Amundsen Het grote Amundsen-topic

Señor Sjon

Nieuw lid
Auto is van april 2015, gisteren opgehaald.
Amundsen zal dan een MIB1 zijn waarschijnlijk, kan je dat ergens zien in het menu, zal straks eens kijken, moet toch zo weg.
Moet eerst nog inlezen hoe je update e.d., vandaag dus helaas geen tijd meer voor.
Eind 2015 zijn de grotere Amundsen's gekomen.

Maar dan nog. Beloof iets in mei, maar vervolgens is er nog niks... Ook VW nog updateloos.
 

Rallye

Forumguru
Nee, niet eind 2015, vanaf week 22. Zie mijn auto: gebouwd eind juli 2015 met een MIB2 Amundsen.

Waar lees jij dat men in mei iets beloofd heeft? De laatste jaren waren de vaste maanden juni en november.
 

GJS

Senior Member
Die portal ziet er nu weer goed uit.
Nu staat er: The last update was in November 2017, the next update is scheduled for August 2018.
 

Señor Sjon

Nieuw lid
Eerst stond daar dus mei. Braaf elk halfjaar normaal gesproken, maar het is een beetje een glijdende schaal geworden. How hard can it be?!
 

GJS

Senior Member
Ze zijn ook afhankelijk van degenen die de kaarten leveren, ze hadden beter voor b.v. Openstreetmaps kunnen gaan, die gebruik ik in de Navigatie op mijn mobiel en daar heb je best wel vaak kaart updates, die wijzigingen rond Amsterdam zaten daar echt snel in.
En het is met b.v. TomTom toch niet anders, beloven ook 4x per jaar een update, die 4x hebben ze nooit gehaald en de tijd tussen updates wordt ook steeds langer, je mag nu blij zijn met 1x per jaar.
 

Rallye

Forumguru
Dan zijn de pagina’s verschllend, mogelijk afhankelijk van de versie van je Amundsen. Bij mij zegt hij nu “november”:

E61A3E95-E846-4E98-A392-468AAB8DC3FD.png

Dat zou dus erg laat zijn.
 

GJS

Senior Member
Voor je de VIN invoert staat er:
The last update was in November 2017, the next update is scheduled for August 2018.
Map update takes place twice a year, other software updates, eg. Bluetooth®, MirrorLink® or Radio Stations Logos runs intermittently, as needed.


Na invoer VIN krijg ik i.d.d. ook te zien:
Further update of GPS data will be in November

Wat trouwens ook apart is dat jij de tekst in het nederlands krijgt, ik kan niet eens kiezen voor NL als ik bovenaan op de taalkeuze klik.
 
Volgens mij beloofd Skoda twee updates per jaar. Als de volgende in augustus komt, komt de laatste zeker in december.... :D:D:D
 
In de afgelopen 8 maanden dat ik mijn Rapid heb, heb ik dit probleem (geen wifi connectie meer kunnen maken) al 2x gehad. Soort van oplossing was dan om de wifi-configuratie van de radio te resetten, in alle Skoda apps de auto te verwijderen en met veel moeite proberen opnieuw te registreren, ofwel 2x een hele avond trial-and-error en ineens had ik weer verbinding... Maar uiteindelijk geen idee wat nu de echte oplossing is?!

Ik maak gebruik van een Huawei wifi hotspot 12v plug in de auto. Hierin zit een data simkaart.
 
Mijn Rapid heeft een 2e generatie Amundsen radio-navigatie. Ik maak zakelijk gebruik van een Samsung Galaxy S7 en privé een iPhoneSE. Beide telefoons verbind ik via bluetooth met de Amundsen (niet allebei tegelijk).

Ik heb nu al 2x ervaren dat na verloop van tijd bijvoorbeeld bij gebruik van Flitsmeister of Waze, de radio geen gesproken berichten meer afspeelt. Vervolgens moet ik dan in de settings van de app een alternatieve bluetooth protocol kiezen of zelfs uitwijken naar 'speel maar af via de telefoonspeaker'.

Het rare is dat het erop lijkt dat de radio ineens geen zin meer heeft om de meldingen via bluetooth af te spelen. Ik krijg alleen de meldingen via bluetooth te horen als ik al muziek stream via mijn mobiel naar de Amundsen (dan staat de bluetooth verbinding toch al open). Een fabrieksreset van de bluetooth settings van de Amundsen voldeed de laatste keer niet (meer). Ben bang dat ik een volledige fabrieksreset van de radio moet doen, maar dan ben ik al mijn zakelijke navigatie adressen kwijt...

Iemand ook deze ervaring of zelfs een oplossing?
 

FWA

Nieuw lid
Oké,

Ik wist het zelf ook niet meer.
Maar Don2 had te horen gekregen dat er een storing zou zijn. Dus daar ben ik dus ook maar vanuit te gaan. Ik hoop dat dit niet heel vaak gaat gebeuren.
Maargoed, het blijven computerachtige navigatiesystemen dus er zal altijd wel een dingetje voorvallen zo nu en dan.
 

ralma

Lid
Heb al diverse keren contact gehad met Skoda klanten "service" als antwoord krijg je dan dat je je dealer moet bellen die weten welke versie je hebt terwijl ik aangaf en bijlage meestuurde van de versie.
Dealer weet het ook niet dus stuurt je terug naar de klantenservice die het vervolgens niet weten en dagen later een mail sturen dat de volgende update waarschijnlijk in augustus komt????
De laatste update in november 2017 liep ongeveer een jaar achter op de Tom Tom live time updates welke ik ondanks eerder bericht in dit forum wel degelijk 4 keer per jaar krijg, vorige week nog weer de laatste gedownload!
Op mijn vraag waarom Skoda als je geen gratis updates meer krijgt na afhankelijk wat en wanneer je de auto kocht ze 149 euro voor een verouderde update vragen antwoorden ze dan dat de kaarten ook gekocht moeten worden en kaarten altijd "wat" achterlopen.
Heb nu toch maar weer mijn oude vertrouwde Tom Tom geïnstalleerd, krijg ik tenminste redelijk nieuwe wegen en situaties, flits waarschuwingen en up to date verkeerswaarschuwingen met een alternatieve route voorstel.
Ik vind mijn Skoda nog altijd een fijne auto maar met de App vernieuwing die nog steeds niet naar behoren werkt en het navigatie update en prijs debacle zijn ze alles behalve klantvriendelijk of slim bezig.
 

Rallye

Forumguru
Op je navi kun je zien welke versie je hebt; op internet kun je zien (zie boven) wat de meest recente versie is. Daar heb je dealer nog Skoda voor nodig. Dat de webcare van Pon te wensen overlaat en dat ook de meest recente versies zeker een jaar op de wegsituatie achterlopen, en de update nu zelfs twee maanden later - na een belangrijk deel van de zomervakantie - komt is inderdaad irritant (en verbazingwekkend).
 

Rallye

Forumguru
Vanavond het VW-bestand zoals hierboven getoond gedownload en op de SD-kaart gezet. Dit is de versie-informatie daarvan:

6DDCC0E3-A3F6-4671-A5A9-2EDA3891046A.jpeg

Helaas ben ik vergeten om van de oude versie (november 2018) de versie-informatie te noteren. Heeft iemand daar een fotootje van? MIB2 Amundsen 2015.
 
Bovenaan Onderaan