Amundsen Het grote Amundsen-topic

Topic in 'Car audio, video, navigatie en andere gadgets.' gestart door Steve H, 28-05-2009.

1. BJF

BJF Lid

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het spoor bijster is in navigatietypeland. Ik heb er al meermalen op gezocht, maar nooit gevonden: is er ergens een overzicht incl. foto’s van de verschillende VAG navigatiesystemen, een soort conversietabel oid? Zou een einde maken aan al die onduidelijkheid.

EdK vindt dit leuk.

2. Bakkertje

Bakkertje Forumguru

3. Rallye

Rallye Forumguru

Zie ook https://www.skodaforum.nl/forum/i/types-en-nummers-navi.37713/

4. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

En dan zit ik nog steeds met vraagtekens in mijn ogen als ik naar het "Mediasystem Plus" in mijn Leon kijk.
    Ook VAG, maar geen idee waar deze dan staat in het rijtje. En ik kan me toch slecht voorstellen dat ze in de Seats een compleet afwijkende modellenlijn toepassen...

5. ertromp

ertromp Forumguru Donateur

Off topic:
    Het media navi plus systeem in onze Leon's is een MIB II systeem vergelijkbaar met de Columbus in de Octavia of de Discovery in de VW. Enige afwijkende kan zijn de SSD die er in zit en die bij ons 64Gb is en ik weet zo niet hoe groot die is bij Skoda.

Canon-Eye vindt dit leuk.
  6. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Hij ziet er wel anders uit, met alleen 1 draai/drukknop voor volume en aan/uit en 2 druktoetsen, waarvan een het menu in het touchscreen oproept en de andere (die ik nooit gebruik) iets met autolink of zo. Verder geen fysieke knoppen aanwezig...

7. ertromp

ertromp Forumguru Donateur

Tja er zijn binnen de serie Discovery of Columbus of media system navi plus voor de diverse bouwjaren verschillende uitvoeringen op de markt gekomen. Misschien beter je vragen/opmerkingen op Seat forum posten dan dit Amundsen topic te vervuilen ;)

8. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Al geprobeerd, maar dat heeft nog niks opgeleverd.
    Vandaar dat ik het hier maar eens bij de collega-"overlopers" probeerde nu feitelijk dezelfde basisvraag hier ter sprake kwam... ;)

Kruisbestuiving is trouwens nog iets anders dan vervuiling, hè...

9. Bakkertje

Bakkertje Forumguru

Ik snap wel dat je de vraag hier stelt @Canon-Eye ;)

Als ik naar de optiecodes kijk voor de VAG producten, dan wordt er onderscheid gemaakt tussen standaard en high navigatie systemen. (zie: http://vag-codes.info/files/options/vag-option-codes.pdf)
    Op de sticker in jouw Seat staat dan vermoedelijk of 7UP (standaard) als code voor de navigatie of 7US (high).
    In het eerste geval zou het de Amundsen/Discover Media broer zijn, in het tweede geval de Columbus Discover Pro

Daarnaast kun je het ook vrij eenvoudig controleren door de SD kaart wel of niet te plaatsen, de standaard navigatie zal niet werken zonder SD kaart, de high wel..

De basis unit is volgens mij uitwisselbaar met alle VAG producten, de verschillen tussen de merken zit verder alleen in het scherm..

10. rick_l

rick_l Lid

Ik heb sinds mijn nieuwe telefoon wat issues met de bluetooth koppeling.
    Nu loopt hij bij andere telefoons ook wel eens te vervelen, maar bij deze lijkt hij zo nu en dan te hangen.

Als ik hem dan probeer uit te schakelen, krijg ik op een gegeven moment de melding "Telefoon niet beschikbaar". Je komt ook op geen enkele manier meer bij het bluetooth menu.

Iemand ideeën hoe je dit op de een of andere manier toch kan resetten? Ik wil hem best even aan de kant zetten, maar niet een kwartier moeten wachten ergens oid.

11. Rallye

Rallye Forumguru

Wat voor Amundsen en telefoon heb je?

