Grotere Velgen op Fabia Greenline mag niet?

Volgens mij is dat gewoon onzin van_der_P

Dus je zou ook geen aanhanger achter de auto mogen hangen?
Waarom wordt er dan wel een trekhaak geleverd?
En waarschijnlik ook geen skibox o.i.d. op je dak?
Waarom wordt er dan een dakrailing geleverd?

Ik heb hier namelijk ook dakrailing en trekhaak....
Die dakrailing is vanaf de fabriek, de trekhaak weet ik niet zeker.
 

van_der_P

Senior Member
Ik reageer op wat er op site van de belastingdienst staat. Daar staat dat als door (motor) tuning de CO2-uitstoot verhoogt dat in strijd is met de vrijstelling. Als ik permanent grotere maar vooral bredere banden onder mijn GL monteer dan gaat het verbruik omhoog en zou ik niet meer in aanmerkingen kunnen komen voor de vrijstelling. Er zal nog wel wat marge in zitten en zodoende zijn die dakrails geen probleem.
Met een aanhanger en een skibox rij je ook niet het hele jaar.
Het is eigenlijk niet erg duidelijk omschreven door de belastingdienst, beter had men er wat voorbeeld bij kunnen zetten wat wel en wat niet is toegestaan. Nu is er een groot grijs gebied waar iedereen zijn eigen invuling aangeeft. En daardoor zouden er bij een controlen problemen kunnen onstaan
 

wanderer

Senior Member
bij mij bestaat het vermoeden dat het gaat om het tijdstip waarop een modificatie aan de GL gebeurt, als de auto nog niet op naam staat en er nog geen levering heeft plaats gevonden is de dealer verantwoordelijk/aansprakelijk voor elke modificatie die hij uitvoert en hij zou daar mogelijk op aangesproken kunnen worden door de autoriteiten, staat de auto op naam en heeft de feitelijke levering plaats gevonden dan is de eigenaar verantwoordelijk voor elke modificatie en kan daar mogelijk op aangesproken worden....dus zal de dealer pas na de daadwerkelijke levering modificaties willen uitvoeren......en inderdaad heel formeel mogen er geen wijzigingen aangebracht worden, de auto voldoet dan niet meer op alle punten aan de type-goedkeuring......vergelijk met het aanbrengen van een trekhaak.....hierdoor werden veel wagens net een klasse zwaarder en moest je meer MRB betalen....trekhaak werd dan ook bijgeschreven op het kenteken bewijs.......en nu maar schieten op mijn betoog...:)
 

Hetzer

Forumguru
Wat ook interessant is , is het feit dat niet alle grotere velgen ( met banden) per definitie ongunstiger zijn.
Het gewicht van de velg/band combinatie is vele male belangrijker voor de co2 uitstoot.
De standaard velgen van skoda , zoals bijvoorbeeld de 15 inch antares velgenen de Atra /Elba 16 inch velgen zijn met band een stuk zwaarder dan bijvoorbeeld mijn huidige Rial Milano velgen, dit zijn ook van het type Light weight
 

Rallye

Forumguru
Ik herinner mij een verhaal over de duurtest BMW 3-serie van Autovisie. Die werd in Nederland standaard geleverd, net als alle BMW's hier, met run flat-banden. Daarmee haalde hij het opgegeven verbruik niet, maar het was volgens Autovisie en BMW wel legaal. Sinds de bemoeienis van Autovisie kun je kiezen tussen runflats en de banden waarop de typegoedkeuring is gebaseerd...... Moraal: zelfs bij aflevering lijken de banden af te mogen wijken van de banden waarmee het oorspronkelijke verbruik is vastgesteld.

@Hetzer: ik kan mij voorstellen dat het niet zozeer het gewicht van de band/velgcombinatie is dat de invloed op het verbruik bepaalt, maar de breedte en de rolweerstand. Banden met een lagere rolweerstand maken voor het verbruik (maar helaas vaak ook voor het weggedrag, verschil.
 

Hetzer

Forumguru
De breedte van de band speelt inderdaad ook een rol, maar ik twijfel of die "lage" rol weerstand banden of die" energy savers" echt zoveel schelen,daar heb ik mijn twijfels over.
Heel veel Polo BM's worden overigens afgeleverd op normale EcoContact banden
 
Wat een onzin zeg! Dat maak je toch zelf wel uit, niet echt commerciele jongens daar. Bij mij liggen ze er ook onder, was geen probleem. Alleen erg jammer dat je ze niet direct af fabriek kon bestellen.
 

EdK

Forumguru
Er is vanuit gaande dat de dealer gelijk heeft mbt de keurings eisen mbt het A label !
Dan zou je ondanks dat de velgen van 17 inch met hoge rolwweerstandsbanden moeten kunnen bestellen !
Het is namelijk JOUW verantwoording om daarmee te gaan rijden en de eventuele consequenties te aanvaarden bij een controle !
Jij besteld gewoon de Fab GL en laat die op dag A afleveren en hij levert een dag later de 17 inch velgen met banden !
Dan heeft die dealer geen verantwoording af te leggen en heb jij wat je wil !

