Haperende motor stationair, houdt in bij optrekken

Lijkt echt van onderen te komen, niet vanaf de sensor.
Poging gedaan om het vast te leggen, maar het laat zich lastig zien op beeld.

 

EdK

Forumguru
Je kunt vaak toch niet alles verwijderen en wasbenzine is ook vettig !
Dus ja gaat er maar van uit dat het even moet wegbranden.
Heb je het na een lange rit nu nog dan zou ik eens gaan zoeken waar het vandaan komt (olie oid )
 

Tees

Donateur
Wasbenzine is juist niet vettig, daarom kan je t gebruiken voor wassen! Tis een licht destillaat, dus het vervliegt volledig binnen een paar minuten. Ik kan me hooguit voorstellen dat je de olie die er al op zit op plekken hebt gebracht waar t heter is, en dat misschien nog wat rook kan veroorzaken.

Maar eerlijk gezegd vind ik t filmpje niet zo eruit zien. Ik kan alleen niet zien waar t vandaan komt, maar lijkt mij wel echt uitlaatgas te zijn. Dat betekent dat er toch ergens een lek zit...vraag is: weet je zeker dat dit eerder niet zo was?
 
Laatst bewerkt:
Zeker weten.. het is nooit eerder opgevallen in ieder geval. Tijdens testen van de bobines toch ook wel enige tijd boven de motor gestaan terwijl deze stationair draaide. Toen was hier niets van te zien of te ruiken.
In principe kan ik hier wel mee rijden? Dus even een ritje en dan zien hoe het erbij staat is misschien eerst verstandig.
 

Tees

Donateur
Het zal geen schade aanrichten schat ik zo, in het ergste geval loopt de motor slecht en/of gaat ie in noodloop als de sensorwaarden te ver weglopen door t lek. Nouja, aller worst case is dat ie uitvalt onderweg, maar ik schat zo dat je dat wel ruim van tevoren zal merken.
 

Hakar

Donateur
Vind het vreemd dat je na al wat je hebt gedaan aan de auto / motor, je nu ineens een lekkende uitlaat zou hebben.
Maar wie ben ik?

Ik heb geen idee of het bij elektronisch geregelde motoren ook kan, maar moest aan vroeger denken.
Bij twijfel over wel of geen lekke uitlaat dekten we de uitlaatpijp aan de achterzijde af, door er een voet voet voor te houden, een prop katoen er voor te houden met als doel de uitlaatgassen te dwingen een andere weg te kiezen en daarmee op geluid van lekkende uitlaat op te sporen.
Bij jou zou je zo misschien kortstondig kunnen testen of de hoeveelheid rook die je waarneemt meer wordt wanneer de uitlaat wordt afgedekt.
 

Dat is ook mijn eerste eigen gedachte, omdat ik er eigenlijk verder ook niet met grof geschut bij heb gezeten. Daarbij oogt hij mij ook niet dermate slecht dat er ineens een gat in valt..
Het ontstaat ook pas als de uitlaat warm wordt. De eerste minuten is er nog niets zichtbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik zat daar ook al aan te denken @Hakar. Geen slecht idee, al vind ik t zelf altijd een beetje spannend.
Dat t alleen gebeurt als t warm is, doet wel denken aan een pakking oid die niet goed meer is. Als de boel uitzet komt daar dan ruimte en daar gaat de boel.

Kon niet helemaal goed zien waar dit zit, ik zag de flexibele koppeling en dan iets daarachter? Wat ik me herinner van de F1 is het uitlaatsysteem na die koppeling volledig uit 1 deel gemaakt. Heb zelf de einddemper eens vervangen (die worden allemaal een keer slachtoffer van de roestduivel) en daarvoor moest ik een pijp doorslijpen.
 

Hakar

Donateur
Heb het heel vroeger bij de 2 cilinder tractor van pa zelfs wel eens gedaan met een aardappel.
Ergste wat er gebeurde was dat de motor zoveel druk in de pijp genereerde dat de aardappel terug midden op het land lag waar die een dag tevoren nog gepoot stond.

Zou ik nu niet meer doen vanwege het niet snel kunnen reageren.
Vandaar het voorstel van een prop katoen, 2de persoon er bij die het er voor houdt.
Wordt er meer rook waargenomen, tja dan kan het niet anders dan dat de pijp lek is of dat er een pakking niet goed meer is in de pijp.

Maar ik neig ernaar om met @EdK mee te gaan en vermoed dat er zich wat vet / olie / vet of oliehoudend vuil in het flexibele deel is gevloeid, welke bij warm worden kan gaan roken.
Op 2 seconden in het filmpje zie ik het eerste plukje walm links van de pijp ter hoogte van het flexibele deel.
Dit kan door stilstand niet direct vervliegen, en krijgt iets later hulp vanaf de rechterkant.
Gecontroleerd warm laten worden en weer laten afkoelen kan misschien als resultaat hebben dat het op den duur verbrand / verdampt.
 
Laatst bewerkt:
Het deel linksboven de flexibele leiding heb ik enigszins schoongepoetst, dus dat daar wat op of tussen gekomen in sluit ik niet uit. Ging er ook niet direct vanuit dat dit 'kwaad' kon.
 
Zojuist een testritje gemaakt van 5 minuutjes. Hij komt niet harder dan 60 km/u. Heb hem niet op zijn max doorgetrapt, maar zowel in 3 als 4 kwam hij niet verder.

Van de rook weinig meer gemerkt, dus ik denk dat er toch sprake was van vervuiling welke tijdens het rijden verder verbrand is.

Er branden geen lampjes op het dashboard.. Vanmiddag nog een nieuwe accu geplaatst omdat de andere op zijn tenen liep.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Hakar

Donateur
Snelheid is in deze niet belangrijk, meer de vraag hoe hoog je motor in toeren kan komen.
Ik vermoedt iets van noodloop.
 
Nog een ritje gedaan. Je komt wel door de 60 heen, maar je moet wel vol doortrappen. Haperen doet hij stukken minder, maar als een zonnetje loopt hij ook niet. Het is in ieder geval nog niet zo als het geweest is.
Kan dit nog steeds met bobines of bougies te maken hebben of zal dit waarschijnlijk toch ergens anders in zitten?


Stukje gefilmd van ca 50 naar 85 km/u in de 4 en 5.


 

Tees

Donateur
Noodloop dan zou je een MIL-lampje moeten hebben. Wel bijzonder dit, zoveel vermogensverlies, dan is er wel iets echt niet goed. Heb je de boel al opnieuw uitgelezen? Is wat mij betreft standaardhandeling als er iets niet functioneert zoals het moet.
 
Had hem inderdaad als eerst al even uitgelezen met de OBDeleven en daar verscheen alleen een foutcode 00566 welke betrekking heeft op de stuurbekrachtiging.
 

EdK

Forumguru
Zou het niet kunnen zijn dat vanwege die storing stuurbekrachtiging hij juist uit veiligheid dan in noodloop / max snelheid gaat ???
 

Arjan1985

Senior Member
Ik weet uit ervaring als je rijd, en je die contact sleutel even uit draait en weer aan draait, de stuurbekrachtiging niet meer mee doet. Stuurt heel gek.
Bij m’n Clio kon ik zodoende die nood loop (vaak) omzeilen. Maar volgens mij werkt dat niet bij vag auto’s.
 

Tees

Donateur
Zie onze grote Gerrit
Zou wel een MIL lampje kunnen genereren, maar vermogensverlies staat er niet bij.

Tis wel bijzonder hoe je zo van de ene in de andere foutcode rolt...ik zou daar toch een beetje nerveus van worden.
 
Bovenaan Onderaan