Het grote Bolero topic

van inkel

Forumguru
Excuses. De vraag was gericht op de Columbus en ik dacht dat het over de Bolero ging. Toch eens een leesbril kopen....

Niet te lang wachten anders kun je de brillenzaak nie meer vinden :D;)

PS ik heb er ook wel eens last van ondanks dak pas een nieuwe bril heb.:blush:
 

Bartez

Lid
De reden waarom ik vraag of het kraken van de DVD tijdens het rijden niet software matig kan is omdat ik nu een navigatiesysteem heb in mijn Fiat en deze heb. Hierbij kon ik eerste instantie geen adressen ingeven tijdens het rijden. Door middel van een software crack heb ik dat weten te omzeilen.....theoretisch zou het dan toch ook software matig moeten kunnen op de columbus??
 

octofreak

Actief lid
De reden waarom ik vraag of het kraken van de DVD tijdens het rijden niet software matig kan is omdat ik nu een navigatiesysteem heb in mijn Fiat en deze heb. Hierbij kon ik eerste instantie geen adressen ingeven tijdens het rijden. Door middel van een software crack heb ik dat weten te omzeilen.....theoretisch zou het dan toch ook software matig moeten kunnen op de columbus??

lijkt mij ook, het is toch de software die de evt. pulsen uitleest :grin:
 

FoxRay

Lid
Hey Iedereen,

Ik heb mijn 16GB SDHC kaart geformateerd op FAT32 en er dan MP3's opgezet.
Deze kaart word gelezen door de RADIO BOLERO

Ik heb gisteren bij de garage de test gedaan op een RADIO COLOMBUS .. daar schijnen de SDHCkaart NIET op te werken.
Ik vermoed dat dit temaken heeft met de software die op het toestel staat of misschien de kaartlezer?

Grtz!

IK heb vandaag ook een 16GB SD kaartje aangeschaft van het type Sandisk Ultra II.
Het werkt wel, alleen loopt het niet echt vloeiend. Het duurt dik 5 minuten voordat het eerste nummer afgespeeld wordt.

Als ik vervolgens op de selectie knop druk om naar de root van de SD kaart te gaan, dan blijft de Bolero laden. Ik heb de Bolero dik 30 minuten laten laden, maar zonder succes.

Ik heb 10 GB aan MP3's op het kaartje staan. Het merendeel in de root en de overige MP3's verdeeld over 17 directory's.

Is de performance bij jou wel goed (lees snel)?
 

breef

Lid
De Bolero is later ontwikkeld dan de Columbus, bij het ontwerp is een nieuwere chipset gebruikt, ik denk dat de Columbus ook nog wel een nieuwere revisie zal krijgen

Dat was althans het verhaal bij de passat, RCD510 en RNS510 in dat geval.
 

cloink

Actief lid
Hmm, bummer. Ik vermoed dat Skoda niet aan "upgrades achteraf aan een vriendenprisje" doet? :(
 
IK heb vandaag ook een 16GB SD kaartje aangeschaft van het type Sandisk Ultra II.
Het werkt wel, alleen loopt het niet echt vloeiend. Het duurt dik 5 minuten voordat het eerste nummer afgespeeld wordt.

Als ik vervolgens op de selectie knop druk om naar de root van de SD kaart te gaan, dan blijft de Bolero laden. Ik heb de Bolero dik 30 minuten laten laden, maar zonder succes.

Ik heb 10 GB aan MP3's op het kaartje staan. Het merendeel in de root en de overige MP3's verdeeld over 17 directory's.

Is de performance bij jou wel goed (lees snel)?

Hoeveel niveau's diep heb je folders aangemaakt?

Wat gebeurd er als je niets in de root zet, maar in een subfolder?
 

FoxRay

Lid
Hoeveel niveau's diep heb je folders aangemaakt?

Wat gebeurd er als je niets in de root zet, maar in een subfolder?

Ik heb het kaartje opnieuw geformatteerd en nu heb ik alle MP3's los in de root staan.
Het laden van het eerste nummers duurt dan ongeveer 20 seconden. Als ik de nummers in de root wil bekijken dan kost dat nu ongeveer 10-15 seconden.

Maar graag zou ik toch wat folders aanmaken. Ben alleen bang dat het dan weer trager wordt.
 
Ik heb het kaartje opnieuw geformatteerd en nu heb ik alle MP3's los in de root staan.
Het laden van het eerste nummers duurt dan ongeveer 20 seconden. Als ik de nummers in de root wil bekijken dan kost dat nu ongeveer 10-15 seconden.

