Haperende motor stationair, houdt in bij optrekken

Tees

Donateur
Het vermogen wordt volgens mij teruggeschroefd, en dat vertaalt zich afhankelijk van de omstandigheden naar een verminderde snelheid of toerental.
 

Hakar

Donateur
In theorie zou dat gele motorblokje op je display moeten graan branden, mits er een uitlaatgasgerelateerde storing wordt waargenomen.
Eerste test, brandt het gele blokje wanneer je de auto op contact zet, en gaat het uit wanneer je de motor start?

Misschien ver gezocht, maar heb je de auto de afgelopen dagen op de handrem gehad terwijl je er mee bezig was?
Eén van de laatste posten schreef je dat je niet boven de zestig kwam, nu zag ik je de 85 aanraken.
Mogelijk de achterremmen de remschoenen niet volledig gelost?
Kan niet bestaat niet, ben zelf eens met defect remindicatielampje met de handrem erop een 400 km wezen rijden zonder het echt door te hebben.
Bij de eerste stop pas opgemerkt dat de auto wel heel erg stonk.
Geluk bij ongeluk was dat het winter was en de snelheden niet hoog, maar warm was het wel geworden in het achteronder.
 

Hakar

Donateur
Volgens de handleiding gaat het lampje brandenwanneer;

Uitlaatgascontrolesysteem 
Het controlelampje  gaat branden na het inschakelen van het contact.
Als het controlelampje na het starten van de motor niet uitgaat of tijdens
de rit brandt of knippert, is er sprake van een storing in een uitlaatgasrelevant
component. Het door de motorregeling gekozen noodprogramma
stelt u in staat voorzichtig naar de dichtstbijzijnde Škoda-dealer te rijden.
Op het informatiedisplay* weergegeven tekst:
EMISSIONS WORKSHOP! (UITLAATGAS WERKPLAATS!)

Is dus even de vraag of de motor in noodloop kan gaan en of gaat wanneer er zich een niet uitlaatgas gerelateerd probleem voordoet.
Tot nu toe niets over kunnen vinden, en zelf nooit bij de hand gehad.
 

Tees

Donateur
Sorry, ik besef me nu dat het het EPC lampje is wat (al dan niet samen met het motorlampje) gaat branden bij noodloop. EPC is volgens mij indicatief voor iets in het vermogenscircuit (staat voor Electronic Powertrain Control).
 

Hakar

Donateur
Deze dus.

Controle van de motorelektronica EPC (benzinemotor)
Het controlelampje EPC (Electronic Power Control) gaat bij het inschakelen
van het contact gedurende een aantal seconden branden.
Als het controlelampje  niet uitgaat of tijdens het rijden gaat branden of
knipperen, is er sprake van een storing in de motorregeling. Het door de
motorregeling gekozen noodprogramma stelt u in staat voorzichtig naar
de dichtstbijzijnde Škoda-dealer te rijden.
Op het informatiedisplay* weergegeven tekst:
ENGINE WORKSHOP! (MOTORSTORING - WERKPLAATS!)

Ook dit nog nooit ervaren, maar blijf graag informatie aandragen .
 

Arjan1985

Senior Member
Heb je die bobines nog 1 voor 1 opgetrokken? Veranderd er dan wat stationair? En die bobine met olie eraan van je eerste post kan ook zomaar weer defect zijn als die in een plasje olie ligt.
Wat gebeurd er als je gewoon vol gas gaat in 2,3,4?
 

Ik heb ze nog even 1 voor 1 opgetrokken. Vind het lastig om te zeggen of ik stationair veel verschil merk. Op den duur denk je in alles wat te horen....

Wat wel opvalt is dat er 3 verschillende merken bobines in zitten. 2 Bosch (originele?), 1 NGK die ik er zelf laatst in heb gezet en dan nog een ander merk.
Drie bobines geven een sterke vonk en de meest linkse (Bosch) lijkt erg zwak... op het onderstaande filmpje zie je eerst een zwakke en daarna een goede.

Wat betreft de olie: de linker drie zijn schoon. De rechter die ik heb vervangen zie je nog een dun randje olie zitten rondom de bougie. Niet iets wat er bij gekomen is denk ik, maar restjes van eerder. Hoe kan ik dit op een goede manier verwijderen zonder dat er vuil in de opening voor de bougie valt? De bobine zat hooguit een klein drupje olie aan, maar wellicht is de kleine hoeveelheid olie in de opening genoeg om de boel te ontregelen?
 

Bijlagen

  • IMG-20240325-WA0037.jpg
    IMG-20240325-WA0037.jpg
    154 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag de resterende bougies vervangen en de zwakke bobine vervangen. Ook alles goed schoongemaakt van binnen.
Bij de eerste start haperende hij nog steeds. Ondertussen de boel opnieuw uitgelezen en gaandeweg leek de motor soepeler te draaien. Toch maar een ritje gemaakt, ook even een stuk autoweg meegepakt, en eigenlijk reed dit prima. Hij hield niet merkbaar en in haperingen waren niet echt meer aanwezig.
Vooralsnog denk ik dat het probleem hiermee verholpen is! We gaan er in ieder geval weer gewoon mee rijden en zullen zien hoe het zich ontwikkeld.
 

Hakar

Donateur
Positief bericht dus.
Alleen blijft eigenlijk de vraag, was het nu bougies, was het bobine, was het lambda?
 
Dat blijft nog een vraag inderdaad. Feit is dat er voor de lambdasonde een lampje brandde, dus ik denk dat het een goede keuze is geweest deze te vervangen. Het lampje brandde ook al voordat er last hadden van een haperende motor, dus of dat de oplossing van dit probleem was weet ik niet.

Olie bij één van de bobines en de zwakke vonk van een andere bobine lijkt mij ook niet helemaal gezond. Mijn gevoel zegt dat het probleem daar in zat.

Bedankt allemaal voor het meedenken in ieder geval. Duimen dat het goed blijft gaan.
 
Bovenaan Onderaan