Haperende motor stationair, houdt in bij optrekken

Hallo

Sinds vorige week heeft onze Fabia Combi (2006) last van een haperende motor bij stationair draaien. Bij het gasgeven is houdt hij in.
Na wat zoekwerk kwam ik er op uit dat dit mogelijk duidt op een defecte bobine.
Afgelopen week heb ik alle bobines losgehaald en zag dat op de laatste, meest rechtse, wat olie zat. Ook op de bougie zag ik wat olie. Hij stond niet vol met olie, maar er zat wel wat op.
Deze bobine heb ik los gehaald. Na nogmaals gestart te hebben zonder deze bobine liep de auto weer stukken beter stationair. Daarom heb ik deze bobine vervangen en uit voorzorg ook de bougie vervangen. De bobine die ik heb gebruikt is geschikt voor de Fabia maar niet 1 op 1 dezelfde als de andere 3 bobines (ander merk). Is dat een probleem, of hoeft dat niet uit te maken?
Het was donderdag avond laat, dus heb de auto nogmaals gestart, maar er nog niet mee gereden. Stationair leek hij goed te lopen, dus ik had het idee dat het probleem opgelost was.
Vrijdag hebben we de auto niet gebruikt. Zaterdag ochtend tijd om boodschappen te doen, mijn vrouw wou de auto starten maar dit ging niet. Accu aan de lader gehangen. Daarna startte hij weer, maar hij loopt stationair niet meer soepel. Het probleem is nog minder erg als voorheen, maar hij hapert wel weer.

Wat kan hier de oorzaak zijn? Komt het mogelijk omdat ik een ander merk bobine heb toegepast? Kan het ook in de accu zitten, dat deze aan vervanging toe is?
Alle vier de bobines uit voorzorg vervangen is ook in mij opgekomen, maar als daar het probleem niet in zit vind ik dat ook weer een beetje zonde van het geld...
 

Tees

Donateur
Als het het goede type bobine en bougie is, dan zou dat geen enkel probleem moeten zijn. Een slechte accu kan startproblemen veroorzaken, maar geen slechte stationairloop.

In dit geval had je een goede reden om die bobine te vervangen, maar ik zou ze niet alle 4 ruklaak vervangen om te kijken of dat het probleem oplost, is een relatief dure vervanging voor iets waarvan je niet weet of t gaat werken. Ik zou dan voor die tijd e.e.a. laten uitlezen om te kijken of je ergens een foutcode hebt die je meer kan vertellen
Interessante vraag is nog wel waar die olie bij de bobine vandaan gekomen is.
 

Hakar

Donateur
Ik ga met @Tees mee, om de auto uit te (laten) lezen.
In de bibliotheek staat een lijst met leden die over VAG Com beschikken, en misschien zit er iemand bij je in de buurt die je zou kunnen helpen met uitlezen.
Laat je uitlezen bij een garage, vraag dan om de uitgelezen codes.
Codes zijn in deze belangrijk omdat je daarmee via bijvoorbeeld deze link Gerrit Speek zelf een beetje kunt uitvogelen waar een probleem zich voordoet.
 
Als het het goede type bobine en bougie is, dan zou dat geen enkel probleem moeten zijn. Een slechte accu kan startproblemen veroorzaken, maar geen slechte stationairloop......

Ik ga eens kijken of iemand in de buurt hem uit kan lezen. Voor een paar tientjes zie ik online ook apparatuur waarmee je zelf zou kunnen uitlezen. Begrijp dat dit doorgaans (Chinese) aftreksels zijn van de professionele apparatuur, maar is dit als particulier het proberen waard?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik zou zo'n Chinees apparaat niet perse aanraden. Vaak zijn dat generieke OBD lezers, die niet alles kunnen uitlezen qua merkspecifieke modules. Een OBDeleven in basisversie kost ook de kop niet (€40 voor een FirstGen als je een Android telefoon of tablet hebt) en zou ik dan eerder aanraden. Één keer naar de garage voor een foutcode wissen of uitlezen kost vaak ook al €25
 

Hakar

Donateur
Ik heb ooit eens bij Ali 2 van die lezers aangeschaft, een maxiscan ms309 obd2, waarvan geen plaatje, en een Vgate VS450.
Maxiscan leest alleen wat gegevens, en als ik verder wil kom ik nergens bij.
Vgate heb ik wat meer aan gehad en nog steeds, maar pakt niet alles mee en geeft regelmatig link errors.
De beste resultaten haalde ik met de Vgate wanneer de aftermarket radio was losgekoppeld van het stroomcircuit.

@Cordoba heeft ooit eens gelinkt naar een iets duurder uitleesapparaat, maar kan dit niet zo snel terugvinden.