Maar graag zou ik toch wat folders aanmaken. Ben alleen bang dat het dan weer trager wordt.
Ik betwijffel of het laden dan trager word.
Ik heb zelf 4 of 6 submappen aangemaakt. Dat volstaat voor mij.
Werkt erg prettig.
 

Stylist

Senior Member
Wat is het vermogen van de Bolero ? Ook 4x50W net als de Columbus ? Staat namelijk niet in de manuals..
 

Bakkertje

Forumguru
Wat is het vermogen van de Bolero ? Ook 4x50W net als de Columbus ? Staat namelijk niet in de manuals..

Volgens mij levert de eindversterker in de bolero/amundsen/columbus 4x20W. (niet dat het verder veel uitmaakt hoor) Met 1W kun je al een hoop herrie maken..
 

S22009

Nieuw lid
Snelheid Bolero met 16 Gb Sd kaart

Gisteren een 16 GB kaartje gekocht voor in de Bolero. Da’s een berg data en je moet dan ook wel ff wachten tot alles geladen is. Wanneer je gaat zoeken en dan terug naar de root gaat waar al je artiesten staan, dan duurt dat ook wel lang. Kortom het was zaak om uit te zoeken hoe ik het kaartje het snelste kon laten werken. Ook was ik benieuwd naar het verschil tussen een Class 4 kaartje en een Sandisk Ultra II.

Na een dagje testen ben ik tot de volgende conclusies gekomen

Conclusies:
- Data er af halen of er bij zetten maakt de kaart langzamer.
- Formatteer de kaart voor je je data er op zet. Met de standaard instelling van Windows formatteren, wordt de kaart langzamer. Hoe groter de clustergrootte, hoe sneller de Bolero. 64 K max. (in een dos-box format X: /A:64K Waarbij X: driveletter)

Een 4 gig Sandisk Ultra II is slechts een fractie sneller dan Class 4 16 GB kaart. Gemeten met 3 Gb Data. Bij 16 Gb data duurt het zo lang dat je met iedere seconde winst blij bent. (€ 30 vs €52).
Laden scheelt 2 seconden bij 3 gig. aan data. Bij 16 Gig waarschijnlijk dus zo’n 10 seconden winst.

Als er iemand ideeën heeft om er nog betere prestaties uit te persen hou ik me aanbevolen.


Hieronder zo’n beetje alles wat ik heb geprobeerd:

16 Gig. data op een 16 Gb kaartje Class4 Kingston.

1 nummer in de root zetten maakt geen verschil.

1: Alle artiesten per map in de root, cd’s in een submapje Laden duurt 1:25
2: 4 mapjes in de root A-D E-J K-R S-Z. Rest gelijk 1 aan Laden 1:35
3: Als 1 met alle jpg’s en txt bestanden verwijderd 172 bestanden = 45 MB jpg’s, 10 txt bestanden, winamp XML en .INI.
Oeps nu 2:22. Dit zou je niet verwachten. Ik verwacht dat het verplaatsen van de bestanden op de kaart zorgt voor de vertraging. Het winamp bestand is het in ieder geval niet. 2e testje ook 2:22. Blijft dus wel exacte wetenschap, da’s wel fijn. Nu nog de oorzaak vaststellen.
4: Defragmenteren is zinloos. Heb het wel geprobeerd. Defragmenteren op zo’n volle kaart is trouwens niet de meest logisch optie. Duurt ook lang. >uur. En levert niets op: laden 2:22

Nu ook maar even gekeken hoe lang dan bewerkingen duren. Daar heb je straks het meeste mee te maken. Vanuit een nummer terug naar de Root. De laatste stap duurt nu 33 seconden. De navigatie door de kaart heen is nu te langzaam geworden. Dit is niet leuk meer.

5: Volledige kaart naar schijf gekopieerd en dan weer terug. Bestanden gedelete, zonder te formatteren! Volgende testje met een format. (Kopie naar schijf duurt 16 minuten volgens Windows… Klopt wel een beetje, had ff niet de precieze tijd. Vol kopiëren kost ongeveer 31 minuten).
Tijd voor het laden 3:01 Het moet echt niet gekker worden. Vanuit een nummer naar de root kost 40 seconden en de muziek gaat dan zelfs haperen.

