Hèhè ik heb hem hoor....

Topic in 'Mijn auto' gestart door tcw82, 15-10-2020.

  1. JeSko

    JeSko Forumguru


  2. CharlesTucker

    CharlesTucker Forumguru

    Ik heb mezelf aangewend om inderdaad eerst de CC er af te halen. Ik moet zeggen dat ik weinig moeite heb met dat hendeltje, maar ik heb ook geen ervaring met autos waar dat beter was opgelost. Maar de eerste keer met de O3 was dat inderdaad wel even wennen, bij de O2 ging de CC er wel vanzelf af bij terugschakelen (koppeling intrappen), dat vond ik toch prettiger en logischer. Niet iedere verandering is een verbetering.
     
    lucdevisser en tcw82 vinden dit leuk.
  3. JeSko

    JeSko Forumguru

    @CharlesTucker

    Mijn S2 doet het ook, cc valt uit bij schakelen, zowel bij op als terugschakelen.
     
  4. MarcoO2

    MarcoO2 Forumguru

    Serieus? Dat heb ik in al die jaren nog nooit gehad.
     
  5. MiDe

    MiDe Senior Member

    Nu heb ik zelf ACC, maar die anticipeert niet beter/sneller dan dat je zelf zou kunnen doen hoor. Naderende files ziet hij later dan ik wat resulteert in dat er later en harder geremd wordt dan noodzakelijk. En als het verkeer voor je optrekt moet hij nog even nadenken wat er moet gebeuren, met als gevolg een gapend gat waar anderen weer in duiken.

    Verder zou ik niet terug willen naar CC, want met ACC rijden in een colonne op de gemiddelde snelweg terwijl ik geniet van muziek maakt mijn reis erg ontspannen. Maar goed, dat ben ik. Er zijn er legio op dit forum die niet eens willen denken aan ACC en bij CC willen blijven. Ieder zijn meug uiteraard :).
     
  6. JeSko

    JeSko Forumguru

    Ja ik dus wel, vind die cc knop veel te stroef op mijn S2, en doordat die knop stroef gaat duw ik vaker dan me lief is de hendel foutief weg.
     
    tcw82 vindt dit leuk.
  7. BigCheese

    BigCheese Forumguru Donateur

    Ik heb nu ook sinds enige maanden ACC en herken wel wat er wordt gezegd over traag reageren. Ik laat het er niet op aankomen en rem zelf als ik een file tegenkom. Op de snelweg is het nog steeds een beetje wennen aan het gat wat hij laat vallen en de soms onverwachte remacties. Op de provinciale weg echter is het heerlijk rijden als toch niet kunt inhalen. Zeker in combinatie met Lane Assist en DSG werkt ACC best comfortabel, ik wil niet anders meer.
     
  8. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Als buurtbuschauffeur (gôh, da's lang geleden - ligt al stil sinds het begin van de coronatoestanden) had ik af en toe te maken met een handgeschakelde VW-bus als vervanger van de reguliere Sprinter met automaat. Dat was dus de eerste keer ook even wennen aan die CC die "aan" blijft bij op- of terugschakelen, maar ik vond dat niet zo'n probleem. Simpelweg even handmatig uitzetten (kon met één vinger) als er een bocht of rotonde o.i.d. aankomt en gewoon weer "Resumen" zodra dat punt achter de rug is.
    Eenmaal gewend aan die routine vond ik dat ook wel prettig werken. Fijner in elk geval dan géén CC, zoals de Sprinter... :)
     
  9. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Je hebt 2 opties:

    schuifje cc even aantikken om hem uit te zetten

    rem aantikken

    in de oudere modellen ging de cc ook uit bij intrappen koppeling. Ik gebruik nagenoeg altijd het schuifje om hem weer uit te zetten. Werkt voor mij prima.
     
    catch me vindt dit leuk.
  10. tcw82

    tcw82 Senior Member

    Dat schijfje even aantikken herken ik niet. Je moet echt flink drukken om het om te schakelen beetje vergelijkbaar met van die oude bakelieten licht schakelaars......
     
