Amundsen Het grote Amundsen-topic

EdK

Forumguru
RTFM

en ff je menu in van je Amundsun en je zal zien dat het gewoon is uit te zetten....
Even uit hoofd is het volgens mij ook met een sneltoets vanaf je navi scherm al te benaderen....
 
Ik ga het vanmiddag proberen. Maar ik geloof dat ik dat al gedaan heb. Je kan het wel verlagen naar bijna niks maar hij zal toch het volume van Spotify een paar seconde zacht zetten om die meldingen van de navigatie te laten horen ook al heb ik die naar laag gezet. Uitzetten is geen optie maar ik probeer het vanmiddag nog een keer om het zeker te weten.
 
Ik heb het getest en inderdaad in de instellingen kan je het gesproken gedeelte uitzetten.
De sneltoets heb ik niet kunnen vinden in het navigatie scherm je moet echt de instellingen in.

Ook kan je met het wieltje op het stuur de boel Muten maar dat is eenmalig dus de volgende melding zal weer gesproken worden. das op zich wel jammer want dat had ideaal geweest als hij de Mute had onthouden voor alle meldingen en niet voor die ene die je op dat moment hoort.

Allen bedank voor de info
 

Fabia II Sport

Actief lid
Waarschijnlijk zit er in je Amundsen geen extra SIM slot, kijk in je dashboardkastje dan zie je waarschijnlijk alleen SD1 en SD2 waarvan 1 de navigatie SD is.
Je kan van je Amundsen een hotspot maken, dan kunnen eventueel kinderen hun tablet of telefoon koppelen. Maar dan heb je nog geen internet, dan moet je je telefoon als hotspot inrichten en de Amundsen met je telefoon koppelen via WiFi.

Gebruiker(s) <----> Amundsen (Hotspot), Amundsen (WiFi) <-----> Mobiel/4G Dongle (Hotspot)

Maar de kinderen kunnen dan ook net zo goed koppelen met je telefoon.

Maar in mijn Rapid heb ik in de kofferbak een Huawei WiFi dongle met T-Mobile MB verdeler zitten.
De Amundsen staat gekoppeld met Huawei in de kofferbak, hierdoor heb ik realtime Google verkeer op de Amundsen. Dat is het enige fijne ervan. De kinderen hebben internet via de Amundsen welk als router werkt richting de Huawei in de kofferbak.

Ik vind het jammer dat Skoda niet de functies als bij Business Connect heeft geïmplementeerd, bij mijn Octavia kan ik zien waar hij staat, het verbruik, de ritten en voertuigstatus. Ik kan daar ingeval zien realtime waar de auto staat.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
 

EdK

Forumguru
Dacht vandaag het is minder lekker weer dan gister dus gaat eerst ff boodschappen doen en dan eens die navigatie updaten.
Na bij de lokale super geweest te zijn met een bak koffie eens gaan zitten voor de update...
Shit mot je wel die SD kaart uit je SD slot halen anders lukt het niet.
Affijn SD kaart uit de Fabia gehaald en in me laptop SD slot gestoken (Unlock ) en eerst een copy/past doen.
Mmmm, lukte niet.... ja hij is unlockt de kaart, eigenschappen kaart, he only read aangevinkt.... dus vinkje maar weggehaald.
En ach kaart moet leeg zijn dus dan maar meteen CUT en paste in een map op me laptop gezet.
Nogmaals gekeken of kaart leeg was...ja hidden files staat ook aangevinkt dus hij is nu echt leeg.