12. rick_l

rick_l Lid

Heb een huawei p20 lite en een O3 uit 2017 met de Amundsen die in het standaard model zit.

13. Mistraller

Mistraller Senior Member

Ik ga vanavond mijn P20 lite ophalen bij het postkantoor. Ik heb ook een O3 MY2017. Bedoel je dat de amundsen de mist in gaat, of het toestel? Dan zal ik het ook ff checken.

14. rick_l

rick_l Lid

De telefoon lijkt wat geheugen problemen te hebben als je te veel tegelijk aan hebt staan én met de bluetooth verbonden bent. In dit geval had ik Waze aan, Flitsmeister en was ik muziek aan het streamen via spotify. Plus dat pokemon go nog aan het sluimeren was.
    Dit heb ik vaak, maar het is nu de derde keer in 4 weken dat ik de geluidsverbinding kwijt raak. Volgens de auto is de verbinding er dan nog wel, maar dat is feitelijk niet meer zo aangezien mijn fix vanochtend bv was om de telefoon te herstarten.

15. G.P.

G.P. Forumguru Donateur

Huawei gebruikt (onder andere) in de P20 'afwijkende' chipsets die wel vaker tot problemen leiden. Een collega kreeg het niet werkend met Android Auto, terwijl andere Android telefoons het gewoon deden.

16. rick_l

rick_l Lid

Dat lukte me bij m'n p9 lite idd ook niet.

Maar goed, op zich werkt het wel, hoewel ik graag leer hoe ik evt de bluetooth van de auto kan resetten onderweg.

17. Mistraller

Mistraller Senior Member

Mijn huidige p9 lite heeft geen problemen met Bluetooth oid. Ook niet met genoemde apps tegelijk open. (muv pokemon)
    De p9 lite heeft wel een probleem met de audiokwaliteit via android auto (ik kan alleen verbinden met usb voor zover ik weet), maar dat probleem speelt in veel meer toestellen oa samsung. Ik hoop dat het met de p20 beter gaat. Ik moet hem nog in gebruik nemen :)

18. Mistraller

Mistraller Senior Member

@rick_l Zojuist het een en ander getest.

TL;DR: Bij mij werkt het.

P20 Lite via bluetooth a2dp en hsp: koppelen gelukt. Bellen werkt in headset profile, en audio komt prima door. Getest met spotify. Stuurbediening werkt om door de nummers te scrollen. Nummerweergave in navi/maxiDOT display.

Android Auto (laatste versie op toestel, 19 januari 2019 van apkmirror) met spotify en waze; geen enkel probleem met koppelen, alles werkte. Zelfs het wegvallen van dynamiek in de muziek, zoals door velen gemeld met android auto op tal van verschillende merken telefoons, was niet meer aan de orde. Kortom, met mijn amundsen werkt alles zoals ik het verwacht had. Het enige is dat ik geen smartlink kan opzetten via wifi. En dat de spraakknop op het stuur niet werkt in android auto, dan kom je in dat vreselijke amundsen menu terecht. Maar die zaken staan los van de Huawei.

19. Rallye

Rallye Forumguru

Bij CarPlay is de Siri wel via de knop op het stuur bereikbaar; ik dacht door langer te drukken of twee maal ipv één maal of zo. Bij Android Auto is dat dus niet zo?

20. pinobird

pinobird Nieuw lid

Sinds gisteren heb ik inneens problemen met mijn Amundsen (Superb combi 2011).

Het volumecontrolewiel op het stuur werkt niet meer, ook de twee andere knoppen niet (linkerkant stuurwiel). Rechts werkt alles prima. Als ik op de “phone” knop druk gaat het geluid uit en zie ik “mute”. Bluetoothverbinding maken lukt wel, maar het werkt vervolgens niet.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en belangrijker nog hoe ik het op kan lossen? Helaas heeft het terugzetten naar fabrieksinstellingen niets opgeleverd.

## probleem is inmiddels opgelost. Heb de stekker van de BT module losgekoppeld en weer vastgemaakt. Daarna werkte alles weer.

Laatst aangepast: 10-02-2019

Deel deze pagina