de geluidsexpert van mijn inbouwstation (die man heeft een zeer kritisch gehoor). Het lijkt dat het middenbeeld wat mist in het geluid, maar feitelijk zit dat in de tweeters die te schel zijn (luister maar eens naar een nummer een scherpe "S" in de klank).

Als je bas-instelling op minimaal zet, de surround deactiveert (stereo geluid hoort immers stereo uit de speakers te komen) en de subwoofer op bijna vol vermogen, dan zul je zien dat het stereo-beeld beter is, de bassen harder, ook droger maar vooral minder rommelig zijn. Als je dan de fader iets meer op voor zet en vanaf de bestuurder gezien de rechterkant iets meer geeft (3 "tikjes" naar rechts), dan is de plaatsing veel beter.

ik weet dat het raar klinkt om de subwoofer meer te geven, maar kennelijk werken de separate bas-instellingen eerder juist verwarrend voor het systeem dan dat het een mooier beeld geeft.

Ik heb de instelling in ieder geval op die manier ingeregeld en het is een wereld van verschil en een stuk fijner om naar te luisteren. Zoals ik al eerder hier plaatste op het forum, altijd bereid om het verschil te laten horen.

Is dus niet door mij gepost maar ik heb deze instelling al 1 1/2 jaar naar tevredenheid zo in de octavia

Ik heb dit vandaag ingesteld in mijn O3 met Columbus MIB2 i.c.m. met Canton maar dat maakt een wereld van verschil, zoveel beter! Goede tip!
 

lexislang

Actief lid
Wie weet of het mogelijk is om een AUX aansluiting te maken op de Columbus? Dacht dat ik met de Style Business en alle extra opties toch ook wel een AUX (Jack 3.5) aansluiting zou krijgen, maar helaas... die zit er dus niet op. In de Skoda webwinkel kun je wel een MDI kabel naar 3.5 jack kopen, maar waar steek je die dan vervolgens in? Ik zie geen aansluitpunten in het handschoenkastje of in de middenconsole...

Alternatieve optie is misschien een USB naar Jack verloopstuk, echter ik weet niet of de USB poorten in de Kodiaq dit kunnen verwerken. M.a.w. het zou wel eens een pure 'data-ony' aansluiting kunnen zijn en dan werkt dat niet.

De reden voor de noodzaak van deze aansluiting is 'Alexa' . Helaas krijg ik Alexa niet gekoppeld met de bluetooth verbinding van de Kodiaq. De Kodiaq heeft waarschijnlijk een ingebouwde pincode of handshake en Alexa (Echo dot) kan daar niet mee overweg. Dus ik wilde het daarom op de ouderwetse bekabelde manier aansluiten, maar helaas, geen jack in de Kodiaq...
 

Mystikal

Senior Member
Ik heb bijna elke keer een melding dat de Kodiaq het maximaal aantal muziek nummers heeft bereikt van het synchroniseren? Iemand meer deze melding? Is dit te omzeilen? Heb er 2x 128 gb inzitten. Beide half vol ongeveer, maar op eentje alle nummers die ooit in de top 40 hevvwn gestaan sinds 1965. Iets van 250 nummer per jaar gang (ongeveer 14000 nummers).
 

KodiaqW

Senior Member
USB naar 3.5 mm gaat sowieso niet lukken, aangezien 3.5mm jack analoog is en USB digitaal. Hier zal dus iets van een converter tussen moeten als je dat wil.

Nu zijn die converters legio te vinden op Aliexpress, maar die acteren als een soort geluidskaart voor je pc. Ik denk niet dat de Columbus dat slikt; hij verwacht op de USB immers iets van een telefoon of een externe schijf/stick met muziek.
 

Herre

Senior Member
Wie weet of het mogelijk is om een AUX aansluiting te maken op de Columbus? Dacht dat ik met de Style Business en alle extra opties toch ook wel een AUX (Jack 3.5) aansluiting zou krijgen, maar helaas... die zit er dus niet op. In de Skoda webwinkel kun je wel een MDI kabel naar 3.5 jack kopen, maar waar steek je die dan vervolgens in? Ik zie geen aansluitpunten in het handschoenkastje of in de middenconsole...

