Haperende motor stationair, houdt in bij optrekken

En dan nog deze foutcodes, wat mij toch doet twijfelen aan de
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240228_224858_OBDeleven.jpg
    Screenshot_20240228_224858_OBDeleven.jpg
    509,6 KB · Weergaven: 14

Tees

Donateur
Goed om te beseffen dat sommige foutcodes relatief oud kunnen zijn, geen problemen veroorzaken, of gewoon maar 1x gebeurd zijn. Dit geldt voor de intermittent fouten, je kan per fout zien hoe vaak deze voorgekomen is en wanneer voor t eerst (en laatst dacht ik). Een static fout is iets dat langrudig aanwezig is en dus meestal wel aandacht vergt.

De website van Gerrit Speek is voor dit doeleinde zeer nuttig!
P1196: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17584.html
P1183: https://gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17591.html

Ik heb deze 2 gepakt omdat de eerste static is en de 2e eraan gerelateerd lijkt. Ik denk op basis hiervan dat een van beide lambdasensor of niet goed meer is, of een probleem met de bekabeling heeft. Ik weet alleen nog niet welke van de 2...
 
De lambdasensor is volgens mij een vaker voorkomend probleem . Hiervoor brandt ook een oranje waarschuwingslampje. Deze is echter al van voordat het probleem met haperend lopen en spanningsverlies votige week zich voordeed.

Vraag is dus of dit hieraan gerelateerd kan zijn of dat het wel een defect is, maar los staat van het probleem dat we ervaren.

Bij de andere meldingen ga ik even na wat er te achterhalen is over begin en einddatum.
 

Tees

Donateur
Ik denk niet dat t spanningsverlies en de lambdasensor aan elkaar gerelateerd is. Maar wel dat het niet goed lopen en de lambdasensor aan elkaar gerelateerd is!

De lambdasensor is een cruciaal onderdeel van het regelsysteem van de motor, omdat op basis daarvan wordt bepaald wat de lucht-benzineverhouding moet zijn. Als die verkeerde waarden geeft, dan worden verkeerde mengsels ingespoten, en loopt een motor niet lekker.
Dus ik zou als allereerste hier iets aan doen.
 
Gisteren een nieuwe sensor opgehaald. Vandaag de kap losgehaald en volgens mij moet dit hem zijn.
Slecht voorbereid, want het is net weer een maat steeksleutel die ik niet heb. 21 gok ik..
Verstelbare moersleutel komt er helaas niet goed bij.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240310_125504_Gallery.jpg
    Screenshot_20240310_125504_Gallery.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 18
Dacht de juiste sonde te hebben besteld, maar zie nu toch een verschil in aantal draden. Lijkt mij dus dat ik de verkeerde heb besteld. Eerst weer op zoek naar een juiste vervanger dus. Originele nummer is 036 906 262 T.
De gene die ik heb besteld is wel vervangend voor verschillende produxten met dezelfde numerieke code, maar niet met de T op het einde.
1000013484.jpg
 

Bijlagen

  • 20240316_111302.jpg
    20240316_111302.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 10
  • 20240316_111215.jpg
    20240316_111215.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 9

Tees

Donateur
Een andere letter aan het eind is soms een nieuwere versie van dezelfde, maar soms ook een andere variant. Is VAG niet altijd consequent in helaas. Dus het kan goed zijn dat je een ander type hebt als t een andere eindletter is.
 

Hakar

Donateur
Ik keek naar de foto's en dacht ik kijk online even mee.
Toen viel me iets op.
Op de foto's zie ik op de oude volgens mij 5 draden, en op de nieuwe volgens mij maar 4.
Kijk ik online dan zie ik vermeldingen van 6 op het onderdeelnummer, en ook zonder vermelding van het aantal draden.

Met een zoekopdracht naar het onderdeelnummer krijg je vele treffers, maar velen wijken ook af met of geen extra letter of met een afwijkende extra letter.
Afgaande op de kleuren het model van de stekker en het aantal draden lijkt deze er nog het dichtste bij te komen.






Gezien de prijzen en nog bijkomende kosten is het misschien een idee om bij een dealer te informeren of zij je het juiste onderdeel kunnen leveren en zo ja wat de kosten zijn?
 
De (verkeerde) sensor die ik had besteld zat in een veel goedkopere prijsrange, dus ik schrik best van de prijzen die ik nu zie. Na wat zoeken kwam ik ook deze tegen. Als ik het goed lees is dit een vervanger van de 036 906 262 T. Dit is de goedkoopste die ik tegen ben gekomen.

Wel staat hier 'Aantal contacten: 6'. Weet niet zeker of dit betekend dat de stekker 6-polig is maar dat er alsnog 5 draden aan zitten, of dat het dan 6 draden zijn. Dan zou hij toch weer afwijken van het origineel.
 

Tees

Donateur
Volgens mij is die 5-polige aansluiting ook eigenlijk 6-polig maar met 1 pin niet bezet? Leek zoiets te zien op Winparts.