6. Voor de zekerheid het ene nummer dat ik in de root geplaatst had een keer weggehaald. Maakt geen verschil tijd blijft 3:01

7: Leeg, formatteren en weer vol. (nu zegt ie 63 minuten, ik word gek. Er zal nog een proces lopen, maar ik zie of herken het niet.) Laden is 1:44 Pff weer terug naar normaal. Terug naar de root kost 19 seconden. Het nummer dat speelt blijft ook zonder haperen doorspelen.

Ik pak een ander kaartje
4 gigabyte ultra II Clustergrootte is 32k

Na de format van het kaartje met standaard cluster size is de cluster size 4 kb per cluster geworden. Dat is duidelijk anders. En dat zal met de 16 GIG kaart ook gebeurd zijn. Dat verklaard misschien het verschil tussen 1:25 en 1:44.

Op de 16 gig staat nu 8 kb / cluster. Dat is vast ook hoger geweest, al heb ik dat niet gecontroleerd.

Nog wat testjes :
4 Gig Ultra II 4kb cluster, met 3,2 gig aan data. 588 bestanden in 57 mappen.
laden 24 seconden, terug naar Root 3 seconden.
met 8 kb cluster Laden 20 seconden, 3
Met 32kb cluster Laden 16 seconden

16Gb Class4
32k cluster met 3,2 gig aan data. 588 bestanden in 57 mappen.
Laden 18 seconden, terug naar de root 3 seconden
64 K cluster met 3,2 gig aan data etc.
Door het vergroten van de Clustergrootte verlies je iets van je opslag ruimte. Dit is afhankelijk van je bestandsgrootte maar dat is met MP3 niet zo’n probleem. Het scheelt je 10 Mb aan ruimte, bij drie gig gebruik. Als die er sneller mee is, geen punt.

En inderdaad laden duurt nu maar 16 seconden. De rest van de bediening verandert niet meetbaar.

De 16 GB kaart weer vol kopiëren duurt volgens Windows weer 30 minuten.
Verwachting Laden duurt 5 * 16 seconden is 80 seconden. Eerste testje waar ik mee begon was ongeveer 1:25. Het kaartje was standaard waarschijnlijk geformatteerd met 32K Cluster.
In werkelijkheid duurt het laden nu 1:21 en terug naar de root 17 seconden.

Nog 1 opmerking over dat ene nummer in de root. Dat stond er nog op. En als je dan het kaartje er in stopt dan start dat nummer gelijk. Als je dan 1 nivo omhoog wilt, dan komt de Bolero daar niet uit. Pas als dat nummer afgelopen is kan ik een nivo omhoog. Kortom geen nummers in de root voor mij.

Nog een opmerking over lange bestandsnamen.
Onderstaande naamgeving is onder Windows wel handig. 101 Genesis - [Vol1 The Shorts] - Land Of Confusion.mp3. In een Bolero zie je helaas alle nummers met dezelfde naam staan, want je ziet alleen de eerste 20 karakters.

In een Dosbox format h: /a:64k (H: is toevallig mijn driveletter.)
 
Bolero & PDC

Hallo allemaal!

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een nieuwe Octavia, met Bolero radio en nog diverse andere opties, zoals o.a. PDC voor en achter.

Na een weekje rijden waren we een beetje teleurgesteld, omdat de Bolero geen grafische weergave van de PDC op het display aangeeft, terwijl we dit van de vorige Octavia (met Stream) wel gewend waren.

Volgens de dealer was hier niets aan te doen.

Inmiddels heb ik echter op een duits forum beelden gezien van van een Bolero waar wél PDC op te zien was.

Is er iemand bekend met het fenomeen dat de PDC weergave niet te zien is op de Bolero? Zo ja, enig idee wat er aan te doen is? De dealer weet het namelijk niet. Volgende stap is dat ik hem met de importeur contact laat opnemen... maar alle hulp is welkom!

Ard

-----------
Octavia 1.8 TSI, DSG, Bolero + soundsystem, PDC voor/achter, trekhaak, Xenon verlichting, ...
 

Bartez

Lid
[moderatorbreak]Niet zinloos quoten[/moderatorbreak]

Volgens mij moet je dat inderdaad gewoon kunnen activeren. Dat kunnen ze binnen een paar seconden. Mijn Columbus gaf dit eerst ook niet weer en ze hebben toen een instelling via een computer ofzo aangepast e toen werkte het. Ik weet dat het op de Bolero ook moet werken, aangezien ik deze eerst zou krijgen inclusief deze optie...vandaar :)
 
Bovenaan Onderaan