Alternatieve optie is misschien een USB naar Jack verloopstuk, echter ik weet niet of de USB poorten in de Kodiaq dit kunnen verwerken. M.a.w. het zou wel eens een pure 'data-ony' aansluiting kunnen zijn en dan werkt dat niet.

De reden voor de noodzaak van deze aansluiting is 'Alexa' . Helaas krijg ik Alexa niet gekoppeld met de bluetooth verbinding van de Kodiaq. De Kodiaq heeft waarschijnlijk een ingebouwde pincode of handshake en Alexa (Echo dot) kan daar niet mee overweg. Dus ik wilde het daarom op de ouderwetse bekabelde manier aansluiten, maar helaas, geen jack in de Kodiaq...

Misschien domme vraag, maar waarom zou je Alexa in je auto willen koppelen? Is app op smartphone niet handiger? Of is er een specifieke reden voor?
 

lexislang

Actief lid
Misschien domme vraag, maar waarom zou je Alexa in je auto willen koppelen? Is app op smartphone niet handiger? Of is er een specifieke reden voor?

Meer een ‘gadget’ het is gewoon ‘cool’ om in je auto te kunnen zeggen ‘Alexa play Pearl Jam’ ;) en allerlei handige info op te vragen. Ik had het al in mijn vorige auto, daar koppelde die gewoon met de Bluetooth. De app kan ik ook gebruiken maar dan speelt ie alles thuis af hij denkt namelijk dat je gewoon thuis bent, kan ook de lichten en de verwarming aan of uit zetten vanuit de auto
 

coolrunnings

Actief lid
Meer een ‘gadget’ het is gewoon ‘cool’ om in je auto te kunnen zeggen ‘Alexa play Pearl Jam’ ;) en allerlei handige info op te vragen. Ik had het al in mijn vorige auto, daar koppelde die gewoon met de Bluetooth. De app kan ik ook gebruiken maar dan speelt ie alles thuis af hij denkt namelijk dat je gewoon thuis bent, kan ook de lichten en de verwarming aan of uit zetten vanuit de auto

En dat noemen ze dan een "slimme assistent".
Die zou dan toch moeten weten dat je niet thuis bent.
 

Spector

Forumguru
Ik heb bijna elke keer een melding dat de Kodiaq het maximaal aantal muziek nummers heeft bereikt van het synchroniseren? Iemand meer deze melding? Is dit te omzeilen? Heb er 2x 128 gb inzitten. Beide half vol ongeveer, maar op eentje alle nummers die ooit in de top 40 hevvwn gestaan sinds 1965. Iets van 250 nummer per jaar gang (ongeveer 14000 nummers).

Als de nummers niet in mapjes staan moet je dit eens proberen, 14 mapjes maken met 100 nummers. Waarschijnlijk zal dit je probleem oplossen. Je kan vervolgens in het systeem voor shuffle kiezen en er worden uit willekeurige mapje nummers gekozen.
 

Rallye

Forumguru
Wie weet of het mogelijk is om een AUX aansluiting te maken op de Columbus? Dacht dat ik met de Style Business en alle extra opties toch ook wel een AUX (Jack 3.5) aansluiting zou krijgen, maar helaas... die zit er dus niet op. In de Skoda webwinkel kun je wel een MDI kabel naar 3.5 jack kopen, maar waar steek je die dan vervolgens in? Ik zie geen aansluitpunten in het handschoenkastje of in de middenconsole...

Alternatieve optie is misschien een USB naar Jack verloopstuk, echter ik weet niet of de USB poorten in de Kodiaq dit kunnen verwerken. M.a.w. het zou wel eens een pure 'data-ony' aansluiting kunnen zijn en dan werkt dat niet.

De reden voor de noodzaak van deze aansluiting is 'Alexa' . Helaas krijg ik Alexa niet gekoppeld met de bluetooth verbinding van de Kodiaq. De Kodiaq heeft waarschijnlijk een ingebouwde pincode of handshake en Alexa (Echo dot) kan daar niet mee overweg. Dus ik wilde het daarom op de ouderwetse bekabelde manier aansluiten, maar helaas, geen jack in de Kodiaq...