Plaatje van mijn vgat via Ali
 

Bijlagen

  • IMG_20180512_213723.jpg
    IMG_20180512_213723.jpg
    724,1 KB · Weergaven: 7

Cordoba

Forumguru
Ik heb al een jaar of 10 een ES-680 leest zowel algemene codes als specifieke VAG-codes, gebruik ik ook nog steeds voor mijn Fabia III en is ook geschikt om algemene foutcodes bij andere automerken uit te lezen. Kost tegenwoordig bijna 90 euro, maar verdien je snel terug doordat je niet naar de garage hoeft om uit te lezen (sommige garages vragen zo'n 50 euro per keer, maar 20 euro is minimum bij een garage)
 

Tees

Donateur
Aangezien die de helft kost, zou ik dus voor de OBDeleven gaan. Kan alles en meer dan die ES680. Enige nadeel van OBDeleven is dat je een telefoon of tablet met internetverbinding moet hebben. Ik heb wel eens op een plek gestaan waar t internet heel zwakjes was, en dan gaat foutcodes lezen en wissen wel traag.
 

Hakar

Donateur
@Tees ik ga je niet afkraken hoor, integendeel.
Ben zelf van de oude stempel, alles op z'n dooie gemakkie.
Die mobiele smarte dingen zijn niet echt mijn ding.
Ben allang blij dat ik er mee kan bellen en af en toe een bericht aan mijn zus of mijn eega mee kansturen zonder tikfouten.

OBDeleven zal zeker een mooi ding zijn, wordt ook alom geprezen en niet alleen op dit forum.
Zelf ben ik als de dood voor dat mijn wat strammere spieren en de knokkels in de vingers niet goed samenwerken en willekeurige bewegingen gaan maken op zo'n toetsenbordje op de smartfeun.
 

Tees

Donateur
Die inderdaad. Werkt dus wel alleen met Android, niet met iPhone.

@Hakar snap ik, iedereen z'n ding natuurlijk. Ik had hiervoor ook zoiets als de ES680, maar ik vind de OBDeleven een stuk prettiger. Maar ik ben dan ook een stuk jonger dan jij. Op zich kan je met foutcodes uitlezen en wissen trouwens ook niets kapot maken, zo lang je maar van adaptations en long coding afblijft (maar daar heb je bij OBDeleven een abonnement voor nodig)
 
Dank voor het delen van de schillende mogelijkheden. Ik kies zelf toch voor het gemak van de bediening met smartphone en de gunstige prijs zie ik ook als voordeel. De OBDeleven ga ik bestellen. Zodra hij binnen is ga ik hem eraan hangen en hopelijk kan ik dan meer informatie delen.
 

Hakar

Donateur
Nou @Tees ben toch wel nieuwsgierig geworden naar de Eleven ding, dus even gluren.
Na wat omzwervingen lijkt het voor een groot deel op de VAG groep gespecificeerd te zijn.
Nou heb ik een Soez er bij, en zou die ook wel eens zelf willen uitlezen.
kan dat dan met de Next Gen?
tenminste als je er antwoord op kunt geven, zo niet even goeie Tees.
 

Tees

Donateur
Ik heb t niet zelf geprobeerd, maar ik heb begrepen dat ie voor niet-VAG autos als generieke OBD2 lezer werkt. Zowel FirstGen als NextGeb.
 
Er lijken weinig mogelijkheden te zijn om de basis variant van het OBDeleven apparaat te bestellen. Kan alleen betalen via wegen die ik niet tot mijn beschikking heb, of hij is niet op voorraad. Kom niet verder dan Amazon, maar helaas wel meer dan een week levertijd.
 

Arjan1985

Senior Member
2 jaar terug had ik ook olie bij 1 bobine. Weet de oorzaak niet meer, maar was vrij snel verholpen door de garage.
Volgens mij gaan die Bobines vaak stuk. Heb er al 4 versleten afgelopen 10 jaar. Je merkt het meteen.
Clio 2 had er nog meer last van. Daar reed ik met reserve bobines rond. :)
 

Tees

Donateur
Misschien had ik een bijzonder exemplaar, maar mijn Faab 1 had in 5 jaar tijd (~40k km) geen enkele kapotte bobine.

OBDeleven wordt idd niet enorm snel geleverd, ze zitten namelijk in Litouwen, en verzenden ook van daar uit.
 

Hakar

Donateur
Ik heb bij de 2005 er nog nooit olie bij de bobines gezien en heb de kap er toch wel regelmatig af gehad.
1 keer een issue gehad met niet willen starten waarbij de gedachte uitging naar de bobines, maar waarschijnlijk oude bougies het euvel veroorzaakten, want na nieuwe plaatsen was het probleem over.
Heb er nu zo ongeveer 70k mee gereden.
 
Vandaag de OBDeleven ontvangen.
Het is nog even puzzelen hoe en wat, maar heb hem in ieder geval al aan de auto kunnen hangen en een scan kunnen doen.
Nu eens uitpluizen wat het allemaal betekent.

1000012247.jpg
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240228_203001_OBDeleven.jpg
    Screenshot_20240228_203001_OBDeleven.jpg
    552,5 KB · Weergaven: 13
Bovenaan Onderaan