En de prijs...tsja, 2x verkeerd bestellen en moeten terugsturen kost je ook €15 ;). Ik ben zelf ook altijd van A-merken gebruiken, en daar valt Ridex niet onder (mijn voorkeur gaat uit naar Bosch omdat VAG dit meestal zelf ook gebruikt). Juist met sensoren wil een A-merk nog wel eens beter werken, van sommige sensoren wordt zelfs origineel VAG aangeraden, omdat andere fabrikanten niet lekker werken.

Ik vind €140 voor een auto onderdelen overigens niet buitensporig. Laatst m'n achterschokdempers incl alle toebehoren vervangen en was ook ruim €200 kwijt. Autos zijn nou eenmaal dure dingen, en onderdelen van een 15 jaar of 5 jaar oude auto schelen niet zo veel in prijs. En je zult toch die lambdasensod moeten vervangen, en wel voor t juiste type, de foutcodes wijzen toch echt die kant op.
 

Hakar

Donateur
Wel staat hier 'Aantal contacten: 6'
Dat is 1 van de redenen waarom ik autodoc links laat liggen.
Paar keer met veel simpeler te zoeken onderdelen (oude meuk auto's) meegemaakt het verkeerde te ontvangen, ondanks dat het volgens de site toepasbaar zou zijn.
Met iets wat mij onduidelijk lijkt, in dit geval 5 draadjes nodig maar 6 contacten vermeld zou ik er niet voor gaan.
Wat je zelf al schetst, zijn het vijf draadjes maar 6 pennen, of toch 6 draadjes......

Bij twijfel ook al eens geïnformeerd bij autotdoc, en uiteraard was het toepasbaar....
Echter was alleen toepasbaar op papier, maar niet op de auto.

Winparts betere ervaring mee.
Bij vragen in eigen taal communiceren, en tot nu toe nog niet meegemaakt dat wanneer ik twijfelde en zij aangaven dat ik het kon toepassen, dit in een teleurstelling eindigde.
 

Arjan1985

Senior Member
Heb ook altijd goed contact met Winparts. Laatst voor paar 100 euro onderdelen besteld. Kreeg ik daarna de aanbieding 5% korting in de mail. Balen dacht ik.
Moest dáárna weer helaas voor 200 aan onderdelen hebben voor de Fabia 1.
Gevraagd of ik 10% korting mocht. Ze ging even overleggen. (Kwartiertje). Ja hoor dat is goed zei ze

Is die sensor niet via de sloop/onderdelen lijn te halen?
 
Heb ook altijd goed contact met Winparts. Laatst voor paar 100 euro onderdelen besteld. Kreeg ik daarna de aanbieding 5% korting in de mail. Balen dacht ik.
Moest dáárna weer helaas voor 200 aan onderdelen hebben voor de Fabia 1.
Gevraagd of ik 10% korting mocht. Ze ging even overleggen. (Kwartiertje). Ja hoor dat is goed zei ze

Is die sensor niet via de sloop/onderdelen lijn te halen?

Even op onderdelenlijn gekeken. Daar staat hij inderdaad ook op. Is dit aan te bevelen voor een dergelijk onderdeel, of toch beter altijd voor nieuw gaan? Kan me voorstellen dat een statisch onderdeel beter van 'de sloop' gehaald kan worden dan een meer gevoelig onderdeel zoals een sensor. Anderzijds, als hij nog goed is is hij nog goed natuurlijk..

 

Tees

Donateur
Voor electronica ga ik liever niet voor de sloop. En zeker lambdasensoren zijn gevoelig, als de demonteur daar met vette vingers aangezeten heeft, gaat ie vrij rap de geest geven.
 
Gisteren de nieuwe sensor ontvangen. Bij Winparts bestelde lambdasonde bleek toch niet leverbaar te zijn, dus ze hebben een andere voorgesteld en toegestuurd. De versie van 160euro. 30 euro meer maar dan kan ik in ieder geval door en weet ik zeker dat hij past.

Deze vanmorgen erop gezet (blauwe cirkeltje). Foutcode via OBDeleven eerst verwijderd. Even gestart en stationair laten draaien. Vooralsnog geen lampje gaan branden en lijkt hij in ieder geval soepeler te lopen.
Zag na een minuut of 5 wel rook vanaf de uitlaat komen (rode cirkel op de foto). Ruikt ook nogal heftig dus ik heb hem maar even uit gezet voor ik ermee ging rijden.
Komt dit misschien door het schoonpoetsen, dat resten van het schoonmaken door de hitte verbranden? Kan dit kwaad, of heeft het even tijd nodig en stopt het dan als de boel schoon is?

1000014554.jpg
 

Tees

Donateur
Wat heb je precies schoongepoetst en waarmee? Ik zie 2 mogelijkheden: of de uitlaat lekt omdat je de nieuwe lambdasensor niet goed erin hebt gezet, of er brandt idd iets weg. Maar meestal is iets dat wegbrandt vrij snel weg, dus ik gok een beetje op de eerste optie.
 
Olieresten weggepoetst met wasbenzine en daarna afgenomen met een licht vochtige doek. Dit was al enkele dagen terug, dus inmiddels wel opgedroogd.
Als de sensor niet goed zit zou de rook ter hoogte van de sensor weg moeten komen lijkt mij?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dat zal idd niet het probleem zijn. Als de sensor niet goed vast zit zou het idd uit dat gat moeten komen
 
Bovenaan Onderaan