Inderdaad geen Aux meer, zie ik. Op zich niet gek: een analoge aansluiting is in deze digitale tijd het eerste dat kan vervallen.

Die MDI naar 3.5 jack is juist andersom bedoeld: van 3.5 jack naar MDI - de aansluiting die kort op het MQB-platform is gebruikt. Zo kon je op die MDI toch nog een iets analoogs aansluiten.

A122BE2A-20AB-49E7-82BD-21FDF66AF9B1.jpeg

Mijn Octavia heeft nog een USB/Aux, zie foto. Misschien dat je die interface (er zit volgens mij een converter in) ook ergens in de Kodiaq kwijt kunt?

Overigens werkt de bluetooth in een Skoda niet anders dan elke ander auto. Waarom Alexa zich dan wel laat koppelen met je oude carkit en niet met de nieuwe is voor mij een raadsel.
 
Sinds vorige week zaterdag heb ik een O3 met het Columbus media systeem ingebouwd. Tijdens de terugreis naar huis viel me op dat de radio een keer kraakte over de speakers. Ik dacht eerst dat dit gewoon FM-ruis was vanwege slechte ontvangst. Daarna de radio op DAB gezet en even later hoorde ik het opnieuw. Het kraken is er zelfs wanneer het volume van de radio volledig naar 0 is gedraaid. Het volume van het kraken blijft dan gelijk.

Het kraakgeluid klinkt als een storing vanuit zendapparatuur o.i.d.. Maar ik kan het niet altijd reproduceren op dezelfde locatie, dus dat lijkt het ook niet te zijn. Want als daar zendapparatuur staat, zou je verwachten dat het telkens op dezelfde plek gebeurt.

Ik ben al gaan zoeken op Google, maar kom er niet helemaal uit. Ik lees soms dat een Firmware update van de Columbus kan helpen, maar dat kan volgens mij enkel door de dealer. En de meeste dealers schijnen hier weinig zin in te hebben uit angst om de Columbus te slopen.
Andere optie die ik vaker tegenkom is dat de ingebouwde versterker van de Columbus het begeeft en dat dit gekraak kan veroorzaken, totdat het geluid helemaal uitvalt.

We hebben de auto bij een Skoda dealer gekocht met 6 maand BOVAG garantie, dus daar kunnen we altijd nog naar toe. Maar zo'n af-en-toe probleem is dan vaak lastig te reproduceren en kan dus betekenen dat we langere tijd zonder onze enige auto zitten.

Op dit forum zit veel kennis en ik hoop eerlijk gezegd hier iets meer duidelijkheid te krijgen over oplossingen die hebben gewerkt of misschien dat ik op deze manier een duidelijker verhaal kan hebben naar de garage.
 

wakkie

Senior Member
Heb op een SD kaartje muziek staan (geen mapjes) en via de shuffle functie laat ik de muziek willekeurig afspelen. Nu valt mij op dat na het afzetten van de motor en verlaten van de auto (en als ik daarna weer de motor aanzet om verder te rijden) de shuffle functie niet meer aanstaat en ik deze steeds opnieuw moet activeren. Dit is me pas opgevallen toen ik wat langere ritten heb gemaakt. Weet iemand of dit juist is, of heb ik iets verkeerd ingesteld? In mijn vorige auto bleef dit gewoon aanstaan. Ook valt mij op dat als ik verschillende mapjes heb de shuffle functie alleen in het afspelende mapje blijft en niet naar een ander mapje gaat. Maar ook na het verlaten van de auto moet de shuffle functie weer geactiveerd worden.
 

Frankie

Actief lid
Hoi,

iemand enig idee of het probleem op de portal van Skoda met navigatie updates te omzeilen is?
Ik krijg al enkele dagen een foutmelding als ik voor mijn Columbus een update wil downloaden. Bij de garage zeiden ze ook al dat er iets niet functioneerde. Wanneer zou dit zijn opgelost?
Heeft iemand eventueel een update bestand welk ik zou kunnen gebruiken?
Het systeem is bij ons nog nooit geüpdatet. Auto stamt van mei 2018.

Alvast bedankt!!
 
Bovenaan Onderaan