Hèhè ik heb hem hoor....

MarcoO2

Forumguru
Ja dat hendeltje is niet zo praktisch als een knopje op het stuur om cc te bedienen! Heb vaak gehad dat ik de cc gebruik om te minderen of te versnellen en dat ik per ongeluk het knipperlicht daarmee inschakel omdat ik fout druk zet. Met acc heb je dat ongemak natuurlijk niet langer, cc van VAG is behelpen soms.
Serieus? Dat heb ik in al die jaren nog nooit gehad.
 

JeSko

Forumguru
Ja ik dus wel, vind die cc knop veel te stroef op mijn S2, en doordat die knop stroef gaat duw ik vaker dan me lief is de hendel foutief weg.
 

BigCheese

Forumguru
Ik heb nu ook sinds enige maanden ACC en herken wel wat er wordt gezegd over traag reageren. Ik laat het er niet op aankomen en rem zelf als ik een file tegenkom. Op de snelweg is het nog steeds een beetje wennen aan het gat wat hij laat vallen en de soms onverwachte remacties. Op de provinciale weg echter is het heerlijk rijden als toch niet kunt inhalen. Zeker in combinatie met Lane Assist en DSG werkt ACC best comfortabel, ik wil niet anders meer.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als buurtbuschauffeur (gôh, da's lang geleden - ligt al stil sinds het begin van de coronatoestanden) had ik af en toe te maken met een handgeschakelde VW-bus als vervanger van de reguliere Sprinter met automaat. Dat was dus de eerste keer ook even wennen aan die CC die "aan" blijft bij op- of terugschakelen, maar ik vond dat niet zo'n probleem. Simpelweg even handmatig uitzetten (kon met één vinger) als er een bocht of rotonde o.i.d. aankomt en gewoon weer "Resumen" zodra dat punt achter de rug is.
Eenmaal gewend aan die routine vond ik dat ook wel prettig werken. Fijner in elk geval dan géén CC, zoals de Sprinter... :)
 

brepus13

Forumguru
Je hebt 2 opties:

schuifje cc even aantikken om hem uit te zetten

rem aantikken

in de oudere modellen ging de cc ook uit bij intrappen koppeling. Ik gebruik nagenoeg altijd het schuifje om hem weer uit te zetten. Werkt voor mij prima.
 

tcw82

Senior Member
Dat schijfje even aantikken herken ik niet. Je moet echt flink drukken om het om te schakelen beetje vergelijkbaar met van die oude bakelieten licht schakelaars......
 

brepus13

Forumguru
Je hoeft het knopje niet helemaal op uit te klikken. Even aantikken tot je de weerstand voelt is normaal gesproken voldoende.
 

Eltjo

Forumguru
Geen problemen mee. En ik rijd al 15 jaar altijd met CC en raak de rem ook niet aan i.v.m. mogelijke paniekreacties achter de auto.
Met de om het stuur gekromde wijs of middelvinger duw ik het schuifje/schakelboompje iets naar rechts en de CC gaat er vanaf naar de standby positie. Versnellen naar de cruisesnelheid doe ik altijd met de voet (anders is de versnelling te groot) om vervolgens weer op +/resume te drukken.
P.S.: ik heb wel grote handen en dus lange vingers en kijk goed vooruit- en in de spiegels.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je 'm door de weerstand heen helemaal uitklikt, dan is hij ook de ingestelde snelheid kwijt en kun je dus niet meer "resumen".
Voordeel (voor sommige mensen) is dat je dán opeens weer je totaal km-stand kunt zien... :D

Die nuance is niet echt aanwezig bij mijn pookje...
Heb jij dan een apart stengeltje voor de cruisecontrol?
In dat geval volstaat het om dit hendeltje even lichtjes van je af te duwen tot de weerstand om hem tijdelijk uit te schakelen, weer naar je toe trekken om de ingestelde snelheid te hernemen.
Door de weerstand heen van je afdrukken schakelt hem helemaal uit.
 

Eltjo

Forumguru
Voordeel (voor sommige mensen) is dat je dán opeens weer je totaal km-stand kunt zien... :D
Ik denk dat je bedoeld dat je je vastgelegde CC snelheid in de MFA ziet i.p.v. de totaal stand. Dat heb ik geprobeerd zo te programmeren met VCDS maar dat kan kennelijk niet met mijn auto.
En van doordouwen heb ik bijna geen last - goede fijne motoriek...
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, ik bedoel precies wat er staat: als je de CC - expres of per abuis - volledig uitschakelt, dán verschijnt in de MFD de km-totaalstand links onderin op de plek waar anders de ingestelde CC-snelheid staat, c.q. de twee streepjes (--) als er nog geen snelheid is ingesteld.
Zo werkt het in elk geval bij mijn Leon en dat zal waarschijnlijk VAG-breed het geval zijn.
 

tcw82

Senior Member
ja, bij mij ook. Dat is voor mij geen probleem. Sommige mensen vinden dat echt het einde van de wereld (mijn buurman bijvoorbeeld, heeft een Dacia, en kreeg een leen O3S mee, ach... en weee... hij kon de stand niet zien... (een huur auto van zijn werk he!) dus Haarlemmermeer naar Eelde en V.V. op de hand gereden ipv cc te gebruiken ) :maakmegek::maakmegek:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb die totaalstand alleen even nodig om te noteren bij het tanken en dan komt hij vanzelf in beeld als ik met het contact uit mijn deur opendoe... hoe simpel kan het zijn?
 

Antera

Donateur
Koppeling hele licht intrappen als je die hebt zorgt ervoor dat hij zich uit schakelt. Of de rem heel licht aantikken.

Knopje is altijd vrij sterk en bovenstaande werkt het beste.
 

JeSko

Forumguru
Precies mijn ervaring ook @Antera , grof gezegd is de CC in mijn Sup een k*tding, slecht geplaatst en slechte bediening, twee knopjes op her stuur was logischer en beter, wanneer op CC tik ik ook effe de rem aan.
 

tcw82

Senior Member
Koppeling hele licht intrappen als je die hebt zorgt ervoor dat hij zich uit schakelt. Of de rem heel licht aantikken.

Knopje is altijd vrij sterk en bovenstaande werkt het beste.
De koppeling intrappen werkt niet. Remmen (uiteraard) wel, maar geeft ook onrustig verkeersbeeld.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Antera Alleen de koppeling aantikken was vroeger voldoende om 'm eraf te gooien, maar bij de nieuwere versies werkt dat niet meer. Als je nu een snelheid hebt ingesteld, dan kun je na bv. afgeremd te hebben voor een verkeerslicht in een lagere versnelling gewoon de Resume indrukken, dan gaat hij vervolgens optrekken naar de ingestelde snelheid terwijl jij gewoon door de versnellingen heen weer opschakelt waar nodig, zonder opnieuw aan de CC te komen.
 
Bovenaan Onderaan