    JeSko vindt dit leuk.
  11. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Je hoeft het knopje niet helemaal op uit te klikken. Even aantikken tot je de weerstand voelt is normaal gesproken voldoende.
     
    Antera vindt dit leuk.
  12. tcw82

    tcw82 Senior Member

    Die nuance is niet echt aanwezig bij mijn pookje...
     
  13. eltjo2

    eltjo2 Forumguru

    Geen problemen mee. En ik rijd al 15 jaar altijd met CC en raak de rem ook niet aan i.v.m. mogelijke paniekreacties achter de auto.
    Met de om het stuur gekromde wijs of middelvinger duw ik het schuifje/schakelboompje iets naar rechts en de CC gaat er vanaf naar de standby positie. Versnellen naar de cruisesnelheid doe ik altijd met de voet (anders is de versnelling te groot) om vervolgens weer op +/resume te drukken.
    P.S.: ik heb wel grote handen en dus lange vingers en kijk goed vooruit- en in de spiegels.
     
  14. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Als je 'm door de weerstand heen helemaal uitklikt, dan is hij ook de ingestelde snelheid kwijt en kun je dus niet meer "resumen".
    Voordeel (voor sommige mensen) is dat je dán opeens weer je totaal km-stand kunt zien... :D

    Heb jij dan een apart stengeltje voor de cruisecontrol?
    In dat geval volstaat het om dit hendeltje even lichtjes van je af te duwen tot de weerstand om hem tijdelijk uit te schakelen, weer naar je toe trekken om de ingestelde snelheid te hernemen.
    Door de weerstand heen van je afdrukken schakelt hem helemaal uit.
     
  15. eltjo2

    eltjo2 Forumguru

    Ik denk dat je bedoeld dat je je vastgelegde CC snelheid in de MFA ziet i.p.v. de totaal stand. Dat heb ik geprobeerd zo te programmeren met VCDS maar dat kan kennelijk niet met mijn auto.
    En van doordouwen heb ik bijna geen last - goede fijne motoriek...
     
  16. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Nee, ik bedoel precies wat er staat: als je de CC - expres of per abuis - volledig uitschakelt, dán verschijnt in de MFD de km-totaalstand links onderin op de plek waar anders de ingestelde CC-snelheid staat, c.q. de twee streepjes (--) als er nog geen snelheid is ingesteld.
    Zo werkt het in elk geval bij mijn Leon en dat zal waarschijnlijk VAG-breed het geval zijn.
     
  17. tcw82

    tcw82 Senior Member

    ja, bij mij ook. Dat is voor mij geen probleem. Sommige mensen vinden dat echt het einde van de wereld (mijn buurman bijvoorbeeld, heeft een Dacia, en kreeg een leen O3S mee, ach... en weee... hij kon de stand niet zien... (een huur auto van zijn werk he!) dus Haarlemmermeer naar Eelde en V.V. op de hand gereden ipv cc te gebruiken ) :maakmegek::maakmegek:
     
  18. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Ik heb die totaalstand alleen even nodig om te noteren bij het tanken en dan komt hij vanzelf in beeld als ik met het contact uit mijn deur opendoe... hoe simpel kan het zijn?
     
    tcw82 vindt dit leuk.
  19. JeSko

    JeSko Forumguru

    @tcw82

    Ik herken dat helemaal, effe aantikken zit er bij mijne ook niet in, dat is echt een stroef ding.
     
  20. Antera

    Antera Forumguru Donateur VCDS support

    Koppeling hele licht intrappen als je die hebt zorgt ervoor dat hij zich uit schakelt. Of de rem heel licht aantikken.

    Knopje is altijd vrij sterk en bovenstaande werkt het beste.
     
    JeSko vindt dit leuk.

Deel deze pagina