Dus naar http://updateportal.skoda-auto.com gegaan en me VIN nummer ingevoerd.
Yep hij ziet hem als de Fabia van na 5-2017.
En ja er zijn updates...
Ehh ja moet de tweede hebben die waar NL ook op staat.
op icoon update geklikt en er werd een downloadfile gedownload, deze .exe file aangeklikt en begon met een superb snelheid van 2Mb te downloaden.
Na drie bakken koffie maar eens gaan kijken of die al eens klaar zou zijn...nope
Oke het duurde ff maar uiteindelijk was de exe file klaar met het downloaden van de update.
Toen gaf hij aan waar uit te pakken.
Wel meteen in de root van de SD card geselecteerd..
En duur de ook weer ff een tijdje voor die klaar was .... maar zonder fouten of errors had hij alles op de SD card gezet plus één extra file .txt and dat was t.
En download proggie gaf aan dat ik veilig de SD card kon uitnemen en in me navi kon plaatsen.
Dus gehoorzaam als ik soms kan wezen ook dit maar weer gedaan, en hierna me contact aangezet en de navi aangezet.

En jahoor hij was aan t zoeken naar het kaartmateriaal en ploppppp ik kon navigeren.
Meteen eens een adres in Hoboken in het vlaamse ingevoerd daar dit de vorige keer niet lukte , en nu dus wel.

Eigenlijk baalde ik een beetje , want zovelen die problemen hebben met updaten en warom ik nu niet....
Nu moet ik nog wat anders gaan verzinnen om de dag vol te maken....

Ben de was dus maar gaan doen..... kookwasje want de strings waren niet meer vlekkeloos wit...

Al met al ging deze update eigenlijk nog makkelijker dan de updates die ik altijd deed bij Zenec met die module, en dat vond ik al een mooie manier zodra je wist hoe je het moest doen..
Eigenlijk gewoon Simply Clever weer dit van Skoda !
 

dj.verhulst

Forumguru
ik trek ook maar een kaart naar binnen is zo onderhand een jaar geleden,, om nou door te gaan tot na augustus is ook zo wat.. hoop op minder gedoe als de vorige keer.
 

Rallye

Forumguru
@dj.verhulst In principe zoi jij wel eens geen recht meer kunnen hebben op nieuwe kaarten (auto ouder dan drie jaar). Ik ben benieuwd of je slaagt met de update. Hou je ons op de hoogte?
 

dj.verhulst

Forumguru
ik kon ze zonder moeite downloaden ,,, en op een geheugenkaart zetten, vandaag ga ik ze testen,, jullie horen van mij

ff dat bestand met zender iconen gewoon uitpakken op de zelfde kaart ??
 

dirkie996

Forumguru
ik kon ze zonder moeite downloaden ,,, en op een geheugenkaart zetten, vandaag ga ik ze testen,, jullie horen van mij

ff dat bestand met zender iconen gewoon uitpakken op de zelfde kaart ??
Nee, ik heb dit bestand op 'n usb-stick geplaatst, en dan deze in de wagen ingeplugd en via instellingen, per zender, het betreffende logo toewijzen
 

Rallye

Forumguru
@dj.verhulst De zenderlogo’s bedoel je? Die zou ik op een aparte SD-kaart zetten. Dat hoeft ook geen Skoda-kaart te zijn. Kan zelfs via USB. Overigens kun je alleen een zenderlogo updaten of toevoegen als de zender op dat moment voor jou te ontvangen is.....
 

dj.verhulst

Forumguru
heb een ander geheugen kaart die wat groter is ivm het gezeik van de vorige keer,, heb die fat32 en cluster grote 64 kb , kaart er op gezet,, geen melden of wat ,, maar de skoda vreet hem niet...

dus nu probeer ik het oude 8 gb kaartje,, en waarschijnlijk ondanks dat het maar 5,88 gb zal wel weer gaan zeiken, end trap ik wat bestanden met de hand eraf van landen waar ik nooit kom ( oostblok )

zou ik niet via de dealer een groter kaartje kunnen kopen of welke instellingen zou ik moeten maken ??

