Hebben we nog vertrouwen in het VAG concern?

Hebben we nog vertrouwen in het VAG concern

  • Ja, volledig.

    Stemmen: 55 49,5%
  • Nee, mijn vertrouwen is weg. Mijn volgende auto wordt geen VAG product.

    Stemmen: 12 10,8%
  • Nee, maar als VAG haar best doet kan het nog goed komen

    Stemmen: 44 39,6%

  • Totaal aantal stemmers
    111

Rosinfield

† In Memoriam
Afgezien van deze verwarring (is idd van Opel) is het mij ook een raadsel wat het getuned zijn van je auto hiermee heeft uit te staan
 

EGorseling

Senior Member
Ik heb er vol vertrouwen in, dat VAG echt niet de eerste en zeker niet de enige is die deze praktijken hanteert.
Toevallig als 1 vd eerste gesnapt. Wellicht positief voor ons wachtenden, misschien worden er een paar orders gecanceled. Omdat sommige bedrijven er niet mee gezien willen worden. Ook al geldt het momenteel misschien niet voor de nieuwe uitvoeringen.
Een slechte naam is zo gemaakt, dus wie weet.
Er zullen nog meer autofabrikanten zo te werk gaan en eerlijk gezegd maakt mij dat niet uit.
Tegenwoordig zijn de nieuwe auto's veiliger, zuiniger en beter dan 10, 20 jaar geleden, wat ...sinds er auto's zijn....
Het gaat hier om gemiste inkomsten (belastingen, heffingen en subsidies), om concurrentie uit het buitenland (autos uit Amerika vliegen niet als hete broodjes over de toonbank ).
Ik zal er geen nacht om wakker liggen, behalve als het een negatieve invloed heeft op mijn bestelling en portemonnee.
Qua arrogantie heb ik geen ervaring met VAG of PON.
 

Pollewop

Forumguru
@Rosinfield ik bedoelde hiermee te zeggen dat omdat mijn auto sowieso gemanipuleerd is i.v.m de tuning die er op zit. Ik persoonlijk niet zo'n probleem heb met de sjoemelsoftware.

Ik ben toch nieuwsgierig: En als jouw auto nou een officiele terugroepactie aan z'n broek krijgt, die inhoud dat er een nieuwe softwareversie wordt geinstalleerd (dus zonder sjoemelfunktie). Wat gebeurd er dan met die mooie chiptuning van JD ? Blijft die bestaan ? Wordt die overschreven?
Het zou best kunnen dat er bij VAG auto's die voor zien zijn van EA189 blokken extra APK eisen komen. Ook zal een eventuele volgende koper graag zien dat alles volgens de regels in orde is...
Lijkt me zo... :(
 

Import Yeti

Forumguru
Ik ben toch nieuwsgierig: En als jouw auto nou een officiele terugroepactie aan z'n broek krijgt, die inhoud dat er een nieuwe softwareversie wordt geinstalleerd (dus zonder sjoemelfunktie). Wat gebeurd er dan met die mooie chiptuning van JD ? Blijft die bestaan ? Wordt die overschreven?
Het zou best kunnen dat er bij VAG auto's die voor zien zijn van EA189 blokken extra APK eisen komen. Ook zal een eventuele volgende koper graag zien dat alles volgens de regels in orde is...
Lijkt me zo... :(
De Tuning wordt dan idd overgeschreven. Normaal gesproken staat Jd garant voor het herplaatsen van een tuning. Maar of dit in dit geval ook zo is... Wellicht dat @Race Eend hier antwoord op kan geven?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij JD kun je dan de software weer laten terugzetten. @Import Yeti: ik snap wat je bedoelt. Al vind ik het laten tunen door individuen wel van een wat andere orde en ook anders in relatie tot emissie dan wat zo'n concern doet.
 

slow

Nieuw lid
VAG is volgens mij echt niet de enige die dit doet. Ik vrees dat er meerdere schapen over de brug gaan komen. Alle grote autofabrikanten hebben belang om aan de regelgeving te voldoen anders gaat het ze klanten kosten en dus geld en dan ligt corruptie op de loer!
 

peterrapid

Forumguru
Dit is de zoveelste draadje over die sjoemelsoftware maar eerlijk, en het is aan het uitkomen, ook BMW, Mercedes, Opel en Peugeot liggen al op het slachtblok hier in Europa en eigenlijk is dit een probleem die de ganse autoindustrie aangaat. VAG heeft mij nog niet laten staan en nog altijd denk ik dat het prachtige modellen voortbrengt voor ieders beurs. Eerlijk waar als de RS mij niet laat staan dan zal de volgende meer dan waarschijnlijk ook van VAG komen of het moet zijn dat Alfa mij zo charmeert met hun nieuwe telg dat ik eventueel zou overstappen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dit is de zoveelste draadje over die sjoemelsoftware
Nee, de vraag van TS gaat nou juist breder dan alleen die sjoemelarij; dat is immers maar één van de genoemde mogelijke redenen voor een verminderd vertrouwen. En er zijn er misschien nog wel meer te benoemen...
 

