Hèhè ik heb hem hoor....

tcw82

Senior Member
Van het weekend weer wat meters gemaakt, nog lang niet genoeg voor een volle tank. Wel een kleinigheidje opgemerkt. Het metalen buisje van de common rail naar de injector lekte iets op de wartel, inmiddels niet meer. Ikzelf denk dat het leidingdeel "verkeerdom" zat. het is niet symmetrisch en bij het losnemen ging dat maar moeizaam, bij het monteren (andersom dus) ging het allemaal met 2 vingertjes op de wartel. Bij de punt van de spanningzoeker. Deze en de injector er naast zijn los geweest ivm branderplaatjes.
IMG-20201017-WA0019.jpeg


Trekhaakje ook getest.
 
Laatst bewerkt:

tcw82

Senior Member
Het zijn vier leidingdeeltjes. Elke injector heeft een eigen unieke vorm en lengte. Maar dat is vast geen nieuws voor jou, @VAG-man :angel:.
.Niet allemaal kunnen ze gedraaid worden. Deze op cilinder 1 blijkbaar net aan. Anyway, vanmiddag weer eens onder de kap gedoken, alles lijkt droog.
Misschien maakt het niets uit hoe ze zitten, nu lekt het niet meer dat telt.
 

Eltjo

Forumguru
Mijn vorige auto Passat uit 2003 klopte het gemiddelde verbruik, op 0,2 km/l te zuinig na, heel aardig met de berekening van getankte liters en gereden kilometers.
Deze Superb vertelde me echt fabeltjes. Ik heb in VCDS de 100% waarde toen naar 115% gezet en dat klopt een stuk beter.

Ik noteer per tankbeurt de km's en het gemiddelde verbruik in tellers 1 en 2 en de hoeveelheid getankte brandstof.
Hieruit is over een lang (teller 2) traject (bij mij tot >5000 km) het werkelijk verbruik te berekenen en daarmee de correctiefactor.

Echter zie in het bijgehouden verbruik in mijn Excel sheet dat het de laatste tijd slechter klopt en kom ik nu eerder op een correctiefactor van 119%. Tja, en waar ligt dat nu aan?

Over voldouwen gesproken, gewoon tot het randje....
Ja, de wet van Boyle's Geilezak gebruik ik regelmatig voor volumecorrecties...

Bij mijn 2e Mazda 626 op LPG was ik verbaasd dat er veel meer gas in ging met dezelfde tankinhoud als de 626 daarvoor. Alleen ging deze tank verder dan de 80% vulling, er was dus wat kapot.
Diverse malen heb ik hem dus echt vol getankt en ging daarna ook (langer) rijden. Ook stond die eens toch in de volle zon. Ik heb echter nooit gemerkt dat ik ineens veel minder km's op een liter reed en dus gas verloor.
 
Laatst bewerkt:

tcw82

Senior Member
Het omdraaien en vastzetten van de diesel pijp heeft positief effect gehad! Alles is keurig droog.

Vandaag een duurtest, op bezoek bij schoonouders en Gert-Jan. Ik heb er vertrouwen in.

De kaart update (gratis van de Skoda side) werkt ook prima, alle nieuwe stukjes A4/A5 en aansluitingen staan er keurig op.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb echter nooit gemerkt dat ik ineens veel minder km's op een liter reed en dus gas verloor.
Is het systeem van benzine tank en gas tank wel vergelijkbaar?
Los daarvan, ik denk dat als een te volle benzinetank een hele of halve liter eruit duwt in geval van overdruk, je dat in het bereik niet of nauwelijks zal merken.
Bij een gastank merk je het misschien ook niet of nauwelijks aan je bereik.
 

tcw82

Senior Member
Het verbruiksgetal is inmiddels aardig verbeterd. op de BC zit ie op 1 op 23, in het echt op 1 op 21. Dat lijkt er meer op.
ik blijf lekker tanken en bonnetjes sparen om nog wat meer statistiek op te bouwen.
zojuist ook een vraag (eigenlijk een lijstje met vragen) in het Car audio, video, navigatie en andere gadgets deel geplaatst, over android-auto.
 

tcw82

Senior Member
zo, weer een paar honderd km verder. ik hoorde van de week een licht piepje bij het starten. met de ervaring die ik heb met lagers etc. denk ik dat het de dynamo is. duidelijk geen V snaar. Na enkele seconden is het weg (wordt zachter en dan weg / niet meer te horen). Ik had toevallig de deuren open, anders had ik het al niet eens gehoord denk ik.

Ik maak me niet direct zorgen, maar omdat de auto ook start stop systeem heeft dacht ik, even checken hoe die systemen samen werken? Bij een V60 is de dynamo bijvoorbeeld ook de startmotor (dacht ik).

Intussen ook van die centrale dopjes gekocht en gemonteerd op de LMV's van Gert-Jan, staat net even wat netter, met het skoda logo in het groen.
 

tcw82

Senior Member
Kan iemand me vertellen of je de cruise control instellingen kan veranderen? De CC blijft nu aan bij terugschakelen, wat toch regelmatig tot wat spannende moment leidt. Je komt aanrijden bij een vertraging, je trapt de koppeling in, schakelt terug om af te remmen op de motor en op eens gaat de auto versnellen..... :shocked::shocked:
 

tcw82

Senior Member
ja, dat is inderdaad een oplossing, maar remmen geeft onrust achter dat auto. een stukje uitrollen op de motorremmend, zonder lampjes aan de achterkant aan geeft minder verstoringen. Maar goed, dat is mijn mening.

zou het via de computer uitgezet kunnen worden? (dan ben je denk ik ook de doorschakeling van cc bij opschakelen kwijt, maar daar kan ik wel meeleven.)
 
Laatst bewerkt:

tcw82

Senior Member
Ik had het ook op het stuur bij de Volvo. Dat was veel makkelijker te bedienen. Dat steeltje achter het stuur met dat gekke knobbeltje erop is niet perse de meest practische uitvoering.

Misschien een keertje met me meerijden, om het anticiperen te beoordelen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JeSko

Forumguru
Ja dat hendeltje is niet zo praktisch als een knopje op het stuur om cc te bedienen! Heb vaak gehad dat ik de cc gebruik om te minderen of te versnellen en dat ik per ongeluk het knipperlicht daarmee inschakel omdat ik fout druk zet. Met acc heb je dat ongemak natuurlijk niet langer, cc van VAG is behelpen soms.
 
Laatst bewerkt:

tcw82

Senior Member
Wat zou er voor nodig zijn om van CC naar ACC te komen ? Ik zie wel eens de kabelboom van de radar en de radar zelf langskomen op verkoopsites, maar vermoed dat er ook rembediening (om maar iets te noemen) bij hoort..
Iemand die er iets over durft te zeggen? ACC naderhand inbouwen dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb mezelf aangewend om inderdaad eerst de CC er af te halen. Ik moet zeggen dat ik weinig moeite heb met dat hendeltje, maar ik heb ook geen ervaring met autos waar dat beter was opgelost. Maar de eerste keer met de O3 was dat inderdaad wel even wennen, bij de O2 ging de CC er wel vanzelf af bij terugschakelen (koppeling intrappen), dat vond ik toch prettiger en logischer. Niet iedere verandering is een verbetering.
 
Bovenaan Onderaan