Het grote AliExpress forum

JeSko

Forumguru
@Roeland80

Gestockeerde banden roesten/oxideren niet aan de ventielen als ze proper wegliggen, ik heb momenteel geen winterbanden ( niet nodig in BE ) maar als ik destijds banden stockeerde haalde ik altijd de ventieldoppen eraf, en legde ze helemaal opgepoetst weg, even met water en sop over de wielen en ventielen --> nooit problemen gehad :pardon:als je ze er gewoon af haalt en stockeerd met restanten strooizout erop kan je natuurlijk miserie hebben.
 
Laatst bewerkt:
Dus moraal? Ze zijn wel te gebruiken, maar dan vet ertussen? Heb twee setjes besteld, maar heb weinig zin in gezeik met vastzittende ventieldopjes...
 

Kanerr

Forumguru
Ja hoor, prima te gebruiken!


Ik heb vandaag al eerste gedeelte van mijn bestelling binnen gekregen. binnen 6(!) dagen :D

Weliswaar wel uit Spanje maar toch ;)
 

Captain Hook

Forumguru
Dus moraal? Ze zijn wel te gebruiken, maar dan vet ertussen? Heb twee setjes besteld, maar heb weinig zin in gezeik met vastzittende ventieldopjes...
Tuurlijk kan dat prima. Want... je controleert toch je bandenspanning regelmatig en dan moeten die doppies eraf/erop. M.a.w. als het goed is, krijgen ze geen kans om vast te rotten...;)
 

brepus13

Forumguru
Om je dopjes soepel te houden....

( en omdat er geen daadwerkelijk spanningsniveau gemeten kan worden maar de auto alleen melding geeft bij verschillen gemeten door de abs sensoren, indien hier afwijkingen onstaan geeft de auto pas melding. )
 

JeSko

Forumguru
Neen @barrymossel , auto's met TPMS sensoren die in de banden huizen geven dit aan, tot op de 0.1 bar afwijking, en geven het ook aan wanneer je wiel bijvoorbeeld linksvoor of rechtsachter druk verliest, bij Skoda werken ze met de abs, die voelt aan dat de auto bijvoorbeeld linksvoor lager staat ( door lage bandenspanning ) en geeft dan simpelweg aan dat er een band gecontroleerd moet worden, maar dit systeem kan niet zeggen om welk wiel het gaat en om hoeveel drukverlies het gaat, dat moet je zelf uitzoeken.

Voordeel ABS = goedkoper, tpms sensoren kosten al snel, afhankelijk van het type, tussen 15-50 euro per stuk. ABS kost je niks.

Nadeel ABS = je moet zelf even zoeken waar de fout ( lekke of plattere band) zit.
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij geven de nieuwere Skoda’s ook aan waar de fout zit. Grootste nadeel van de werking via ABS is dat hij slechter schijnt te werken bij lagere banden. Groot voordeel vind ik inderdaad de kosten - die sensoren schijnen niet het eeuwige leven te hebben.
 

JeSko

Forumguru
Dat kan kloppen @Rallye , heb met de 35 banden wel eens een erg late melding gehad ( 20 km na bandenwissel ) gaf ie wat aan, zat maar 1.5 bar druk op het wiel, en aangezien het wiel nu hard blijft was dat door toedoen van de bandenman.
 

brepus13

Forumguru
Ik heb wel eens lek gereden zonder dat ik melding kreeg maar voelde het aan de auto.... ging blijkbaar te snel leeg voor een melding :(

ik heb dus matig vertrouwen in het systeem en controleer dus ook handmatig de spanning.
 

EdK

Forumguru
Heb het volste vertrouwen in het systeem.
Toevallig zaterdag avond een schroef op terrein van werkgever me band in gereden bleek achteraf.
Maandagochtend ging ik naar werk en ping !!!
Dacht eerst nog van temperatuur onder de 4 graden.
Maar nee hoor links voor is uw band zacht....
Merkte niets met sturen op dat moment dus doorgereden naar werk, en daar opgepompt.
Was verder niets te zien, en op terugweg weer pinggggg en weer zachte linker voorband was de melding.
Meteen door gereden naar me locall bandenman en ja hoor die haalde er een mooie RVS kruiskop parker uit.
Hebben hem geplakt en ik heb €15,00 afgetikt zonder bon en de boel weer even gereset en rij nu weer zonder "PING" uw linker band is lek
 

Canon-Eye

Forumguru
Even voor de helderheid, @EdK : het ABS-gestuurde systeem wijst bij jouw auto dus wel de locatie van de verdachte band aan?
Dat is dus een stap verder dan oudere systemen zoals in mijn voorgaande Fabia, die alleen maar roepen dát er iets aan de hand is, maar niet wáár het probleem zit.
 
Nee, dat zit er niet...

Er zit geen meter in die de bandenspanning weergeeft.
tip: RTFM. :D
Ik heb de auto nog niet (pas over een week), dus genoeg tijd om de handleiding eens door te nemen :tongue:

Maar goed, dan zal ik eens wat vaker de bandenspanning controleren. Meer dan die 1-2 keer in vijf jaar bij de huidige auto. Doen ze dat niet gewoon bij een beurt? :itwasntme:
 
Bovenaan Onderaan