ertromp

Forumguru
En waar gaan we naar toe nu dat vertrouwen zo verminderd is? Toyota? Mazda? BMW? Mercedes?
Zie onderstaand een opsomming van slechts enkele terugroepacties waar deze modellen mee te kampen hebben. Er staan serieuze veiligheidszaken tussen. Dan liever een boom die het loodje legt door een te hoge NOx uitstaat dan dat ik het loodje leg door een veiligheidsvoorziening die niet werkt.

terugroep01.jpg

terugroep02.jpg

terugroep03.jpg

terugroep04.jpg
 

micky

Forumguru
Bosch zal deze speciaal ontwikkelde software echt niet alleen aan VAG "verkocht" hebben lijkt me ;)
Ik lig er niet wakker van, ik wil een auto waar ik met plezier in rij, ben niet vies van een chip en mijn mening is dat iedereen die investeert in een chip sowieso niet moet mekkeren :tongue:
 

Tuner111

Forumguru
heb nog volledig vertrouwen in vw :) en dat zal altijd zo blijven !
A3U_OYsCYAAWqjb.jpg
 

koreaan

Forumguru
Ik heb gelukkig een goed exemplaar tfsi, echter ik twijfel wel of ik weer een vag auto neem gezien de verhalen en eigen ervaringen met ketting motoren en olie verbruik.

Moet zeggen dat de 1.4 tsi act in mijn blue gt ook goed is
 

Highway

Forumguru
Wat is vertrouwen?

Voor mij is vertrouwen, dat je een degelijk product hebt. Een product die doet wat die moet doen, en dat blijft doen.

Dat er iets fout gaat hoeft bij mij niet vertrouwen te kosten. Hangt er natuurlijk vanaf wat er fout gaat. Bij een auto: indien ik niet meer verder kan rijden - erg vervelend. Is er iets fout (zoals olieverbruik), dan is dat zeker niet leuk.

Echter - de manier HOE dit probleem vervolgens wordt opgelost bepaald mijn vertrouwen in een product.

Wordt het probleem goed en netjes opgelost - niets (of weinig) aan de hand. Wordt er echter lastig, moeilijk en ontkennend gedaan dan blijft er van mijn vertrouwen niet veel over.
 
E

Ex-lid 2926

Deze affaire "dieselgate" zal mijn keuze voor een volgende auto niet beïnvloeden. Dat doen technische onvolkomenheden als de eerder genoemde kettingen en hoog olieverbruik wel. Als particuliere koper kan ik mij een auto waarbij het risico op dure reparaties groot is niet permitteren. Daarom heb ik destijds ook bewust voor de oude betrouwbare (wel wat rumoeriger) 1.9 diesel gekozen i.p.v. een exemplaar met een 1.6 TDI.
Nu, 165000 km later, kan ik alleen maar zeggen dat ik de goede keuze heb gemaakt. Zeer betrouwbaar, geen olieverbruik, zuinig en goede trekkracht. Ik hoop dat de auto nog zo'n 5 jaar en naar schatting zo'n 150.000 km meekan. Dan hoop ik dat ik zo'n beetje met pensioen kan en wil dan een leuke benzineauto kopen. Dat wordt vast een auto van een ander merk. De laatste 30 jaar heb ik na inruil nooit een auto van hetzelfde merk gekocht. Merkentrouw is mij geheel vreemd.
 

Kogamyata

Senior Member
@Canon-Eye Ook andere merken en hun importeurs zullen wel problemen hebben. Echter dat neemt niet weg dat er enkele hardnekkige klachten zijn bij VAG. Jij hebt dat (nog) niet gehad, maar feit is wel de EGR, Binnenventilator en bij elk VAG product regelmatig water binnen, door zoals ik het omschrijf rare parafan. Die parafan is toch kennelijk al heel veel jaren 'n euvel dat ze nog steeds niet verbetert hebben. Zoiets is er ook heel veel jaren met de waterpompen van Opel geweest. Maar wat die parafan betreft, bij andere heb ik nooit eerder water in de auto gehad, maar bij VW Golf wel. Dus daarvan en nog enkele andere zaken hebben ze niets geleerd. Ik kan niet zeggen dat Het Geweldige VAG, beter is dan die Peugeot diesel die ik 20 jaar had. Ventilator fuctioneerde na 20 jaar nog op alle standen en na 450.000 km. EGR zat er toen nog niet in. De Deutsche Gründlichkeit heeft hiermede 'n aardige deuk opgelopen. Nou de andere borstkloppers Mercedes, BMW en Ford nog. Toyota en misschien wel de Koreanen, worden (weer) nummer 1.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat er van elk merk (en type) wel minstens 1 eigenaar te vinden is die uiterst tevreden is en die nooit problemen heeft ondervonden. Evenals een eigenaar die veel problemen heeft ondervonden. Daarom zetten dit soort anecdotische en particuliere ervaringen natuurlijk totaal geen zoden aan de dijk. Wil je iets zinnigs kunnen beweren over de betrouwbaarheid van diverse merken, dan zul je dat aan de hand van robuuste statistiek moeten doen en het aantal problemen relateren aan het aantal verkochte exemplaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob
Bovenaan Onderaan