<update> met het oude 8 gb geen gezeik ,, kon de kaart er zo opzetten , en werkte vrij vlot ,, dus dat goed gegaan ,, hoe snel zijn ze met het opnemen van informatie op 2 mei is een belangrijke weg N18 voor mij in Twente opgegaan, en dit zal veel invloed hebben op route keuzes , wanneer zou ie verwerkt zijn in een update ??
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
ik kon ze zonder moeite downloaden ,,, en op een geheugenkaart zetten, vandaag ga ik ze testen,, jullie horen van mij

ff dat bestand met zender iconen gewoon uitpakken op de zelfde kaart ??

dus je gaat vandaag een rondje onmogelijk Nederland rijden? :deuk:

Enne zendericonen, die zet je op een stickie en download je naar de radio.
Kijk maar in het menu, daar ka je per zender het logo toevoegen.
 

Rallye

Forumguru
heb een ander geheugen kaart die wat groter is ivm het gezeik van de vorige keer,, heb die fat32 en cluster grote 64 kb , kaart er op gezet,, geen melden of wat ,, maar de skoda vreet hem niet...

Als gezegd: updaten van de kaarten werkt bij een Amundsen alleen met de originele Skoda SD-kaart.....

zou ik niet via de dealer een groter kaartje kunnen kopen of welke instellingen zou ik moeten maken ??

Ik heb inderdaad een 16Gb-kaartje (uit 2016) origineel van Skoda. Dus tegenwoordig zijn ze groter....

<update> met het oude 8 gb geen gezeik ,, kon de kaart er zo opzetten , en werkte vrij vlot ,, dus dat goed gegaan ,,

Opvallend dat jij na drie jaar nog kaarten krijgt. Ik heb van anderen gelezen dat zij dat niet konden. Ik wacht af: auto van oktober 2015, SD-kaart aangeschaft in juli 2016. Ik zou dus vanaf oktober een probleem kunnen hebben.

hoe snel zijn ze met het opnemen van informatie op 2 mei is een belangrijke weg N18 voor mij in Twente opgegaan, en dit zal veel invloed hebben op route keuzes , wanneer zou ie verwerkt zijn in een update ??

De nieuwe update is er in juni. De N18 is in mei 2018 geopend, dus die zou er in november pas op kunnen staan. Maar meestal is VW/Here niet zo snel. Op zijn vroegst juni 2019.....
 

dj.verhulst

Forumguru
ik allang blij dat ik nog kan updaten , al vind ik als ik met bepaalde luxe tomtom modellen voor een 200 a 250 life time kaarten krijg, een auto van 24 K en met opties 27 K zou dat eigenlijk ook moeten,, veel merken vragen onredelijk veel geld daar voor,, nieuwe en andere modellen hebben geen update service heb ik begrepen.

dacht dat er in augustus weer een nieuwe kaart kwam ? jammer dat het gewoon ruim een jaar gaat duren ...
 

EdK

Forumguru
Tot nu toe is het juni en december voor nieuw kaarten op de MIB-Amundsen.
Bij het updaten van mijn amundsun zoals hierboven beschreven zag ik een melding dat de nieuwe update ergens in Augustus zou zijn en dus niet in Juni zoals jij hier vermeld.

Maar ook hiermee, de toekomst zal het uitmaken.....:pardon:
 

Rallye

Forumguru
Ik geef slechts mijn ervaring van de laatste twee jaar weer...... Bij mij zegt de Skoda-site overigens het volgende:

64981081-240F-4C27-980B-A097B6C8EE98.jpeg
 
Maar in mijn Rapid heb ik in de kofferbak een Huawei WiFi dongle met T-Mobile MB verdeler zitten.
De Amundsen staat gekoppeld met Huawei in de kofferbak, hierdoor heb ik realtime Google verkeer op de Amundsen. Dat is het enige fijne ervan. De kinderen hebben internet via de Amundsen welk als router werkt richting de Huawei in de kofferbak.

Ik heb (voor mijn Fabia Combi) ook een WiFi-Dongle gekocht, maar mijn Amundsen zie het netwerk niet. Handmatig toevoegen lukt ook niet. Mijn telefoon ziet het netwerk echter wel en kan ook verbinden.
Wat zou hier het probleem kunnen zijn?
 
Bovenaan Onderaan