Want even van de velgen afstappend, een stiletto of knipmes mag je ook volgens de wetgeving niet hebben, maar je mag hem wel kopen en de winkelier mag hem ook verkopen !
Dus vanuit deze redenatie gezien mag de dealer je wel die velgen verkopen ! maar het is waarschijnlijk een moraalridder die de wet verkeerd leest of begrijpt
 

EdK

Forumguru
ja 5 euro de 1000.
Wil je ze overnemen ?
kan ik me vraagtekens een keer ook op krijgen !
 

djmshell

Senior Member
Het wordt er allemaal niet duidelijker op:(
wat de belastingdienst beschrijft als je dat letterlijk leest niets aan de hand. ( mijn motor wordt niet getuned) maar het laat wel veel over voor verdere vrij interpretatie.

@ Repsaj1976: ik zie dat jij ook 17'' Gigaro eronder hebt. Jij er al problemen mee ondervonden?? dat ze moeilijk gedaan hebben over je velgen en hoe is jou gemiddelde verbruik?
Ooh ja, :ot: wat ik ook nog ff wilde vragen de velgen zijn 1'' breder. Steken ze buiten de wielkassen of vallen ze er netjes binnen? ( kan ik moeilijk beoordelen op de fotos uit je album).
 

cali05

Forumguru
@ Repsaj1976: ik zie dat jij ook 17'' Gigaro eronder hebt. Jij er al problemen mee ondervonden?? dat ze moeilijk gedaan hebben over je velgen

Mensen kom op, hoe vaak worden jullie door de douane aangehouden, of door de belastingdienst? Of hoe vaak is je dat overkomen? Even terug naar de realiteit. De belastingdienst houd je niet aan en zegt" zo meneertje een greenline met 16 inch velgen dat wordt nabetalen".
 

cali05

Forumguru
Hallo Beste forum lezers,

Zojuist contact gehad met mijn dealer om andere velgen te laten monteren als onze faab geleverd wordt.

Maar er is dus een probleem aldus mijn dealer: Gezien het huidige belasting voordeel op de faab GL willen ze niet meewerken aan het plaatsen van andere velgen.
Ik wilde er graag 17'' Gigaro velgen onder.
Maar dit kan dus niet.
Want aldus de dealer: Stel er komt controle van de douane of in het ergste geval er vind een aanrijding plaats dan zien ze dus dat de auto niet volgens specs is ( 15'' antares met banden met lage rolweerstand) en dat betekend dan een boete en alle andere gevolgen ( zoals toch MRB moeten betalen)

Mijn vraag is nu:Wat moet ik nu???
Waar doe ik goed aan, toch elders proberen de velgen te pakken te krijgen ( andere dealer)
of gewoon de standaard banden en velgen gebruiken.
Wat zijn volgen jullie de risico's, Ik ben nu namelijk heel erg aan het twijfelen

Alvast bedankt voor jullie adviezen en meedenk werk.

Gr. Djmshell

Bijgaand een aardigje documentje dat mijn dealer heeft gebruik bij het inruilen van de Antares
http://www.wielengids.nl/download/documentatie/Skoda.pdf
 

Cordoba

Forumguru
Nog steeds niet duidelijk bij de dealer? Een half jaar terug ofzo zijn diverse automodellen getest die vrijgesteld zijn van de MRB vanwege hun lage uitstoot. Uitkomst was dat de uitstoot vaak aanzienlijk hoger was dan bij de typegoedkeuring gemeten, een andere uitkomst was dat sommige fabrikanten (ik dacht o.a. BMW) gebruik maken van speciale velgen en banden om lage uitstootcijfers te scoren bij de officiele meting, maar dat die velgen en banden op geen enkele manier leverbaar zijn voor de klant, niet standaard, en zelfs niet tegen bijbetaling als accessoire. Ik denk dat dit het meest duidelijk aangeeft dat het argument van de dealer een onzin-argument is.
 

piair1982

Forumguru
Als je de auto zakelijk rijdt en bijtelling betaald, dan kun je problemen krijgen met de belastingdienst als ze dit controleren. In het ergste geval krijg je een naheffing op de bijtelling.
Dus storm in een glas water....
 

djmshell

Senior Member
FF een update, vandaag met de Belastingdienst Auto gebeld en mijn vraag daar voorgelegd.
Daar kreeg ik werd ik door 4 mensen te woord gestaan en kreeg daar allemaal hetzelfde te horen..... "dat weten we niet meneer hoe dat met de regels in elkaar steekt"
"Daar moet u de RDW voor bellen"(en dat werkt dan bij de belastigndienst:confused:). Dus ik de RDW gebeld. daar kreeg ik dus te horen: "dat weten we niet meneer moet u de belastingdienst voor bellen".
dus lekker van kastje naar de muur gestuurd.:laugh:

Weet inmiddels wel dat de grens kwa gewicht op 1150 kg ligt, kom het ledig gewicht daar boven valt ook dan de auto onder een andere klasse MRB ( aldus Belastingdienst)
 
@djmshell

Ik zou gewoon de Gigaro gewoon bestellen. Zelf heb ik ze ook op mijn Fabia Combi Greenline zitten. Mooie velgen (ik heb ze in het zilver/ zwart design), je hebt altijd wel bekijks!
 
Bovenaan Onderaan