Amundsen Het grote Amundsen-topic

Rallye

Forumguru
OK. Dan roept je probleem een paar vragen op. Wat heb je zelf al geprobeerd? Hoe gebruik je de wifi-dongle en wat voor dongle is het? Via de USB van de Amundsen? Herkent hij de dongle niet of ziet hij geen netwerk? Ik heb namelijk begrepen dat VAG-modellen dan het liefts de echte VW-dongle (de zgn. Carstick) hebben of bepaalde modellen van (geloof ik) Huawei.
 
Ik heb geen carstick, maar een merkloze 3G WiFi dongle met een T-Mobile MB-verdeler SIM-kaart.
Die dongle fungeert gewoon als een WiFi hotspot en werkt gewoon als ik met bijvoorbeeld mijn telefoon of tablet verbinding mee maak.
Punt is dat mijn auto dus wel mijn thuis WiFi (als de auto voor de deur staat) als hotspot ziet en hetzelfde geldt als ik op mijn telefoon de WiFi-hotsport aan zet.
Heb ik echter de dongel in mijn auto, dan wordt die hotspot simpelweg niet herkend. En dan maakt het niet uit of ik de dongel in de USB ingang stop of gewoon via de 12v aansluiting met een USB-plug. Met de dongle in de auto zie ik de dongel-WiFi-hotspot vanaf mijn telefoon wel.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mij werkt het als volgt, de Amundsen (de VW variant) kan ik instellen als Wifi client of als wifi hotspot.
Als client maakt het toestel verbinding met een accesspoint op bijvoorbeeld je telefoon. Dan haalt ie over Internet (mits je een abonnement hebt op de diensten) de verkeersinformatie op (en weer, nieuws en dat soort informatie)
Als hotspot moet ik of een USB wifi-stick gebruiken (er zijn alternatieven, moet je even googlen) of een telefoon verbinden met RSAP (Remote Sim Access Protocol) maar dat werkt alleen met Android toestellen (en dan ook niet eens allemaal)

Via de USB stick (wat gewoon een USB dongle is) maakt het toestel verbinding met Internet en geeft dat als wifi netwerk in de auto door.

In de praktijk zie ik van beide het nu eigenlijk niet zo in. De verkeersinformatie is veel nauwkeuriger dan wat het toestel over TMC binnenhaalt, maar omrijden heeft in NL toch al weinig zin, want dat doet iedereen..
Weer en nieuws werkt bij mij bijzonder traag en is ook niet echt bruikbaar.

Voor de Wifi hotspot zijn er genoeg alternatieven te vinden waar dat ook prima mee kan (de VW usb dongle kost iets van 69 euro dacht ik).

Dus voor de keer dat de achterbank op Internet wil zet ik de hotspot op mijn telefoon aan. Het abonnement voor de online diensten was na 1 jaar verlopen en heb ik ook niet meer verlengd..
 
De bedoeling bij mij is inderdaad zorgen dat er een Internet-hotspot is i.p.v. mijn eigen telefoon.
Maar het probleem waar ik tegenaan loop is dus dat het WiFi-netwerk van mijn 3G-dongle niet gezien wordt door de carkit en het is mij niet duidelijk waarom niet.
 

overig

Nieuw lid
Het aanmaken van een POI file via de Skoda site werkt niet zoals op verschillende fora staat te lezen, de link naar de VW site waar het wel moet lukken werkt niet meer, je komt dan op een algemene VW site terecht, heeft iemand een werkende link?

Al vast dank!
 

FWA

Nieuw lid
Beste mensen,

Ik ben de trotse eigenaar van (welliswaar lease) een Skoda Octavia (facelift) met daarin de amundsen tweede generatie .
Nu heb ik sinds deze week problemen met mijn WLan verbinding.
Ik maak op mijn telefoon (Samsung Galaxy S7 Edge) een hotspot aan en maak dan verbinding met de Amundsen. Deze komt ook tot stand, maar het rode wereldbolletje bovenaan in beeld wordt niet meer wit met de de tekst WLan. Dus ik kan nu niet meer met de reeds geactiveerde diensten verbinding maken. Ook de file informatie in de navigatie werkt dan niet meer zoals voorheen.
De licentie is nog lang niet verlopen dus dat kan het niet zijn in ieder geval.
Ik krijg de melding " geen dataverbinding aanwezig" en heb ook een" 500 internal error" voorbij zien komen.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben en zo ja , wat is hier aan te doen?
Ik heb de opgeslagen hotspot al een keer verwijderd en opnieuw aangemaakt maar dat maakt niet uit.
Heeft iemand hier ook last van dit probleem?
 

SK_YR

Nieuw lid
@Delano84 Van welke bouwmaand/jaar is je auto, om te bepalen of je een MIB1of 2 Amundsen hebt. Als gezegd: de MIB2, zoals ik die heb, ondersteunt wel mp4, maar enkel als geluidsbestand, niet als video. De MIb2 Amundsen kan gewoon niets met bewegend beeld. Van de MIB1, ingebouwd tot en met mei 2015, weet ik dat niet. Daar kan het anders zijn. Dus welke MIB heb je?

