Amundsen Het grote Amundsen-topic

Rallye

Forumguru
Vanavond het VW-bestand zoals hierboven getoond gedownload en op de SD-kaart gezet. Dit is de versie-informatie daarvan:

Bekijk bijlage 67850

Helaas ben ik vergeten om van de oude versie (november 2018) de versie-informatie te noteren. Heeft iemand daar een fotootje van? MIB2 Amundsen 2015.

Nieuwste kaarten zijn versie STD2_1030_EU1_201819
Nog aan het downloaden, dus kan nog niks vertellen over aanpassingen :)

Ik zie in de naam “1030” staan. Dit getal vind ik ook terug (zie foto) in het exemplaar dat op de VW-site staat. @fonzamundo Kun je een foto maken van jouw scherm na installatie?

@dirkie996 Wat lukt je niet met de POI? Waar gaat het mis?
 

Rallye

Forumguru
Nogmaals mijn plaatje; de versie die al een poosje op de site van VW staat. Lijkt dezelfde versie te zijn als die Skoda pas nu vrijgegegeven heeft. Jij hebt alleen wat opmerkingen over “SHIELD” in je scherm en de knop “Updaten” zit ergens anders. Van welke bouwmaand/jaar is jouw Octavia?

B8AC5C5D-B346-4B25-946B-0BA5DD648162.jpeg
 

fonzamundo

Forumguru
Nogmaals mijn plaatje; de versie die al een poosje op de site van VW staat. Lijkt dezelfde versie te zijn als die Skoda pas nu vrijgegegeven heeft. Jij hebt alleen wat opmerkingen over “SHIELD” in je scherm en de knop “Updaten” zit ergens anders. Van welke bouwmaand/jaar is jouw Octavia?

Bekijk bijlage 68347
Mijn OIII is van juni 2016
Ik heb enkel de Skoda-versies geïnstalleerd, dus het zou kunnen dat dit inderdaad dezelfde is
 

Rallye

Forumguru
Iets jonger dan die van mij dus. Grappig om te zien dat er dus toch binnen een jaar (bouwdatum van mijn auto is eind juli, in mijn handtekening staat de datum van eerste registratie) verschillen in firmware zijn.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nieuwe kaarten gedownload. Maar hoe zat het nou met dat tekstbestandje? Ook naar SD kaart kopieren of alleen de kaarten-map?
 

Rallye

Forumguru
Vond ik ook eigenlijk, veel irritanter dan de vorige.
Met name het accent vond ik niet noodzakelijk. ;)

Jij hebt een “oude” Amundsen. Volgens een vriend van mij die de VW-versie heeft zit daar koningin Mathilde in. De nieuwe Amundsen heeft een andere stem. Ik vind die best prima!

@Rosinfield: volgens mij mag je hem ook weglaten.......
 
Is het nog steeds zo dat met de laatste update, deze niet past op een amundsen met bijgeleverde "magische 6GB SD kaart"?
 

Rallye

Forumguru
Als je het over de update van de MIB Amundsen hebt, die is inderdaad groter dan 6Gb. Wat is er overigens “magisch” aan die SD-kaart?
 

dirkie996

Forumguru
Nieuwe kaarten gedownload. Maar hoe zat het nou met dat tekstbestandje? Ook naar SD kaart kopieren of alleen de kaarten-map?
Ik kopieer alles naar het SD kaartje. Ik denk dat die tekst wel wordt overgschreven door de nieuwe tekst?
Ik heb het zelfs al kunnen presteren om te beginnen uitpakken op de SD kaart; zonder dat die leeg was. Gelukkig zegt de pc dit dan en wordt de inhoud van het kaartje alsnog gewist. Ik en pc's:sterretjes::nailbiting:
 
Als je het over de update van de MIB Amundsen hebt, die is inderdaad groter dan 6Gb. Wat is er overigens “magisch” aan die SD-kaart?
Magisch in die zin dat er geen 6GB kaarten worden verkocht EN dat een grotere SD kaart niet wordt geaccepteerd (dus er zit iets magisch op die kaart) en de nieuwe updates er dus niet meer oppassen....

Wie heeft een tip?
 

100pk

Lid
Amundsen in Octavia III 2015
Wat is het toch een drama systeem.

Bij opstarten regelmatig lang wachten voordat het systeem online is.
Het lijkt er op dat de mib allerlei zaken heeft te doen voordat navi kan werken (zoals iPhone koppeken via Bluetooth).

Na tussenstop duurt het ook weer lang voordat het systeem weer online is en moet opnieuw de route berekend worden.

Die stem!
Die intonatie!
Die bijna onverstaanbare adressen!
En: volg de weg xx km ‘ALSTUBLIEFT’
Alsjeblieft zeg!

Erg jammer dat er geen firmware updates zijn om dit soort zaken te verhelpen of op zijn minst te verbeteren.

Wat nog veel jammerder is: waarom niet de mogelijkheid om een nieuwe headunit te kopen en in te bouwen.
Ik snap best dat Skoda (of VAG) liever nieuwe auto’s verkoopt maar om om die reden een andere auto te nemen terwijl die nog maar 20-40k heeft gelopen...

Pffff
 

Rallye

Forumguru
Heb je een auto van voor of na week 22 2015? Voor week 22 is MIB1, week 22 en verder is de MIB2 Amundsen. Ik heb een MIB2.

Ik heb een MIB2 en herken jouw ergernissen eigenlijk niet. Opstarten gaat mij snel genoeg, over de stem en de intonatie heb ik nauwelijks te klagen op één puntje na: soms voegt ze een paar nullen toe, iets als “volg de a31 1500 nulnul meter” (kan het niet helemaal herhalen hoe het precies gaat). Adressen zijn best verstaanbaar, vaak beter dan Googel Maps. De “alstublieft” heb ik niet echt nodig, maar zit mij niet in de weg.

Enig nadel bij het weergeven van de route is het feit dat dichtbij een afslag het onduidelijk is over hoeveel meter je pr ies af moet slaan. De maxidot laat op dat moment daarover ook niets zien. Daar gaat het bij mij nog wel eens mis. Ook bij mijn TomToms en mijn Garmin ging dat overigens nog wel eens mis.

Een nieuwe navi kopen kan overigens wel. OEM wordt duur, maar je hebt ook after market oplossingen van Ali of https://www.pioneer-car.eu/eur/navgateevo bijvoorbeeld.
 

100pk

Lid
Ik heb een MIB II voor zover ik weet.
Heeft heel veel wel en ook een aantal dingen weer net niet zoals Carplay en Mirrorlink...

Ik heb bij het naderen van een afslag weer geen last trouwens.

Nogmaals: het is echt jammer dat zo’n systeem niet oem te vervangen is tegen een schappelijke prijs.
 

Rallye

Forumguru
Heb je ook de mogelijkheid niet tot Smartlink (CarPlay, Mirrorlink en Android Auto)? Dan heb je een MIB1.
 
Bovenaan Onderaan