Uit welk jaar komt jou auto @Rallye ? Ik heb net een Skoda Octavia combi van juni-2015. Ik ben ook benieuwd naar de afspeelmogelijkheden voor muziek video’s...

P.s. Weet niet of ik in de goede topic zit.. Dit is mijn 1e bericht op het forum dus ben nog zoekende
 

Rallye

Forumguru
@SK_YR Mijn auto is gebouwd in juli 2015, dus modeljaar 2016 (auto’s gebouwd met ingang van week 22 2015). Het is één van de eerste auto’s met een MIB2-Amundsen. Hij kan dus geen video afspelen. Als jij een Octavia hebt die in juni is toegelaten zou het nog net een modeljaar 2015 kunnen zijn met de MIB1-Amundsen. Deze heeft nog het kleine scherm, maar kan dus mogelijk wel bepaalde video’s afspelen. Zie je instructieboekje.
 

Don2

Nieuw lid
Ik heb exact ditzelfde probleem sinds deze week met een ander merk telefoon en ander type skoda (welke vorige week geleverd is).
Ik heb het systeem tevens verbonden met mijn wifi thuis, maar dat maakt geen verschil.

De internal server error (die ik ook voorbij heb zien komen) duidt erop dat het systeem wel verbindt met de server van Skoda, maar dat de server een foutmelding retourneert. Het lijkt dus een storing bij Skoda te betreffen.
 

Don2

Nieuw lid
Skoda heeft mij het volgende laten weten:
"Helaas moet ik u mededelen dat er een storing gaande is. We zijn hard bezig dit snel op te lossen."
 

Señor Sjon

Nieuw lid
De portal is een beetje gammel op het moment. Er stond bij de Amundsen dat er in mei een update zou zijn, dat is weer gewijzigd naar november. Op de generieke update-pagina staat weer augustus. Ook bij de site van Volkswagen is december 2017 de laatste update, de 0915 kaarten (ECE 2018).
 

jongetje

Forumguru
Tuurlijk kosten die updates geld.
Als ik naar het updateportal ga staat er dat er in augustus de volgende update komt.
 

FWA

Nieuw lid
Don2,

Goed om te horen dat er een storing is en dat het waarschijnlijk niet aan ons ligt.
Ik kan er namelijk absoluut niet tegen dat het ineens niet meer werk. En dat al na een aantal weken.
Ik heb ook al trammelant gehad met het updaten van de navigatie. Maar dat was dan weer wel mijn fout.
Ik had per ongeluk mijn sd kaartje geformatteerd. (En niet snelformatteren)
Dus ik was alle verborgen bestanden kwijt en dan is de sd kaart onbruikbaar voor navigatie.
De dealer wist niet eens het verschil tussen snelformatteren en formatteren.
Die kon vervolgens niks voor mijn betekenen. Ja een nieuwe kaart aanschaffen a tweehonderdzoveel Euro.
Dus heb maar effe op Ebay geshopt.
Gelukkig vond ik daar een originele sd kaart met de kaarten van begin 2018.
Kosten waren 45 Euro.
Maargoed,

Ik hoop dat die storing snel is opgelost.
Thanks voor het reageren.
 

Don2

Nieuw lid
Is inderdaad prettiger om alleen af hoeven wachten :)

Updaten kan volgens mij ook gewoon via Infotainment->Download volgens mij, maar ik had zelf al de laatste kaarten gaf hij aan. Het beste is om dit via de wifi thuis te doen ivm data kosten.

Volgens mij ben je met snelformatteren ook al je data kwijt trouwens, enige verschil is dat hij geen extra bad block controle uitvoert. Maar misschien bedoel je iets anders. Beste is om de ingebouwde update functie via wifi te gebruiken.
 

FWA

Nieuw lid
Snelformatteren is een ander woord voor leeg maken.
Die andere versie is echt alles verwijderen dus ook de bestanden ( originele licentie en keys) die je niet zomaar tevoorschijn kan halen.
Dan is het dus gewoon weer een lege sd kaart waar je muziek ofzo op kan zetten.
Ik heb wel een programma om geformatteerde bronnen te lezen en alles weer te kunnen herstellen, maar dat is zo veel data die je dan ziet dat je door de bomen het bos niet meer ziet zeg maar.

Maar we zullen afwachten tot alles weer werkt. Die file info is toch wel prettig als je veel op de weg zit.
Auto android met google maps werkt ook goed maar mis dan weer de routebegeleiding op de maxidot display.
Ja ben wel een zeikerd op dat gebied haha.
 

dj.verhulst

Forumguru
hoeveel van die dingen rijden er rond 500.000 met navi ??


als ik op een tomtom van 250,- life time update krijg ,, en vaak zijn die kosten een bepaald deel van die prijs
dan moet dat zeker kunnen op een wagen die snel een 25 K kost...
en raad eens deze navi zit in heel wat VAG auto's en dan zijn het ineens miljoenen ,,, stel dat er 50,- per voertuig apart is gezet ,, zo'n site kost maar hooguit een paar honderd € per jaar ....
dat kaart materiaal maken kost geld maar relatief weinig per auto .
 
Bovenaan Onderaan